ایرنا نوشت:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشینه تاریخی فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در ایران، بر ترویج این فرهنگ در جامعه تاکید کرد.

علی جنتی روز شنبه در نشست با فرهاد طلوع کیان گفت: ورزش زورخانه ای، سنتی کهن است که از دیرباز در کشور ایران طرفداران بسیاری داشته و لازم است برای ترویج این سنت در جامعه مدرن نیز تلاش کرد.

او گفت: با همکاری وزارت امور خارجه می توان برنامه ریزی مناسبی را انجام داد تا برخی میهمانان خارجی و مقامات دیگر کشورها که در ایران حضور می یابند با حضور در مجموعه ای ورزشی با سنت ورزش باستانی کشور آشنا شوند.

جنتی در ادامه از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی نشر کشور برای حمایت از نشر کتاب هایی در خصوص آموزش و ترویج فرهنگ پهلوانی خبر داد.

وزیر ارشاد همچنین با تجلیل از ثبت آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران در یونسکو ادامه داد: باید برای ثبت جهانی بسیاری از ورزش های محلی و آیین های ملی کشورمان نیز همت گماریم.

جنتی گفت: تلفیق موسیقی و ورزش پهلوانی نیز یکی از روش هایی است که می تواند به ترویج این هنر و ورزش ملی کمک کند.

در ادامه این نشست رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و گزارش عملکرد دستگاه ها با استناد به مصوبه جلسه 518 شورای فرهنگ عمومی گفت: آیین روز فرهنگ پهلوانی، سه سال است در هفدهم ماه شوال با حضور برخی مقامات کشور از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان در تالار وحدت برگزار شده که امسال با میزبانی سازمان میراث فرهنگی با شکوه و محتوای شایسته تری برگزار خواهد شد.

فرهاد طلوع کیان گفت: هفدهم شوال همزمان با سالروز نبرد تاریخی و پهلوانی حضرت علی (ع) در جنگ خندق به عنوان نماد قدرت، شجاعت، اخلاق و مبارزه با هوای نفس در متن تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی درج شده است.

طلوع کیان در ادامه از آماده شدن منابع آموزشی و مرجع به صورت کتاب و لوح فشرده خبر داد و گفت: تاکنون دانشنامه ای در این حوزه با منابع قرآنی، روایات ائمه اطهار (ع) و کتب تاریخی در 5 جلد تدوین شده است.

به گفته او در نظر داریم در آیین روز فرهنگ پهلوانی امسال چند جلد از این کتب را رونمایی کنیم.

رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عضویت 18 نهاد و سازمان در ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی ادامه داد: ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در کشور نیازمند کار رسانه ای است و رسانه ها دراین زمینه می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

او گفت: از آن جا که کار مرشدان زورخانه ای به عنوان هنر آیینی در این ورزش محسوب می شود، نیازمند حمایت های ویژه از سوی مراکز دولتی و نهادهای مرتبط هستند و لازم است بیمه این قشر توسط صندوق حمایت از هنرمندان تداوم یابد.

حجت الاسلام سید حسین شاه مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی و حجت الاسلام یاسر موحدفرد دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی نیز حضور در این نشست حضور داشتند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =