اگر گفته شوداتحادیه میهنی و شخص بارزانی برنده نهائی بحران کنونی عراق هستند سخن گزافه ای نیست.آنها از ضعف روز افزون دولت مرکزی و بی کفایتی ارتش عراق که دل خوشی هم از آن ندارند به نفع اهداف سیاسی خود استفاده میکنند. بارزانی و دولت اقلیم ،آینده ای به این نتیجه رسیده اندضعیف نگه داشتن ارتش و سلب اعتماد به نفس ازفرماندهان و سربازان آن ،در نهایت به نفع آنچه خود استقلال کردستان میخوانند تمام خواهد شد.

وضعيت عراق آنگونه نيست كه گفته ميشود، ولي به طرز نگران كننده اي آنطور كه گفته نميشود ، هست.
اختلافات سياسي در بغداد بيداد ميكند به گونه اي كه حتي نشست اوليه پارلمان در روز گذشته كه اميد زيادي به آن بسته شده بود بدون نتيجه پايان يافت. در پي تشديد عمليات تروريستي و دهشتناك داعش ،بارزاني اين جنگ را پوششي براي پيشبرد اهداف سياسي خود قرار داده و با اعلام اينكه داعش موضوع كردستان تلقي نميشود و عراق هم ديگر عراق سابق نيست عملا خود را نه تنها از جنگ ،كه از كل عراق جدا كرده است. از طرفي ،نيروهاي قدرتمند شيعه مانند مقتدا صدر رهبر نيروهاي جيش المهدي و عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق از مالكي انعطافي  بيشتر و صرف نظر كردن از نخست وزيري براي سومين باررا درخواست كرده و خواهان تشكيل دولتي شده اند كه حكيم از آن به عنوان دولت مقبول و فراگير ياد ميكند. اين صراحت ،در فرهنگ سياسي كنوني عراق يعني نارضايتي از عملكرد دولت و مالكي.
بحران عراق كه از ششم ژوئن  با حمله گروه تروريستي داعش به موصل به يكباره چون كوهي آتشفشان فوران كرد از همان ابتدا تعجب و توجه بسياري از ناظران سياسي و تحليل گران نظامي را به سوي خود جلب كرد. چراكه براي آنها عمليات موصل با هيچ معيار نظامي و اطلاعاتي كلاسيك و ميلتسيائي قابل فهم نبود. نه به اين دليل كه چراكه ارتش عراق و لشكر مجهز موصل به يكباره فروپاشيد ويا داعش چطور شهر را ظرف 2 ساعت به تصرف خود درآوردند ،بلكه بيشتر به اين اعتبار كه اساسا اقتدار و اعتبار دولت مركزي كجاي اين تحولات وجود دارد و ديده مي شود؟و دليل اين همه ضعف آشكاراطلاعاتي و امنيتي دولت مركزي چه بوده است؟.به هرحال اين تصور به غايت باطلي ست اگر فكر كنيم مهاجمان و تروريست ها (در اين حجم وسيع) بدون هيچ هماهنگي ، تحرك نظامي و جابجائي هاي وسيع تجهيزاتي و لجستگي، به يكباره شب 6 ژوئن  وارد موصل و به تبع آن بقيه مناطق استان هاي  نينوا ، الانبار ،صلاح الدين و دياله شده ، بدون آنكه ديده يا رصد شوند.

آنچه مسلم است منابع اطلاعاتي ارتش تركيه و دولت بارزاني به دليل تسلط شان بر منطقه علي القاعده از موضوع مطلع بوده اند. در يك نمونه آشكار صبح روز 8 ژوئن  و پس از دستگيري كاركنان كنسولگري تركيه در موصل توسط مهاجمان مسلح، سخنگوي وزارتخارجه تركيه در اظهاراتي تعجب آور گفت" علي رغم هشدار هائي كه به كاركنان كنسولگري از قبل داده شده بود به درستي نميداند آنان چرا محل كار خود را ترك نكردند!".
به هر حال ، آقاي مالكي فارغ از هر قضاوتي  ،يا تصميمي كه پارلمان عراق طي چند روز آينده در باره اش خواهد گرفت حداقل در نزد افكار عمومي مردمش نمي تواند اززير بار مسئوليت هاي خود در زمينه ضعف هاي امنيتي و اطلاعاتي كه او و دولتش را رنج ميدهد شانه خالي كند.يا چگونه ميتواند به مردم حفظ وحدت و يكپارچگي كشور را ضمانت كند در حالي كه دولت اقليم كردستان عراق با همين بهانه جدي و محكم راه خود را از عراق متحد جدا و در صدد برگزاري رفراندم استقلال است؟اكنون مسئله براي مردم و پارلمان جديد اين است.
در اين ميان آنچه در پي تحولات نظامي كمتر ديده ميشود وبه اعتقاد من پس ازضعف مالكي، از علل اصلي بروز بحران كنوني و تداوم آن است(ودر آينده نيز به قوت خود باقي خواهد ماند) نقش احتمالي دولت اقليم و شخص بارزاني در وقايع اخير است . اگرچه بارزاني و اتحاديه ميهني مطلع بودن خود از وقايع اخير را تكذيب ميكنند اما شواهد زيادي وجود دارد كه نشان ميدهد آنها از تحركات وسيع نظامي داعش با خبر بوده اند. يك تحليل گر ارشد مسائل نظامي در تركيه ميگويد"محال است تداركاتي به آن وسعت در شمال و شرق موصل صورت گرفته باشد بدون آنكه عوامل اتحاديه ميهني و پيشمرگه هاي كرد آن را نديده باشند".
من فكر ميكنم دولت اقليم و آقاي بارزاني در ابتدا، شايد در شكل گيري تصميم نيرو هاي داعش براي حمله به موصل و استان هاي صلاح الدين و الانبار نقشي نداشته اند اما پس از مطلع شدن، به وسيله عوامل منطقه اي خود يا از طريق سازمان اطلاعات ارتش تركيه  با آگاهي كامل ازضعف اطلاعاتي و منابعي ارتش و دولت مالكي تصميم به تكميل پازل سياسي خود براي جداسازي كردستان  از عراق ميگيرند،كما اينكه حدود 3 روز پس از آغاز بحران و آگاهي از ضعف ارتش عراق، نيروهاي بارزاني كركوك را به تصرف در مي آورند.روند وقايع بعدي درست بودن ارزيابي بارزاني و دولت محلي او را كاملا نشان داد.لذا اگر گفته شوداتحاديه ميهني و بارزاني برنده نهائي بحران كنوني عراق هستند سخن گزافه اي نيست.آنها از ضعف روز افزون دولت مركزي و بي كفايتي ارتش عراق كه دل خوشي هم از آن ندارند به نفع اهداف سياسي  خود  استفاده ميكنند. بارزاني و دولت اقليم آينده اي را تصور ميكند كه شايد روزي كردستان با همين ارتش رويارو شود؛لذا به اين نتيجه رسيده اندضعيف نگه داشتن آن و سلب اعتماد به نفس ازفرماندهان و سربازان در نهايت به نفع آنچه  خود استقلال  كردستان ميخو انند  تمام خواهد شد.ضمن آنكه بارزاني به خوبي ميداند نا امني فعلا بر عراق مستولي خواهد بود . به همين دليل روز گذشته به صراحت اعلام كرد طي چند ماه آينده براي استقلال(نه خود مختاري) كردستان رفراندوم برگزار ميكند. بله واقعيت همين است. بحراني  بزرگ يراي عراق در پيش است.
matinmos@gmail.com
(سرمقاله شهروند11/4/93)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    26 9
    مسئول مستقیم بحران عراق و تجزیه محتمل این کشور شخص مالکی است که با ندانم کاری و تکیه بیش از حد به کشورهای دیگر؟؟؟؟؟ در فکر ادامه ریاست و حکومت شبه دیکتاتوری خود بوده .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    22 8
    جناب نویسنده آقا بارزانی بارها اعلام کردند که قبل از اقدامات داعش به مالکی هشدار داده بودند ولی ایشان توجهی به این هشدارها نکردند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    19 9
    نیروهای پیشمرگه خودشون اعلام کردن که 5ماه قبل از حمله داعش به نوری مالکی، آمریکا و انگلیس به صورت کتبی در مورد حمله داعش هشدار دادن
    • متين مسلم IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      4 8
      همانطور كه در توضيح قبلي گفتم بحث بر سر زمان حمله ترورست ها ست كه دولت اقليم ميتوانستت واكنش ننشان دهد نه اينكه بگويد مسئله داعش مسيله ما نيست. اين نشان ميدهد انها از ابتدا نه قصد اطلاع رساني داشتند و نه قصد دخالت بعدي. اين كه نميشود اجازه دهند تروريست ها كار خود را انجام دهند بعد از خود رفع مسئوليت كنند.ميبينيد چه به روز عراق آمده است؟اين جماعت تروريست روزي سراغ اقليم هم خواهند رفت. در مورد رفاه مردم كردستان عراق نكته خوانندكان درست است اما اين چه ربطي به جنگ كنوني دارد؟متين مسلم
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    22 9
    اگر هم اینطوری باشه که شما میگید، باز هم دمشون گرم. واقعیت اینه که سطح امنیتی، رفاه، اقتصاد و ... در اقلیم کردستان بالاتر از بقیه عراق هستش، و عراق با بحرانهای تمام نشدنی، مانعی بر سر راه پیشرفت کردهاست.
    • متين مسلم A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      4 9
      دوستان محترم :نكته شما درست است.بله از ماهها قبل و از اواخر ماه مارس ظاهرا چنين هشدار هائي به دولت مالكي داده ميشود. اما نكته آينجاست كه نيروهاي بارزاني و پيشمرگه هاي اقليم ظاهرا از 2 تا 3 روز قبل 6 ژوئن از جابجائي هاي نظامي مطلع ميشوند . حتي از شب عمليات آگاه بودند ولي دولت مركزي را در جريان نگذاشتند. اين سياسي كاري تمام عيار دولت اقليم بود.
  • ایرانی A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    6 6
    ایا اگر کردستان عراق مستقل شود تاثیری بر کردستان ایران ندارد؟ البته استقلال چیز خوبی است ولی به نظر خوانندگان تا این حد ؟ بلی یا خیر
  • بزرگترین قوم بی کشور A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    16 1
    اولا مگه قراره کسی ب کسی خبر بده؟وقتی ی کشور بزرگی مثل عراق خبر نداشته باشه ک بزرگترین گروه تروریستی دنیا تو کشورش چه تحرکات بزرگی داره همون بهتر ک ویران شه پس این منتقی نیست ک خبر نداشتن.اینکه چی شد بدون اینکه ارتش عراق حتی یک گلوله هم شلیک نکردن پای سیاست در میونه.شاید تغییر برای عراق کلیدش زده شده دوم اینکه پیشمرگه ها چرا اقدام نکردن؟اصلا وظیفه اونها نیست ک خارج از چهارچوب تعیین شدخ اقدام کنن.همین مالکی چند وقت پیش پیشمرگه ها رو ضد عراق خطاب میکرد.حالا چه توقعی داره ک اونها بیان و ب نفع مالکی بزرگترین ریسک خودشونو بکنن؟با این حال هر روز پیشمرگه ها در راه حفاظت از خاک و ناموسشون ده ها کشته و زخمی میدن.همون کاری ک اعراب ارتش عراق با بی شرمی نکردن
  • مهدی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    16 19
    با سلام ، به عنوان کسی که در منطقه عرب نشین ایران زندگی میکنه و چندین سفر به عراق داشته و با روحیات و سبک زندگی اعراب کاملا آشنا هست باید به عرض برسونم عرب ها کاملا اهل عیش و نوش هستن و در بیشتر مواقع ترسو . نمونه بارز اون هم فرار مردان یکی از مناطق عراق در پی حمله داعش و تنها گذاشتن زنان و کودکان در خانه است که باعث قتل عام فجیع اونها و آویزان کردن اجساد از تیر چراغ برق شد . لازم به ذکر میباشد که سالهاست تمام خانه های عراق مسلح هستند و آمادگی مبارزه دارند اما شهامت جنگیدن و حفظ ناموس در بعضی از مناطق مخصوصا سنی نشین ها وجود ندارد . ضمنا به دلیل خصوصیت ذاتی عراقی ها و تنوع قبیله ای مردم عراق افرادی غیر متحد هستند که در شرایط سخت بدلیل اختلافات قبلی بین قبایل حاضر به اتحاد نمیشوند .
  • امید FR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    17 1
    میخواستم بگم کشورهایی مثل شوروی سابق . یوگسلاوی . چکسلواکی . سودان و ..... همگی تقسیم شدن اب از اب تکون نخورد . حالا عراق دشمنی که 8 سال جنگ به ما تحمیل کرده داره تقسیم میشه چرا بعضی کارشناسها و بعضی دیگر اینقدر بدشون میاد جواب : چون چشم ندارن افتخار و سر بلندی کردها رو ببینن . چون دوست ندارن کسی رو که سالها از خودشون یایینتر میدیدن . شاید بالاتر ببینن مثل اوستایی که بدترین خبر براش خرید مغازه و ییشرفت شاگردشه و همیشه بهش میگه اگه مستقل شی ورشکسته میشی بر میگردی ییشم به کردها هم 15 سال ییش کارشناسهای عزیز همینو میگفتن ولی میبینیم خیلی بهتر زندگی میکنن