آخرین وضعیت بیماری ابولا/ وزارت بهداشت: از مسافرت‌های غیر ضروری به کشورهای درگیر بیماری بپرهیزید

از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری ابولا در جهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دكتر محمدمهدي گويا گفت: سازمان جهاني بهداشت درخصوص بيماري ابولا شرايط اضطراري اعلام كرده است و به همه كشورهاي دنيا توصيه كرده كه نظام مراقبت از اين بيماری را در كشورشان تقويت كنند.

وي در ادامه گفت: در جهان بيش از 1700 نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند و 960 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در حقيقت ظرف 40 سالي كه اين ويروس در دنيا شناخته شده است تا به حال بزرگترين، شديدترين و پيچيده‌ترين طغيان در دنيا بوده است.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: تاكنون كشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون عمده‌ترين كشورهاي گرفتار به اين بيماري هستند و ظرف چند روز گذشته در پايتخت نيجريه هم مواردی از ابتلا به اين بيماري گزارش شده است.

گويا افزود: از آنجايي كه نيجريه بزرگترين كشور زير صحراي افريقا مي‌باشد نگراني در اين رابطه افزايش پيدا كرده است و احتمال اينكه بيماري در كشورهاي ديگر نيز مشاهده شود، دور از انتظار نيست.

وي در ادامه گفت: كشورهاي گرفتار شده به اين بيماري جزو فقيرترين كشورهاي دنيا و آفريقا هستند، نظام‌هاي سلامتي‌اشان خيلي توانا نيست و نيروي انساني نظام سلامتي آنها نيز به اندازه كافي نمي‌باشد و همچنين رفتارهاي مردم نيز به گونه‌اي است كه باعث شده اين بيماري با سرعتي فراتر از اقدامات كنترلي در حال پيشرفت باشد و اقدامات كنترلي عقب‌تر از رشد موارد بيماري است.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: ‌احتمال سرايت اين بيماري از طريق مسافرت به كشورهاي درگير بيماري به ديگر مناطق دور از انتظار نيست و ظرف چند هفته اخير مواردی از بیماریی در مسافرینی که از کشور یاد شده به کشور خود بازگشته اند، مشاهده شده است.

گويا در ادامه افزود: وزارت بهداشت به مردم توصيه مي‌كند اگر كار ضروری ندارند مسافرت به كشورهاي درگير بيماري را به تعويق بياندازند و در صورت ضرورت سفر به اين مناطق حتماً قبل از مسافرت با مسئولين بهداشتي در داخل كشور صحبت كرده و راهنمايي‌هاي لازم را از آنان بگيرند و اين موضوع فوق‌العاده قابل اهميت و توجه است.

وي با ذكر اين مطلب كه بيماري ابولا تاكنون درمان شناخته شده‌اي نداشته و واكسني هم براي پيشگيري از آن وجود ندارد، گفت: مبتلايان به اين بيماري 60 تا 90 درصد جان خود را از دست مي‌دهند.

گويا راه‌هاي انتقال اين بيماري را از طريق تماس با ترشحات بدني مثل خون، مايعات بدني و تماس با امعاء و احشاء حيوان آلوده عنوان كرد و گفت: همچنين بیماری از طريق خون و ترشحات بدني فرد بيمار به اطرافيانش و به خصوص به مراقبين اين بيماران منتقل مي‌شود.

رئيس مركز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: برخي از جان‌باختگان اين بيماري، كادر بهداشتي و درماني بوده‌اند.
وي درخصوص پيگيري اين بيماري در كشور گفت: وزارت بهداشت اين بيماري را از ابتدا رديابي كرده است و آمادگي‌هاي لازم براي تشخيص بيماري و مراقبت بيماران را دارد.

گويا تأكيد كرد: مردم از مسافرت‌هاي غير ضروري به كشورهاي درگير با اين بيماري بپرهیزند و در صورت سفر از تماس با حيوانات به خصوص شامپانزه، ميمون، خوك و خفاش پرهيز كنند.

رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: مسافرينی كه به اين كشورها سفر كردند در صورت بازگشت به كشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونريزي از جايي در بدنشان شوند حتماً با ذكر اين كه به كشورهاي گينه، ليبريا، سيرالئون و پايتخت نيجريه سفر داشتند به مسئولين بهداشتي كشور اطلاع دهند.

وي در پايان افزود: تیم های بهداشتي ما در فرودگاه‌هايي كه پرواز بين‌المللي دارند اطلاع‌رساني لازم را در اختيار مسافرين قرار مي‌دهند. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    6 1
    به نظر منکه هر کی از این کشور برمی گرده باید قرنطینه بشه