۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
جزییات همکاری گمرکی ایران با روس ها

فصل جدید همکاری های گمرکی میان ایران و روسیه با سفر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به این کشور و امضای تفاهم نامه همکاری گمرکی آغاز شد.

 براساس دعوت رسمي رئيس كل گمركات فدراسيون روسيه از مسعود كرباسيان، رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران، نشست دوجانبه مقامات گمركي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه با هدف گسترش همكاري هاي متقابل اداري در امورگمركي در مسكو برگزار گرديد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دستاورد مهم اين نشست، امضاي تفاهم نامه همكاري گمركي در زمينه تبادل اطلاعات و آمار تجارت خارجي بود كه با توجه به رشد فزاينده حجم مبادلات تجاري دوكشور در سال هاي اخير و موقعيت ويژه ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت خاصي است .

همچنين علاوه بر امضاي اين سند، گمرك جمهوري اسلامي ايران به منظور روزآمدنمودن موافقت نامه همكاري فيمابين كه در سال1377 بين دو دولت به امضا رسيده بود ، با اشاره به پيشرفت هاي حاصله در فرآيند نوسازي گمركات در سايه گسترش بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات و وظايف و كاركردهاي نوين گمرك و با عنايت به توسعه فن آوري هاي نوظهور، نظير جرائم سازمان يافته فرامليتي (TOC) و مبارزه با پولشويي بعنوان مهمترين منبع تأمين مالي تروريسم و ... پيشنهاد بررسي و نهايي نمودن سند جامع همكاريهاي گمركي را در قالب موافقت نامه مدل جديد سازمان جهاني گمرك(WCO) مطرح و پيش نويس سند مزبور را به طرف روسي ارائه نمود. 

بنابر اين گزارش گمرك روسيه ضمن ارائه پيش نويس دو پروتكل همكاري در زمينه تبادل اطلاعات در قالب سيستم يكپارچه ترجيحات تعرفه اي و تبادل اطلاعات مربوط به ارزش كالاها و وسائط نقليه در حال تردد بين دوكشور، آمادگي خود را جهت بررسي اسناد مذكور و پيگيري مذاكرات در آينده نزديك اعلام كرد.

در حاشيه اين نشست، هيأت اعزامي گمرك جمهوري اسلامي ايران از مراكز انفورماتيك و ترخيص خودكار گمرك روسيه بازديد نمود.
همچنين در بازديد از شهر بندري آستاراخان واقع در شمال درياي خزر، رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران با ماركلوف نخست وزير دولت آستاراخان و ياستريبوف رئيس گمرك و ونياكوروف رئيس اتاق بازرگاني آستارا خان ، ملاقات و ضمن طرح نقطه نظرات و پيشنهادات گمرك جمهوري اسلامي ايران، مسائل و مشكلات تجار ايراني مقيم آستاراخان را مطرح كرد كه در اين ارتباط، طرف روسي نسبت به ارائه تسهيلات و آسان سازي رويه هاي گمركي، عمليات بندري و انبار داري براي كالاهاي صادراتي ايران اعلام آمادگي و قول مساعدت داد.

براساس اين گزارش، رئيس كل گمرك ايران در محل كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در آستاراخان با تجار ايراني نيز ديدار و ضمن شنيدن مسائل و مشكلات مطرح شده از سوي آنان درخصوص نحوه ارزش گذاري، قرنطينه و عمليات گمركي در آستاراخان، توضيحات و راه كارهاي موجود جهت رفع مشكلات مذكور را مطرح نمود.

همچنين، كرباسيان در ملاقات ديگري به ميزباني روسلان داويدوف معاون گمرك روسيه، موضوع ارائه تسهيلات بيشتر به تجار ايراني مقيم روسيه و آستاراخان را مطرح كرد. تبادل اطلاعات بين دوكشور در مورد بازرگانان خوشنام، تحت عنوان «عاملان اقتصادي مجاز» (AEO) از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود.

شايان ذكر است، در اين سفر ، رئيس كل گمرك ايران را عبدزاده مديركل حراست و امورانتظامي، كارگري مديركل گمرك تهران و يوسفي رئيس امور گروه سازمان جهاني گمرك دفتر همكاري هاي بين الملل همراهي مي كردند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =