۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
فیلم نقاش جنجالی در جشنواره کن تحسین شد

«آقای ترنر» تازه‌ترین ساخته مایک لی با تحسین منتقدان حاضر در جشنواره فیلم کن روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم بریتانیایی «آقای ترنر» (Mr. Turner) به کارگردانی مایک لی، پنجشنبه در اولین روز نمایش فیلم‌های بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن، روی پرده رفت و به خاطر ارائه یک تصویر شاداب از جی. ام. دبلیو ترنر، نقاش عذاب‌دیده بریتانیایی با استقبال پرشور منتقدان روبرو شد.

تیموتی اسپال بازیگر نقش‌های مکمل که بیش از همه برای نقش پیتر پتیگرو در فیلم‌های «هری پاتر» و وینستن چرچیل در فیلم «گفتار پادشاه» شهرت دارد، در این فیلم زندگی‌نامه‌ای به نقش ترنر حضوری تماشایی دارد.

منتقدان گاردین و تایک آوت لندن، هر دو به «آقای ترنر»‌ پنج ستاره داده‌اند و فیلم جدید کارگردان «رازها و دروغ‌ها» و ورا دریک» را «فوق‌العاده» خوانده‌اند.

جک کچام نویسنده ورایتی نیز این فیلم تاریخی را «بسیار استادانه و به لحاظ سینمایی در اوج کمال» نامید و نایجل اسمیت از ایندی‌وایر، نقش‌آفرینی‌ها را «باشکوه» دانست.

«آقای ترنر» مسیر زندگی جوزف مالورد ویلیام ترنر، نقاش منظره و نابغه سنت‌شکن را دنبال می‌کند که تصاویر خود از آسمان‌های تهدیدآمیز و دریاهای توفانی را با زندگی شخصی پرآشوبش می‌آمیخت.

وقتی فیلم شروع می‌شود، ترنر یکی از ستاره‌های هنری اوایل قرن نوزدهم است که با پدر بیمارش در لندن زندگی می‌کند، مردی که رفتاری تحقیرآمیز با زنان دارد. ترنر پس از مرگ پدرش دچار افسردگی می‌شود، اما آشنایی با زنی مهربان به نام خانم بوت به زندگی او شکل دیگری می‌دهد. خانم بوث گرمایی به زندگی ترنر می‌بخشد که مادرش در دوران کودکی از او دریغ کرد. در ادامه تغییرات شدید عصر ویکتوریا باعث شگفتی ترنر می‌شود. او در نهایت در 1851 در 76 سالگی درگذشت.


تیموتی اسپال در نقش جی. ام. دبلیو ترنر نقاش بریتانیایی در فیلم «آقای ترنر»

اسپال در نشست مطبوعاتی «آقای ترنر» گفت دو سال پیش از آغاز فیلمبرداری، تمرین نقاشی می‌کرد و در نهایت تحقیقات گسترده‌‌ او را به این نتیجه رساند که ترنر «مرد رازها» است.

او گفت: «چیزی که باعث شده ما دو تا کاملا به هم بیاییم این است که ترنر یک مرد قدکوتاه چاق با چهره بامزه بود. من هم همین طور هستم!»

اسپال ادامه داد: «از نظر من آنچه فیلم را فوق‌العاده را می‌کند این است که نشان می‌دهد بیشتر نوابغ، عجیب و غیرعادی هستند. آن‌ها با خودشان درگیرند.»

لی که سال 1996 برای «رازها و دروغ‌ها» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد، امسال برای دریافت جایزه اصلی با 17 فیلمساز دیگر رقابت می‌کند که کن لوچ، فیلمساز هم‌وطنش یکی از آن‌هاست. لوچ با فیلم «جیمی هال» در بخش مسابقه اصلی حضور دارد.

لی گفت حس تحسین او نسبت به ترنر و علاقه‌اش به ارائه تصویری چندبعدی از او، زمینه‌ساز تولید «آقای ترنر» شد.

او به خبرنگاران گفت: «ترنر قطعا یک هنرمند بزرگ و یکی از بهترین نقاشان تاریخ است، یک نقاش واقعا بزرگ، رادیکال و انقلابی.»

لی تایید کرد ترنر را یک فرصت خوب برای ساخت یک فیلم مسحورکننده می‌دانست.

لی که بیش از 40 سال است در دنیای سینما فعالیت می‌کند، در 2004 برای «ورا دریک» جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را دریافت کرد. «بی‌غم» به کارگردانی او سال 2008 در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای سالی هاوکینز ستاره فیلم به همراه داشت. او برای فیلم‌های «رازها و دروغ‌ها»، «واژگون»، «ورا دریک»، «بی‌غم» و «سال دیگر» در مجموع هفت بار نامزد اسکار بوده است.

روز پنجشنبه همچنین فیلم فرانسوی «تیمبوکتو» به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو در بخش مسابقه اصلی به نمایش درآمد. این فیلم درباره دردسرهای یک زوج مسلمان در شمال مالی است. سیساکو کارگردان متولد موریتانی که در مالی بزرگ شده، سال 2006 با فیلم «Bamako» در کن حضور داشت.

جمعه در سومین روز برگزاری جشنواره کن فیلم‌ کانادایی «اسیر» (The Captive) به کارگردانی آتوم اگویان و «خواب زمستانی» (Winter Sleep)، تازه‌ترین ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک در بخش مسابقه اصلی روی پرده می‌رود. فیلم جدید بیلگه جیلان تولید مشترک ترکیه، آلمان و فرانسه است.


تازه‌ترین ساخته‌های تعدادی از چهره‌های شاخص دنیای سینما از جمله ژان-لوک گدار، برادران داردن و دیوید کراننبرگ در روزهای آتی در کن نمایش داده می‌شود.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن  14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه / 15 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =