در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم صلح و دوستی ایرانیان در توکیو نمایشگاه پوسترهایی از غزه نیز به نمایش درآمدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این جشنواره که در ژاپن برگزار شد، دست‌اندرکاران این جشنواره پوسترهایی درباره کشتار مردم غزه در توکیو به نمایش گذاشتند.

در این جشنواره که دبیری آن را پرویز پرستویی برعهده دارد، آثار هنرمندان تجسمی درباره غزه با حضور محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری به نمایش درآمده است.

پرستویی در نخستین روز جشنواره نیز در شهر هیروشیما از حاضران خواست برای شادی شهدای غزه و دفاع مقدس ایران از جای خود بلند شوند و یک دقیقه سکوت کنند.

«شیار ۱۴۳»، «تنهای تنهای تنها»، «اتوبوس شب»، «پاداش سکوت»، و «خاطراتی برای تمام فصول» از جمله فیلم‌هایی هستند که در این جشنواره به نمایش درآمدند.

در این میان فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» ساخته مصطفی رزاق‌کریمی که درباره مجروحین شیمیایی جنگ ایران و عراق است، تاثر حاضران را برانگیخت و یکی از مخاطبان ژاپنی در جلسه پرسش و پاسخ گفت: «من از کارگردان فیلم سئوالی ندارم بلکه با دیدن این حقایق غیرقابل کتمان در فیلم از خودم می‌پرسم که چرا باید رسانه‌ها بتوانند این همه سال با نگفتن حقیقت به این راحتی مرا گول بزنند و شرمنده وجدان خودم کنند.»

یکی دیگر از حاضران نیز از کارگردان این فیلم خواست که فیلمش را به همه جهان نشان دهد تا همه از فجایع جنگ عراق آگاهی پیدا کنند.

در این جشنواره همچنین بعد از نمایش فیلم «پاداش سکوت» پرویز پرستویی هم به عنوان دبیر جشنواره و هم به عنوان بازیگر ایرانی به سئوالات ژاپنی‌ها پاسخ داد. او البته ترجیح داد که اکثر وقت خود را در اختیار بیژن نوباوه و دکتر حمید صالحی از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس قرار دهد تا آنها درباره فجایع جنگی عراق بر علیه مردم ایران توضیحاتی ارائه دهند.

کیومرث احمدپور نیز بعد از نمایش فیلم «اتوبوس شب» گفت که از جنایت‌کاران و صاحبان کارخانه‌های اسلحه‌سازی غیر از آنی که هم اکنون در غزه، عراق و سوریه رخ می‌دهد نمی‌توان انتظار داشت.

در این میان یکی از ژاپنی‌ها از پوراحمد درباره میزان همدلی میان مردم ایران و عراق پرسید که پوراحمد گفت: «ما دو ملت نزدیک و خویشاوند در دو سمت مرز بودیم که صدام و پشتیبان‌هایش خواستند با آتش جنگ هشت ساله کینه‌ای ابدی بین ما برقرار کنند که خوشبختانه نتوانستند. مردم ایران هوشیارانه در این مورد عمل و حساب دولت بعثی صدام را حتی در زمان جنگ از ملت مظلوم عراق جدا کردند.»

نمایش فیلم «شیار ۱۴۳»‌نیز تحسین و واکنش ژاپنی‌ها را برانگیخت به طوری که برای دقایقی ممتد به تشویق این فیلم پرداختند.

این جشنواره همزمان با سالگرد بمباران ژاپن اتمی هیروشیما و با همت و برنامه‌ریزی خودجوش عده‌ای از هنرمندان سینمای ایران، جانبازان موزه صلح تهران، انجمن‌های صلح‌طلب و مردمی هیروشیما در این شهر و توکیو طی شش روز برگزار شده است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    17 5
    دستتون درد نکنه که صدای مظلومان را به گوش جهان می رسانید.
  • ايراني IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    24 1
    چرا هنرمندان و دانشگاهيان در حمايت از وزير علوم كمپين راه نميندازند؟فكر كردين موضوع كمي است كه ميخواهند جلوي رشد و شكوفايي مجدد دانشگاه را بگيرند؟باور كنيد اثرش بر مملكت كمتر از جنگ نيست.دانشگاه موتور حركت كشور است.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    9 3
    درود بر وجدان های بیدار