آیت الله‌ مظاهری گفت: گوهرهای ارزشمند فراوانی در تفسیر المیزان نهفته است که حلال مشکلات سیاسی، اجتماعی و فقهی زمان حاضر است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله حسین ‌مظاهری در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی «علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» گفت: برگزاری این همایش، موجب معرفی ابعاد شخصیت بی‌بدیل ایشان به نسل کنونی می‌شود و از این جهت حرکتی ضروری و ارزشمند است.

آیت الله مظاهری در این دیدار به نکات زیر اشاره کرد:

* علامه طباطبایی با بصیرت و مجاهدت فراوان و تحمل مرارت‌های گوناگون، موانع بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشتند و معارف عقلی اسلام و به خصوص فلسفه و تفسیر را در حوزه علمیه قم احیاء و ترویج کردند.

* علامه طباطبایی از روحیه اعتدال بالایی برخوردار بود، ایشان از هرگونه افراط و تفریط در همه امور فردی و علمی و اجتماعی به شدت پرهیز می‌کردند و اقدامات ایشان، هیچ‌گاه با بحران و تنش همراه نبود.

* لطافت روحی و ظرافت علمی علامه طباطبایی، یکی از مهمترین وجوه شخصیت ایشان است که باید بیش از سایر خصوصیات مورد توجه قرار گیرد.

* علامه طباطبایی یک انسان کامل و خودساخته بودند و حقیقتا درخت رذالت را از دل خویش برکنده و درخت فضایل اخلاقی را در قلب و روح خود غرس کرده بودند و به معنای واقعی مهذّب بودند.

* علامه طباطبایی شاگردان ارزشمندی تربیت و به عالم اسلام تحویل دادند و با وجود بزرگانی که تربیت یافته مکتب علامه طباطبایی هستند، می‌توان گفت تلاش‌های علمی و مجاهدت‌های معنوی علامه هدر نرفته و برکات وجودی ایشان همواره و برای همیشه در حوزه‌های علمیه و فراتر از آن در سایر مجامع علمی و دانشگاه‌ها و بلکه در تمام اجتماع جاری است.

* استاد بزرگوار، علامه طباطبایی بیش و پیش از آنکه معلم علمی اخلاق برای شاگردان خود باشند، از نظر عملی اسوه اخلاق همگان بودند و نه تنها گفتار و رفتار ایشان، بلکه سکوت ایشان نیز درس‌آموز بود.

* موفقیت در هر رشته‌ای به خصوص در امر تبلیغ دین، نیازمند سه عنصر علم، تقوا و عقلانیت است و علامه طباطبایی علاوه بر اینکه از نظر علمی در ابعاد مختلف در حد اعلی بودند، از حیث تقوا و تدین و تقید به ظواهر شرع، زبانزد خاص و عام بودند و افزون بر این، عقلانیت، تدبیر، دوراندیشی و زمان‌شناسی ایشان کم‌نظیر بود و این صفات نیکو باید اسوه علماء و اندیشمندان و خصوصا نسل جوان باشد.

* علامه طباطبایی برای احیای معارف اسلامی زحمات بسیاری متحمل شدند و در خصوص قرآن کریم نیز علاوه بر زنده کردن تفسیر قرآن در حوزه و در جامعه اسلامی، به تنهایی و علیرغم معضلات و گرفتاری‌های معیشتی، به تألیف تفسیر ارزشمند المیزان پرداختند، اما پس از ایشان آن‌طور که شایسته است به آثار این علامۀ عالی‌مقام و به خصوص به تفسیر المیزان توجه نشده است.

* گوهرهای ارزشمند فراوانی در تفسیر المیزان نهفته است که حلال مشکلات سیاسی، اجتماعی و فقهی زمان حاضر است و اندیشمندان و مفسران قرآن کریم می‌توانند با استخراج این گوهرهای نهفته و نگاشتن شرح‌ها و تفسیرهای متعدد بر آن، بسیاری از معضلات جامعه امروزی را حل کنند، اما متاسفانه باید گفت همه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    19 1
    دو بیت شعر از علامه: من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد من خس بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    20 1
    خدا با اجداد پاکش محشورش کنه