کمیته فنی یکی از مهم‌ترین کمیته‌های فدراسیون فوتبال است چراکه تصمیم‌گیری در مورد آینده تیم ملی را برعهده دارد.

آریا صالحی؛ كمیته فنی فدراسیون فوتبال كمیته‌ای است كه آینده تیم ملی را با تصمیماتش می‌سازد. نقش این كمیته در فوتبال یك كشور به قدری مهم است كه در كشورهای پیشرفته، سعی می‌كنند حتما چهره‌های سرشناس فوتبال خود را به عنوان اعضای كمیته فنی فدراسیون خود انتخاب كنند. در فرانسه ژرارد هولیه چهره سرشناس فوتبال این كشور به عنوان رئیس كمیته فنی فعالیت می‌كند و در هلند فن خال با حفظ سمت، این پست را در اختیار دارد.
اما در ایران به این موضوع توجه نمی‌شود و چهره‌های سرشناس فوتبال نقش‌های كلیدی در كمیته فنی ندارند. هومن افاضلی، فریدون معینی، مرتضی محصص و محمد احسانی چهار عضو كمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران هستند كه اخیرا حكم آن‌ها زده شده است. احسانی كه رئیس كمیته آموزش فدراسیون فوتبال هم هست، با گرفتن حكم كمیته فنی، حالا بالاترین جایگاه فنی را در فدراسیون فوتبال ایران دارد. اما محمد احسانی كیست؟ او كه تحصیلات ورزشی خود را تا مقطع دكترا ادامه داده، از پیشكسوتان رشته فوتبال نیست. احسانی به عنوان یك چهره فوتبالی شناخته نمی‌شود و با این حساب می‌توان گفت كه فدراسیون فوتبال ایران برخلاف سایر كشورها، معیار فوتبالی بودن را برای حضور در كمیته فنی در نظر نگرفته است.
پرویز مظلومی كارشناس و مربی فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «كمیته فنی باید جزوی از خانواده فوتبال باشد. سیاست گذاری فنی در رده های مختلف بر عهده كمیته فنی است. این كمیته در انتخاب مربی هم می تواند پیشنهاد دهد ولی دخالت نكند. چون در ایران كمیته فنی دوست دارد دخالت كند. كمیته بخواهد دخالت كند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود چراكه نظرات همخوانی ندارد و متفاوت است. برای همین است كه فیفا آیین نامه داده و گفته كمیته فنی جزوی از فدراسیون فوتبال باید باشد. به همین دلیل باید در انتخاب اعضای این كمیته نهایت دقت را داشته باشیم.»
در بسیاری از كشورها حساسیتی كه روی فوتبالی بودن اعضای كمیته فنی وجود دارد، بیشتراز حساسیتی است كه روی فوتبالی بودن رئیس فدراسیون وجود دارد. در اصل كمیته فنی وظیفه تخصصی برعهده دارد و برای انجام این وظیفه باید سابقه حضور در فوتبال را داشته باشد.
حمید درخشان كارشناس و مربی فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «با توجه به احترام ویژه‌ای كه برای آقای احسانی قائل هستم، به نظرم بهتر است فوتبالی‌ها كمیته فنی را اداره كنند و برای فوتبال راهكار بدهند. این خیلی معقول و متعارف است و باید به این شكل باشد. در دنیا این اتفاقات به این شكل می‌افتد. مثل اینكه من را بگذارید در كمیته فنی فدراسیون دو و میدانی تا برای این رشته تصمیم بگیرم. من هم ورزشی هستم ولی رشته تخصصی‌ام فوتبال است نه دوومیدانی. پس نباید عضو كمیته فنی فدراسیون دوومیدانی شوم.» او ادامه می‌دهد: «فدراسیون فوتبال نیاز دارد كه چنین كمیته ای داشته باشد. این كمیته برای ارزیابی شرایط فعلی و تصمیم گیری در مورد آینده فوتبال است و باید افرادی در آن حضور داشته باشند كه كاركشته فوتبال هستند.»
البته كمیته فنی در فوتبال ایران نقشی كه باید را ندارد. به نظر می‌رسد این كمیته كه باید مشی فوتبال ایران را تعیین كند، نقش كمتری در تصمیم‌گیری‌ها دارد. پرویز مظلومی در این مورد می‌گوید: «كمیته فنی نقش زیادی در فوتبال ندارد. نقش این كمیته باید پر رنگ تر باشد. چراكه كمیته فنی سیاست گذار فنی فدراسیون فوتبال است. نقش این كمیته در ایران كمی كم رنگ است ولی در دنیا سیاست گذاری فنی باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها برعهده كمیته فنی است.»
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =