حشمت مهاجرانی: قیاس مربی ایرانی با موتور گازی مرا هم رنجاند/ من هم از موافقان کروش هستم اما ...

سرمربی سال‌های دور تیم ملی می‌گوید: «درست نیست که به بهانه بالا بردن کروش، کارکرد مربیان ایرانی را زیر سوال ببریم.»

سروش اميني توماجي: انگار قرار نيست بعد از جام هاي جهاني فوتبال ملي رنگ آرامش را ببيند. هر چند اكثريت مردم از عملكرد تيم كشورشان در برزيل رضايت داشتند اما بلافاصله بعد از بازگشت ملي پوشان، كانون مربيان ايران دست به كار شد و آن بيانيه معروف را صادر كرد. بيانيه اي كه واكنش هاي زيادي را به دنبال داشت و فوتبالي ها را به دو دسته تقسيم كرد؛ موافقان كروش و مخالفان او. حالا داستان تكراري مرسدس بنز و موتور گازي دوباره بر سر زبان ها افتاده. قياسي كه مربيان ايراني آن را يك توهين بزرگ مي دانند. حشمت مهاجراني هم يكي از آنهاست كه در اين باره مي گويد: «ما هم با مربي ايراني موفقيت هايي داشتيم و هم با مربي خارجي. هر دو در پيشرفت فوتبال ما تاثيرگزار بودند. مطرح كردن چنين قياس هايي اصلا درست نيست. راستش را بخواهيد به من هم برخورد.» با مردي كه براي اولين بار تيم ملي را به جام جهاني رساند دقايقي همكلام شديم. حشمت خان مهاجراني مثل هميشه رك و صريح درباره مسائل اخير فوتبال ايران صحبت كرد.

*حشمت خان عملكرد تيم ملي در جام جهاني 2014 را چطور ارزيابي مي كنيد؟

ببينيد از قبل هم كروش در بازي هاي تداركاتي نشان داد كه مي خواهد چه برنامه هايي را در جام جهاني پياده كند. هر چند با اين روش حقيقت فوتبال ما ديده نمي شود. دفاع پرتعداد و بازي جنگنده براي مقابله با تيم هاي بزرگ شايد روش مناسبي باشد اما اين روش هم گل خوردن ما را سخت مي كند و هم گل زدن را. اين روش خلاقيت را از بازيكنان بازيساز مي گيرد و باعث مي شود كه تيم ميل رو به جلو نداشته باشد. طبيعتا هم نتيجه آن همين مي شود كه از نظر تعداد پاس تيم ما بدترين تيم جام مي شود كه اصلا جالب نيست. همانظور كه ديديد كه تنها تيمي بوديم كه با اين روش بازي كرديم. بقيه تيم ها حمله كردند و فوتبال طبيعي خودشان را نشان دادند. البته نبايد فراموش كنيم كه امكانات بازيكنان باعث شده كروش اين روش را انتخاب كند.

*اما با اين حال اكثر مردم از نمايش تيم ملي راضي بودند.

بعد از قرعه كشي مردم مي گفتند كه برابر تيمي مثل آرژانتين كيسه گل مي شويم و همين مسئله بازيكنان را تحت فشار گذاشته بود. شايد اگر فوتبال خودمان را بازي مي كرديم پيش بيني ها درست از آب درمي آمد اما در نهايت منجر به پيشرفت فوتبال ملي مي شد. مساوي و يا باخت به اين صورت برابر آرژانتين براي مردم شيرين بود و آن را به عنوان يك موفقيت قلمداد كردند اما اگر بخواهيم واقع گرايانه و بدون جبهه نگاه كنيم جام جهاني 2014 دستاوردي براي ما نداشت. خود من از موافقان كروش هستم اما در خلوت خودم به اين جمع بندي ها مي رسم. ديگر نمايندگان آسيا هم مثل ما حذف شدند اما هيچكدام از آنها روش ما را در پيش نگرفتند.

*فكر مي كنيد با اين روش در جام ملت هاي آسيا به مشكل مي خوريم؟

مطمئن باشيد كه در جام ملت هاي آسيا كروش با اين روش بازي نخواهد كرد. او عاقل تر از اين حرفاست و مي داند كه برابر تيم هاي آسيايي با اين روش به جايي نمي رسد. شما اگر خصوصيات بازيكنان ايراني را براي بلند مدت در يك چارچوب حبس كني، بسياري از آنها ديگر كارايي گذشته را نخواهند داشت. آقاي كروش اين را به خوبي مي داند.

*در جريان بيانيه اخير كانون مربيان هستيد؟

در گوشه و كنار اخبار را دنبال كرده ام. اگر به اصل قضيه نگاه كنيم صدور اين بيانيه درست نبود. اگر آقاي كروش موفق بوده و مردم را خوشحال كرده، بايد به او تبريك گفت. ما هم ايراني هستيم و مملكت خودمان را دوست داريم. اگر افتخاري به دست آمده همه در آن شريك هستند و تنها براي كروش و امثال او نيست. اما از طرفي با جوي كه عليه مربيان ايراني به وجود آمده كاملا مخالفم. درست نيست كه بخواهيم به بهانه بالا بردن كروش كاركرد مربيان ايراني را زير سوال ببريم. مربيان ايراني با وجود تمام كمبودهايي كه دارند، با فاكتور عشق و علاقه كار مي كنند. بايد به مربيان ايراني بها داد. مربيان ايراني در استعداديابي و پرورش بازيكنان نقش اساسي دارند. به هر حال كانون مربيان هم به وظيفه خود عمل كرد و از مربيان ايراني دفاع كرد اما شايد مي شد با لحن بهتري آن را بيان كرد.

*آقاي فرياد شيران هم كه خبرنگاران حامي كروش را مزدور خوانده!

فرياد شيران هم از روي دلسوزي اين صحبت ها را مطرح كرده. او و مايلي كهن هم در پيشرفت فوتبال ملي نقش داشتند و بازيكن هاي زيادي را معرفي كردند. به الفاظي كه به كار برده كاري ندارم اما مطمئنم كه او هم دلش براي فوتبال مي سوزد.

*با اين حال در اين مدت به قياس مربيان ايراني و خارجي حسابي دامن زده شد. داستان تكراري مرسدس بنز و موتور گازي...

كاملا مخالف اين مسئله هستم. ما هم با مربي ايراني موفقيت هايي داشتيم و هم با مربي خارجي. هر دو در پيشرفت فوتبال ما تاثيرگزار بودند. مطرح كردن چنين قياس هايي اصلا درست نيست. راستش را بخواهيد به من هم برخورد. مربيان ايراني اين همه زحمت مي كشند. بازيكنان كه هميشه در اختيار مربي ايراني اند و تنها يك ماه زير نظر مربي خارجي تمرين كردند. يعني اين همه تغيير و تحول تنها در طول يك ماه اتفاق افتاده؟

*با اين شرايط شما موافق تمديد قرارداد كروش هستيد يا مخالف؟

در حال حاضر مخالفان كروش خيلي كمتر از موافقان او هستند. اما به نظر من هر دو گروه بايد با دلايل منطقي نظر خود را بگويند تا بهترين تصميم گرفته شود. بايد ببينيم با امكانات فعلي چه چيزي از فوتبال ملي مي خواهيم و آيا آقاي كروش جوابگوي آن هست يا نه.

*به عنوان سوال آخر پيش بيني شما از قهرمان جام جهاني چيست؟

هر زمان كه بازي ها در كشورهاي آمريكاي جنوبي بوده، هيچ كشور اروپايي نتوانسته جام را بالاي سر ببرد. اما الان آلمان و هلند با توجه به موجوديت شان نشان داده اند كه توانايي قهرماني را دارند. از طرفي انگيزه و ميل به برنده شدن در برزيل و آرژانتين بيشتر است و همين مسئله براي ديگر تيم ها مشكل ساز مي شود. در كل فكر مي كنم كه براي اولين بار اروپايي ها در آمريكاي جنوبي شانس قهرماني دارند.

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طرفدار مس A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    94 12
    از ایشون سئوال میکنیم وقتی که سرمربیان لیگ کی روش را تحت فشار قرار داده بودند که ناز رحکتی و خلعتبری را بکشد و تیم ملی را جولانگاه ناز کننده ها قرار دهد ایشون چرا ساکت بودند؟مگه غیر از اینه کی روش نشون داد تیم ملی جای این افراد نیست؟هر کسی جای کی روش بود نمیتوانست جلوی لابی سرمربیان بایستد.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    65 18
    موتورگازی که بدنیست.خیلی هم راحته دنده نداره
  • سليماني A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    23 22
    آلمان قهرمان مي شود
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    35 22
    ىکى مرد باشه و بىاد افتخارات مربىان اىرانى رو بشمره
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      9 2
      رفتن به جام جهانی زمانی که جام جهانی 16 تیمه بود. موفقیت ذوب آهن تو آسیا، که در 10 سال اخیر بهترین موفقیت باشگاهی بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    61 12
    شما بازی سوییس با آرژانتین توی یک هشتم را ندیدین؟ سوییسیها بارها 10 نفر تیمشون داخل محوطه جریمه بودند...ولی بهتر از ما جلوی آرژانتین بازی نکردن اگه پنالتی ما مقابل آرژانتین گرفته میشد، یا اون لحظه آخر مسی اون توپ را معجزه آسا گل نمیکرد.. الان فریاد شیران و مایلی کهن حرف هم نمیزدند. میگم یه تیم نونهالانی چیزی به اینا بدین دست بردارند... البته آقای مهاجرانی بزرگ فوتبال ما هستند و حرفاشون درسته
  • ماهان RO ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    مربی ایرانی را باید با گاری مقایسه کرد نه موتور گازی
    • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      ایرانی نیاز به فرهنگ قدیمی خودش دارد، مربی خارجی برای پول نفت کیسه دوخته نه امثال من و تو
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      18 7
      گل گفتی این گاری رو. از خنده مردم
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      9 1
      کروش در مقدماتی جام جهانی هم تحفه ای نبود. در کره با نبوغ قوچان نژاد بازی را بردیم و در کل مسابقات مقدماتی فوتبال جذابی ندیدیم. تیم استرالیا را در جام جهانی ببینید. واقعا فوتبال بازی کرد. بازی با آرژانتین به کنار ، با نیجریه و بوسنی افتضاح بودیم.
  • saeed A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    72 13
    آقای مهاجرانی عزیز و سایر مربیان محترم ایرانی،رنجش نداره این یه حقیقت تلخ وقتی خود شما دوستان قبول میکنید که تیمهای ایرانی با تیمهای سطح اول فوتبال فاصله دارند قیاس بنز و موتور گازی باید قبول کنید که سطح مربیان با مربیان طراز اول همینه.بهتره بجای این دلخوریها به کلاسهای مربیگری بین المللی فکر کنید.
  • علی صادقی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    6 68
    درود بر مایلی
  • حسين رنجبر A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    44 4
    شماهم ما را نااميد كرديد ، آقاي مهاجراني ، كجاي كلمه مزدور به دلسوزي شبيه هست ؟
  • فرید A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    31 18
    همیشه در اینجور مواقع روش اینه که بزنند به جاده خاکی که اصل مطلب فراموش بشه. انگار همین ها نبودند که به کیروش گفتند جاسوس قطری ها و دلال و غیره، حالا به تریج قبا شون بر خورده. نمیگن چرا همه معتقدند که اینها از موتور گازی هم کمترند و چی شد که اینجوری شد. یک سری آدم سراسر عقده دارن سعی میکنند کیروش رو بزنند که نکنه خدای نکرده تو شهر نابینا ها یک نفر بینا پیدا شه. نمی خوان مردم ببینید مربی یعنی چی و چه کار هایی باید انجام بده. بازی تیمهاشون مثل دیازپام باعث خوابیدن میشه بعد اظهار نظر راجع به روش بازی تیم ملی میکنند بابا با چی پیشینه ای اینقدر زبونتون درازه آخه. دست بردارید از سر این فوتبال...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    7 25
    ای ولا آقای مهاجرانی
  • هادی A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    10 1
    در شوره زار، انتظار دیدن گل مریم نداشته باشید.
  • پرستو A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 0
    متاسفم برای بعضی ها که خیلی زود حاشیه رو شروع کردن و مربیان ایرانی رو مقابل کیروش قرار دادند.واقعا مسخره است . تا چند روز بعد از بازگشت تیم ملی از برزیل همه صحبت از پیشرفت فوتبال ایران و حرفه ای شدن و از اینجور حرف های امیدوارکننده می زدند،بطوریکه من باورم شد که دیگه حاشیه های مخرب و حرف های الکی تمام شده و همه به فکر پیشرفت فوتبال ایران هستند،ولی با اینکار و تشبیه مربیان ایرانی به موتورگازی همه چیز دوباره سرجای اولش برگشت.واقعا زشته که مربیان ایرانی را تحقیر کنیم. تا الان فدراسیون و مسئولان رده بالای فوتبال کاری برای پیشرفت مربیان ایرانی انجام دادند؟چرا مربیان جوان را به برزیل اعزام نکردند تا فضای حرفه ای آنجا را تجربه کنند؟وقتی کاری برایشان انجام نشده،تشبیه به موتورگازی رنج آور میشود.
  • سعید IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    1 0
    با سلام به نظر من که یه آدم معمولی از نظر حرفه فوتبال هستم اگر پیشرفتی در فوتبال یا فرهنگ یا هرچیز دیگه ای در یک ملت اتفاق می افته دلیلش مردم و مربی نیست،این فقط از طرف مدیران و مسئولان اون مملکت هستش که با یه برنامه ریزی و مدیریت دقیق و نگاه به آینده میتونن این پیشرفت و رقم بزننبه نظر من مدیران ما هستن که موتور و مغزشون هنوزم گازیه و باید نگاهی به موتورهای بنزی که تیم های موفق دارن بندازن.ما فکر میکنیم مثل همیشه گندکاریهای روزهای گذشته رو یا همین الان رو باید کی رُِِِِش یا یه نفر دیگه جمع کنه ولی ...