نشست فوری برای کامیون های به مشکل خورده در مرز ایران و ترکیه/رایزنی رییس گمرک با سفیر ترکیه

بروز مشکل برای کامیون های ترانزیت در مرز ایران و ترکیه سبب شد تا مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران از سفیر ترکیه دعوت کند تا در نشستی صمیمانه به چاره اندیشی برای حل مشکلات پدید آمده بپردازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نشست فوري رييس كل گمرك ايران با سفير تركيه در تهران به منظور رفع سريع مشكلات گمركي در ورود و خروج كالاوكاميونها به داخل مرزهاي دو كشور در حالي برگزار شد كه سفير تركيه همزمان با بحران عراق از كرباسيان درخواست كرد تا گمرك ايران براي عبور كالاهاي ترك به عراق از مرز مهران كمك فوري كند.

اوميت يارديم سفير تركيه در تهران و مسعود كرباسيان رييس كل گمرك ايران همزمان با افزايش مشكلات گمركي در مرزهاي دو كشور نشستي فوري برگزار كردند تا براي رفع موانع گمركي در مرزها تدبيري بيانديشند.

بنابراين گزارش،عمده ترين مشكل طرف ايراني تشكيل صف هاي طولاني در مرز تركيه براي عبور كاميونها بود كه اين مشكل در چند روز گذشته موجب اعتراض شديد بازرگانان و كاميونداران ايراني به عملكرد گمرك تركيه گرديد و البته رسانه اي هم شد.

سفير تركيه در تهران در رابطه با مشكل پيش آمده به طرف ايراني توضيح داد كه افزايش ورود و خروج كالا بين دو كشور و امكانات محدود موجود در سه مرز مشترك ديگر از جمله سرو-اسن دره و كاپي كوي-رازي موجب شده تردد در مرز بازرگان-گوربلاغ افزايش يابد و سرويس دهي به كاميونداران ايراني در گمرك گوربلاغ با مشكلاتي همراه شود.

اوميت يارديم البته دليل ديگري هم در اين خصوص مطرح كرد و گفت كه بخشي از كاميونها حامل كالاهاي چيني هستند كه ازطريق ايران به تركيه ترانزيت مي شوند و گمرك تركيه اجازه ورود به داخل مرز تركيه را به اين كاميونداران نمي دهد.

سفير تركيه در تهران اما يك درخواست فوري هم از رييس كل گمرك ايران داشت تا به كاميونداران ترك اجازه داده شود از مرز مهران كالاهاي خود را به عراق انتقال دهند.اوميت يارديم دليل اين درخواست را بحران در عراق و بسته شدن مرز تركيه با اين كشور عنوان كرد و در اين خصوص خواستار كمك فوري گمرك ايران شد.

مسعود كرباسيان رييس كل گمرك ايران هم در اين نشست دليل وجود مشكلات مرزي ميان ايران و تركيه را امضا شدن و اجرايي نشدن موافقتنامه همكاريهاي گمركي دو كشور در سالهاي گذشته عنوان كرد و گفت:بايد هيات هاي كارشناسي دو طرف در ده روز آينده به نقطه صفر مرزي بروند و يادداشت تفاهم ها را اجرايي كنند.

كرباسيان در ادامه يكي از دلايل تشكيل صف هاي طولاني كاميونداران در مرز بازرگان-گوربلاغ را به خاطر محدود بودن امكانات در ساير مرزهاي مشترك پذيرفت و گفت: اگر توافقنامه هاي گمركي دو جانبه در سالهاي گذشته اجرايي مي شد و امكانات سه مرز مشترك ديگر توسعه پيدا مي كرد، الان اين مشكلات پيش نمي آمد.كرباسيان اما سخنان طرف ترك براي اجازه ندادن به ورود كاميونهاي حامل كالاهاي چيني و تشكيل صف در پشت مرزهاي گمركي را قابل قبول ندانست و گفت:اگر طرف ترك اجازه ورود به كالاهاي چيني را نمي دهد بهتر است به بازرگانان خود بگويد تا اين كالاها را نخرند.

كرباسيان همچنين از درخواست سفير تركيه در تهران براي كمك به عبور كالاهاي ترك از طريق مرز مهران استقبال كرد و گفت : مقدمات اين كار فراهم شده و با هماهنگي سازمان ايرو به كاميونداران حامل كالاهاي ترك اجازه خواهيم داد تا تحت رويه كارنه تير كالاها ي خود را از مرز مهران به عراق انتقال دهند.

رييس كل گمرك ايران البته يك پيشنهاد هم در اين خصوص به طرف ترك داد و گفت:كاميونداران ترك عوض اينكه خدمات بيمه اي اين كالاها را نزد شركت سويسي انجام بدهند مي توانند نزد بيمه هاي ايراني انجام دهند و اين بيمه ها نزد گمرك جمهوري اسلامي ايران قابل پذيرش است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =