تعدادی از هنرمندان تلاش زیادی برای گرفتن رضایت و بخشش برخی از محکومان به اعدام دارند. اما این تلاش ها مخالفانی هم دارد که فعالیت های مدنی هنرمندان را شهرت طلبی می دانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بهاره رهنما که یکی از فعالان برنامه های جلب رضایت خانواده مقتول در برخی پرونده های اعدام است، در میزگردی در کافه خبر که با موضوع بررسی تاثیر فعالیت های مدنی در بخشش برخی از محکومان به اعدام برگزار شد، درباره مخالفت ها با حضور هنرمندان در این فعالیت های مدنی گفت: متاسفانه موجی که الان علیه حضور هنرمندان در فعالیتهای مدنی راه افتاده به نظر من یک موج حسادت گرایانه است. چند سال پیش با آقای کیارستمی صحبت می کردم، ایشان درباره مطالبی که علیه شان گفته می شد گفتند که در ایران حرفه اول همه مردم حسادت است. من آن زمان تصور کردم که مزاح است اما الان کاملا آن را درک می کنم. در این فعالیتهای مدنی استاد مشایخی، کیانیان و بسیاری از بزرگان هنر حضور دارند که کلی مشغله دارند، چه نیازی دارند که با ورود به یک پرونده معروف شوند یا خودشان را مطرح کنند؟ بنابراین کار آنها جنبه دلی است و برای ارتباط با مردم این کار را انجام می دهند.

او گفت: اینکه برخی رسانه ها عنوان می کنند که هنرمندان برای معروف شدن این فعالیتهای مدنی را انجام می دهند اصلا درست نیست. در کدامیک از این برنامه ها هنرمند درجه دو و سه بودند؟ اساتیدی مانند آقای کیانیان، خانم بنی اعتماد حضور دارند که در سینمای ایران حرف اول را می زنند و شاید در جمع آنها سطح من پایینتر از همه باشد. ما در انجمن حمایت از حقوق کودکان بیشتر در مورد جوانان، کودکان کار می کنیم. اصولا ما در پروندهایی وارد می شویم که قوه قضاییه آن را به ما می دهد چون امکان می دهد راه صلح و سازش باشد. شما اگر بررسی کنید متوجه می شوید که هیچ کس وارد پرونده هایی که مجرم چندین فقره محکومیت دارد نمی شود.

رهنما گفت: نباید این موج علیه هنرمندان باشد که بگویند برای معروفیت این کار را انجام می دهند. خود هنرمندان هم به این موضوع حساس هستند. من با دو سه هنرمند تماس گرفتم تا برای یک گلریزان باشند، گفتند ما کمکمان را می کنیم، اما نمی یاییم، چون ممکن است تصور شود برای معروف شدن حاضر شدیم. حتی ما یک شماره حساب جدا برای این کارها داریم تا این شبه ایجاد نشود که کسی حساب شخصی دارد. در این برخی از این مراسم خانواده شهدا هم خیلی به ما کمک کردند و این خیلی خوب است. من خوشحالم که همسران شهدای ما در این فعالیتها هستند، چون حضور آنها بیشتر از ما تاثیر می گذارد. من به عنوان یک زن حقوق دان از قوه قضاییه تقاضا دارم اگر حضور ما را در چنین پرونده هایی ضروری می دانند به این کار نظم بدهند.

او همچنین درباره ماجراهای پرونده ریحانه جباری هم گفت: در مورد پرونده ریحانه، خانواده اولیای دم مقداری نسبت به بخشش گارد دارند اما هیچ گاه به کسی بی احترامی نکردند. متاسفانه برخی روزنامه ها عنوان کردند که خانواده اولیای دم از هنرمندان ناراحت هستند درحالیکه خودشان این نگاه را ندارند. اصلا آنها از حضور ما ناراحت نیستند و این را رسانه ها اعلام کردند. آنها کاملا با احترام با ما برخورد کردند. اما به هرحال آنها هم در این قضیه آسیب دیدند و باید برای حریم خصوصی آنها هم احترام قائل بود. وقتی من و آقای کیانیان با این خانواده صحبت کردیم برای ما دلیل خشمشان را توضیح دادند و ما کاملا به آنها حق می دهیم.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    35 38
    اولا خوبه هر کسی در حوزه تخصصی خودش نظر بده ثانیا آدم عاقل هیچوقت یک خصوصیت رو جمع نمیبنده ثالثا کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • شاهبداغی A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    90 4
    با گفته های خانم رهنما تاحدی موافق هستم اما ورود هنر مندان وسایر گروه ها در موضوع موردی باعث حساسیت خانواده مقتول میشود گاهی چنان از قاتل حمایت می شود که ادم حس می کند جای ان را دارد که مدالی هم به خاطر کاری که انجام داده است به او تقدیم شود واحساسات خانواده مقتول در نظر گرفته نمی شود این خیلی دردناک است.
  • صبا IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    45 7
    با احترام بسیار زیای که برای همه هنر مندان قایلم ولی فکر میکنم این اجازه را به خود اولیای دم بدهند که خودشان برای بخشیدن یا نبخشیدن قاتل عزیزانشان تصمیم بگیرند این کار انها موجب در معذور قرار دادن خانواده با توجه به استرسی که دارند میشوددر واقع موجب می شود اگر هم گذشت کنند به خاطر رودر واستی باشد نه رضای قلبی
  • یک خانم A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    35 3
    خانم رهنمای عزیز. من ایرانی ام و اصلا حسود نیستم. من همیشه به خودم افتخار می کنم. چون از پیشرفت دیگران خوشحال می شوم و به نتیجه می رسم که هر پیشرفتی ، پیشرفت ایران وطن عزیز ماست. البته می دانم که همه ، خودم نمی شوند. ببخشید که از خودم تعریف کردم. اما می خواستم بگویم تعمیم حسادت به ایرانی ها درست نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    14 2
    چقدر زشته که مردم ایران رو حسود خطاب میکنید خانم رهنما. آیا شما خودتان ایرانی نیستید؟