سرانجام رئیس سازمان امور مالیاتی کشور پذیرفت پای نامه‌ای را که بر مبنای آن کتابفروشان هم مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، امضا کند تا به زودی توافقنامه نهایی با امضای وزیران اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا ابلاغ شود.

به گزارش خبرآنلاین، مشکل مالیات کتابفروشان سالهاست که در کاغذبازی های رسمی و غیر رسمی گرفتار شده و هیچ مسئولی هم زیر بار حمایت از کتابفروش نمی رفت و همیشه قانون روی کاغذ حمایت می کرد و سازمان امور مالیاتی طبق تفاسیر و بندهایی که خود بیشتر به آن مسلط بود، کار خودش را می کرد. حالا و با تفاهم رسمی و عملیاتی دو وزارتخانه در دولت یازدهم آرزوی کتابفروشان و البته ناشران محقق شد و آنها رسما از پرداخت مالیات معاف شدند.

نشست بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور عصر امروز چهارشنبه 15 مرداد با حضور حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همایون امیر‌زاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی این وزارتخانه و در حضور خبرنگاران رسانه‌ها در خبرگزاری مهر برگزار شد.

حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست از بازنگری در جدول مصادیق مشاغل معاف از پرداخت مالیات با همکاری کارگروهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: مطابق اصلاحیه صورت گرفته، کتابفروشان در رسته «فعالیت‌های فرهنگی» قرار گرفتند و همانند مشاغل قرار گرفته در رسته فعالیت‌های مطبوعاتی، انتشاراتی و هنری، از پرداخت مالیات معاف شدند.

به گفته وکیلی، این موضوع به امضای علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور رسیده و به زودی برای اخذ امضاهای نهایی توسط وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و امور دارایی به این دو وزارتخانه ارائه می‌شود و بلافاصله پس از امضا و ابلاغ، قابلیت اجرایی خواهد داشت.

وی همچنین این را گفت که سازمان متبوعش قصد داشته نامه مربوط به فهرست جدید مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیات را امروز چهارشنبه 15 مرداد به وزارت ارشاد ارائه کند که این مسئله به دلیل پاره‌ای مسائل اداری به شنبه آینده موکول شده است.

به گزارش مهر، همایون امیرزاده رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور نیز در این نشست از تنظیم «آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» با همکاری معاونت امور فرهنگی و اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد خبر داد.

وی که در حضور دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه در پی همکاری‌های مناسب سازمان امور مالیاتی و موافقت این سازمان با معافیت مالیاتی کتابفروشان، گفت: ما باید راهکاری قانونی جهت اجرای معافیت مالیاتی کتابفروشان همانند ناشران پیدا می‌کردیم.

این مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در تبیین این راهکار یادآور شد: از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایف آن، هیچگونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و یا نهاد صنفی دیگری وجود نداشت و از آنجا که بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا ما آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها را با همکاری اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد تنتظیم کردیم.

امیرازده گفت: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را صادر نمی‌کردیم و همین یکی از موانعی بود که کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانست اما مطابق آئین‌نامه جدید، اولاً کتابفروشان در بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید از این پس نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور اعلام کرد: روز یکشنبه هفته آینده 19 مرداد اولین جلسه بازبینی جدول مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیاتی و تصویب نهایی آئین‌نامه اخیر در وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    39 2
    کتابفروشی هایی که کتاب کنکور و کتاب زبان میفروشند وضعشون توپه و نیاز به تخفیف ندارند.
    • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
      6 1
      دو كتاب واسه كنكور ارشد خريدم 95 هزار تومن
    • كتابفروش IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      1 4
      شما مميزي،كارشناس مالياتي،كتابفروش ، ناشر يا ..... كه همچين نظر محكم و كارشناسي دادي گلم.
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    7 1
    قیمت یه رمان 600 صفحه‌ای که حداکثر تو یک هفته خونده میشه 29000 تومان هست. مشکل گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ و در نتیجه قیمت کتاب هست که باعث می‌شند مردم نتونند کتاب بخرند وگرنه با برداشتن مالیات برای فروشنده‌ها مثلاً ملت هجوم میارند برای خریدن کتاب از کتابفروشی‌ها؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      8 0
      نه. ولی حداقل کتابفروشها ورشکست نمیشند
  • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 4
    مبارکه ولی ای کاش معلم ها را هم از دادن مالیات معاف می کردند.