فارس نوشت:

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور از روند افزایشی مصرف قلیان در کشور انتقاد کرد و گفت: قانون مبارزه با استعمال دخانیات باید اجرایی شود در حالی که نه تنها اجرا نمی‌شود بلکه اکنون پزشکانی را می‌بینیم که خودشان سیگار می‌کشند.

علیرضا مرندی در مراسم روز ملی مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت گفت: دخانیات مهمترین عامل مرگی است که می‌توان از آن پیشگیری کرد چرا که ۹۰ درصد سرطان ریه در مردان و ۸۰ درصد این سرطان در زنان به دلیل دخانیات است.

وی ادامه داد: کاهش طول عمر، سقط جنین، تولد زودرس، نازایی و ابتلا به سرطان‌های حنجره، کلیه، معده، مثانه و خون از عوارض مصرف سیگار است.

مرندی گفت: روند افزایشی استعمال قلیان را در کشور شاهدیم در حالی که دولت قبلی مانع برچیده شدن قلیان شد اما با توجه به تغییر دولت و اینکه وزارت بهداشت ریاست ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات را بر عهده دارد، امیدواریم اقدام جدی انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد افزایش مالیات بر دخانیات گفت: افزایش مالیات بر دخانیات از راهکارهای کنترل مصرف مواد دخانی است که قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات نیز بر آن تأکید دارد اما متأسفانه این موضوع در کشور ما به درستی انجام نشد.

مرندی ادامه داد: قیمت مواد دخانی باید به حدی افزایش یابد که از تورم بالاتر باشد به همین دلیل روند کنونی افزایش قیمت مواد دخانی، بازدارنده نیست. حتی تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار نیز باید هشداری و بازدارنده باشند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: ۱۳ نوع تصویر هشداردهنده انتخاب شد که متأسفانه ۴ مورد از ضعیف‌ترین‌های آن و در اندازه‌های کوچک روی پاکت‌های سیگار الصاق شد و هنوز روی پاکت‌های سیگار نوشته می‌شود که این نوع از سیگارها ضرر کمتری دارد.

مرندی با اشاره به موارد قانونی قانون مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال و همچنین ادغام خدمات مشاوره و ترک سیگار در شبکه از موارد قانونی است که باید اجرایی شوند اما متاسفانه اکنون پزشکانی را می‌بینیم که سیگار می‌کشند.

وی با انتقاد از حضور شرکت دخانیات در برخی از محافل تصمیم‌گیری و سیاستگذاری گفت: در بسیاری از موارد شرکت دخانیات در جلسات تصمیم‌گیری حضور دارد در حالی که شرکت دخانیات در مباحث سیاستگذاری نباید نقشی داشته باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    فقط حرفشو میزنیدولی عملی رانمی بینیم یکی ازراههای موثراینه که سیگارراده برابرکنیدتامن سیگاری کم کم نتوانم بخرم بلکه کم کم ترکم بشه ورسانه هاهم ازخواب بیداربشن وتذکرهای لازم رابدهند چراخانواده هادرپارکهاقلیان می کشند وشلنگ انرا دست بچه های کوچکشان هم میدهندتاانهاهم بکشند
  • خلیج فارس A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    بابا مجبور نیستین حرفهای سنگین و حساب نشده بزنید سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدنهاز مواد مخدر بدتر نیست که باتوجه به سیاه روزی افراد هنوز به سمتش عده زیادی گرایش پیدا میکنند و میدانید حکم شدیدی براش قانون مصوب کرده ولی....
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 1
    دو دقیقه بچه رو می بریم پارک اونقدر دود قلیان تنفس می کنیم انگار خودمون هم قلیان کشیدیم نمی دونم چرا جلو گیری نمی کنند
  • رضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    1 0
    بهترین راه مبارزه با دخانیات ومواد مخدر حل معضل بیکاری هستش. متاسفانه تو کشور ما جوونا عوض اینکه تو ساخت وساز کشور نقش داشته باشن یا توقهوه خونه یا خیابون یا .. . عمرشون رو دارن تلف میکنن.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    2 0
    شما مراكز تفريحي جوانان را زياد كنيد بعد بگوئيد جوانان قليان ميكشند و يا ......................