سیدمحمدکاظم شمس در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره تخصیص 85 درصد از بودجه فرهنگی کشور به نهادهای خارج از وزارت ارشاد که میزان پاسخگویی آنها مشخص نیست، نوشته است.

این پژوهشگر حوزه در بخشی از مطلبش نوشته است:
«شاهد هستیم که سازمان های متعدد، تاثیرات شگرفی در فرهنگ کشور دارند، اعم از صداوسیما، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و... بدون ورود به تاثیرات اقدامات آنان، معمولا زمانی که مشکلات فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد، نوک حمله و انتقاد متوجه دولت و وزارت ارشاد است، رفتاری که معمولا صبغه سیاسی آن غالب بر نگاه به عملکرد و محاسبه رفتار تمام سازمان های فرهنگی است. به نظر می رسد تا زمانی که نتوانیم تقسیم درستی در وظایف و مسئولیت های این سازمان ها به تناسب منابعی که استفاده می کنند، داشته باشیم همچنان در دور باطل شناسایی مقصر ضعف ها خواهیم بود.
اما 4/5 درصد از 64/5 درصد بودجه فرهنگی و اجتماعی کشور که اختصاص به فرهنگ و هنر دارد، به شکل زیر تخصیص یافته است:
نیمی از آن یعنی 49/23 درصد صداوسیما
وزارت ارشاد 15/41 درصد
شورای عالی حوزه های علمیه 10 درصد
میراث فرهنگی 9 درصد
سازمان تبلیغات 6 درصد
فرهنگ و ارتباطات 4/35 درصد
اوقاف 1/95 درصد
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 1/84 درصد
خبرگزاری جمهوری اسلامی 1/14 درصد
اسناد و کتابخانه ملی 1 درصد
شورای هماهنگی تبلیغات 66/. درصد
بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس 57/. درصد
موسسه آموزشی امام خمینی 32/. درصد
سازمان حج 07/. درصد»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش آورده است:
«ملاحظه می شود وزارت ارشاد که متولی فرهنگ عمومی است 15% و بقیه دستگاه های فرهنگی 85% اعتبارات فرهنگی کشور را در اختیار دارند که فقط نیمی از آن متعلق به صدا و سیماست. بدیهی است که عملکرد این سازمان گسترده چه مقدار تاثیر در فرهنگ عمومی خواهد داشت، اما معمولا عملکرد این دستگاه و همچنین سایر دستگاه ها که 35% اعتبارات فرهنگی را در اختیار دارند در انتقادات مربوط به ناهنجاری ها که دولت و وزارت ارشاد مورد انتقاد مستقیم قرار می گیرد، محاسبه نمی شود. یعنی دولت با این که 15% اعتبارات را در اختیار دارد در برابر 85% اعتبارات دستگاه هایی که مدیریت اش خارج از اختیار دولت است، همچنان به عنوان پاسخگوی مشکلات فرهنگی شمرده می شود.
به نظر می رسد لازم است که دولت بجای انفعال، به دلیل وظیفه ای که به عنوان قوه مجریه عهده دار مدیریت فرهنگ عمومی است، با تنظیم لایحه ای وظایف این دستگاه ها را در قبال اعتباراتی که استفاده می کنند، کاملا شفاف کند تا مشخص شود، چه وظایفی را برای پیشبرد فرهنگ عمومی عهده دارند و در برابر قصور احتمالی قابل ارزیابی باشد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا  را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردوس توسیوند A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    5 0
    شاید15 درصد در مجموع با 85 میشه 100 درصد
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    2 0
    یسیار عالی بود
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    2 0
    آموزش و پرورش بعنوان زیر بنایی ترین و تاثیر گزارترین نهاد فرهنگی کشور که تقریبا تمام ایرانی ها حداقل 12 سال از بهترین سال های عمر خود را در آن می گذرانند چقدر بودجه فرهنگی می گیرد؟ تا آموزش و پرورش درست نشود جامعه درست نمی شود قابل توجه کسانی که 35 سال است که با کینه با این نهاد برخورد می کنند.