۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵
همبرگر خطرناک تر است یا سیگار؟

در حالی‌که هنوز شمار زیادی از مردم جهان به دلیل نبود یا کمبود غذا جان خود را از دست می‌دهند، گروهی دیگر به دلیل پرخوری یا تغذیه نامناسب می‌میرند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تغذیه بد خطری بیش از مصرف نیکوتین دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند تغذیه نامناسب در حال تبدیل شدن به یکی از عمده‌ترین خطرات تهدیدکننده سلامتی انسان‌هاست. مارگارت چان، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، هشدار داده است که "بخشی از جهان به معنای واقعی کلمه در حال بلعیدن مرگ هستند."

دویچه وله می نویسد،او در جریان افتتاحیه شصت و هفتمین مجمع بهداشت جهانی در ژنو گفت، در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان گرسنگی و سوءتغذیه جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، در شماری از کشورهای دیگر بیماری‌های ناشی از مصرف زیاد مواد غذایی ناسالم موجب بروز مشکلات جدی و خطرناک شده است؛ مشکلاتی که به گفته خانم چان هزینه‌های سرسام‌آور درمانی را به دنبال دارند.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به شدت از این امر انتقاد کرد که غذاهای آماده و نوشیدنی‌های حاوی شکر همه‌جا به راحتی و با قیمت ارزان در دسترس مصرف‌کنندگان است. وی همچنین افزایش چاقی میان کودکان را نگرا‌ن‌کننده دانسته و از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای مبارزه با این معضل خبر داد.

کارشناسان این کمیته قرار است تا اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی توصیه‌های خود را تدوین کرده و در اختیار مسئولان سازمان بهداشت جهانی قرار دهند.

خطر تغذیه غلط بیش از خطر مصرف نیکوتین

اولیوییر دی شاتر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق تغذیه، نیز وضعیت کنونی تغذیه در جهان را هشداردهنده خواند و اعلام کرد که خطر تغذیه نامناسب در حال حاضر بیش از سیگار کشیدن است.

او خواستار ایجاد توافقی بین‌المللی در جهت مبارزه با مواد و عادات غذایی شد که ظرفیت ایجاد بیماری در انسان‌ها را دارند. به گفته آقای دی شاتر وجود یک "کنوانسیون جهانی در جهت حمایت و ترویج تغذیه سالم" ضروری است.

شصت و هفتمین مجمع سازمان بهداشت جهانی که تا روز ۲۴ ماه مه ادامه دارد، به بررسی راهکارهایی برای حل معضلاتی نظیر بیماری‌های غیرواگیردار همانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی می‌پردازد. تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از این بیماری‌ها ناشی از تغذیه ناسالم هستند. اولیوییر دی شاتر تأکید کرد که با عادات نادرست غذایی نیز بایستی به همان شدت و جدیتی برخورد شود که با مصرف نیکوتین مبارزه می‌شود.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    25 85
    اصلا موافق نیستم
    • مهندس IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      والا تو دوره دانشجویی موافقم باشی کارت نمیشه. زندگی دانشجویی با همسوسکالو همبر ، سوسیس ، کالباس و لوبیای کنسروی عجین شده است
  • مجید RS ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    حال چرا همبرگر؟ پیتزا که از همه بدتره
  • کاظم A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    همبرگر زهر هم که باشه باز من دوس دارم از بس که خوشمزس .. سیگار هم بعدش که دیگه واویلاس
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      همه چی رو به شوخی میگیرید حداقل سلامتی خودتون رو به شوخی نگیرید نصیحت کردن با دهان پر در حال خوردن چیزبرگر
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      22 6
      اصن بعد هر چیز چرب که آدم میخوره، سیگار صد برابر میچسبه پدر سوخته
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    7 22
    من شنيدم پنج نفر بخاطر مصرف سوسيس كالباس فوت كردند واقعيت داره؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    62 7
    سی سال یارانه غذایی به مردم شامل مواد خطرآفرین برای سلامتی بود. مثل روغن جامد نباتی اشباع شده، شکر، و ... به جای اینکه یارانه غذایی به موادی مثل شیر و دانه هایی مثل گردو، پسته ، بادام و ... باشه. همه بچه هایی که در دهه شصت به دنیا آمده اند با سبک زندگی پر روغن آن هم از نوع جامد و شکر و نمک زیاد بزرگ شدن.الان وقت زدن سکته هایشان و گرفتن دیابت و پرفشاری خون و چربی خون و ... است . خبر جان اگه این مطلبو نزنی خیانت کردی.
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      6 11
      اینقدر دهه 60 ، دهه 60 نکن
  • شفیعی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    29 0
    آدمی می شناسم در جنوبی ترین نقطعه تهران زندگی می کنه و سهمش از خوردن گوشت همین سوسیس کالباس هست میگه گوشت کیلویی 40 هزار تومن من از کجا بیارم بخرم ؟ خیلی ها از جبر اقتصادی مجبور هستند .... برای اونها باید فکری کنند مسئولین ... با 45500 تومن یک کیلو گوشت در ماه بیشتر نمی شه خرید؟ 45500 کجای چاله چوله ها و نون و آب زندگی یک شهروند تهرانی رو تکافو می کند ؟؟؟ یک سوزن به خودتون بزنید یک جوالدوز به مردم ...
  • عماد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    11 2
    آدمایی هستن بهترین غذاشون فلافل با ترشی هست.پولاشونو جمع میکنن ماهی یکبار با خانواده میرن فلافل با ترشی میخورن اگه هم پولشون برسه نوشابه ای هم بر بدن میزنن.آدمایی هم هستن بالای شهر همبرگر میخورن با دلستر. خدایی چه ربطی به بحث داشت؟؟؟؟
  • دانشجوی دکتری A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    39 3
    این قدر نگین گوشت گرونه باید سبزی خورد ... هزینه ش کمتره عمرتون هم بیشتر می شه... پیش به سوی گیاهخواری ... می تونم پول هام پس انداز کنم و یک پراید هم بخرم ... تازه با پرایدم برم خواستگاری ...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    17 1
    فکر نکنم کل امار مرگ ومیر از علل مختلف به پای تصادفات جاده ای برسه
  • مقیمی A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    7 2
    خلاصه که هر چی توی این شهر وجود داره دست به دست هم دادند تا جون ما را بگیرند.
  • رضا قم A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    15 0
    خبر آنلاین خرابم کردی با این خبرت داغونم داغون مثل کسی که بنزین 1000 زده
  • نسیم A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    2 4
    اون چیزی که ما میخوریم همبرگر نیست، بیف برگر هست مگر اینکه گوشت خوک حلال شده باشه و ما "هم" برگر بخوریم