چاپ غیر قانونی و بدون مجوز کتاب در ترکیه به حدی زیاد شده است که ناشران مستقیما به گردانندگان بازار سیاه کتاب اعلان جنگ دادند.

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از آناتولی، کریم، کتابفروش 15 ساله که بساط خود را در یکی از خیابان‌های استانبول پهن کرده می‌گوید فکر نمی‌کنم کارم جرم باشد! این دستفروش کوچک، در یکی از پر رفت و آمدترین ایستگاه‌های اتوبوس در پایتخت ترکیه، جایی که برای ناشران این کشور بزرگ‌ترین چالش محسوب می‌شود، کاسبی غیر قانونی می‌کند.

ناشران می گویند 20 درصد از کتاب‌خوان‌های ترکیه، کتاب‌های خود را از بازار غیر قانونی بدست می‌آورند. برخی آمار غیر رسمی این رقم را 30 درصد از کل خرید کتاب در این کشور می‌دانند.

پیدا کردن «کتاب سیاه» به خصوص در شهرهای بزرگ کار سختی نیست و دیدن امثال کریم در پیاده‌روها و معابر عمومی جای تعجب ندارد و حتی می‌توان کتاب‌هایی که غیر قانونی چاپ و توزیع شده‌اند را در برخی کتابفروشی‌ها نیز پیدا کرد که برچسب قانونی فروش نداشته و به خریداران عرضه می‌شود.

کتاب‌های قانونی بین 20 تا 30 لیره به صورت خرده‌فروشی فروخته می‌شوند و این در حالی است که با پرداخت 8 لیر می‌توان همان کتاب را در بازار غیر قانونی خرید. از طرف دیگر 90 درصد از مردمی که همیشه مطالعه می‌کنند،از گران بودن بیش از حد کتاب شکایت دارند و البته طبیعی است که ناشران این ادعای مردم را قبول نداشته باشند.

«یونس سونمیز» مدیر انتشارات پگاسوس - ناشر نسخه ترکیه ‌ای کتاب پنجه سایه خاکستری- می‌گوید قیمت‌ها مناسب است و اگر کسی دنبال قیمت پایین‌تر می‌گردد، می‌تواند با خرید آنلاین تخفیف بگیرد.

وی به خبرگزاری آناتولی می‌گوید: کتاب‌ها بین 4 الی 5 دلار قیمت دارند و خریداران آنلاین می‌توانند 25 تا 30 درصد هم تخفیف بگیرند.

وی خواستار افزایش مجازات و اقدامات تنبیهی برای کسانی است که دست به چاپ و توریع و فروش کتاب غیر قانونی می‌زنند.

در حال حاضر مجازات از سه تا 6 سال حبس و جریمه نقدی بین 50 هزار لیر (24 هزار دلار) تا 250 هزار لیر (120هزار دلار) برای کسی که غیر قانونی و بدون برچسب کتاب می‌فروشد در نظر گرفته شده است.

طبق آمار اتحادیه ناشران، در 6 ماهه نخست 2013 پلیس به 78 مکان فروش غیر قانونی کتاب در شهرهای عمده ترکیه حمله کرده و 220 هزار کتاب چاپ شده به صورت غیر قانونی را توقیف کرده است.

سونمیز می‌گوید وقتی رانندگان تاکسی با نخست وزیر ملاقات کرده و مشکل را حل کردند، ما نیز باید به عنوان اتحادیه ناشران این کار را انجام دهیم تا با در نظر گرفتن مجازات بیشتر، جلوی چاپ غیر قانونی کتاب را بگیریم.

مشکل دیگری که ناشران منهای جرائم کم متخلفان از آن نام می‌برند، آسان گرفتن قضات دادگستری در برابر جرم صورت گرفته است و به گفته «الیف کورتولوز» وکیل اتحادیه ناشران که 3 سال است با این اتحادیه کار می‌کند، بسیاری از قضات این جرم را کم اهمیت تلقی می‌کنند. به گفته وی بسیاری از قضات می گویند اجازه بدهید مردم کتاب بخوانند! وی تاکید کرد باید بازپرسان قضایی را نی توجیه کرد چرا که این نوع جرم را جعل نمی‌دانند!

فصل تابستان و نشستن کنار ساحل و خواندن کتاب از گرایشات مردم این کشور است.
به گفته سونمیز کتب غیر قانونی چند برابر یک کتاب قانونی فروخته و تجدید چاپ غیر قانونی می‌شود و ضمن فرار از بحث مالیات، ضرری در حدود 94 میلیون دلار را به اقتصاد ترکیه وارد می‌کند!

بر اساس آمار اتحادیه بین المللی ناشران، بازار انتشارات کتاب در ترکیه در سال 2012 حدود 1.7 میلیارد دلار بوده که یکی از بازارهای بزرگ جهانی را در بر می‌گیرد.

و حالا در پایان روز کریم پسر 15 ساله از فروش کتاب‌های غیر قانونی 150 لیر معادل 71 دلار درآمد کسب کرده است.

وقتی از کریم پرسیده شد که آیا با مشکلی هنگام فروش روبرو می‌شود گفت به جز زمانی که پلیس سر می‌رسد و بساطم را کول کرده و فرار می‌کنم اغلب اوقات همه چیز عادی است!

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    11 0
    بازار انتشارات کتاب در ترکیه در سال 2012 حدود 1.7 میلیارد دلار بوده که یکی از بازارهای بزرگ جهانی را در بر می‌گیرد. فوق العادست خوشبحالشون
  • سعید IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    14 0
    لطفأ آمار فروش کتاب در ایران را هم ارائه دهید تا مقایسه بهتری در این مورد با ترکیه داشته باشیم، چرا که از جمعیت شرایط مشابهی داریم.