پژوهشگران خطاب به سازمان بهداشت جهانی: سیگار الکترونیک را آزاد کنید

گروهی از پژوهشگران و متخصصان خواستار آزادی استفاده از سیگار الکترونیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پنجاه و سه پژوهشگر و کارشناس بهداشت از کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، از این سازمان خواسته‌اند از قرار دادن سیگار برقی در طبقه‌بندی دخانیات زیانبار مانند سیگار خودداری ورزد.

در این نامه آمده است که طبقه‌بندی سیگار الکترونیک باعث خواهد شد تا فرصتی مناسب برای کاهش موارد بیماری و مرگ در اثر استعمال دخانیات از دست برود.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر موضوع طبقه‌بندی سیگارالکترونیک را در دست بررسی دارد اما اشارات قبلی کارشناسان این سازمان حاکی از آن است که آنان معتقدند این کالا نیز باید مشمول محدودیت‌هایی شود که علیه مصرف دخانیان وضع شده است.

امضاکنندگان نامه مخالفت با طبقه بندی سیگارالکترونیک از جمله کارشناسان معتبر از کشورهایی از اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و استرالیا هستند و در نامه سرگشاده به مارگارت چان، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفته‌اند که سیگار الکترونیک "بخشی از راه حل" مسالدر این نامه آمده است: "این محصول را باید از جمله مهمترین نوآوری‌های قرن بیست و یکم در زمینه بهداشت و سلامت انسان دانست که شاید بتواند جان صدها میلیون نفر را از مرگ در اثر مصرف دخانیان نجات دهد و در نتیجه، سازمان بهداشت جهانی باید در برابر تلاش در جهت محدودیت استفاده از آن مقاومت کند."

در ماه نوامبر سال گذشته، بخش‌هایی از یک گزارش محرمانه سازمان بهداشت جهانی به رسانه‌ها درز کرد که در آن از سیگار الکترونیک به عنوان یک "تهدید بهداشتی" نامبرده و توصیه شده بود که لازم است این محصول در همان طبقه‌بندی دخانیات زیانبار قرار گیرد.

انتشار این نظر باعث نگرانی برخی کارشناسان بهداشت و البته دست اندرکاران تولید سیگار الکترونیک شد.
در صورتی‌که سازمان بهداشت جهانی این سیگار  را هم در همان ردیف دخانیات "طبقه‌بندی" کند، بسیاری از کشورها به اقداماتی برای کاهش تقاضا برای مصرف این محصول مبادرت خواهند ورزید. از جمله این اقدامات می‌توان به وضع مالیات سنگین بر دخانیات، ممنوعیت تبلیغات، درج هشدارهای پزشکی روی قوطی یا بسته و البته ممنوعیت مصرف در اماکن سربسته عمومی اشاره کرد.ه مصرف دخانیات است و نباید آن را "بخشی از مساله" تلقی کرد.

منبع : بی بی سی

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 1
    اول از همه باید فهمید چه تعدا داز انها مستقل و چه تعداد وابسته به شرکت های دخانیات و غیره هستند و در ضرر رساندن این وسیله اشغال هیچ شکی نیست که خود روشی برای تبلیغ مستقیم سیگار است و باعث می شود بقیه را به سمت این ماده بکشاند حتی انهایی که سیگار را دوست ندارند به طور غیر مستقیم به سمت مصرف ان کشیده شده و مخصوصا کودکان چون در جلو انها از ان استفاده کرده و در اینده باعث می شود به سمتش بروند و معتقد هستم این دام بزرگی برای فرافکنی برای این وسیله اعتیاد اور است و در این کشور اگر از دست دود سیگار کشته نشویم حتما از دست این شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت سکته خواهیم کرد