تسنیم نوشت:

بلومبرگ با اشاره به پدیده فرار مغزها از ایران نوشت: درحالی که شرکت های بین المللی در حال طراحی استراتژی خود برای ایران بعد از لغو تحریم ها هستند، تلاش های آنها ممکن است به دلیل کمبود نیروهای ماهر در این کشور بی نتیجه بماند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: تصاویری که در فیسبوک و اینستاگرام قرار داده شده اند، نشان دهنده برخی از ده ها هزار ایرانی ای است که هر سال برای ادامه زندگی به کشورهای دیگر و عمدتا به اروپا و آمریکای شمالی مهاجرت می کنند.

سید حسن حسینی، معاون رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران روز 20 آوریل گفته بود در طی دو سال گذشته دست کم 40 درصد دانشجویان ممتاز در رشته های علوم طبیعی و مهندسی، کشور را ترک کرده اند.
سیل مهاجرت نخبگان، زنگ خطر را در سطح عالی ترین مقامات کشور به صدا درآورده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی اش، کاهش فرار مغزها را اولویت خود اعلام کرده بود. در حالی که شرکت های بین المللی در حال طراحی استراتژی خود برای ایران بعد از لغو تحریم ها هستند، تلاش های آنها ممکن است به دلیل کمبود نیروهای ماهر در این کشور بی نتیجه بماند.

هر روز میدان انقلاب تهران پذیرای گروه های مختلف فروشنده کتاب، مترجمان و تایید کنندگان اسناد و مدارک است که برای دانشجویانی که رویای زندگی در خارج از کشور را در سر می پرورانند، خدمات ارائه می دهند.
بهرام یوسفی، جوان 29 ساله ای که درخواست های نوشته شده به فارسی را به انگلیسی و دیگر زبان های اروپایی ترجمه می کند گفت: «آنها اکثرا می خواهند به کانادا، استرالیا، آلمان یا سوئد بروند.» او گفت: «اینجا امنیت شغلی زندگی وجود ندارد.» او می گوید: خودم هم به محض تمام شدن سربازی ام از ایران خواهم رفت.
بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از 5 هزار و 600 ایرانی برای تحصیل به آمریکا سفر می کنند. این آمار هر سال یک پنجم افزایش می یابد.
بسیاری از آنها هرگز به کشورشان برنمی گردند. بر اساس تحقیقی که موسسه علوم ملی در واشنگتن در سال 2012 انجام داده است، 89 درصد دانشجویان ایرانی دکتری پس از اتمام تحصیلاتشان در آمریکا باقی می مانند.
در فاصله سال های 1993 تا 2007، 140 نفر از 255 نفری که در المپیادهای علمی بین المللی شرکت داشته اند، در دانشگاه های معتبر خارجی تحصیل می کرده اند.

این گزارش نوشت: ترمیم اقتصاد کشور آغاز شده است. به دنبال توافق هسته ای ژنو، 7 میلیارد دلار عاید ایران شده است و امیدها برای دستیابی به توافقی جامع افزایش یافته است. نرخ تورم در ماه فوریه به 23 درصد کاهش یافت و صندوق بین المللی پول برای اولین بار در سه سال گذشته، نرخ رشد 1.5 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2014 پیش بینی کرده است.
یک فارغ التحصیل رشته ریاضی، 31 ساله تصمیم گرفته که در ایران بماند. اما تقریبا تمامی 300 دانش آموزی که وی در دوران دبیرستان با آنها آشنا بوده، اکنون در خارج از کشور هستند.
محمد، دانشجوی فوق دکترای ارتباطات در یک انستیتو در ایرلند یکی از ایرانیان مهاجر است. خواهر محمد نیز در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست تحصیل می کند، و برادرش نیز در دانشگاه مک گیل کانادا فوق لیسانس می خواند.

رضا منصوری، معاون سابق وزیر علوم ایران از نبود سرمایه گذاری در رشته های علمی گله مند است.
در برنامه پنج ساله اقتصادی فعلی که از سال 2010 شروع شده است، حدود 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات علمی در نظر گرفته شده است. به گفته منصوری، ارقامی که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که رقم واقعی هزینه شده در بخش تحقیقات خیلی کمتر از این عدد بوده است.


23231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 69
    یک سوال چرا نوشته که بعد از اتمام دکترا در امریکا می مانند ؟مگه برای اقامت در آمریکا فقط با قرعه کشی گرین کارت انجام نمیشه؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      14 0
      نخیر اگر کار پیدا بکنن که معمولا میکنن بعد از یک مدت مشخص کار کردن اقامت میتونن بگیرن.
    • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      15 2
      غرعه کشی گرین کارت برای کساییه که جز شانس و سرمایه چیزی ندارن و گرنه در تمام کشورای پیشرفته واسه نخبه ها فرش قرمز پهن میشه
    • وحید IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      10 0
      نه. وقتی تحصیلاتشون تموم میشه می تونند با پیدا کردن کار ویزای دانشجویی رو یه ویزای دیگه که دقیق نمی دونم چیه تغییر بدن که نهایتا به اقامت دائم دست پیدا می کنند. البته اون دوران دیگه گذشته که فقط بچه های قوی می رفتند، الان از دانشگاه آزاد و پیام نور با معدل های پایین هم از کشور خارج میشن.
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      12 3
      وقتی وارد آمریکا شدی کسی تو رو بیرون نمیکنه یعنی ویزای اقامت لازم نیست، منتها اگه خارج بشی باید دوباره ویزا بگیری.
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      4 0
      نه.
    • رضا A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      17 1
      دوست عزيز، قرعه كشى يك شانس جداگانه براى دريافت اقامت آمريكاست، شما به غير از سرمايه گذارى ، پناهندگيهاى مختلف و مهاجرت قانونى ميتوانيد براى تحصيلات از هر كدام از دانشگاه هاى آمريكا پذيرش بگيريد و تحصيل كنيد و در آنجا اگر مايل بوديد درخواست اقامت دايم كنيد كه بعد از سه تا پنج سال سيتيزن آمريكا يا شهروند آمريكا ميشويد
  • امین A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    61 0
    خوش به حال مسئولان ..
  • سامی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    121 5
    واقعا متاسفم همین،منم میخام برم.
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      8 84
      برو آقاجان کی گفته نرو
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    80 1
    این خبر کهنه شده. سالهاس که فرار کرده و میکنن
  • روزبه A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    85 0
    راست میگه دیگه. وقتی درس می خونی کار نباشه دیگه باید بری دیگه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    11 1
    البته فقط بيكاري نيست علل هاي زيادي براي فرار مغزها است اينكه چه بگن چه بپوشن چهطور راه برن اين كارو بكنن اين كارو نكنن وحتي در زندگي خصوصي شون سرك كشيده ميشه چرا اين رنگو پوشيدي چرا موهات اين مدليه چرا لباست كوتاهه وخلاصه اين بگيرو ببندا جونا رو عاصي ميكنه و فرارو بر قرار ترجيح ميدن وبسياري علل ديگر
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    12 0
    وقتی نه شرایط تحقیق را فراهم می کنند و نه شغلی وجود دارد، باید رفت
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    47 2
    من جزو مغزها نیستم اما شدیداً به رفتن فکر میکنم.
  • نوید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 8
    به نظرم بمون بمون و منت کشی دیگه کافیه می تونیم با پول زیاد دانشمندان خارجی تاپ رو که سابقه کار در شرکت های بزرگ صنعتی دارن رو به ایران بیاریم قطعا اونا دیگه بخاطر زرق وبرق اونجا نمیمونن چون به اندازه کافی اونجا بودن از اون طرف صنعت ما هم یه تکون جدی میخوره این طرح همیشه جواب داده برای ما
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    10 3
    از صمیم قلبم ناراحت شدم. تمام وجودم داره گریه میکنه :
  • اشكان NL ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    26 11
    خيليها كه به خيال خودشان مغز هستند به غرب سفر ميكنند ولى فقط تعداد كمى از آنها موفق ميشوند،خيليها كه خودشون را مغز مينامند نميدونند كه تو غرب خيلى مغزهايى وجود دارند كه اين مغزها در مقا يسه با آنها صفر هستند،مغزهاى غربى ديگه دنبال مدرك ليسانس دكترا نيستند اينها بدرد ٢٥ سال پيش ميخورد تو غرب الان مغزهاى غربى دنبال شغلهاى آزادى هستند كه سرمايه جمع كنند و مغزهاى ايرانى هنوز دل خوش كردن به ليسانس و دكترا
  • غرب استرالیا A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    17 1
    من اصلا ادعای با استعداد بودن ندارم ولی مدت زیادی در بخش مهندسی آب مملکت کارکردم ، انقدر کارفرما های دولتی اذیتم کردن که بالاخره تصمیم گرفتم از ایران بیام بیرون. یکسال اول خیلی سختی کشیدم تا کار پیدا کردم. ولی بالاخره بعد از 23 سال اوضاع بهتر شد. افتخار میکنم ایرانی هستم ، ولی دیگه حاضر نیستم در ایران کار کنم. ببینید نتایج غلط مدیریت آب در ایران همین دریاچه ارومیه و زاینده رود شده. هرکی هم باهاشون مخالفت کنه داغونش میکنن.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    5 1
    خدا به داد آينده اين مملكت برسه