۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

در مورد عفو و بخشش فرد محکوم به قصاص بلافاصله پس از آغاز اجرای حکم- یعنی پس از آنکه محکوم در حالیکه طناب دار در گردن اوست در فضا رها شد- گفتنی است:

اولا رها شدن در فضا به این شکل در بسیاری از موارد بلافاصله باعث شکستن مهره های گردن و قطع نخاع می شود، که این حالت ممکن است مرگ را باعث بشود یا نشود.در مورد اول یعنی فوت محکوم علیه در نتیجه قطع نخاع، آنچه واقع شده حرکتی بی خاصیت است. در مورد دوم وضعیت بدتر است،یعنی این عفو و بخشش باعث می شود که محکوم علیه تا پایان عمر به صورت فردی فلج که قادر به حرکت نیست به خانواده خود و اجتماع تحمیل شود و چون در زمره افرادی نیست که حمایت و نگهداری آنها در وضعیت خاص وظیفه و تکلیف حکومت و کل اجتماع باشد، آنچه بر او تحمیل خواهد شد شاید از مرگ بدتر است.
ثانیا اگر اولیا دم با ملاحظات انسانی و درعین حال با این قصد که محکوم علیه متنبه بشود قصد بخشش او را دارند باید این کار را پیش از رها شدن او در فضا انجام دهند. به هرحال افتادن طناب دار به گردن محکوم علیه و محکوم شدن آن و مشاهده مردم در اطراف چوبه دارد وحشتی را در دل محکوم علیه ایجاد می کند که فراموش شدنی نیست و اگر او تنبیه پذیر باشد در همین حد متنبه خواهد شد.بنابراین رعایت اصول انسانی حکم می کند این بخشش پیش از رها شدن محکوم علیه در فضا صورت گیرد. اقدام پس از آن بیش از آنکه جنبه انسانی داشته باشد به نوعی تظاهر و انتقام جویی محسوب می شود. اگر قرار به عفو و بخشش است باید وجه انسانی را در نظر گرفت و به فکر انتقام جویی نبود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    65 5
    خداکندکه این نمایش های عفو و بخشش قاتلین آگاهانه و از روی تعقل و تفکر باشد،نه چشموهمچشمی و جوگیری
    • كيوان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      34 26
      حتي اگر چشم و هم چشمي هم باشد . اتفاق مباركي است و بايد به فال نيك گرفت
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    34 36
    کسیکه تو جیبش چاقو و قمه میزاره حتمن نیتش استفاده ازون در هنگام دعوا و ارعاب واینهاست و درصورت ارتکاب جرح با قتل حتمن باید به اشد مجازات مفتخر بشه تادرسی باشه برای یاوه گویان شرق و غرب
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    11 36
    این کار شما هم خوب نیست ، خیلی ها شاید بعد از دیدن درد کشیدن قاتل اونو ببخشن ، ولی با این جوی که شما درست میکنید از اعلام بخشش تو اون شرایط منصرف میشن و طرف هم میمیره ، اصلا میدونی کسی که اعدام میشه ممکنه تا نیم ساعت هم هنوز زنده باشه ، حالا به خانوانده مقتول گیر دادی که "چرا بعد از 3 دقیقه بخشیدیدش این که 3 دقیقه بالای دار بود میزاشتی 20 دقیقه دیگه هم باشه قشنگ بمیره"
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    21 11
    کسی که گروگان گرفته شده و تفنگ رو شقیقه ش میذارن یا کسی که تو دعوا یا زور گیری با قمه و چاقو بهش میزنن اینا هم دست کمی ازین حالت ندارن و کسی که ازین قضایا زنده بدر میاد هم کلی خوشحاله هم اینکه اگه از نظر روانی باهاش خوب برخورد بشه این موضوع تاثیر کمی در زندگی آینده ش میذاره. نتیجه اینکه بازهم باید سپاسگزار بود که بخشیده شده اگرچه چنین چیزی بسیار نادره
    • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      16 3
      آخه آدم حسابی تو عوارض اعدام رو با گروگانگیری مقایسه میکینی؟عوارض گروگانگیری غالبا روحی است و ممکن است با روان درمانی رفع شود.اما عوارض اعدام منهای عوارض روحی بیشتر جسمی است ، در اعدام با طناب دار این عوارض ایجاد میشود:آسیب و شکستگی اسخوانهای گردن ، آسیب به بصل النخاع ، آسیب به رشته های عصبی گردنی ، آسیب به شریانهای گردنی ، قطع مجاری تنفسی و نرسیدن اکسیژن به مغز و ... .هرکدام از موارد بالا اگر کامل شود منجر به مرگ میشود ولی اگر ناقص اتفاق بی افتد باعث فلج مغزی گردنی میشود ، یعنی زندگی فرد زندگی نباتی میشود.اینکار مصداق بارز شکنجه است که تناسبی با حکم قصاص و اعدام ندارد.تکلیف اعدام کردن یا نکردن باید در دادگاه مشخص شود نه که با ایجاد حق برای اولیای دم زمینه شکنجه گری برای انتقام باب شود.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    31 21
    شما چرا به مساله اصلی که بخشش و آزادی گله ای یک مشت قاتل و آدمکش هست توجه نمیکنید؟ اینه مساله اصلی که رها کردن تعدادی آدمکش از مجازاتی که حقشونه داره تبدیل به ارزش میشه.
    • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      17 0
      دقیقا بحث اینه که با ایجاد حق برای اولیای دم غالبا جنبه عمومی جرم نادیده گرفته میشه . به نظر من بدون توجه به شیوه مجازات باید مجرم مطابقمیزان جرم و نحوی ارتکاب به جرم باشه .این وسط من چندین بار شاهد این بودم که اراذل و ضاربان حرفه ای با تطمیع یا تهدید اولیای دم رضایت گرفته و آزاد میشوند همچنین از آن طرف هم دیدم جوانی که در یک نزاع لحظه ای که میتوانست خیلی ساده جای قاتل و مقتولش عوض شود به قصاص محکوم شد و بد بخت را پانزده سال زیر تیغ نگه داشتند و دست آخر با رضایت ندادن اولیای دم شخص در 35 سالگی اعدام شد . این نشان از نقص و اشکالات زیاد در قوانین جزایی کشور دارد که متاسفانه به انها توجه نمیشود .
    • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      11 1
      کسی نگفته محکوم به اعدام پس از بخشش باید آزاد بشه. بلکه فقط اعدام نمیشه و زندانی میشه. به نظر من 10 تا 30 سال زندان بسته به مورد باید برای فرد بخشیده شده درنظر گرفته بشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    97 9
    واقعا این دیگه چه نوع بخششیه اتفاقا فقط واسه عذاب دادنه. یا قصاص کنید یا ببخشید دیگه این کارها یعنی چی؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      15 25
      شما خودت را جای خانواده اولیای دم بگذار و ببین می توانی به همین راحتی که نوشتی و نسخه پیچیدی، خودت ببخشی یا فقط از دیگران توقع داری؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    51 5
    اگر هدف اولیاء دم از به تاخیر انداختن عفو تا زمان معلق شدن محکوم علیه ,انتقام باشد به راستی حرکت ناپسندیست. بنده اسم این نوع انتقام گیری رو جنون میذارم. اما بعضیها هم حقیقتا ممکنه که قصد عفو را بهیچ وجه نداشته باشند اما با دیدن صحنه جان کندن محکوم علیه و شوک حاصل از دیدن این صجنه در یک آن تغییر نظر بدن. بالاخره آدمیزاد موجود پیچیده ایست.بعضی شوکها منجر به فعل و انفعالات روانی پیچیده و آنی در افراد میشه که اصلا حتی برای خود فرد هم قابل پیش بینی نبوده. خوب است که این وجه را هم در نظر داشته باشیم.
  • نرگس A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    این کار بخشش نیست کسانی که این کارو می کنند هم می خواهند انتقام بگیرند و هم دیه دریافت کنند اسلام یکی از ایندو را مجاز دانسته
    • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      6 49
      حالا بیا و خوبی کن. ثواب کردن همان و کباب شدن همان.
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    18 25
    چرا مساله رو پیچیده ش میکنین. میخواسته قصاصش کنه....وقتی رفته بالای دار ....دلش نیومده...مادر قاتل و دیده و دلش به رحم اومده....حالا نویسنده عزیز مقاله داره کالبد شکافی میکنه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    21 1
    چقدر منتظر بودم تا یکی این حرف رو بزنه. حرف ما که شنیده نمیشه. شاید حرف شما شنیده بشه. ممنون
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    10 28
    فقط اعدام.
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      5 8
      کسی که عمدا یک نفر را از صفحه روزگار پاک می کند، خودش هم باید از صفحه روزگار حذف شود وگرنه آن هایی که استعدادش را دارند، "پاک کن" می شوند.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 0
    یه ویرگول توی تیترت بعد از کلمه اعدام می ذاشتی بد نبود
  • یاسر A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    3 3
    حالاکاری کنین که این قضیه هم اونقدرلوث بشه که دیگه کسی سمت بخشش نره .بزارین فعلاً همین بخشش های دست وپاشکسته باشه تافرهنگ سازی بشه
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    6 3
    کسی به فکر زجرکش شدن کسانی که توسط قاتلان عمدی با آلات قتاله هراسناک به وحشیانه ترین شکل ـ نه به شکل تر و تمیز اعدام با طناب دارـ به قتل می رسند؛ هم هست؟ انگار همه فقط به رفاه قاتلان می اندیشند.
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    8 3
    با این دل سوزی هایی که برای قاتلان عمدی می شود، کم کم مملکت می شود مدینه فاضله مجرمان. همه دل واپس ناراحتی مجرم و خانواده اش هستند. مقتول و خانواده مقتول که هیچ زجر و نارحتی نکشیده اند؛ اصلا داغ ندیده اند.
  • saman RO ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    17 0
    این جو بخشش قاتل و جانی اصلا جالب نیست. ملت ایران فقط جوگیری و دیگر هیچ. کسی که امنیت جامعه را مختل میکنه و براحتی آدم میکشه چه توجیهی برای بخشش و برگشتش به اجتماع هست؟چه تضمینی هست دوباره نفر دیگه ای را نکشه و خانواده ای را عزادار نکنه؟
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    10 1
    با چنین حمایت هایی که از مجرمان می شود دیگر کم کم باید به فکر قدردانی از قاتلان باشیم.
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    11 5
    حالا اگر این قدر نگران شکستن مهره های گردن و قطع نخاع قاتل هستید؛ می توانید مثل عربستان گردن بزنید تا این نگرانی ها برطرف شوند. این قدر هم خانواده مقتول را نکوبید.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    4 0
    قانون قدیم ایران ویا قانون جدید بنوسید .این که جان مردم را بدست ادم معمولی بسپارید درست نیستو باید عالم ودانا حکم کند نه مردم عادی .
  • رویا US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    42 1
    من فکر می کنم حتی عفو در هنگام اعدام هم انتقام جویی است . کشاندن یک انسان به سمت لحطه ای که بسیار هولناک است ودر آن هنگام عفو کردن شرط انسانیت نیست . بخشش باید قبل از آن اتقاق بیفتد . هر چند که هرکز نباید زندگی ومرگ یک قاتل را خویشاوندان مقتول باهمه حب وبغض ها یشان را تعیین کنند . باید یک دادگاه صالح با هیئت منصفه و بررسی همه حانبه شرایط قتل تصمیم بگیرد .