من زنده‌ام...حاشیه‌های خاطرات اولین زن اسیر جنگ تحمیلی از زبان رضا توکلی

رضا توکلی بازیگر و کارگردان حوزه سینما و تلویزیون که خبر ساخت فیلمی بر اساس کتاب «من زنده ام» توسط وی منتشر شده بود، جزئیاتی از این پروژه را تشریح کرد و درباره حواشی این کار توضیح داد.

چندی پیش خبر از ساخت فیلمی بر اساس کتاب «من زنده ام» نوشته معصومه آباد توسط رضا توکلی منتشر شد. این کتاب خاطرات معصوصه آباد (عضو کمسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران) است که در خرمشهر با ماجراهایی مواجه می شود و دشمن او را همراه چند زن دیگر اسیر می کند.

رضا توکلی در گفت و گویی که سایت «سینما خبر» آن را منتشر کرده گفته بود: صحبت هایی با خانم معصومه آباد که از اعضای شورای شهر تهران و اولین زن اسیر جنگ عراق علیه ایران بوده کرده‌ام تا کتابی که وی راوی آن است به نام «من زنده ام» را به صورت فیلمنامه بنویسم و فیلم سینمایی آن را بسازم و اکنون مشغول نوشتن فیلمنامه آن هستم.

اما معصومه آباد نویسنده کتاب پس از انتشار این خبر در تقاضایی کتبی که برای حجت الله ایوبی «رئیس سازمان سینمایی کشور» ارسال کرد، از وی درخواست کرد بهره‌برداری از این کتاب برای نگارش فیلمنامه صرفا با کسب اجازه کتبی از او انجام شود. او در این نامه نوشت: تا کنون کسی در خصوص ساخت این فیلم با من صحبت نکرده است. خبرنگار ایبنا گفت و گویی با رضا توکلی انجام داد تا به صحت این موضوع و اخباری که در این خصوص در خروجی رسانه ها قرار گرفته بود بپردازد.

متاسفانه خاطرات جنگ در حال فراموشی است

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون و فیلمنامه نویس درباره علت نگارش فیلمنامه اش با اقتباس از کتاب «من زنده ام» معصومه آباد گفت: فکر می کنم وظیفه سینما و فرهنگ و هنر این کشور است که در رابطه با دفاع مقدس و کتاب‌هایی که در این خصوص نوشته شده یک اثر هنری به وجود بیاورند که ماندگار باشد. چرا که هنرمند مانند یک سرباز در منطقه جنگی عمل می کند و وظیفه دارد کتابهایی را که در این زمینه نوشته شده خوب بخواند و با تبدیل آن به یک اثر هنری مانند یک سرباز به پاسداری از آن بپردازد. اما متاسفانه تاکنون به موضوع دفاع مقدس آنطور که باید پرداخته نشده و تعداد کمی از آثار سینمایی در این خصوص ساخته شده اند.

وی ادامه داد: برای ساخت یک فیلم چه موضوعی زیباتر از دفاع مقدس را می توان انتخاب کرد؟ اگر تمام اتفاقاتی که در جنگ رخ داده باشد توسط اسرا یا کسانی که در این منطقه حضور داشتند نوشته شده باشد؛ یعنی کسانی که خود در دل این اتفاق حضور داشتند. بنابراین مسوولانی که دغدغه دفاع مقدس دارند و به نوعی متولیان آن محسوب می شوند نیز وقتی می بینند فیلمسازان تصمیم به انجام کارهای اقتباسی اینچنین دارند باید به آنان کمک کنند تا تمام اطلاعات مربوط به آن دوران نیز به نسل های بعد منتقل شود، چرا که متاسفانه الان شاهد آن هستیم که بخش عظیمی از خاطرات جنگ در حال فراموشی است.

هنرمند باید به نزدیک ترین مسائل روز کشورش بپردازد

نویسنده فیلمنامه «من زنده ام» با اشاره به اقتباس های صورت گرفته از کتابهای خارجی افزود: ما در کشورمان منابع قصه ای وسیعی از رمان های مختلف داریم که به جرات می توان گفت بی نظیر هستند و باید قدر آنها را بدانیم چرا که ایران ما با این تمدن عظیم، مملو از قصه های زیبا و دلنشین برای مخاطب است. وظیفه و رسالت هر فیلمساز در ارتباط با فرهنگ و هنر کشورش این است که به جای اقتباس از کتابهای داستانی خارجی که با توجه به خط قرمزهایی که در کشور وجود دارد و پرداختن به برخی موضوعات آن بسیار دشوار است، به نزدیک ترین مسائل روز کشورش بپردازد که در این خصوص باز هم می توان به موضوع دفاع مقدس اشاره کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون برای نگارش فیلمنامه « من زنده ام» بیش از 10 کتاب را که در رابطه با موضوع دفاع مقدس نوشته شده بود مطالعه کرده تا در نهایت کتاب معصومه آباد را برای فیلمنامه نویسی انتخاب کرده است.

یک سایت خبری کار را خراب کرد!

توکلی در پاسخ به این پرسش که «در برخی از سایت‌های خبری از قول شما نوشته شده که شما در جلسه شورای شهر تهران صحبت هایی را با معصومه آباد در رابطه با نگارش این فیلمنامه انجام داده اید ولی با توجه به واکنشی که خانم آباد نسبت به درج این خبر داشتند چیز دیگری استنباط می شود آیا شما تا کنون صحبتی با معصومه آباد در این خصوص انجام داده اید»؟ خاطرنشان کرد: من تا کنون هیچ صحبتی دراین خصوص با خانم آباد انجام نداده ام. در واقع با همکارانی که در نوشتن این فیلمنامه به من کمک می کنند به این نتیجه رسیدیم این موضوع را زمانی با نویسنده کتاب «من زنده ام» در میان بگذاریم که متن فیلمنامه را به پایان رسانده باشیم. اما متاسفانه یکی از خبرگزاری ها بدون اطلاع از هیچ موضوعی مطلبی را منتشر کرد که طی آن خانم آباد هم نامه ای به حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی کشور) ارسال و در آن درخواست کرده بودند حق هرگونه نگارش، بهره‌برداری و انتشار فیلم‌نامه در این زمینه تنها منوط به کسب اجازه کتبی از وی باشد، که البته در این رابطه من حق را به او می دهم چرا که خانم آباد نویسنده این کتاب هستند.

وی ادامه داد: حتی در این خصوص در یکی از همایش‌هایی که خانم آباد حضور داشتند دوستانم می خواستند با او در رابطه با کار نگارش این فیلمنامه صحبت کنند که من مانع از این اقدام آنان شدم، زیرا می خواستم بعد از اتمام کار نگارش فیلمنامه صحبت هایی با خانم آباد انجام دهم که انشاالله اگر موافقت کردند، بعد از برآورد بودجه و کمک مسوولان فیلمسازی، شروع به ساخت این فیلم کنم. ولی من بر اساس رسالت خود سعی می کنم تا جایی که وظیفه ام حکم می کند این کار را ادامه دهم.

این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در اولین فرصت بعد از اتمام نگارش فیلمنامه نشستی با نویسنده کتاب داشته باشم که البته فکر می کنم با توجه به حساسیتی که برای نگارش آن داشتیم مورد توجه وی قرار بگیرد، چرا که سعی کردیم نوشتن آن را از مقطعی آغاز کنیم که خیلی هیجانی به نظر برسد.

توکلی در پاسخ به این پرسش که «پرداختن به موضوع دفاع مقدس با توجه به اتفاقاتی که در آن رخ داده و به تصویر کشیدن رویدادهای آن مشکل است برای این موضوع چه تدابیری در نظر گرفته اید»؟ گفت:من این کتاب را به دلیل پرداختن به موضوع حضور زنان در دفاع مقدس انتخاب کردم زیرا سوژه آن به گونه ای است که کمتر فیلمساز و نویسنده ای سراغ آن رفته است. شاید در این رابطه خط قرمزهایی وجود داشته باشد که ما نتوانیم این حماسه بزرگ و معرفت مادرانمان را به تصویر بکشیم و به این موضوع بپردازیم اما من فراز نشیب های زیادی را که در این کتاب وجود دارد دوست دارم و فکر می کنم حیف است که تبدیل به فیلم نشود.

بخش اول فیلم نامه «من زنده ام» به پایان رسیده است

نویسنده فیلمنامه «من زنده ام» در رابطه با اینکه اکنون نگارش این فیلمنامه در چه مرحله ای است؟ اظهار کرد: بخش اول این کتاب که مربوط به خاطرات دوران کودکی خانم آباد بود به پایان رسیده است. اگر خانم آباد اجازه دهند شروع به نوشتن بخش های بعدی این کتاب که خانواده وی هم در آن حضور دارند می‌کنم و اگر هم این اجازه از طرف وی صادر نشد که هیچ. اما باید در همین جا به خانم آباد به دلیل نوشتن این کتاب تبریک بگویم چرا که به جرات می توانم بگویم یکی از آثار بسیار خوب در حوزه دفاع مقدس محسوب می شود.

ساخت فیلم «من زنده ام» نیازمند کمک جمعی مسوولان است

این بازیگر ضمن درخواست کمک از مسوولانی که به نوعی متولیان دفاع مقدس هستند گفت: متاسفانه امروزه با توجه به اینکه نسل جدید کمتر سراغ کتابخوانی می روند ساخت فیلمهایی اینچنین می تواند بیانگر واقعیات اتفاق افتاده در طول تاریخ باشد و برای دسترسی به این مهم نیازمند کمک افراد ذیربط هستیم چرا که ساخت فیلم هایی اینچنین هزینه زیادی را به دنبال دارد و ما به تنهایی قادر به ساخت آن نیستیم.

توکلی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این فیلمنامه در چه قالبی نوشته شده است افزود: قالب این فیلمنامه یک فیلم سینمایی است اما اگر خانم آباد با این شیوه نگارشی بنده موافقت کنند حتی شاید این کار را برای فیلمنامه سریال هم ادامه دهیم که فکر می کنم موضوع بسیار جالبی باشد که می توان روی آن هم برنامه ریزی کرد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =