۱۰ حمله به وزارت ارشاد و دولت روحانی/ ماجرای تک‌خوانی زنان

یک اظهارنظر ساده درباره تک‌خوانی بانوان توسط علی جنتی کار را به جایی رساند که سرانجام او کارت زرد از مجلس بگیرد. اظهارنظر ساده‌ای که ابعادی عجیب و غریب به خود گرفت.

الهه خسروی‌یگانه: همه چیز از عصر۳۰ مهر ۹۲ شروع شد. زمانی که علی جنتی به مراسم رونمایی از بزرگترین نهج‌البلاغه مطلا رفت و در پایان مراسم، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. پرسش‌هایی که مبنای یکی دیگر از حملات جریان‌های تندرو به دولت روحانی شد و دست آخر وزیر ارشاد را کارت زرد به دست، از مجلس روانه وزارتخانه کرد.

آن روز خبرنگاری از علی جنتی درباره تک‌خوانی زنان پرسید. این که نظر او در این‌باره چیست و او هم با اشاره به اختلاف نظر علما در این‌باره گفت اگر تک‌خوانی بانوان منجر به مفسده نشود اشکال ندارد.

بعد از این اظهارنظر، موج استفتاء گرفتن از علما شروع شد. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سیستانی، محمدجواد فاضل لنکرانی و ... از جمله علمایی بودند که درباره تک‌خوانی زنان یا از آنان استفتاء شد یا نظرات‌شان در این باره مورد بررسی قرار گرفت.
در این میان اگرچه سایت‌های خاص تلاش می‌کردند که نشان دهند، علی جنتی اشتباه گفته است اما در نهایت اختلاف نظر علما درباره صدای زن و نوع استفاده از آن نشان از چیزی داشت که وزیر ارشاد هم به آن اشاره کرده بود.

اما تنها باید ۸ روز طول می‌کشید، تا این اظهارنظر وزیر، زمینه شکل گرفتن خبری شود که دست آخر، وزیر را به مجلس کشاند. سایت‌ها به نقل از یک سایت سینمایی، از پیچیده شدن خبری در شبکه‌های مجازی حرف زدند که می‌گفت وزیر درست بعد از این اظهارنظر در یک کنسرت موسیقی حضور پیدا کرده و به آواز یک زن گوش داده است.

تیتر «حضور وزیر ارشاد در مراسم تک‌خوانی زنان + عکس»، به سرعت جزو اخبار پربیننده سایت‌های مختلف خبری شد. کاربران اینترنت با کنجکاوی روی تیتر کلیک کردند تا به تماشای علی جنتی در کنسرتی بنشینند که خواننده زن داشت، اما آنچه که دستگیرشان شد، تنها حضور زنانی نوازنده  روی سن بود که مشغول نوازندگی بودند. در این عکس نه علی جنتی، پیدا بود، نه هیچ یک از تماشاگران و شنوندگان کنسرت.

کنسرت مورد نظر، برنامه‌ای بود که در خانه فرهنگ ایران توسط گروه «ماه» برگزار شده و گفته می‌شد در آن مهدیه محمدخانی «تابوی ۳۵ ساله» را شکسته و آواز خوانده است. اما نکته این جا بود که خبر به همین نکته بسنده نمی‌کرد و می‌گفت که علی جنتی بعد از پایان این کنسرت، گفته هیچ اشکالی در تک‌خوانی بانوان نمی‌بیند. بلافاصله هم اظهارنظر وزیر در همان مراسم رونمایی از نهج‌البلاغه مطلا به عنوان شاهد، نقل می‌شد که وزیر ارشاد پیش از این هم گفته بود علما درباره موضوع تک‌خوانی بانوان اختلاف نظر دارند. توفان آغاز شده بود.

فردای روزی که خبر منتشر شد، بابک دربیگی، رییس روابط عمومی وزارت ارشاد طی بیانیه کوتاهی، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. او در توضیحات خود پیرامون این خبر گفته بود که «خبر مذکور به کلی عاری از صحت بوده و صرفا یک شایعه بی پایه و اساس است.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و خبر شرکت وی در مراسم خانه فرهنگ ایران نوعی خبرسازی مجعول است.»

اما بر اساس اصل آنچه البته به جایی نرسد فریاد است، صدای ارشاد به گوش رسایی و جبهه‌ پایداری‌ها نرسید. از نظر آنان دولت روحانی و وزیر ارشاد رسما مشغول ترویج اباحه‌گری بودند و هیچ چاره‌ای جز احضار وزیر ارشاد به مجلس نمانده بود.
اما پیش از آن که کار به صحن علنی مجلس کشیده شود، علی جنتی در کمیسیون فرهنگی حضور یافت تا درباره بیشتر سخنان و اظهارنظرهایی که کرده بود، تک به تک توضیح دهد.

توضیحاتی که البته حمید رسایی را قانع نکرد و باعث شد علی جنتی به صحن علنی مجلس برود تا به این پرسش رسایی پاسخ دهد: «دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری و پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته، چیست؟»

البته رسایی به صورت چندرسانه‌ای عمل کرده بود. مثلا اسلاید‌هایی از صفحات روزنامه و عکس‌هایی از آن کنسرت گروه ماه همراه با عکس خواننده گروه هم در مجلس پخش کرده بود، به مدت دو دقیقه تصویر برخی هنرپیشه‌ها و بدپوشی‌ها را به بهارستانی‌ها نشان داده بود و یادداشتی هم که خودش نوشته بود را در بین نمایندگان مجلس پخش کرده بود. اقدامی که به گفته حجت‌الاسلام بنابی نماینده بناب، نفس انتشارشان در مجلس «شبهه‌ناک بوده و خلاف شرع است.»

جنتی درباره تک‌خوانی زنان در مجلس گفت:‌ «همانطور که در گزارش کمیسیون فرهنگی نیز قید شده است بنده بدوا هیچ اظهارنظر ابتدایی نداشتم. منتهی به دنبال طرح برخی مسائل از طرف بعضی موسیقیدانان که نهایتا منجر به موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی و طرح در جامعه شد، خبرنگاران از من این سوال را پرسیدند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟»

او گفت که تنها نظر علما را مطرح کرده:‌«به طوری که در فتاوای موجود قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی هیچ فرقی ندارد. مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. البته برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کرده و تنها بگویند که تک خوانی اشکالی ندارد. این در حالی است که آنچه مشهور است قید مفسده‌انگیز است.»

علی جنتی گفت که به نظر رسایی مبنی بر این که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است احترام می‌گذارد اما: «ما معتقدیم برخی موارد مثل همان لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار بود و برای آن هم اسفتسایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد دیگری هم هست.»

سخنان علی جنتی اما رسایی را قانع نکرد حتی آنجا که وزیر ارشاد مجبور شد به سوابق حوزوی خودش اشاره کند: «بنده دغدغه آقای رسایی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی درک می‌کنم اما این احتمال را هم بدهید که کسی که فرزند حوزه علمیه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است آن قدر دغدغه در مسوولیتش داشته باشد که از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کند.»

جنتی همچنین به نمایندگان مجلس گفت آن تصویری که توسط رسایی در اختیارشان قرار گرفته مربوط به کنسرتی‌ست که در خارج از کشور برگزار شده و هیچ ربطی به ارشاد ندارد: «آنچه بین نمایندگان پخش شده تصویر خانمی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر نموده اند که گویی در داخل این اتفاق رخ داده است. اگر می‌توانید یک سند ارائه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته است.»

با این همه اما در نهایت، علی جنتی، به عنوان سومین وزیر کابینه حسن روحانی، کارت به دست ساختمان سبز رنگ مجلس را ترک کرد. کارت زردی که گرچه پایان ماجرای تک‌خوانی زنان بود، اما پایان حمله‌های افراطیون به حسن روحانی و دولتش نبود.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    معلومه که زن نباید آواز بخونه. همون رانندگی هم از دستمون در رفته وگرنه رانندگی هم نباید می‌کرد
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      باهات موافقم هه هه هه
    • آر IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      146 9
      ازافغانستان وطالبان چه خبر؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      117 8
      طبق ِ قانون ِ جنگل میفرمایید دیگه؟
    • مری A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      117 4
      تو دیگه خیلی داغونیقرن 21 هستیما/عصر حجر نیس
    • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      31 2
      به به آقای رساییایشالله کی عازم برزیلید؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    87 3
    دلواپسان حقیقت چیز دیگری‌ست.
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    171 8
    بفرمایید بانوان چی کار کنند ، هیچ کاری نکنند تا که این آقایون به مفسده نیفتن ؟؟؟؟؟؟؟؟ بسه دیگه چرا آقایون چشم و گوششان درویش نکنند ؟؟؟؟؟آخه یعنی چی پس توی تلویزیون هم مسابقات ورزشی آقایونو نشون ندین.... واقعا خجالت آوره یعنی اینقدر آقایون ضعیف النفسا
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    91 6
    کاش که مشکل فقط خانم ها بودن ....
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    282 5
    آقایان دلواپس از برزیل چه خبر؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    238 4
    رسائی الان برزیل مشعول دلواپسی نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    211 6
    راستی این آقای رسایی چرا داره میره برزیل؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      63 1
      داره میره تو دل بچه ها دلشوره بندازه
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    69 3
    خبر آمد خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است
  • سیاوش A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    صدای زن نیمی از آواز ایرانی و سطر برجسته ای از هنر این مملکت بوده هست و خواهد بود.هیچ وقت هنر فاخر ایرانی در طول تاریخ مفسده انگیز نبوده و همواره مفسده براندار بوده.گرچه شخص فاسد اگه پی مفسده باشه بپا میکنه چه با صدای مرد چه زن.محروم کردن یک سرزمین از نیمی از هنرش کار مفسده انگیزتری به نظر میرسه.
  • امیرعلی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    واقعابرای این آقایون متاسفم،البته.........چون به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند....
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      45 3
      زن انسان است دارای قوه تعقل عروسک خیمه شب بازی شما نیست که هر روز برای زندگی او تصمیم بگیرید وحق داشته باشید با هم بر سر او مجادله کنید .
  • فرزاد RO ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    عجب.....نمی دونستم دوستان مجلسی با شنیدن صدای یک زن که اون هم سنتی می خونه دچار مفسده می شن. خوب همه که مثل خودتون نیستن که کارت زرد میدین.
  • علیرضا نقی پور NL ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    اینا چه میفهمن آخهههههههههههه کار آقای روحانی خوبه.مچکریم
  • آقا محسن CA ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    146 3
    این رسایی این همه استعدادی رو که در تخریب دیگران داره اگر در جای دیگه‌ای به کار میبرد الان یه چیزی شده بود به خدا.
    • محمد A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      49 1
      در هر صورت هیچی نمیشد
  • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    106 7
    بابا صدرحمت به طالبان یه هویی بگو خانما همین که نفس میکشن خیلیه براشون
  • 0 IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    30 1
    بیکارها پیگیر چه مسائلی هستند
  • ندا A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    26 4
    بیچاره ما....آقایون مجلسی وقتتونو رو مسایل مهم تر صرف کنید. یه روزی میرسه که دیگه نماینده نیستید
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    27 4
    درود بر روحانی و وزیر ارشادش. آقای رسایی رفتی برزیل مواظب باش دچار اختلاف فرهنگی نشی.
  • صمد RU ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    52 3
    مگه میشه با شنیدن آواز سنتی زنان تحریک شد، یا من مشکل دارم یا اونایی که تحریک میشن مریضی چیزی دارن.
  • ابادان A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    41 6
    بابا بگيد زن ها حتي تو خيابان هم حق راه رفتن ندارن چونكه مفسده حساب مي شوند
  • سجاد RS ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    36 2
    مهمترین دغدغه مردم تو این برهه زمانی مشکلات اقتصادیه.آقایون نماینده فکری به حال اقتصاد مملکت بکنید.این مسائل مربوط به دوران جاهلیت عرب هاست.مردم به نان شبشان هم محتاجند.گوشمان از این حرف ها پر است.آقایان نماینده فکری بحال بی کاری جوانان ما کنیدفکری بحال شکست تحریم ها و بازگشت به نقطه آغازین ... هرچند که دیگر امیدی به شما نیست....
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    22 4
    ما مردم ايران هم روحاني دوست داريم و هم وزيراش
  • بی نام US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام