رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جمع رؤسای هفت کتابخانه‌ بزرگ کشور گفت: دغدغه رهبری، مساله افت فرهنگ کتابخوانی در کشور و به تبع آن افول ارزش‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرآنلاین، دومین نشست هفت كتابخانه بزرگ كشور با هدف هماهنگی و همگرایی بیشتر در زمینه‌های گوناگون، به میزبانی كتابخانه ملی برگزار شد.

در این جلسه، رؤسا و نماینده‌های كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی، كتابخانه مركزی دانشگاه تهران، كتابخانه علوم پزشكی ایران، كتابخانه و موزه ملی ملك، رئیس سازمان كتابخانه و موزه مركز آستان قدس رضوی، مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور به میزبانی سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حضور داشتند.

صالحی امیری در بخشی از این نشست گفت: دغدغه رهبری، مساله افت فرهنگ كتابخوانی در كشور و به تبع آن افول ارزش‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: متاسفانه نسل جدید ما كمتر نسبتی با كتاب دارد و یا بالاجبار ناگزیر از مطالعه هستند.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ادامه داد: باعث تأسف است كه مطالعه در سطح رفع تكلیف دانش‌آموز و دانشجو تقلیل بیابد.

صالحی امیری تصریح كرد: اگر بتوانیم نقش و سهم دولت را در عرصه فرهنگ در حد نظارت كاهش دهیم، كار بسیار بزرگی انجام شده است و دولت به دلیل حضور پررنگ و همه‌جانبه در عرصه فرهنگ عملا نتوانسته معرفت را بسط و گسترش دهد.

در ادامه این دیدار كه با حضور معاونان و مشاوران رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد، هر یك از حضار و رؤسای كتابخانه‌های بزرگ كشور، برنامه‌ها، اخبار حوزه مدیریتی و پیشنهادهای خود را به منظور اجرا در قالب «مجمع رؤسای كتابخانه‌های بزرگ كشور» بیان كردند.

شرح مشكلات موجود در زمینه استفاده از ظرفیت‌ها، اشتراك داده‌ها و اطلاعات، بررسی راهكارهایی جهت تسهیل فرایند استفاده و دسترسی مراجعه‌كنندگان كتابخانه‌ها، دیجیتال‌سازی منابع و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه بود.

در پایان جلسه، صورتجلسه‌ای در چند بند شامل: طراحی وضعیت مطلوب جهت دسترسی به منابع، تشكیل كمیته‌های فنی استاندارد، تشكیل كتابخانه‌های دیجیتال و تشكیل كمیته ملی سازماندهی اطلاعات در كتابخانه ملی با حضور نمایندگان سایر كتابخانه‌ها جهت تسهیل روابط میان كتابخانه‌های بزرگ كشور تنظیم و مقرر شد این مصوبات در نشست‌های آتی پیگیری شود.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =