سریالی که آبروی صدا و سیما را برد / مجموعه‌های رمضانی در یک دهه چه حاشیه‌هایی داشتند؟

همانقدر که بازار سریال‌های ماه مبارک رمضان گرم بوده، به همان میزان هم حرف و حدیث‌هایی اطراف این کارها وجود داشته است، از ماجرای لهجه‌هاو تصاویر ماورایی گرفته تا کپی‌کاری که امسال صورت گرفت.

 سعید حسین‌زاده‌: موفق‌ترین شبکه‌ها را در جریان ساخت و پخش سریال‌های ماه مبارک رمضان می‌توان شبکه‌های سه و یک محسوب کرد؛ هرچقدر «میوه ممنوعه» و «صاحبدلان» برای شبکه یک و سریال‌های رضا عطاران برای شبکه سه اعتبار به دست آوردند، برخی سریال‌ها نیز با حاشیه‌هایشان این شبکه‌ها را مطرح کردند؛ مانند حواشی سریال «در مسیر زاینده رود» و «اغما». امسال هم شبکه سه با مجموعه «هفت سنگ» ماه رمضان را آغاز کرد، اما خیلی زود حاشیه‌ای جدی برای آن به وجود آمد، حاشیه‌ای پررنگ‌تر از اصل؛ اینکه علیرضا بذرافشان مجموعه خود را جزء به جزء از مجموعه‌ای آمریکایی برداشته است.

هفت سنگ

هنوز مدت زیادی از پخش «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان از شبکه سه سیما نگذشته بود که شبکه‌های مجازی پر شد از تک نظراتی در مورد شباهت این مجموعه به «خانواده مدرن» آمریکایی. کار به جایی رسید که در تایم گزارشی در مورد شباهت‌های این دو سریال منتشر شد و چنین نوشته شد: «احتمالا طرفداران سریال «خانواده مدرن» از شبکه ای‌بی‌سی آمریکا هرگز سریال «هفت سنگ» را در تلویزیون ندیده باشند، اما با این حال این سریال در واقع توسط آنان دیده شده است. «هفت‌سنگ» یک بازتولید از سریال «خانواده مدرن» و بسیار به آن نزدیک است تک‌تک صحنه‌های آن با همان لوکیشن و مسیر و با همان شوخی‌ها در سریال ایرانی تکرار شده است. یک کلیپ مقایسه‌ای از این دو سریال که بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده را ببینید. شما در حال دو بار دیدن این سریال نیستید، شما در حال مشاهده این مسئله هستید که وقتی قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شودچه اتفاقی رخ می‌دهد.»

کار به جایی رسید که قرار شد شورای نطارت صداوسیما وارد میدان شود و کار مقایسه را انجام دهد و تکلیف را روشن کند. اما پیش از آنکه نتیجه نهایی از سوی این شورا اعلام شود، پای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم به میان آمد تا از سوی دیگری هم موضوعات بررسی شود.

سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از مکاتبه با مسئولان صدا و سیما برای حضور در کمیسیون برای ارایه توضیحاتی در خصوص سریال «هفت سنگ» خبر داد و گفت: «تا زمانی که کپی‌برداری این فیلم از شبکه آمریکایی اثبات نشود نمی‌توان در خصوص آن اظهار نظر و نتیجه‌گیری کرد. هیچ گونه نتیجه‌گیری تازمان منسجم شدن نتایج در خصوص شبیه سازی سریال هفت سنگ از سریال پخش شده در شبکه آمریکایی نمی‌توان کرد. هر چند نقاط ضعفی نیزدر عملکرد صدا و سیما وجو دارد اما در مجموع عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است. بدون‌شک به زودی در کمیسیون فرهنگی مجلس این فیلم با حضور مسئولان رسانه ملی و اطلاعات ارایه شده از سوی آنان بررسی خواهد شد.»

تا چند روز دیگر روشن خواهد شد که نتیجه یک کپی‌برداری علنی از سریالی آمریکایی در صداوسیمایی که برای خلاقیت و سرگرمی و نه برای کپی‌کار باید هزینه کند، چه خواهد بود. وضعیت در مورد این سریال به گونه‌ای است که بازیگران آن ترجیح می‌دهند در مورد این کار صحبت نکنند.

اغما و در مسیر زاینده‌رود

شبکه یک، سریال پرمخاطب  «صاحبدلان» و شبکه دو سریال «میوه ممنوعه» را در ماه مبارک رمضان داشت. مجموعه‌هایی که به لحاظ ساختار و کیفیت تولید همچنان مثال زده می‌شوند و در زمان پخش مخاطبان بسیاری را جذب کردند. هر دوی این کارها براساس داستان‌های کهن ساخته شده است. علیرضا نادری «میوه ممنوعه» را براساس داستان شیخ صنعا  نوشت و حسن فتحی آن را کارگردانی کرد. هرچند که فتحی از دیر رسیدن متن سر فیلمبرداری و سختی بازیگران برای حفظ کردن دیالوگ‌ها ابراز نارضایتی کرده بود، اما نتیجه کار به گونه‌ای بود که این فشردگی کار دیده نمی‌شد.

«صاحبدلان» براساس داستان‌های قرآنی از جمله هابیل و قابیل و نمرود و ابراهیم و چند داستان دیگر ساخته شد و جزو موفق‌ترین سریال‌های تلویزیونی محمدحسین لطیفی محسوب می‌شود.

در کنار این مجموعه‌های موفق پخش «اغما» و «در مسیر زاینده رود» خالی از حواشی نبود. به کارگیری لهجه اصفهانی در مجموعه «در مسیر زاینده رود» برای حسن فتحی کارگردان سریال دردسرهای زیادی را به همراه داشت. بسیاری از اصفهانی‌ها بازیگران این سریال را مورد انتقاد قرار دادند که به خوبی نتوانسته‌اند دیالوگ‌های خود را ادا کنند.

«اغما» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی رضا جودی برای ماه رمضان ۸۶ ساخته شد. علیرضا افخمی ابتدا به عنوان ناظر کیفی «اغما» بود. او فیلمنامه‌ داریوش مختاری را تایید نکرد تا جایی که خودش جایگزین مختاری شد. او پیش از این در «وفا» ساخته لطیفی نیز همین رویه را پیش گرفته بود و جایگزین نویسنده شده بود. او به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانست سرموقع فیلمنامه را برساند و همین روند تولید را با مشکلاتی مواجه کرد.

گمگشته

شبکه سه با سریال‌هایی که رضا عطاران برای این شبکه ساخت، هر سال یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌هایی بود که در جریان ماه مبارک رمضان مجموعه‌ای مناسبتی روی آنتن می‌فرستاد.

البته عطاران امکان آن را به دست نمی‌آورد که هر سال سریالی بسازد و اکنون نیز چند سالی است این کارگردان و بازیگر مستعد امکان حضور در تلویزیون را از دست داده است.

در سال 1380 رامبد جوان سریال رمضانی شبکه سه را ساخت. «گمگشته» که در آن زمان موفق به جذب مخاطبانی شده بود براساس طرح اولیه علیرضا کاظمی‌پور بر مبنای فیلم هندی «رام و شام» نوشته شد. در آن زمان این برداشت از یک فیلم واکنش‌های منفی را برای سازندگان کار به همراه نیاورد.

«گمگشته» جزو مجموعه‌های پرمخاطب شبکه سه سیما بود و به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه رمضان سال ۸۰ شناخته شد.

سریال‌های ماورایی

«او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی پای سریال‌های ماورایی را به صداوسیما باز کرد. قصه ماورایی این فیلم شاید برای مخاطبان جذاب بود و نظر آنان را به خود جلب می‌کرد، اما برای برخی چندان خوشایند نبود. مسیری که با «او یک فرشته بود» آغاز شد و شیطان را به شکل‌های مختلف به نمایش گذاشت، در سریال‌های دیگری از جمله «سی امین روز» به کارگردانی جواد افشار ادامه پیدا کرد، هرچند که سازندگان این سریال آن را ماورایی نمی‌دانستند.

در مجموع تصویر کردن جن و شیطان در تلویزیون چندان خوشایند گروهی نبود و در نتیجه تولید این شکل از سریال‌ها بعد از مدتی متوقف شد.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    خانه به دوش و متهم گریخت کجا و هفت سنگ و مدینه کجا
    • احسان IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      اونام همچین محتوای خاص و جالبی نداشتن که ادم اونارو بگه
    • ندا A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      مدینه دیگه چقد مزخرفه.
    • من خودم تنها A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      کجایند حمید لولایی و مامان شکوه و مهران غفوریان و مهران مدیری و نصرالله رادش و سعید آقا خانی و یوسف تیموری و بیژن بنفشه خواه و سایر عزیزان دیگر...واقعا جامعه به شما نیاز دارد... هم فیلمهای آن دوران شادتر بود و هم دل مردم شادتر بود...
    • بی نام EU ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      واقعا هيچ سنخيتي با ماه مبارك نداره واقعا خجالت داره زودتر ازپخش ادامش جلوگيري كنن آهاي دلواپسا كه صحنه هاي واليبال رو همش قيچي ميفرمائيد كجاييد؟
    • دامون A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      بابا ماکه ماهواره نداریم ای بی سی امریکا ببینیم حداقل بزارین ببینیم این فیلم خانواده مدرن چه جوریه ولی جدا از شوخی من اون فیلمرو ندیدم ولی یکی دو قسمت هفت سنگو دیدم سریال بدی نیست تا حدودی اکثریت به اتفاق همین مشکلاتی رو که تو اون فیلم نشون میده رو دارن ولی درحالت کل اونهایی که خوششون نمیاد کسی به زور مجبورشون نکرده هفت سنگ ببینن خوب ماهواره اینهمه کانال مفید داره استفاده کنن ازش ضمناً از بعد دیگه نگاه کنی جدای از مخاطبان برای نویسنده این فیلمنامه بخاطر رعایت نکردن قانون کپی راتی متاسفم چون اینکار با دزدی هیچ فرقی نداره
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      اون زمان هم میگفتیم اینا چقدر مزخرفن؟ ببین وضع چقدر بده که حالا اونا رو به عنوان نمونه های خوب نام میبریم
    • ایرانی A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      این فیلم ضد فرهنگ ایرانی هفت سنگ را همه باید تحریمش کنند، من که رفتم فارسی وان ببینم.
    • توحید A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      21 5
      حالا همه اینها به کنار اصلا هیچ کدوم از این سریالها هیچ ربطی به ماه رمضان ندارند مثلا اگر غیر ماه رمضان هم پخش شود فرقی نمیکند توهین به شعور مخاطب خیلی کار زشتیه ومطلب دیگه اینکه تو سریالهای ماورایی که جن وشیطان نشان داده میشد ونماد دنیایی پیدا میکرد در واقع روایت جن وشیاطین در ماه رمضان در غل وزنجیر هستند رو رد میکرد و بازهم بی سوادی عوامل فیلمساز مدعی
    • معتدل A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      112 6
      ميخوام ببينم مگه صدا و سيما ابروييم واسه خودش گذاشته كه حالا رفته باشه؟با اون پخش هاي افتضاح واليبال و فوتبالو سانسورا و وارونه جلوه دادن حرفاي بزرگانو....
    • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      51 17
      خانه به دوش و متحم گریخت بهترین سریال های صاوسیما تا کنون
    • میلاد A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      27 68
      هفت سنگ رو قبول دارم ولی مدینه واقعا سریال خوبیه
    • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      10 46
      مدينه سريال خوبيه
    • بنده هستم A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      5 0
      دوستان یه چیز میگم دقت کنید. صدا و سیما یه چیزی بلده فقط نمیدونه چیه که ازش استفاده کنه بعضی وقتها توی بعضی برنامه ها یه کیفیتی اعمال میشه که یه شبکه ماهواره ای توی خوابش هم نمیاد البته منظورم از کیفیت ، کیفیت تصویر نیست ها کیفیت در اینجا یعنی هرچیزی سرجای خودش و به اندازه . به نظرم تقصیر اون کسیه که سریال ها رو تایید میکنه اولا اینکه باید حتما یه شورا باشه دوما دو دسته باشه که یکی متخصص دینی باشه و دسته بعدی متخصص سینما و تلویزیون. البته این رو بگم این صدا و سیماست که باید بگه چی تولید بشه انگار فقط میگه یه سریال بسازید مثلا طنز و بعد یه کارگردان میاد یه طنز میسازه یعنی بگه مثلا موضوع طنز چی باشه چه نوع طنزی باشه و به قول معروف سیاست رو تعیین کنه بعد کارگردان و نویسنده پیدا کنه ....
    • نظر متفاوت A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      2 9
      خود امری کایی ها هم بسیار تقلید میکنند.مثل ساخت فیلم حلقه از روی حلقه ژاپنی
    • cvp IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      12 0
      اقاي "نظر متفاوت" يه كم به خودت فشار بياري ميبيني كه تو اون فيلم دقيقا اشاره شده نسخه ي آمريكايي فلان فيلم.نه مثل اينا اسمش هم عوض كرده
  • مهدی A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    746 7
    خب سریال نساز برادر من آخه وقتی قد یه سنجد خلاقیت نداری سریال نساز عزیز من
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      راس میگه بجاش کلاه قرمزی و پسرخاله پخش کنید ...خیلی باحالتره بخدا ...
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      کلاه قرمزی و پسر خاله که اتفاقا بسیار خلاقانه است. بهتر بود بگی ستایش پخش کنید
  • سیاوش A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    من که خیلی وقته تلویزیون ضرغامی رو نگاه نمیکنم. برام هم مهم نیست چی پخش میکنه. الان هم نمیدونم راجع به چی دارید صحبت میکنید.
    • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      شما خیلی باکلاسی، دمت گرم. حالا بیاین منفی بدین، منم مخالف سیاستهای ضرغامی هستم ولی از این اظهارنظرهای یخ حالم بهم میخوره
    • علی2 A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      51 28
      کاش میشد به بی نام هزارتا مثبت داد. بعضی ها فکر می کنند با این گونه حرف زدن خیلی با کلاسند. پاک کردن صورت مساله راحت ترین کاری است که می توان انجام داد. در بعضی موارد طوری با اغراق از فرهنگ چند هزار ساله، سوگلی بودن ایرانیان در دنیا، به رخ کشیدن مغزهای ایرانی در سرتاسر دنیا صحبت میکنیم و موارد دیگری آنچنان با بی اعتنایی و تمسخر صحبت می کنیم که گویا ایرانی نیستیم تا کی باید شاهد این رفتار دوگانه بود. امیدوارم چاپ بشه
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      77 10
      بی نام خان مسئله با کلاسی نیست مسئله اینه که ادم باید برای خودش احترام قایل باشه و وقتی رسانه ای که صفت ملی رو یدک میکشه در یک حد یک روزنامه حزبی دست چندم میاد پایین و به شعور مخاطب توهین میکنه و بخش بزرگی از جامعه رو عملا حذف میکنه، تحریم کردنش حداقل کار ممکنه
  • احمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    به من میدادن فیلم نام رو بنویسم از اینا بهتر می نوشتم هر چند بلد نیستم ولی بهتر می شد از اینا. والا
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    183 2
    من در صدا و سیما کار می کنم می توانم به جرات بگویم همه این مشکل ناشی از ضعف مدیریت در رسانه است و بس ، برنامه سازهم می سازد و پولش را می گیرد تهیه کننده هم به وظیفه اش که جمع آوری پول و خرید خانه و دفتر کار چهارم و پنجم اش می پردازد پس نتیجه اینکه مدیر وقتی توان و یا سواد رسانه نداشته باشد محصول آن این کپی مو به مو است
    • منتظری A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      3 26
      پدر دروغ بسوزه
  • علی زمانی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    من نمیدونم مشکل صدا سیما با خندیدن مردم چیه که کارو به عطاران نمیدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      197 6
      صدا و سیما فقط کاراش شده ماست مالی و از سر باز کنی فقط بگه آره ماه رمضون سریال ساختیم عید برنامه ساختیم همین این که دیگه چی میسازم مهم نیست سریال صاحبدلان رو 100 بار دیگه هم تکرار بده شرف داره به مدینه و هفت سنگ چون هم داستانش خوب بود هم خوش ساخت بود.
    • بی نام KR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      56 5
      شادی آقا، شادی. مگه نمی دونی شادی جرم شده؟
    • مهران A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      70 3
      دوست عزیز شما دقت نمی کنی، وگرنه سریال 20:30 که هرشب از شبکه دو پخش میشه همه رو میخندونه
    • رضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      12 46
      مدینه خیلی هم سریال خوبیه.اگه کار صدا و سیما شده ماس مالی کار شما هم شده اینکه روزی یه بار حق و نا خق به صدا و سیما بد و بیراه بگید .
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      35 2
      انقد قید و بند های عجیب واسه خودشون ساختن که دیگه حتی خودشونم نمیتونن هیچ برنامه جالبی بسازن
  • بی نام US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    خوش به حال خودمون که پنج ساله غیر از نود تلویزیون نگاه نمی کنیم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      20 5
      من هم فقط نود و پایش رو میبینم
    • رضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      24 65
      نه بابا؟واقعا خوش به حالتتا حالا کسی بهت گفته که خیلی روشنفکری؟خیلی کارت درستهحتما همه ی قسمتهای حریم سلطان رو هم با تکراش دیدی؟؟؟پس دیگه خیییییلی روشنفکری
    • ميثم A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      29 2
      اقاى رضا اينكه يه نفر برنامه هاى صدا و سيما رو نبينه دليل نميشه برنامه هاى ماهواره اى اعم از جم يا من و تو رو ببينه. يك سرى كلاً از رسانه زده شدن
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    126 3
    شورای نطارت صداوسیما؟ کارش چیه؟ واقعا نیاز به مقایسه هست؟ میخوان ماست مالی کنن اینطور میگن.
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    186 7
    سریال هایی که رضا عطاران نسازه سعید آقاخانی نسازه بهتر از این نمیشه... حالا آمریگایی باشه مگه چیه
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    مگه هنوز کسی صداوسیما نگاه میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • رضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      56 33
      آره من نگاه می کنم.شما مگه چی نگاه می کنی؟من و تو؟جم تی وی؟باشه نگاه کن.ولی جان من ادای آدمهایی که کار مهمی انجام میدن رو در نیار.نه تلوزیون دیدن افتخار داره نه ندینش افتخار داره.
  • احسان EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    146 6
    بر فرض کپی هم بکنند اما کیفیت و محتوای فیلم در دو سه قسمتی که دیدم واقعا نازل بود و بازیگران فیلم اعتبار خودشان را زیر سوال بردند.
  • نوید A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    نویسنده اشتباه کرده و کپی برداشته ،صدا وسیما با این حجم فعالیت که نمیتونه بالای سر تمام فیلمنامه نویسان باشه و نظارت کنه...
    • سعید A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      181 4
      بله دیگه انقد سرگرم تماشاچیای فوتبال و والیبالن که وقت برا فیلمنامه ی سریالی که قرار یماه پخش بشه ندارن دیگه، طبیعیه...
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      223 6
      پس چطور با این همه حجم فعالیت فریم به فریم فیلمهای سینما رو چک میکنن و از پخش خیلی از فیلمهای خوب جلوگیری میکنن...؟
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      12 0
      اشتباه کرده؟یعنی وقتی داشته یه سریال نگاه میکرده و تخمه میشکسته حواسش پرت شده و به جای اینکه سکانسها رو ببینه اونا رو نوشته؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      7 0
      البته راست میگی چون کسی که نشسته پای خانواده مدرن دیگه حوصله نداره بشینه فیلمنامه خانواده مدرن وطنی رو بخونه
    • رضا IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      8 1
      مگه صدا و سیما یه نفره که وقت نکنه.... ادم برای نظارت داره.. پرت گفتیا
  • شهروند IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    199 6
    به چه زبونی باید گفت مدیریت فعلی صدا وسیما به شدت ضعیفه تا مسئول ها بشنو ندو ترتیب اثر بدن بازی با سرمایه چند ده میلیاردی واعصاب میلیون ها نفر کمتر از خیانت نیست.
    • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      5 30
      همه سازمانهای دولتی بودجه میلیاردی رو هدر میدن.شما چرا فقط یقه ی صدا و سیما رو می گیرید؟
    • امير علي EU ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      27 0
      عزيز دل برادر گوش شنوايي اگر بود وضعيت اين نبود حالا فردا مجلسيها براي ساپورت و امر به معروف جلسه ميزارن ميگن مردم از ما خواستن اينجاهارو نگاه نميكنن ببينن مردم واقعا چي ميخوان
  • سعید A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    145 6
    خداروشکر فوتبال و والیبال داره راحتیم فعلن از دست خانواده
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    63 52
    فقط سریال زیــــر زمــیـن عاشق این سریال بودم
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      7 9
      اونم کپی بود.
  • انتظاری IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    آقای ضرغامی با فراری دادن امثال مهران مدیری عطاران ورامبد جوان از تلوزیون پای ماهواره به خونه ها باز کرده
    • رضا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      29 54
      نه عزیزم اینجوری ها هم نیست.اگه اونها بودن هم شما یه بهونه ی دیگه واسه ماهواره دیدن پیدا می کردید.بعد من نمی دونم کدوم یکی از سریالهای ماهواره طنز هستن .حریم سلطان؟کوزی گونی؟پس دلیل ماهواره دیدن مردم چیز دیگست.دلیلش اینکه که صدا و سیما عشوه و خیانت و قر و غمیش توی سریالاش نداره
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      44 0
      اینکه ماهواره بد هست دلیل بر خوبی صدا و سیما نیست. هر ادمی که اندک انصافی داشته باشه میگه مه کیفیت برنامه های تلویزیون واقعا ضعیفه. ما ماهواره نداریم ولی تلویزیون هم غالبا ارزش دیدن نداره. تلویزیونی که تحمل پخش یه ربنا را نداره قابل دفاع نیست.
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    109 3
    خیلی خیلی سریال بی محتوایی حیف وقت که برای این سریال گذاشته بشه
  • بی نام EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    4 7
    خدا وكيلي برداشت از آثار ديگران در دنيا متداول هست ، ولي خيلي جالب نيست اما اين حملات هم ناجوانمردانه است، هرچند من خودم اصلا صدا و سيما رو نه مي بينم نه مي شنوم
  • amin IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    46 3
    اصلا از کجا معلوم که آن سریال منحط آمریکایی تقلیدی از این سریال فاخر هفت سنگ نباشه؟ متاسفانه آن ها زودتر این فکر رو که از سالها پیش در ذهن کارگردان وطنی بوده، دزدیدند و ازش فیلم ساختن و این عزیزان دست اندرکار هفت سنگ دیر جنبیدند به نظرم باید علیه خانواده مدرن اعلام جرم کنند
  • ناشناس A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    باور کردنش سخته که هنوز هستند کسانی که تلوزیون ایران را می بینند مجمو عه ای از درد ورنج وگریه زاری وبدبختی....
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      57 29
      اره سختهسخت تر اینه که خودتم میبینی
    • رضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      13 35
      ما صدا و سیما مجموعه ای از درد و رنج و گریه و زاری رو می بینیم شما هم ماهواره مجموعه ای از رقص و آواز و قر و غمیش رو می بینید.دیدن هیچ کدوم هم غمپز در کردن نداره. چه اشکالی داره.عیسی به دین خود موسی به دین خود.اصلا هم باور کردنش سخت نیست.
  • نسیم ایزدی A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    4 13
    آقای منتقد ، مجموعه هفت سنگ مجموعه سالمی است که شخصیته هایش لمپن و خلافکار و کلاهبردار نیستند و سعی دارد با قصه های شیرین مفاهیمی مثل مشکلات خانواده در تربیت بچه ها و بحرانهای پیش روی بزرگترها را حل کرده و حرفی برای مخاطب خود بزند. به نظرم این کار شریفتر از سریالی مثل مدینه است که قهرمانهایش همگی لمپن و جاهل هستند و سازندگانش سعی دارند با نصایح اخلاقی و جملات شعاری در دهان بازیگران قصه سرشار از بدآموزی خود را جلو برده و نظرات موافق مدیران سازمان را هم جلب کنند.
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 2
    نفس کپی مشکلی نداره خانواده مدرن خیلی سریال توپیه اینا کپی مسخره ای ساختن یه موقع هست کپی از اصل بهتره حرفی توش نیست مثل فیلم آمریکایی سه روز آینده با بازی راسل کرو که کپی قوی تر از اصل فیلم {برای او} ست که اصل فیلم فرانسویه با بازی دایان کروگر کلا کپی باید قوی تر از اصل باشه ضمنا با یه اکانت 5 هزار تومنی می شه سزیال های آمریکایی رو دانلود کرد پس نیازی به ماهواره و تحمل دوبله مسخره اون کانال خارجیه وجود نداره
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    15 0
    خیانتهای صدا و سیما به مردم تمامی نداره...واقعن روشن کردن تلویزیون جز اعصاب خوردی هیچی نداره، از اخبار و نحوه پوشش دادن سلیقه ای و گاهی بی ادبانه خبرهای ایران و جهان بگیر تا برنامه های کودک که بیست و چهارساعت چهل تا مجری را نشانده اند تا با کمترین خرج بچه های مردم را یک بند نصیحت کنند تا سریالها که یکی از یکی ضعیف تر و بی محتواتر...الباقی ساعات هم یک مجری نشسته کنار دست یک "کارشناس" بزرگترها را به راه راست هدایت میکند...نه کیفیت محتوایی دارند و نه کیفیت شکلی...فقط کانال اضافه شده...
  • مریم A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    7 15
    من هرگز فیلم وسریال های ماهواره را که بسیار بی محتوا هستند واهداف تهاجم فرهنگی دارند نگاه نمی کنم به نظر من که باید از صدا وسیما انتقاد سازنده شود. سازندگان باید تولیدات بهتری متناسب فرهنگ ما تولید کند که ضمن سرگرمی وشادی به ارتقائ فرهنگی کمک کند
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    8 16
    شلوغش نکنید بابا.کپی کرده دیگه حالا.تو همه جای دنیا می کنن
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    18 0
    کلا صداوسیما بااین برنامه هاش تواین چندساله ابروش مدت ها هستش که رفته عزیزان
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 3
    سریال های بعد از سال 90 همش چرت و پرته..........
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    10 4
    تو این چند وقت حقیقتا میوه ی ممنوعه از همشون بهتر بوده...
  • رضا A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    17 0
    در یک کلمه افتضااااااااااااااااااااااااااااااااااااح
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    13 8
    غیر از هفت سنگ..سربال مدینه هم خیلی ضعیفه از آقای مقدم بعید بود.
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    16 1
    ازپرویزپورحسینی و مهدی سلطانی بعید بود
  • شایان A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    18 5
    سریال ساختمان پزشکان کپی از سریال فریزیر محصول شبکه ان‌بی‌سی، سریال مسافران کپی از سریال سومین سنگ از سمت خورشید محصول شبکه ان‌بی‌سی، سریال او یک فرشته بود ایده کاملا یکسان با فیلم مدافع شیطان با بازی آل‌پاچینو، سریال پژمان ایده برداری از سریال اپیزودها شبکه شوتایم، سریال پاورچین نمونه برداری کامل از سریال دوستان محصول شبکه ان‌بی‌سی، فیلم‌های بسیاری نیز از روی فیلم‌های هالیوودی عینا کپی‌برداری شده که یک مورد که من متاسفانه مجبور به دیدنش شده بودم فیلم تو و من با بازی گلزار و شاکردوست بود که کپی کامل از فیلم خواستگاری با بازی ساندرا بولاک بود. من شخصا خیلی کم سینما تلویزیون ایران رو دنبال می‌کنم اگر کامل دیده بودم حتما موارد بسیار بیشتری رو براتون می‌آوردم.
    • lakamil DE ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      12 6
      باشه بابا حالا یه کپی ضایع زدن کل سریالا رو داری به چالش میکشی . تو همه جای دنیا ایده گرفتن از یه چیز دیگه وجود داره فقط اعصابم از این سریال به این دلیل خورد شد که اومدن کل فیلمنامه اون سریالرو کپی پیست کردن بعد هم اومدن اسم پنج نفر رو به عنوان نویسنده نوشتن
  • امير IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 0
    مگه جز اين هستش كه آقاى ضرغامى و دستگاه ذيربطشون براى اصلاح زندگى ايرانى و تحت تاثير فرهنگ غرب قرار نگرفتن مردم در بوق و كرنا كرده اند حالا چرا بايد از يك سريال آمريكايى كپى بردارى بشه؟
  • سمنانی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    23 2
    رضـــــا عطــــاران دوســــتــــت داریم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    12 1
    مسئولی که هی داد میزنی چرا مردم میرن ماهواره میخرن و سریال ترکی 300 قسمتی نگاه می کنن بیا بگو همین الان توی این صدا و سیما چند تا سریال بدرد بخور پخش میشه . کجاست اون سریال هایی که زمان پخششون خیابونا خلوط میشد ؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    7 10
    کسایی که میگن ما تلویزیون نگاه نمیکنیم چرا اظهار نظر میکنن شما برید ماهواره نگاه کنید و کاری به این کارا نداشته باشید.جالبه از زیر و بم برنامه مطلع اند بعد ژست باکلاس میگیرن که ما نگاه نمیکنیم و...قطعا ضعف ها هست و صدا و سیما مشکلات و شرایط خاص خودشو داره ولی اینهمه هجمه که خیلیاش هدفداره بیرحمانه هست
  • علیرضا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    10 0
    عوضش من که فصل اول modern family رو دیده بودم خیلی حال کردم چون میدونستم تو هر سکانس چه اتفاقی میوفته و واسه همه تعریف میکرم . تو چند قسمت اولی که دیدم به یه سکانسشم رحم نکردن
  • محمد IN ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    28 1
    حالا نگاه کنین آخر ماه رمضون برادر ضرغامی یه جلسه با عوامل برگزار میکنه و و ازشون تقدیر هم میکنهنظرسنجی هم میزارن نتیجه اش هم اینو میگن که 98درصد مردم از سریال هفت سنگ رضایت کامل داشتند
    • مهتا IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      2 1
      ولی به نظر من که هفت از سنگ از جمله بهترین سریال های خانوادگی....چه اشکالی داره که کوپی کنن مثلا این سریال های ترکیه بیشتر از 80 درصدش کوپی از سریال های آمریکاییه نمونه ی فاخرش زنان خانه داره
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    8 0
    دقت كرديد يكي از مهمترين مشكلات اين سريالهاي اخير ، نبود كارگردانان و نويسندگان مطرح در آنها بود ؟ اگر شما هم مثل من انتخاب اولتان در شبكه هاي ايراني آي فيلم باشد مي بينيد كه چطور صداوسيما سرمايه اي كه سالها به زحمت اندوخته بود را به باد داده است ، البته از كساني كه دغدغه هنر و هنرمند را نداشته و فقط به دنبال حكم رياست هستند جز اين انتظار نمي رود .
  • داوید ویا A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 2
    ما ماهواره نداریم و فکر نکنم تا بحال کسی بیشتر از ما سریال صداو سیما دیده باشه ولی این هفت سنگ واقعا سریال مزخرفیه و من هر چقدر میخوام باهاش ارتباط برقرار کنم نمیشه . اصلا یه جوریه نه بازیگرهاش که خیلی هم بزرگ و با سابقه ان به هم جورن و نه داستان کش و قوس خوبی داره که جذاب باشه یادش بخیر سریالهای رمضان که قبلا دیدیم و کلی برامون خاطره شدن. الان مثلا چند سال دیگه کسی میتونه از هفت سنگ و مدینه و ... یادی بکنه؟؟؟ زیرزمین و متهم گریخت و خانه به دوش و میوه ممنوعه و ... کجا و اینها کجا. واقعا متاسفم برای هممون
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    20 1
    سریالهای ایرانی پختن غذاتوسط زن خانواده باسفره ای پرباروغذاهای فراوان ومیوه های مختلف خانه ای پرصفا باحوضی همیشه پرآب وماهیهای قرمزرنگ بساط نصیحت وپندواندرز که هربچه ای هم اونومیدونه پهنه آدمهای خوب بااسمهای ... وآدمهای بد بااسمهای.....پوششها هم آدمهای خوب وبدرامجزامی کند آیاتکراراین صحنه ها خسته کننده نمی شود؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    13 2
    رضا عطاران و مدیری کجا و این کپی کردن بیمزه کجا امسال هیچ کانالی برنامه چشمگیری نداشت
  • مهدي A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 4
    عطاران كجايي كه ماه رمضان بدون تو شده و ما مونديم و يه مشت سريال مسخره و بي مزه......اگه سيروس مقدم نبود كه ديگر هيچ
  • بی نام A1 ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    10 0
    اخه آقای کارگردان از یک سریال گمنام کپی می کردید نه سریالی که به این معروفی
  • سارا A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    4 5
    من مادرن فامیلیو دیدم عالییییییییهههههههههه
  • بی نام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    10 0
    فیلمهای امسال خوب نیست ......
  • محمد A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    10 3
    سریال فاخر " خروس " ... هم بهتر از هفت سنگ بود . هر چی بود بود ولی لااقل خروس بود .
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    7 2
    آمریکایی ها فیلنامه را دزدیدن و از روی سریال ایرانی کپی کردن. چرا شما همه چیز را وارونه می بینید. باید یقه آمریکایی ها را بگیریم که چرا از فیلمنامه ایرانی اقتباس کردن و سریع اون را ساختن تا ما را زیر سوال ببرن.
  • احمد IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    9 2
    سلام امثال کارگردان های عزیزی چون حسن فتحی مثل شب دهم و زمانه ومیوه ممنوعه را میسازند.وخیلی هم مورد تشویق قرار میگیرد و طرفدار پیدا میکند.خود حسن فتحی اشک ها ولبخند ها را ساخت واین قابلیت را دارد که طنر بلکه سریال فانتزی بسازد. من واقعا برای صدا وسیمای ایران متاسفم که امثال حسن فتحی ها خیلی کم کارند و کسانی که سابقه نه چندانی دارند .بلد نیستند فیلم بسازند میاییند سر کار.واقعا برای از بین رفتن بیت المال مردم غصه خورد.شما به وبلاگ طرفداران حسن فتحی سری بزنید ان وقت بببینید که من راست میگویم یا نه.راستی چرا در ایران حق تآلیف یا حق کپی رایت رعایت نمی شود چی بگم والا درد یکی دو تا که نیست.
  • علیرضا سوری A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    11 0
    به نظر من تمام این کارهای صدا و سیما تعمدیه.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    11 1
    حیف پول بیت المال که صدا سیما با این برنامه ها به آتیشش میزنه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    7 1
    یکی از بدترین سریال هاییاست که دیدم نه موضوع مشخصی داره و نه اینکه جذابیتی خاصفرهنگ اینچینی با فرهنگ ما فاصله داره ازسهسیما بعید بود
  • بهار 6 ساله A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    9 17
    من سریال 7سنگ رو خیلی دوست دارم.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    10 0
    در مورد سريالهاي ماه رمضان همين بس كه " هر سال دريغ از پارسال " هنوزم كه هنوزه سريالهاي خانه به دوش و متهم گریخت و ميوه ممنوعه رو كه شبكه هاي تماشا يا آي فيلم پخش مي كند بازهم جذابيت خودش رو داره. ولي سريالهاي هفت سنگ و مدينه و سريالهاي سال گذشته واقعاً افتضاح بودند.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    13 3
    خب معلومه دیگه وقتی سیروس مقدم تو یک سال 21 تا سریال مناسبتی بسازه و 32 تافیلم تلوزیونی همین میشه دیگه .حساب کنین تو این سال های اخیر سیروس مقدم چند تا فیلم ساخته. واقعا این اقا فکر کرده وقتی از میون نرده های پله بصورت معکوس فیلم برداری کنه میشه کارگردان حرفه ای؟ ایا بجز این اقا کارگردان دیگه ای وجود نداره؟ 4 ماه پیش عید سریال پایتخت درست کرده و الان سریال مدینه یعنی به این میگن افتضاح 2 تا سریال تو 4 ماه. واقعا خجالت هم خوب چیزیه
  • فرزاد A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    5 4
    کی گفته کپی اشکال نداره خیلی هم اشکال داره مگه اجازه گرفتن که اشکال نداشته باشه.در ضمن مقایسه شبکه های ماهواره ای با صدا و سیما بی معنیه چون صدا سیما با بودجه دولتی اداره میشه. اقای ضرغامی پول از جیب خودش بده بره هرچی دوست داره بسازه نه با پول مردم
  • بي نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    2 6
    واقعا سريال هاي عيد و ماه رمضون نسبت به چند سال قبل افتضاح شده البته مدينه بد نيست ولي در حد كاراي سيروس مقدم نيست جاي تاسف داره
  • نگار IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    6 7
    فقط خندوانه از شبکه نسیم رو می بینم. این برنامه منو با صدا و سیما آشتی داد.
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    5 0
    خوب بفرماييد شام ايراني مگه كپي برداري نبود؟؟؟؟؟؟؟پس چرا صداي كسي در نيومد
  • بهار RO ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 0
    مگه این سریال های کش دارماهواره خنده داره؟اوناهم که جزگریه زاری چیزی نداره بااون مجتوای مضخرفشون ....ملت اینطوری بهشون وابسته شدن...ملت غریبه پرست...
  • محسن A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    3 4
    تو عمرم ماهواره ندیدم ولی واقعا چنیدن ساله که سریالهای عید و ماه رمضون افتضاح شده تیتراژ متهم گریخت دیدنش شرف داره به این هفت سنگ رضـــــــا عطــــاران کجایی ؟ دوستت داریم شدید تو رو خدا برگرد
  • سیدمحمدعلی موسوی A1 ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 2
    هفت سنگ عالی بود
  • محمدعلی A1 ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 1
    هفت سنگ عالی بود
  • شاکی..... IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 3
    شما ادمای نمک نشناس و پرتوقعی هستین... واقعا براتون متاسفم.... میدونین برای ساخت یه سریال معمولی چقدر زمان و انرژی صرف میکنن؟ میدونستین که بازیگر نقش اول فیلم مدینه روزی تقریبا ۱۸ ساعت سر صحنه بودند...؟ میدونین عوامل این سریال تا چه مدت از خانواده هاشون دور بودن و استراحتی نداشتن؟ اون وقت شما اینقدر راحت از دور قضاوت میکنین... هر سریالی ضعف های خودشو داره و بهتره ما هم از این بیشتر توقع نداشته باشیم... حداقل با عقاید و نظرات چرت زحمت بقیه رو ناچیز نشماریم.... من که عاشق سریال مدینه بودم و یقینا حتی اگه این سریال رو دوست هم نداشتم با اظهار نظر بیخود زحمات دیگران رو نادیده نمیگرفتم... من خودم به نمایندگی از همه کسایی که با من موافقند به عوامل این سریال خسته نباشید میگم
    • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
      2 0
      شما ب نظرم سکوت کن عزیزم
  • محسن A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    پس چرا بودجه مجموعه هوش سیاه۳ را به کارگردانش نمی دهید فقط به کیمیا وشیوع وهمسفر خورشید میدهد به مسعودآپ پرور هم بدهید تاسری سوم رابسازد