ابراهیم نکو گفت: دولت و مجلس هنوز هیچ تصمیم خاصی نگرفته اند و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

بهاره چراغي: طرح «سوآپ» نفتی که در زمان وزارت زنگنه و در سال 76 کلید خورده بود در خرداد ماه سال 89 و در دولت محمود احمدی نژاد توسط ، مسعود میر کاظمی که سوآپ نفت را خیانت به کشور می دانست و آن را  «شوآپ» نامیده بود، متوقف شد. حال این «شوآپ» غرامتی سنگین به همراه آورده است. غرامتی که برای ایران 5.5 میلیون دلار آب خورده است.

در آن زمان وزیر نفت وقت به بهانه با صرفه نبودن سوآپ، آن را قطع و اظهار کرده بود که سوآپ، کشور را به واردکننده نفت تبدیل کرده است. اما بعد از نقض قرارداد با شرکت های سوآپ کننده، این شرکت ها به دلیل نقض قرارداد از دادگاه بین المللی داوری لاهه درخواست غرامت کردند.

این در حالی است که به گفته معاون بین الملل وزیر نفت، دادگاه بین المللی داوری لاهه، شنبه گذشته ایران را به دلیل قطع سوآپ نفت ملزم به پرداخت خسارت 5/5 میلیون دلاری کرده است. این مبلغ جدای از سه تا چهار میلیون دلار هزینه های جانبی شامل هزینه های وکلای دو طرف، دادگاه، دادرسی و اتاق بازرگانی ین المللی است که مشخصا شرکت نیکو که وابسته به شرکت نفت است باید بپردازد.

در مجموع وزارت نفت دولت یازدهم باید تاوان هشت تا 9 میلیون دلاری بابت تشخیص و دستور غیرکارشناسی وزیر نفت سابق را که از اقدامات نسنجیده دولت دهم بوده است که ضربات جبران ناپذیری به موقعیت استراتژیک ایران به عنوان مسیر امن ترانزیت انرژی وارد کرده است را بپردازد.

ابراهیم نکو، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخورد با مقصران این موضوع به خبر آنلاین گفت: «دولت و مجلس هنوز هیچ تصمیم خاصی نگرفته اند و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. در بحث برخورد با متخلفان، غارت گران یا مفسدان، به نظر من آن چیزی که می تواند در برخورد با این افراد اقناع کننده باشد اجرای مهر قانون است.»

نکو در این خصوص ادامه داد:« اگر ما بخواهیم در این مورد از قانون کمک بگیریم و به درستی آن را انجام دهیم، از دیدگاه من می توانیم مانع آفات و یا بداخلاقی ها و بدرفتاری های آنچنانی را بگیریم. این مسئله، بسیار مهم است و نباید به سادگی از ان عبور کرد. زیرا خسارت سنگینی را باید متقبل شویم. اگر یک مقدار در برخورد با چنین پدیده های به قانون استناد کنیم مطمئنا برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.»

نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درمورد برخورد با چنین افرادی گفت:«ما به هیچ عنوان در داشتن قانون های مناسب در برخورد با این متخلفان مشکلی نداریم  اما متاسفانه مشکل اساسی زمانی آغاز می شود که می خواهیم قوانین را اجرایی کنیم.»

وی افزود:« آن موضوعی که در برخورد با فاسدان اقتصادی و یا کسانی که به نوعی متخلف هستند کاملا مشخص است، تنبیهات و مجازات لازمی است که به بهترین شکل ممکن در قوانین ما وضع شده است. اما موضوع اصلی این است که قانون به درستی انجام نمی شود. اما اگر این قوانین به درستی انجام شود می توانیم مانع انجام چنین پدیده های شومی شویم.»

دولت یازدهم مصمم است که اجرای سوآپ نفت را دوباره از سر بگیرد. اما به نظر می رسد تنها مشکل از سرگیری سوآپ نفتی در ایران این است که کشورهای همسایه منتظر ما نشدند و را ه های دیگری برای انتقال نفت خود پیدا کرده اند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 6
    5.5میلون عددی نیست حداقل ایشان جلوگیری کرد 5.5میلیاد دلار خسارات وارد نشد
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 1
    بگین دلواپسان و عاشقان سینه چاک احمدی نژاد پرداخت کنند این همه خسارت و رانت و بدهکاران بانکی همه توی این 8 سال بوجود آمد .
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    7 1
    حالا حالا ها باید بابت دولت نهم و دهم غرامت بدیم این تازه اولشه .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 0
    چرا باید پول اشتباهی که میر کاظمی انجام داده را مردم باید بپردازند. چرا مردم باید بنزین مسموم به خوردشان برود و ایشان هم راحت سر جایش باشد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    319 3
    ایشان در حال حاضر نیز به عنوان رییس کمیسیون انرژی مجلس در حال ارایه خدمات کارشناسی در این حوزه هستند
    • علیا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      10 0
      اما به نظر می رسد تنها مشکل از سرگیری سوآپ نفتی در ایران این است که کشورهای همسایه منتظر ما نشدند و را ه های دیگری برای انتقال نفت خود پیدا کرده اند. این خیلی ضربه ی بزرگتری از اون 5.5 میلیون دلار و هزینه های دادرسی و .. هست. یعنی یک درآمد مستمر رو بخاطر یک فرد نا آگاه از دست دادیم.
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    181 2
    این پول را از خودش بگیرید تا درس عبرتی برای بقیه باشد که به مسایل ملی به چشم حوزه شخصی وخانوادگی نگاه نکنند .
  • همشهری A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    177 2
    به 9 میلیون دلار بالا هزینه عدم استفاده از سرمایه گذاری چند میلیون دلاری که بلا استفاده مانده و از بین رفتن درآمد سواپ را هم اضافه کنید ... از همه اینها که بگذریم پافشاری ایشان در صحیح بودن تصمیم قطع سواپ از همه جالبتره
  • علیرضا A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    284 3
    ایشان علاوه بر این فقره شاهکار تولید بنزین های آلوده در کارخانجات پتروشیمی را هم در کارنامه شان دارند. آیا وقتش نیست که کسی به اتهامات ایشان رسیدگی کند؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    183 3
    مگه ما قوه قضاييه نداريم؟ آقاي لاريجاني کمک کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    220 2
    وزیر نفت دولت گذشته باید دادگاهی بشه و جزای خیانت و غرامت وارده به کشور را پرداخت کنه
  • ایران عزیز IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 1
    این آقای وزیر سابق و ریس کمیسیون انرژی فعلی، کارش از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و حتی بابک زنجانی هم بد تره . چون علاوه بر پولی که به باد رفت اعتبار کشور هم زیر سوال رفت .... مرگ خوبه ولی فقط واسه همسایه ؟؟؟؟ باید قانون اجرا بشه . خبر آنلاین جان چاپ کن لطفا.
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 2
    هر دم از این باغ بری میرسددددددددددددددددددددد
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    4 2
    مدعی العموم این وسط جه کاره است ؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    97 1
    پس بگو چرا دلواپس بودند؟؟؟؟ دلواپس بودند این شاهکارهاشون رو مردم بفهمند؟؟؟؟