خلبان بوئینگ 767 خطوط هوایی روسیه، با تپق‌هایش مسافران را آن‌قدر نگران کرد که حاضر به پرواز نشدند.

بیشتر مسافران، خاطره خوبی از خوشامد‌گویی خلبان و صحبت‌های او در ابتدای پرواز دارند. اما وقتی خلبان بوئینگ 767 خطوط هوایی روسیه، شروع به صحبت کرد، همه مسافران حیرت‌زده شدند.

مسافران که مسکو را به مقصد نیویورک ترک می‌کردند، با شنیدن صحبت‌های نامربوط خلبان روسی به مست بودن او شک کردند و زمانی که وی به زبان انگلیسی نامفهوم شروع به صحبت کرد، نگرانی آن‌ها به وحشت و اعتراض تبدیل شد.

در مقابل، خدمه پرواز علاوه بر این‌که شکایت‌های متعدد مسافران را نادیده گرفتند، عده‌ای از آن‌ها را به بهانه مشکل‌تراشی به اخراج از پرواز تهدید کردند. اما با شدت‌گرفتن اعتراض مسافران، مقام‌های شرکت هواپیمایی‌ ایرفلوت به‌ناچار برای آرام‌کردن 300 مسافر این پرواز وارد هواپیما شدند. آن‌ها سعی کردند با این توجیه که در صورت عدم هوشیاری خلبان، هواپیما از خلبان خودکار استفاده خواهد کرد، قضیه را بی‌اهمیت جلوه دهند.

خلبان نیز سعی کرد با امتناع از خروج از کابین، هوشیاری‌اش به مسافران نشان بدهد. اما زمانی که سرانجام از کابین بیرون آمد، به گفته شاهدان تعادل درستی نداشت و چشم‌هایش قرمز بودند.

یکی از مسافران پرواز می‌گوید: «در ابتدا، او به شکلی با ما برخورد کرد که انگار همه دیوانه‌ایم! اما وقتی دید که نمی‌خواهیم به‌سادگی از این قضیه بگذریم، گفت هواپیما سه خلبان دیگر هم دارد، من گوشه‌ای خواهم نشست و قول می‌دهم به کنترل‌ها دست نخواهم زد.»

روز بد ایرفلوت به دلیل حضور یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های روسیه در این پرواز، بدتر شد. خانم شوبچک که از اعتبار اجتماعی بالایی در این کشور برخوردار است، از مدیران شرکت ایرفلوت خواست‌ تا برای اطمینان خاطر مسافران هر چهار خلبان هواپیما ‌تعویض شوند. بالاخره ایرفلوت نرم شد و خلبانان جدید را احضار کرد تا پرواز 767 با سه ساعت تاخیر به مقصد نیویورک پرواز کند.

حدود 100 نفر از مسافران این پرواز نامه‌ای را امضا کردند، که نشان می‌دهد، آن‌ها معتقدند خلبان اولیه پرواز مست بوده است.

چند روز بعد خانم شوبچک در یک مصاحبه رادیویی گفت به نظر او خلبان شرایط مساعدی برای پرواز نداشته است. مثلا چند بار سعی کرده عبارت «در طول پرواز» را به زبان بیاورد و موفق نشده است.

سخنگوی ایرفلوت اعلام کرد که آزمایش‌ها وجود الکل را در خون این خلبان ثابت نکرده‌اند. او مسافران پرواز را سرزنش کرد و درخواست آن‌ها برای تعویض کادر پرواز را به یک بیماری روانی دسته‌ جمعی تشبیه کرد. شرکت هم پس از آن اعلام کرد که احتمال می‌رود خلبان درست قبل از پرواز دچار حمله قلبی شده باشد.

خلبان منفصل پرواز 767 به روزنامه ها گفته که او پنجاه و چهارمین سالگرد تولدش را شب قبل از پرواز جشن گرفته بوده اما تاکید کرده که از مشروبات الکلی استفاده نکرده است.

ایرفلوت وجهه چندان خوبی بین مسافران ندارد. این شرکت به داشتن مهمان‌داران اخمو، سرویس‌دهی بی‌کیفیت به مشتریان، و غذاهایی غیرقابل‌خوردن مشهور است.

این اتفاق درست یک ماه بعد از این‌که هواپیمای یکی از شرکت‌های تابعه ایرفلوت دچار سانحه شد و با کشته‌شدن 88 مسافر و خدمه آن بزرگ‌ترین فاجعه خطوط هوایی روسیه در دو سال گذشته رقم خورد، به وقوع پیوسته است. ایرفلوت این شرکت را به بهانه حفظ سوابق خوبش تحریم کرد تا دیگر نتواند از نام و علامت تجاری ایرفلوت استفاده کند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که مقدار بسیار کمی الکل در خون خلبان این پرواز وجود داشته ، اما این‌که آیا ناخوشی او در لحظات نهایی فرود هواپیما به این دلیل بوده یا نه، قابل‌تشخیص نیست.

تایمز آنلاین، 3 فوریه - مترجم: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین سلحشور IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    جالب بود .ممنون