با بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و راه آهن توافق‌هایی انجام شده که بر اساس آن ارزش انرژی صرفه جویی شده در این بخش‌ها به ازای هر مسافر و بار به بخش مربوطه پرداخت شود.

۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت که هم اکنون پرداخت می‌شود، تهدیدی برای اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، وزیر نفت امروز (سه‌شنبه، ۳ تیر) در آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی کشور در سالن اجلاس سران با بیان اینکه رقم بالایی که صرف پرداخت یارانه سوخت می‌شود، می‌تواند به فرصتی برای کار تبدیل شود، افزود: با بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و راه آهن توافق‌هایی انجام شده که بر اساس آن ارزش انرژی صرفه جویی شده در این بخش‌ها به ازای هر مسافر و بار به بخش مربوطه پرداخت شود.

بیژن نامدار زنگنه با بیان این که در کشور ما مصرف انرژی بسیار بالاست و در مقابل بهره‌وری انرژی پایین و هدر رفت انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای زیاد است، افزود: بیشترین اتلاف انرژی پس از نیروگاه‌ها، در بخش‌های حمل و نقل و کشاورزی در حوزه ساختمان است که نه تنها در بهره برداری بلکه در ساخت و ساز نیز به چشم می‌خورد.

وزیر نفت ادامه داد: مجوزهای قانونی در دست است که با استفاده از آن‌ها می‌توان فعالیت‌هایی را انجام داد که هزینه آن از محل صرفه جویی در مصرف انرژی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم در زمینه مصرف انرژی، مسکن است، گفت: پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده و مهندسان نیز در این مهم سهیم هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۲ میلیون موتورخانه وجود دارد که گاز سوز هستند، افزود: براساس برآوردهای انجام شده می‌توان با تغییراتی، مصرف انرژی این موتورخانه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

زنگنه ادامه داد: این کاهش مصرف به ازای هر مترمربع ۵۰۰ تومان خریداری خواهد شد و ملاک این صرفه جویی قبوض خواهد بود، که در این صورت شرکت‌های تاسیساتی که فعالیت‌های آن‌ها در بخش نرم افزاری بهینه‌سازی مصرف انرژی است، نقش کلیدی خواهند داشت.

وی افزود: در ساخت و ساز نیز می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که صرفه جویی ایجاد شود و این مهم نیازمند بررسی از سوی کارگروه‌های تخصصی است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =