ابتکار: برای مقابله با آثار تغییرات آب و هوا کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود عمل کنند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به منظور شرکت در اولین مجمع محیط زیست ملل متحد به نایروبی سفر کرده است، اعتماد سازی و پایبندی کشورهای توسعه یافته به تعهدات تاریخی خود برای مقابله با آثار تغییرات آب و هوا را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست پام، درحاشیه اولین مجمع محیط زیست ملل متحد، جلسه شام کاری به دعوت مشترک وزیران محیط زیست لهستان، پرو و فرانسه (روسای سه کنفرانس اخیر اعضای متعاهد به کنوانسیون تغییرات آب و هوا)، با حضور وزیران محیط زیست کشورهای جهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست آقای آخیم اشتاینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد بر اهمیت موضوع تغییرات آب و هوا و ضرورت پیشرفت مذاکرات تأکید کرد.

سپس هریک از وزیران میزبان مراسم بر انتظارات، مسیر پیش رو و دشواری های موجود در رسیدن به توافق جهانی اشاره و تأکید کردند که کشورها با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و چاره ای برای بقا و دوام حیات بشر وجود ندارد مگر اینکه همه کشورها در عرصه کاهش گازهای گلخانه ای به سرعت گام بردارند.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه به عنوان مهمان ویژه شرکت و در سخنانی پیرامون چگونگی پیشرفت و لوازم تنظیم توافقنامه ای همه جانبه گفت: اعتماد سازی میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به منظور حصول اطمینان از پایبندی کشورهای توسعه یافته به تعهدات تاریخی و تعهدات جدید خود ضروری است .

وی با اشاره به اینکه لازم است کشورهای صنعتی در مسیر دسترسی به توافقنامه جایگزین پروتکل کیوتو تلاش کنند، گفت: رعایت توازن، انصاف و عدالت در سند و در تنظیم تعهدات بایستی مدنظر باشد و همه بدانند که اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت باید از محوری ترین ملزومات توافق نامه قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد: پذیرش تعهدات از سوی کشورهای درحال توسعه از سال 2020 به بعد به پذیرش و اجرای تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال فناوری، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی توسط کشورهای توسعه یافته برای کشورهای درحال توسعه بستگی دارد و این موارد بایستی در دوره زمانی 2015 تا 2020 تحقق یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افکار عمومی اکنون درباره تغییرات آب و هوا به آگاهی رسیده و اثرات آن را در همه جای جهان تجربه می کند. در منطقه ما خشکسالی و کاهش بارش از یک سو و سیل و تخریب اراضی کشاورزی از سوی دیگر امنیت غذایی را به مخاطره انداخته که اینها اثرات ملموس گرمایش جهانی است.

ابتکار با اشاره به اینکه ایران در منطقه ای قرار گرفته که میانگین 1 تا یک و نیم درجه سیلسیوس افزایش دما را تجربه کرده، بر ضرورت توجه به آسیب پذیری و شکنندگی محیط زیست این منطقه تأکید کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =