مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان اینکه ایران در چهار سال گذشته جهش خوبی در ساخت کاتالیست های مورد نیاز در کشور داشته است، اظهارکرد: ما اکنون به مرز خودکفایی در تولید کاتالیست های بنزین ساز رسیده ایم.

میرعلی‌اصغر ساجدی افزود: ساخت کاتالیست در ایران با توجه به اینکه کشور در سال‌های گذشته با تحریم‌های سختی از سوی اروپا و آمریکا مواجه بوده است، از سوی پژوهشگران و محققان داخلی و با اتکا به دانش فنی روز دنیا انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی ادامه داد: ما موفق به کسب دانش فنی برای تهیه و تولید مواد اولیه کاتالیست‌ها شده‌ایم و تلاش های بسیار موثری در مرکز پژوهش صنعت نفت و مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است.

ساجدی با بیان اینکه ایران در موضوع کاتالیست‌های مربوط به بنزین سازی به حد خودکفایی رسیده است افزود: اکنون ما توانایی داریم تا اکثر کاتالیست‌های مربوط به این گروه را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه قابلیت تولید تمام کاتالیست‌هایی که مربوط به بنزین استاندارد یورو 4 است در ایران وجود دارد، ادامه داد: تنها در یک بخش از کاتالیست‌های مربوط به بنزین سازی موفق نشده‌ایم به خودکفایی برسیم که آن نیز کاتالیست FCC&RFCC است که پیش‌بینی ما این است تا سه سال آینده موفق به ساخت این کاتالیست در کشور شویم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت افزود: در زمان حاضر در بخش کلی «جاذب‌ها» تقریبا 80 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و در بخش کاتالیست‌ها، نیز در کشور نیاز کل کشور 28 هزار تن در سال است که ما موفق به تهیه و تولید یک سوم آن در ایران شده‌ایم و برای دو سوم مابقی برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم به طوری که تا سه سال آینده مقدار تولید یک سوم نیاز کشور به دو سوم افزایش پیدا می‌کند و برای مابقی نیز پژوهش‌ها و تحقیقات در حال انجام است.

وی ادامه داد: ساخت کاتالیست در ایران تا سال 1380 تقریبا موضوعی غریب و ایده‌ای دست نیافتنی به نظر می‌رسید و معمولا تمامی کاتالیست‌های موردنیاز کشور از سازندگان کاتالیست بین‌المللی که بازارهای اروپا و آمریکا بوده‌اند تهیه می شد اما از سال 80 به بعد حرکت‌هایی برای تهیه و تولید کاتالیست در کشور از سوی شرکت‌های خصوصی شکل گرفت که البته به جز موارد اندکی از آن مابقی بدون نتیجه رها شد. آن موارد محدود نیز به جاذب‌های آب و کاتالیست‌های صنایع فولاد و کاتالیست‌های ZNO و تولید هیدروژن محدود شد.

وی ادامه داد: پس از این فعالیت‌ها از سال 1382 به صورت جدی‌تر در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت انجام شد و با اوج‌گیری محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌ها در اواخر دهه 80 حرکت‌های جدی‌تر و سریع‌تری در حوزه تولید کاتالیست انجام شد.

ساجدی افزود: در سال‌های اخیر نیز با شکل‌گیری کمیته کاتالیست در شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین با پشتیبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سازنده‌های کاتالیست واحدهای پتروشیمی نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی شکل گرفت و آن نیز تولید کاتالیست‌های مورد نیاز کشور تا حد نزدیک به خودکفایی بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در زمان حاضر با ساخت انواع کاتالیست‌های موردنیاز در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در چند سال اخیر موفق به گسترش فعالیت‌های علمی در حوزه تولید این محصولات شده‌ایم.

وی اظهار کرد: به منظور استمرار موفقیت آمیز راه تهیه کاتالیست‌ها در ایران و خودکفایی در این حوزه تعامل سازنده‌ی واحدهای پژوهشی، از قبیل پژوهشگاه صنعت نفت و مرکز پژوهش و فناوری و پتروشیمی و مراکز دانشگاهی، با کارخانه‌های ساخت کاتالیست و حمایت و پشتیبانی وزارت نفت از این گروه امری حیاتی به نظر می‌رسد.

حضور 300 شرکت داخلی و خارجی در همایش کاتالیست

در ادامه سیدمیثم خادمیان، دبیر همایش نیز اظهار کرد: صنعت نفت و صنایع وابسته به آن در صد سال گذشته موتور محرک و مهم‌ترین فاکتور اقتصادی - سیاسی دنیا و همچنین قلب اقتصادی ایران محسوب شده است، به همین دلیل صنایعی چون صنعت کاتالیست که می‌تواند نقش مهم و کلیدی در ارتقای سطح بهره‌وری در صنعت نفت و صنایع مرتبط ایفا نماید بدون شک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از این رو رسیدن به مرزهای جدید دانش و تکنولوژی در راستای بهینه‌سازی فرآینده و بهبود عملکرد سیستم از اولویت‌های صنعت کاتالیست در جهان است و یکی از راه‌کارهای مناسب جهت پیشرفت در این زمینه، تعامل مستقیم دست‌اندرکاران و صاحبان دانش فنی این صنعت در جهان است.

خادمیان ادامه داد: به همین منظور شرکت سرو کاتالیست به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتالیست در ایران و یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست در ایران و یکی از معتبرترین شرکت‌های تامین کننده کاتالیست بر آن شد تا با گردهمایی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تصمیم‌گیران و شرکت‌های صاحب تکنولوژی در جهان بستر لازم را برای تعامل مستقیم و گفت‌وگویی پیرامون اضلاع مختلف این صنعت به منظور شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو ، فراهم نماید.

وی افزود: در این همایش 300 نفر شرکت‌کننده شامل شرکت های مطرح کاتالیست ساز دنیا و شرکت های تولید کننده  و مصرف کننده  داخلی حضور داشتند.

وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی حاضر در این همایش از کشورهای چین، استرالیا، فرانسه، روسیه و دیگر کشورها  هستند .

این همایش با همکاری و حضور شرکت ملی و پالایش پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت، انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران از سوی شرکت کاتالیست سرو روز گذشته در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.   

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • s.gh A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 5
    اين عاليه