«قرآن و قبله» جدیدترین اثر استاد حکیمی به بازسازی شخصیت جوامع اسلامی با نگاهی به تمدن اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، «قرآن و قبله» در مجموعه فرهنگی سرچشمه رونمایی شد. این کتاب مشتمل بر ۴ مقاله و یک مقدمه است که به قلم استاد حکیمی نوشته شده است و عناوین آن شامل «پیام به انقلابیون جهان»، «اتحادیه جماهیر اسلامی»، «عاشورا و غزه» و «استعمارشناسی» است.

در این کتاب استاد حکیمی به بازسازی شخصیت جوامع اسلامی با نگاهی به تمدن اسلامی پرداخته است و از سوی دیگر بر این که کشورهای اسلامی باید مشت محکم و واحدی در برابر استعمار باشند، تأکید کرده است. به گفته مدیر انتشارات الحیات، مهمترین بحث این کتاب پیرامون اتحاد و همبستگی مسلمانان است که باید با محوریت قبله و قرآن باشد؛ چرا که که مورد توافق همه مسلمانان و از اشتراکات اصلی آنهاست و اختلافی بر سر این موضوع وجود ندارد.

بنابراین گزارش، مراسم رونمایی از کتاب «قرآن و قبله» شامگاه سه‌شنبه 21 مرداد با حضور حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مبلغی و عزیزالله بابایی از علمای اهل سنت در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی با بیان این‌ که استاد محمدرضا حکیمی یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان بشریت است، گفت: وی کتاب‌های گرانقدر و فراوانی نوشته و مجموعه «الحیاة» یکی از آثار ارزنده اوست. وی با اشاره به این‌که کتاب‌های حدیث ما کمتر غربال شده است، ادامه داد: ما در باب حدیث کتابی که تمام احادیثش صحیح باشد نداریم. چون گاهی اوقات برخی مخالفان به برخی روایات ضعیف استناد می‌کنند و می‌گویند این روایات مورد نظر ماست در حالی که این گونه نیست.

وی افزود: استاد حکیمی در «الحیاة» روایات را به سبک امروزی جمع‌آوری کرده و ارزش این کتاب هر روز برای ما آشکارتر می‌شود چرا که ایشان شیعه اصیل هستند.

به گفته بی‌آزار شیرازی، در ادیان هم آنهایی که اصالت دارند به دلیل اصالتشان از مسائل به سادگی نمی‌گذرند در صورتی که آنهایی که بدلی هستند از مسائل راحت می‌گذرند. وی به تفاوت بین اسلام اصیل و بدلی اشاره کرد و گفت: اسلام اصیل مردم را به وحدت دعوت می‌کند و معتقد است که اساس اسلام توحید است در صورتی که اسلام بدلی مردم را به فرقه‌گرایی و تفرقه دعوت می‌کند.

وی با بیان این که استعمار همواره تلاش می‌کند میان مسلمانان تفرقه بیندازد چرا که حیات استعمار در تفرقه است، یادآور شد: علامه حکیمی نیز بر مساله وحدت تاکید دارد چون شیعه اصیل است. به گفته وی افراد دانا و حکیم همواره مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت می‌کنند در صورتی که افراد جاهل مردم را با شعارهای سبعانه به تفرقه دعوت می‌کنند و این به نفع استعمارگران است.

وی گفت: علامه حکیمی بحث استعمارشناسی را مطرح کردند و من نیز پیشنهاد می‌کنم که رشته استعمارشناسی در دانشگاه مذاهب اسلامی تدریس شود. حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی همچنین بیان کرد: حکیمی در کتاب «قرآن و قبله» مساله غزه را به عنوان عاشورا مطرح کرده و این به دلیل آن است که غزه چهره کریه استعمار و صهیونیست‌ها را به ما نشان دهد.

وحدت اسلامی از قطعیات فکری حکیمی است
حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: صاحبان اندیشه را می‌توان به سه بخش دسته‌بندی کرد، اول صاحبان اندیشه جزئی و قطعه‌ای، دوم صاحبان اندیشه ی مجموعه‌‌ای و جزیره‌ای و سوم صاحبان اندیشه ی جامع منظومه‌ای.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به جامعه بودن تفکر استاد حکیمی ادامه داد: این گروه در چهره فرهنگ، اقتصاد را می‌بیند و از در سیاست وارد می‌شود و اندیشه‌های شیعه آنها را به طائفه‌گرایی، تعصب و مقابله نمی‌خواند بلکه آنها را به سمت امت‌محوری و دلسوزی برای امت و اهتمام ورزی به امت مسلمان فرامی‌خواند کسانی هستند که از نام و یاد قبله هدف واحدی را برای جامعه اسلامی می‌خوانند و قبله را هدف وحدت الهی می‌بینند و اسلام را سیستمی و منظومه‌ای می‌بینند.
تفکر حکیمی جامع، منظومه ای و ارزشمند است

وی بیان کرد: یکی از شخصیت‌های برازنده مهم، متفکر، دارای اندیشه‌ منظومه‌ای استاد حکیمی است، او یک شیعه است اما در ادبیاتش امت و ارتباط شیعه و سنت موج می‌زند و وحدت اسلامی جزء قطعیات فکری اوست، از خاستگاه شیعه حرکت می‌کنند و به اندیشه‌های فراگیر امت می‌پردازد نگاه او فلاح است و اقصی القوم را می‌بیند. سخن این نیست که نظریه استاد حکیمی رقیب دیگری دارد یا نه، اصل فکر منظومه‌ای وی مورد توجه است.
حجت‌الاسلام مبلغی یادآور شد: حکیمی نماد و نماینده مکتبی است که در آن به گفته پیامبر اکرم «هرکس شب را به صبح رساند و اهتمامی بر مسایل و مشکلات مسلمین نداشته باشد مسلمان نیست»
وی ادامه داد: استاد حکیمی به خوبی این مکتب را لمس کرده است.

علاقمند به دیدار این عالم و شخصیت بزرگ هستم

دکتر خالد قدومی، رئیس دفتر جنبش حماس در تهران نیز در این مراسم با اشاره به شخصیت استاد حکیمی او را چهره ای عظیم خواند و بر وحدت امت اسلامی تأکید کرد. وی با اشاره به این که علاقمند دیدار حکیمی در این جلسه بوده است گفت: عنوان کتاب «قرآن و قبله» است که به دو رنگ قرمز و خاکستری نوشته شده است و دریافت من از این طرح جلد این است که قبله به رنگ سرخ و خون است و قرآن به رنگ خاکستری که بالاتر از قبله است. وی ادامه داد: قبله در کربلا رنگ خون می گیرد.
قدومی افزود: قرآن رمز وحدت مسلمانان است و اگر در جهان به مردم بنگریم بیشتر آنها در منطقه خاکستری‌‌اند و اگر در تاریخ رخدادی بوده که این معادله برهم زده سبب خونین شدن قبله شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =