سازمان حفاظت محیط زیست در پی استفاده از پتانسیل 56 هزار معلم به عنوان آموزش دهنده و تسهیل گر محیط زیست به منظور ارائه آموزش مفاهیم زیست محیطی به دانش آموزان پس از طی دوره های آموزشی مخصوص در وزارت آموزش و پرورش است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست دوشنبه 9 تیرماه در نشست مشورتی پیرامون مدارس محیط زیستی کشور که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: از ارکان اصلی آموزش محیط زیست توجه ویژه به کودکان و نوجوانان است و مدارس از پتانسیل بالایی برای برنامه ریزی در این خصوص برخوردار هستند.

وی همکاری متقابل سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش را برای دستیابی به این مهم ضروری دانست و افزود: خوشبختانه اقدامات مفید و موثری در حال برنامه ریزی و اجرا است که راه اندازی مدارس جامع محیط زیستی از آن جمله است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه اندازی این مدارس به تربیت نسلی حساس و آشنا به آموزه های زیست محیطی برای حفظ و انتقال این سرمایه های ملی به نسل های آینده کمک شایان توجهی خواهد کرد.

مظاهری با تأکید بر این موضوع که محیط زیست زندگی و نشاط و زنده بودن است، تصریح کرد: آموزش های محیط زیست نیز باید بر پایه همین اصل مهم برنامه ریزی شوند و از آموزش های خشک و رسمی پرهیز شود.

وی ضمانت اجرایی این طرح را واگذاری آن به بدنه کارشناسی دانست و خاطرنشان ساخت: اگرچه با تغییر دولت ها، تغییرات مدیریتی دور از ذهن نیست ولی دخالت مستقیم بدنه کارشناسی در امر تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها منجر به آن می شود که حتی با تغییر دولت ها و تغییرات مدیریتی، برنامه ها از ضمانت اجرایی برخورداری باشند.

مظاهری یادآور شد: نخستین دبیرستان جامع محیط زیستی ایران (Eco school ) مهرماه سال جاری به نام شهید محیط بان علی کشاورز در شهر بردخون ( محل شهادت و زادگاه وی در استان بوشهر) افتتاح خواهد شد

دوره آموزشی محیط زیست برای 56 هزار معلم آموزش و پرورش

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشاکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه امضاء شده میان معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به منظور ورود مباحث زیست محیطی به حوزه آموزش در مدارس، گفت: یکی از مهم ترین چالش های محیط زیست عدم وجود بستر لازم آموزشی برای دانش آموزان در زمینه محیط زیست بود که این تفاهم نامه می تواند گامی مهم برای رفع این نقیصه باشد.

درویش با اشاره به طرح سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد مدارس سبز، گفت: با توجه به اهمیت آموزش مفاهیم زیست محیطی از سنین کودکی، یکی از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست ارائه این آموزش ها در بستری جذاب و از طریق مدارس است؛ از همین رو راه اندازی مدارس جامع محیط زیست در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین گفت: رویکرد این مدارس آشنایی دانش آموزان با مسائل و مباحث زیست محیطی و ترویج فرهنگ محیط زیست در میان دانش آموزان کشور است که خوشبختانه هم افزایی و همکاری بسیار خوبی بین این سازمان و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح در حال انجام است.

وی ادامه داد: استفاده از پتانسیل 56 هزار معلم به عنوان آموزش دهنده و تسهیل گر محیط زیست به منظور ارائه آموزش مفاهیم زیست محیطی به دانش آموزان پس از طی دوره های آموزشی مخصوص، همچنین ایجاد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در ساختار اداری وزارت آموزش و پرورش، اقداماتی ریشه ای برای دستیابی به هدف حفظ محیط زیست ایران در درازمدت است.

مدیر کل دفتر آموزش و مشاکت مردمی سازمان محیط زیست یادآور شد: نتیجه اقدامات فرهنگی به سرعت به دست نمی آید اما در ارتقای باور عمومی برای مسئولیت پذیری نسبت به حفاظت از محیط زیست بسیار موثر است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردوس توسی A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    1 0
    من معلم موافقم