قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور:حق طلاق شوهرکشی را کاهش می دهد/اثبات موارد طلاق برای زن آسان نیست

قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور می گوید که شوهر کشی عوامل مختلفی دارد اما بیشتر علت آن به خاطر نداشت حق طلاق زنان است و این قانون باید اصلاح شود.

زهرا تالانی: تا چند سال پيش همسرکشی جرمی مردانه بود و زنان تنها قربانيان اين خشونت خانوادگی بودند، اما مطابق آخرين بررسي ها، تعداد زنانی که شوهرشان را می کشند در حال افزایش است.دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان می شود اما بیشتر آنها به خاطر ناتوانی در گرفتن طلاق است. این زنان وقتی از قاضیان دادگاه نتیجه نمی گیرند، کوتاهترین راه را انتخاب می کنند. در همین زمینه با اکرم پورنگ، قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


آمارها نشان می دهد که میزان شوهرکشی زنان افزایش یافته است.در بیشتر این قتلها زن بارها از خانه خارج شده و بارها مشاجره و دعوا میان آنها اتفاق افتاده است.در اینصورت به نظر شما چرا زن طلاق نگرفته و يا حداقل برای مدتی خانه را ترك نكرده و به صورت مستقل زندگی نكرده است؟


طبق قوانين ايران، طلاق از اختيارات مرد است و در صورتيكه زن متقاضی جدايی باشد، متاسفانه بايد روند طولانی وطاقت فرساي چند‌ساله‌ای را بگذراند و در نهايت با بخشيدن تمامی حقوق مادی و از دست دادن فرزندانش به زندگی مشترك پايان دهد.

در بسياري از مواقع هم اين روند به قدری طولانی مي‌شود که زن خسته می شود و ناچار است که دوباره به همان زندگی بازگردد. از طرفی بیشتر زنان شوهركش خانه دار هستند‌ و استقلال مالي ندارند برای همین امکان زندگی جدا را ندارد.


آیا نمی توان اثبات کرد که این نوع قتلها برای دفاع بوده است؟

اگر قتل در زمان اختلاف و کتک کاری باشد باید اثبات شود زن دردفاع از خودش شوهرش را کشته است اما در اغلب این پرونده ها، زن با کمک و همدستی دوست پسر یا فرد دیگری شوهرش را می کشد و برای همین محکوم به معاونت در قتل می شود.

مثلا من پرونده ای داشتم که زن با شوهرش مشکل داشت اما چون امکان طلاق نداشت و دادگاه با درخواست او موافقت نمی کرد برای همین با همدستی دوست پسرش شوهرش را کشت. بیشتر زنانی که با این شرایط مواجه می شوند کشتن را تنها راه حل می دانند درحالیکه چنین نیست.


اما قانون امکان طلاق توافقی را هم گذاشته است؟

بله اما من پرونده ای داشتم که زن برای گرفتن رضایت همسر به طلاق توافقی مجبور شد خانه اش را به او ببخشد. وقتی قانون حق مطلق طلاق را برای مرد گذاشته است امکان سوءاستفاده هم وجود دارد.

12 شرط برای گرفتن طلاق زنان وجود دارد اما بیشتر زنان نسبت به آن آگاهی ندارند، در مقابل مردان طبق قانون هرزمان کهبخواهند می توانند طلاق بدهند؟

برای شوهر کشی عوامل زیادی وجود دارد که اگر از عوامل اجتماعی ، اقتصادی و روانی بگذریم بیشترین دلیل همین نداشتن حق طلاق برای زنان است. در ماده 130 و شروط ضمن عقد برای زنان حق طلاق داده شده اما باز هم مرد باید امضا کند.

همانطور که گفتید در سال 63 هم شروط 12 گانه ای در عقدنامه آمد تا زن بتواند طلاق بگیرد اما اینکه زنان نمی توانند طلاق بگیرند به خاطر عدم آگاهی نسبت به این قوانین نیست بلکه اثبات این شروط آنقدر سخت است که برخی زنان از قید آن می گذرند؛ مشکلات زناشویی در چارچوب خانه اتفاق می افتد نه شاهدی برای اثبات آن وجود دارد و نه زن دوست دارد که به دنبال شاهد مثلا برای کتک خوردنش باشد.

من پرونده ای را همین چند وقت پیش داشتم که خانم آنقدر از دست شوهرش کتک خورده بود که کلیه اش آسیب دیده بود ، دکتر هم راضی به دادن گواهی پزشکی بود، اما زن آنقدر عرصه را به خود تنگ دید که شوهرش را کشت. حتی در صورتی که زن و شوهر زیر یک سقف زندگی کنند، دادگاه ادعای ترک نفقه را هم رد می کند چون معتقد است زن مسکن دارد و مرد هم به حد کفایت برای خانه خرج می کند. در صورتی که نفقه رفع تمام نیازهای متعارف زن است و ممکن است مرد برخی از این نیازها را اجابت نکند. در این جور موارد هم زنان نمی توانند ادعای ترک انفاقشان را ثابت کنند.


به نظر من این یک مقدار هم فرهنگی است که زنان به خاطر بد بودن واژه طلاق این حق را در زمان عقد نمی گیرند. حتی خانمهای تحصیلکرده ای هستند که حاضرند حق مسکن و کار بگیرند اما در مورد طلاق حرفی نزنند؟

بله و جالب اینجاست که حتی اگر دختر و پسر هم راضی باشند اطرافیان اجازه این کار را نمی دهند. بعد وقتی همین زن و شوهر به مشکل برمی خورند به زن می گویند طلاق بگیر و خودت را راحت کن.

متاسفانه قوانین ما هیچ حمایتی از زنان نمی کنند و قانون حمایت از خانواده هم در این زمینه اصلا کار نکرده است. طبق قانون مرد تنها با دادن حقوق مالی می تواند طلاق بدهد یا در ازای بخشیدن مهریه رضایت به طلاق بدهند. اما این زمانی بیشتر فاجعه می شود که مردها برای اذیت و آزار، زن را طلاق نمی دهند و می گویند آنقدر بمان که موهایت هم مثل دندانهایت سفید شود. در این شرایط امکان دارد که ظرفیت زنان تمام شود و دست به کارهای خطرناک بزنند.


چرا قانون حق طلاق را دوطرفه نکرده است؟

قانون ما از اسلام گرفته شده و این در شرع است. از طرفی قانونگذار معتقد است که زنان ما احساساتی هستند و اگر حق طلاق به آنها داده شود آمار طلاق افزایش می یابد. اما بررسیها نشان می دهد آمار طلاق در میان زنانی که حق طلاق را زمان عقد گرفتند بسیار پایین است. حق طلاق برای تضمین زندگی است مانند مهریه. هیچ زنی بی دلیل به دادگاه مراجعه نمی کند و بی دلیل برای گرفتن طلاق اقدام نمی کند.


اما این استدلال که زنان حق طلاق ندارند هم نمی تواند بهانه ارتکاب قتل باشد یعنی باید به گونه ای فرهنگ سازی کرد که این بهترین راه نیست؟

بله،اما شما باید ازدواج‌های اجباری و نبود حمايت‌های خانوادگی و قانونی از زن در معرض خشونت را هم به آن اضافه كنيد، برای همین، اين زنان قتل شوهرانشان را به عنوان تنها راه ممكن می دانند.بعد هم بیشتر این زنان سطح تحصیلات بالایی ندارند و اکثر خانه دار هستند و حداقل دیپلم دارند.


یعنی شما معتقدید که حق طلاق آمار شوهرکشی را کاهش می دهد؟

صددرصد.هرچند همه قتلها به خاطر این موضوع نیست اما نداشتن حق طلاق هم بی تاثیر نیست.اگر با بیشتر زنانی که شوهرشان را کشتند، صحبت کنید رد شدن درخواست طلاق وطولانی شدن ادعه دادرسی را دلیل آن عنوان می کنند.

شما اگر برای یک مدتی این اخبار شوهرکشی را مرور کنید متوجه می شوید که بیشتر این قتلها با نقشه قبلی اتفاق افتاده و زن از اینکه نمی تواند به حق خود برسد خسته شده است.برای همین این قانون باید اصلاح شود.


چرا در استانهای جنوبی که آمار خشونت علیه زنان بالاست کمتر شاهد شوهرکشی هستیم؟

شاید به خاطر فرهنگ مردسالار باشد، حتی چند همسری هم در میان آنها وجود دارد اما به خاطر تربیتی که از کودکی دارند مردان را حاكم بر سرنوشتشان می دانند. در استانهای غربي هم زنان با خودكشی و خودسوزی به محدوديت‌ها و خشونت‌هايی كه عليه آنها می‌شود واكنش نشان می‌دهند .
46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    61 57
    چطور وقتي زنان ميزان مهريه رو براساس سال تولد اونهم به ميلادي تعيين ميكنند هيچ كس طرف مرد رو نميگيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حال بماند كه حتما بايد عروسي در فلان باغ و تالار آنچناني و ... بقيه ماجرا رو خودتون ميدونيد.........
    • یه دختر A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      15 20
      اولا که عروسی و مروسی توو هیچ قانونی نیومدهمثل جهاز و سیسمونی ثانیا وقتی میگیم حق طلاق برای زنان معنی ش اینه که مهریه ای وجود نداشته باشه
  • بی نام EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    51 26
    بهتر است که مساله را از این دید هم بررسی کرد که اکثر این افراد همه چیز با هم میخوان..آش را با جاش..میگن چه بهتر که خانه و اموال شوهر هم به خودم برسه و بعد دنبال دل خودم هم برم ....در ضمن اگر مهریه طلب نکنند مردان به راحتی طلاق میدند..بهتر است سازوکاری پیدا بشه که هم حق زن به صورت معقول داده بشه و هم اینکه تمام ثروت مرد به یغما نره...
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      26 22
      چرا باید حق زن داده بشه؟ زن چه حقی داره؟ چرا چیزی نباید به مرد داده بشه؟ در همه کشورهای دنیا نصف شدن اموال شامل اموال زن هم می شود که به مرد می رسد. اینجا یاد گرفتند همش بخاطر زن بودن طلبکار شوهر و دولت و نظام باشند...
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      16 19
      این حرف رو برچه اساسی میزنید؟اولا قسط بندی ش میکنن. ثانیا زنی که مهریه ش رو بگیره دیگه حق طلاق نداره که.
    • بی نام A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      31 1
      ساز و کارش مشخص شده قبلا در غرب: حق طلاق دو طرفه، حذف مهریه، تقسیم اموال به دست آمده از لحظه ی ازدواج
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    20 7
    حذف مهریه هم زن کشی را
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    19 23
    شوهر کشی بخاطر نداشتن حق طلاق نیست. بخاطر بی ایمانی و روابط نامشروع است. و بخاطر حرص و طمع است که طرف هم طلاق می خواهد و هم مهریه. بعلاوه خود مهریه حق طلاق زن است که با بخشش آن و تهدید به آن می توانند طلاق بگیرند. به نظر من فعالان حقوق زن دارند از پدیده شوهر کشی هم سو استفاده می کنند. به جای درخواست قانونی در حمایت از مردان که این خشونت بر علیه مردان است. قوانین منع حشونت از زنان را می خواهند اما از اعمال منفی زنان هم حتی برای باجخواهی بهره می جویند. خدا را شکر که دنیا دست زنان نیفتاد و قدرت در جهان در دست مردان است. خدا را شکر و الا یک مرد هم حق نفس کشیدن نداشت. تا چه رسد به تبعیض
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    19 25
    چطور زن هرگاه اراداه كنه ميتونه مهريه اي رو كه خودش تععين كرده به اجرا بذاره ومرد از هستي ساقط كنه اين قانون هم اصلاح بشه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      22 17
      کدوم زنی تونسته مهریوش رو کامل بگیره؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    22 17
    این قتل های شوهر کشی با نقشه قبلی و با انگیزه خیانت و هوسبازی صورت گرفته است و اینکه زنان دلیل قتل را عدم حق طلاق عنوان می کنند به دلیل این است که وکلای آنها این را به آنها یاد می دهند که چنین چیزی را بگویند. تا در آمارها ثبت شود و از این دروغ فمینیستی در چنین روزی توسط اشخاصی مانند این خانم مصاحبه شونده بهره برداری شود.
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    16 0
    راجع به حق نظری ندارم ولی باید راهکار جامعی اندیشید که در زندگی زناشویی زن یا شوهر یکدیگر را به دلیل موجود بودن ابزار قانونی گروگان نگیرند.
  • سعید IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    13 7
    در متن مقاله اومده: ۱ قاضی بازنشسته .... ۲ حق طلاق برای زنان... اینها ۲موردی هستن که خلاف گفته و قانون شرع هست ولی به اسم فقه پویا اون رو شرعی کردن و وارد قانون متاسفانه. بدبختانه فقه ما به اسم پویا بودن داره موارد عقد رو که تا دیروز هم شرعی و هم قانونی بوده به غیرشرعی تبدیل کرده. جالب اینجاست که میگه شما باید این عقدنامه رو چون مطابق شرع هست امضاء کنی درحالیکه من دارم به اسم کار شرعی یه قرارداد غیرشرعی رو تعهد میدم و این زندگی رو با این وضعیت شروع میکنم. خودتون ببینید وقتی عقد باطل باشه ارتباط زن و شوهر در آینده چی میتونه باشه هرچند قانونی هست و سند مکتوب هم داره ولی ادامه زندگی با این وضع و ازدیاد نسل و سلامت و آرامش نسل آینده با این وضع واقعا چطوری میخواد باشه؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    20 8
    علاوه بر شوهر کشی امار خودکشی هم پایین می اید .
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    21 15
    کاشه زنان هم کمی آزادی داشتند و می تونستند طلاق بگیرند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    15 23
    راه و حل مبارزه با شوهر کشی ، اعدام این زنان در ملا عام هست نه حق طلاق با مهریه و همه چیز که چیز جز استکبار و زورگویی با نام قانون نیست. بیخود نیست زنان در اسلام نمی تونن قاضی بشن ، شما فقط استدلال ایشون رو ببنید ، طبق این استدلال باید سن ازدواج پایین بیاد و یا همه ازدواج کنن به زور تا یه موقع تجاوز پیش نیاد و یا همه .... که قتل رخ نده ، این دنیا مکان آزمایشه ، نمیشه شرایط ازمایش رو از بین برد برای یه مشت توهم که فکر می کنن اونطوری بهتر میشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    16 36
    اگر خبر انلاین بخواد از این پست های فمنیستی بذاره قطعا شکایت می کنیم.
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    5 2
    به غیر از حق مهریه حق شوهرکشی را هم به زنها بدید اشکال نداره