فارس نوشت:

وزیر نفت شب گذشته با حضور در برنامه پایش به سوالات مختلفی از صنعت نفت پاسخ داد و گفت: تهاتر نفت بین ایران و روسیه صحت ندارد.

بیژن نامدار زنگنه با حضور در برنامه پایش با اشاره به اینکه دلیل رکود اقتصاد ایران نفت بوده است، گفت: تحریم نفت ایران، شرایط اقتصادی را فراهم کرد، بنابراین برای خروج از این وضعیت باید نفت پیشران باشد.

افزایش خام فروشی برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود

وزیر نفت ادامه داد: براساس برنامه اقتصادی دولت که در سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی خواهد شد، قرار است صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یابد، تا ارز مورد نیاز برای حرکت اقتصاد فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه الان قوه عاقله در دولت کار می‌کند و رفتارها سلیقه‌ای نیست، تصریح کرد: وزارت نفت تمرکز خود را برروی افزایش تولید گاز در سال جاری و سال آینده قرار داده است و به دنبال افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی هستیم.

افزایش تولید ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز تا پایان سال ۹۴

زنگنه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد، تصریح کرد: ارزش واقعی این سوخت ۱۸ میلیارد دلار بود که دود شد و به هوا رفت، بنابراین با افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در سال جاری و افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در سال آتی می‌توانیم، تا حد بسیار زیادی از مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها جلوگیری و آن سوخت را صادر کنیم.

وی با اشاره به حجم صادرات فرآورده نفتی در سال ۹۳ گفت: براساس برنامه قصد داریم ۵ میلیارد دلار فراورده نفتی در سال جاری و ۱۰ میلیارد دلار صادرات فراروده نفتی تا پایان سال ۹۴ داشته باشیم.

رشد ۱۲ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری

وزیر نفت با اشاره به اینکه می‌توان با بهینه‌سازی مصرف خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی تامین شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته به دلیل کمبود خوراک واحدهای پتروشیمی تولید کاهش یافت، به طوری که تولید پتروشیمی در سال گذشته به ۲۰ میلیارد دلار بود، اما امسال با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی تولید پتروشیمی به ۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با اشاره به ۱۷ فاز گازی پارس جنوبی تصریح کرد: ۷ فاز پارس جنوبی در اولویت است که با بهره‌برداری از این فازها طی سال ۹۳ و ۹۴ و تولید گاز از میدان گازی کیش می‌توانیم،‌ تا پایان سال ۹۴ روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز به تولیدات فعلی خود اضافه کنیم.

گازرسانی به ۲.۵ میلیون خانواده تا ۳ سال دیگر

زنگنه با اشاره به تفاوت ۸۰ میلیارد دلاری قیمت سوخت داخل و فوب خلیج فارس گفت: در حال حاضر ۳ میلیون خانوار در کشور گاز ندارند که قصد درایم تا ۳ سال آینده ۲.۵ میلیون خانوار کشور را تحت پوشش شبکه گاز قرار دهیم که برای این کار کمتر از ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که از طریق صرفه‌جویی می توان این رقم را بدست آورد.

ورود ۱۴۰ هزار تاکسی جدید با کمک وزارت نفت

وی با اشاره به طرح‌های کنترل مصرف گفت: یکی از این طرح‌ها اصلاح سیستم موتورخانه‌ها است که می‌تواند بدون کاهش رفاه ۳۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین از صرفه‌جویی و اصلاح سوخت موتور چاه آب کشاورزی می‌توان در ۳ سال ۱۰۰۰ دلار در ازای کاهش مصرف هر لیتر گازوئیل صرفه جویی کرد.

زنگنه با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ۱۴۰ هزار تاکسی و اتوبوس نو می‌توان به شبکه حمل و نقل عمومی تحویل داد که این کار نیز بخش زیادی از اتلاف انرژی را جلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این کارها پولی از دولت نمی‌خواهیم، اظهار داشت: تمام این کارها می‌تواند از قبال صرفه جویی در مصرف و بهبنه‌سازی مصرف سوخت انجام شود.

فعالیت رانتی در برخی از شرکت‌های پتروشیمی

وزیر نفت با اشاره به رانت‌های موجود در بخش پتروشیمی گفت: تا زمانی که مردم زحمت نکشند ثروت ایجاد نمی‌شود و ما باید فرهنگ کار خود را تغییر دهیم.

زنگنه با بیان اینکه برخی با رانت به دنبال کسب درآمد هستند ادامه داد: به عنوان مثال فردی را سراغ دارم که شرکتی را خریداری کرده و توانسته ۳ ماهه اقساط این شرکت را پرداخت کند که باید پرسید، در کجای دنیا چنین چیزی امکان دارد.

پیش فروش فراورده در بورس تا یک ماه دیگر

وی در ادامه با اشاره به تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: سرمایه مورد نیاز توسعه پارس جنوبی از صندوق ذخیره ارزی،و روش‌های مختلفی تامین خواهد شد که یکی از این روش‌ها پیش فروش فروارده از طریق بورس است که این روش تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.

گزارش خبرنگار فارس اضافه می‌کند زنگنه در ادامه برنامه پایش به سوالات برخی از خبرنگاران و بینندگان برنامه به شرح زیر پاسخ داد:

تهاتر نفت ایران و روسیه نداریم

یکی از بینندگان از وزیر نفت در خصوص تهاتر نفت ایران و روسیه سوال کرد که وی گفت: چیزی به عنوان تهاتر نفت ایران و روسیه نداریم.

ظرفیت پالایش کشور تا سال ۹۵ به ۳ میلیون بشکه می رسد

یکی دیگر از بینندگان با اشاره به تفکرات وزیر نفت مبنی بر عدم صرفه اقتصادی ساخت پالایشگاه در داخل کشور سوال کرد که وی پاسخ داد: اگر شاهد ساخت پالایشگاه در کشور هستیم، تمام این موارد در زمان مدیریت گذشته من پایه‌گذاری شده است اما الآن نیز معتقد هستم که ساخت پالایشگاه در داخل کشور به دلیل دادن خوراک ارزان به آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وزیر نفت گفت: اما با این شرایط برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای پالایشی با خوراک نفت سبک و سنگین و میعانات گازی آغاز شده تا بتوانیم ظرفیت پالایش کشور را از ۱.۸ میلیون بشکه فعلی به ۳ میلیون بشکه برسانیم که هدف از ساخت واحدهای پالایشی جدید صادرات فراورده‌های نفتی خواهد بود که این برنامه تا پایان سال ۹۵ اجرایی خواهد شد.

۸ سال گذشته پولی به صندوق توسعه تزریق نشد

وزیر نفت در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر تزریق منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی گفت: در ۸ سال دولت آقای احمدی‌نژاد پولی به صندوق توسعه واریز نشد که علت این امر را می‌توان در تعداد پروژه وام گرفته از صندوق توسعه ملی در این سال‌ها جست وجو کرد اما از سال ۹۲ تزریق منابع را به صندوق توسعه ملی آغاز کردیم.

۵۰ هزار نفر نیروی مازاد در صنعت نفت

وی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان با اشاره به علت عدم تعیین تکلیف پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی صنعت نفت اظهار داشت: من افسوس می‌خورم که چرا تعداد جوانان بیکار در کشور زیاد است.

زنگنه گفت: در سال ۸۴ وقتی من وزارت نفت را ترک کردم ۸۰ هزار شاغل در صنعت نفت بود اما آلان ۱۴۰ هزار شاغل داریم که نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از این افراد مازاد هستند.

وی گفت: در دولت قبل آزمون استخدامی بین ۱۲۰ هزار نفر برگزار شد که ۲۰۰۰ نفر در این آزمون قبول شدند با این شرایط من از معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخواست کردم تا این وضعیت استخدام این پذیرفته شدگان تعیین تکلیف شود که فکر می‌کنم نهایتا تا ۱۰ روز آینده نتایجش مشخص خواهد شد.

سابقه‌دارها جایگزین بی سوادان صنعت نفت شدند

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید در طول یک سال وزارت شما روزانه یک نفر از مسئولان صنعت نفت اخراج شده‌اند و همچنین چرا صادرات نفت در این یک سال کاهش یافته است، گفت: یکسری افراد بدون بلیت سوار اتوبوس شده بودند که این افراد را پیاده کردیم.

وزیر نفت ادامه داد: این افراد بی سواد بودند و بدون تخصص در صنعت نفت مشغول به کار شده بودند که به جای آن‌ها افراد متخصص و سابقه‌دار را جایگزین کردیم.

وی ادامه داد: چرا این سوال کننده از کاهش صادرات نفت ما خوشحال است، در واقع من چه کار باید می کردم که انجام ندادم با این حال تلاش می‌کنیم که صادرات نفت خام خود را افزایش دهیم.

بابک زنجانی ۲.۷ میلیادر دلار بیت‌المال را خورد

وزیر نفت در ادامه با اشاره به پرونده بابک زنجانی خاطرنشان کرد: عده‌ای نفت ایران را فروختند اما قصد نداشتند پولش را پرداخت کنند.

زنگنه ادامه داد: دارایی بابک زنجانی کمتر از بدهی وی به وزارت نفت است اما با این شرایط برخی از وزیران سابق و مسئولان قبلی از زنجانی حمایت می‌کنند.

زنگنه با اشاره به تشکیل یک بانک صوری در تاجیکستان و مالزی گفت: در واقع پول فروش نفت ایران قرار بود به این بانک‌ها واریز شود که مشخص نشد، این ۲.۷ میلیادر دلار پول بیت المال به کجا رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از آقایان زبانشان دراز است تصریح کرد: برخی‌ها از نجابت من سواستفاده می‌کنند در صورتی که بابک زنجانی پول بیت‌المال را خورده است.

قیمت جهانی نفت مناسب است

زنگنه در ادامه با اشاره به قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی گفت: برنامه‌ای که در صنعت نفت اجرایی می‌کنیم با شرایط فعلی است یعنی تحریم‌ها به همین صورت باقی بماند اما سعی خواهیم کرد تا قدرت چانه زنی خود را با گروه ۱+۵ افزایش دهیم به طوری که ارزش‌های خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به جداکردن بودجه جاری کشور از نفت گفت: این کار شدنی است اما مردم باید بخواهند و درواقع آن‌ها نقش موثری در این زمینه دارند.

وزیر نفت ادامه داد: در شرایط فعلی درآمدهای نفتی کفاف مدیریت اقتصاد کشور را می‌دهد، بنابراین اگر روزی فروش نفت ایران افزایش یافت می‌توان آن را در مسیر توسعه خرج کرد.

زنگنه گفت: در ۸ سال قبل به دنبال بزرگ کردن دولت از طریق درآمدهای نفتی بودند که در صورت بهبود شرایط فروش نفت نباید ان رویه تکرار شود.

اسناد آلایندگی بنزین به کمیسیون‌های مربوطه داده شد

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از بینندگان مبنی بر علت عدم ارائه اسناد آلایندگی بنزین به دادسرا گفت: قرار نبود این اسناد به دادسرا تحویل داده شود.

وی ادامه داد: این اسناد به کمیسیون‌های مربوطه تحویل داده شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: سازمان محیط زیست تشخیص داد که بنزین پتروشیمی‌ها سرطان‌زا بوده و چون با بنزین‌های دیگر ترکیب می‌شد در تهران هم توزیع شده است به همین دلیل تصمیم به واردات کمی بنزین با استاندارد یورو ۴ گرفتیم که هم اکنون این بنزین هم در برخی از شهرها توزیع می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: پس از آنکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری برسد دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهد بود.

وی ادامه داد: فاز اول این پالایشگاه نیز در سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال ۹۵ نیز فازهای دیگر این مجموعه به تولید خواهند رسید.

وعده حضور خارجی‌ها را به صنعت نفت ندادم

زنگنه در ادامه در واکنش به سوال یکی از بینندگان تصریح کرد: من هرگز وعده‌ای از حضور شرکت‌های اروپایی به صنعت نفت ندادم بلکه گفتم سرمایه‌گذاران خارجی باید به صنعت نفت بیایند زیرا می‌تواند موجب رشد و توسعه صنعت نفت را فراهم کند.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و روسیه در اقتصاد امضا شد

وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم نامه با همتای روسی خود گفت: من و وزیر انرژی روسیه از موضع وزارت خود این تفاهم‌نامه را امضا نکردیم بلکه از موضع کمیسیون‌های همکاری‌های مشترک این تفاهم‌نامه اقتصادی را امضا کردیم که در آن علاوه بر نفت و گاز موضوعات مختلف اقتصادی دیده شده است.

عرضه رسمی گازوئیل مانع از قاچاق می‌شود

وزیر نفت با اشاره به افزایش قاچاق سوخت از کشور گفت: در شرایط فعلی مقدار کمی بنزین از مرزهای شمال غربی کشور قاچاق می‌شود، اما عمده قاچاق نفت‌گاز است که برای جلوگیری از آن می‌توان صادرات نفت گاز را به کشورهای منطقه و همسایه از جمله افغانستان افزایش داد و از سوی دیگر خرده‌فروشی‌هایی را نیز در مرز با قیمت کشورهای همسایه انجام دهیم تا با رسمی کردن عرضه گاروئیل به کشورهای همسایه جلوی قاچاق گرفته شود.

جزئیات بخش نامه خرید کالا از خارج

زنگنه در انتهای با اشاره به صدور بخش نامه محاسبه قیمت کالاهای خارجی پس از افزایش تعرفه، بیمه و حمل ونقل گفت: پس از آن که این آیتم‌ها با قیمت ساخت کالاهای خارجی محاسبه شد در نهایت با کالای داخلی مقایسه می‌شود و در صورت داشتن صرفه اقتصادی و کیفیت مطلوب قطعا خرید تجهیزات از داخل کشور صورت می‌گیرد، اما هرگز در ورود کالاهای خارجی را به صنعت نفت نمی‌بندم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    افرادی که با امضا کردن آن مصوبه 2.7 میلیارد دلار بیت‌المال را به فردی سابقه‌دار سپردند، باید جوابگو باشند. از خبرآنلاین می‌خواهم که این موضوع را تا رساندن متخلفین پای میز محاکمه پیگیری کند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    4 1
    این مرد فوق العاده است.خدا حفظش کنه
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    4 1
    خوشم اومد...مثل همون سالهایی که وزیر جهاد بود. سالم وساده اما رک و صریح.....