بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود توضیحاتی در رابطه با نقش آفرینی حوزه نفت در این راستا مطرح کرد.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت صرفه جویی را می خرد. 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود حاضر شده بود گفت: « دولت اجازه دارد صد میلیارد دلار در بخش صرفه جویی انرژی سرمایه گذرای کند. وزارت نفت صرفه جویی را می خرد. »

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: « وزارت نفت از موتور سیکلت های برقی حمایت می کند. » 

زنگنه همچنین اعلام کرد که وزارت نفت ده قلم کالای صنعت نفت را تا دو ماه آنیده ساماندهی خواهد کرد. 

بخش های دیگر صحبت های وزیر نفت را در ادامه می خوانید:

* بحران اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی ایجاد شده و به رکود رسیده است.

* یکی از برنامه‌های  افزایش صادرات نفت به منظور افزایش درآمدهای ارزی و در طی آن ارتقاء تراز بازرگانی و نیز افزایش استفاده از کالا و خدمات است. در نهایت ریال آن در بودجه پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند تخصیص‌های عمرانی و خروج از رکود را به دنبال داشته باشد.

* درآمدهای نفتی می‌تواند خروج از رکود را تسریع کند.افزایش تولید گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی دو عامل مهم است و در این راستا تمرکز این وزارتخانه روی افزایش تولید نفت و گاز است که باعث می‌شود بتوانیم در مصرف درآمدهای نفتی صرفه‌جویی کنیم.

*در حال حاضر 18 میلیارد سوخت مایع سوزانده می‌شود در حالی که اگر گاز داشتیم هم آلودگی کمتر می‌شد و هم 18 هزار میلیارد دلار صادرات می‌کردیم به موجب مثبت شدن تراز بازرگانی شده و از طرفی منابع آن در اختیار بخش بازرگانی قرار می‌گرفتند.

*تولید گاز و میعانات آن می‌تواند به سالی 40 هزار بشکه و 13 میلیون دلار برسد که حتی می‌توان آن را تا یک میلیارد و 300 میلیون دلار اضافه کرد که این موضوع تحرک ایجاد می‌کند.

*ایجاد رونق الزاماتی دارد که نیاز به تامین منابع است. استفاده از معاملات سلف در دستورات کار بوده و امسال با بورس هماهنگی کردیم که بسته 100 میلیارد دلاری تا شهریورماه انجام شود که موجب ایجاد منابع 1.5 میلیاردی خواهد شد تا پول آن در طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها استفاده شود.

* حداقل 5 میلیارد دلار امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهیم داشت که در سال 94 نیز این پیش‌بینی به 14 میلیارد دلار خواهد رسید و نیز 10 تا 12 درصد تولید صنایع پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

*در حال حاضر مقدار زیادی بار از طریق کامیون در کشور جابه‌جا می‌شود که اگر به سمت حمل و نقل ریلی برود صرفه‌جویی خواهد داشت و به ازای هر تن کیلومتر 30 لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود که اگر 10 میلیارد دلار باشد برای 10 سال از منابع صرفه‌جویی می‌شود.

*4 میلیارد دلار در حال حاضر هزینه سوخت در شهرهای کوچک و روستاها می‌شود. با این پول می‌توان طی یک سال همه این شهرها را گازرسانی کرد و از این محل صرفه‌جویی داشت.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    درود بر مهندس پاک دست ایران مهندس زنگنه۰۰۰ با امید ارتقای جایگاه ایران و بهبود معیشت مردم ایران