به یاد استاد محمدرضا لطفی؛گیسوی چنگ ببرید به مرگ می‌ ناب

به گمانم این نیم بیت حافظ تفسیری تمام و کمال از استاد محمدرضا لطفی است که چکیده و عصاره موسیقی فرهنگی ایران در چند دهه اخیر بود.


او را باید تنها موزیسینی نام نهاد که سه برابر عمرش کار کرد.این نکته اغراق نیست.روزی در دفترش صحبت می‌کردیم که گفت: آقای مختاباد من از اوایل دهه پنجاه به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم محضر چند استاد بزرگ و بی‌بدیل موسیقی را درک کنم،هم تمرین نوازندگی کنم،هم آهنگ بسازم و هم گروه را تمرین دهم و اداره کنم، هم بنویسم و چند کار دیگر مرتبط با موسیقی نباید در شبانه روز بیش از 4 تا 5 ساعت بخوابم.و از آن سال تا این لحظه شبها ساعت یک می‌خوابم و دیرتر از شش هم هیچگاه بیدار نشدم و بسیاری مواقع ساعت 5 صبح بیدارم. از هفت روز هفته شش روز ساعت 7 صبح در دفترم هستم تا هفت شب.

پرسیده بودم سریع به خواب می‌روید و این خواب کفاف این همه کار پرزحمت روزانه را می‌دهد. گفت: وقتی می‌خواهم بخوابم می‌گویم: ای خدا اگر امروز ما به کسی بدی کردیم تو واسطه شو که او از ما راضی باشد و از ستم ما در گذرد، اما اگر کسی به ما بدی کرد که ما از همین لحظه او را بخشیدیم و کینه‌آی از او به دل نداریم. یک دقیقه بعد که سر بر بالین می‌نهم به خوابی عمیق می‌روم و همین خواب چند ساعته کل خستگی را از تنم به در می‌کند.
سر این که محمدرضا لطفی هر جا پا گذاشت و اثر خلق کردو گروه تشکیل داد، آموزش داد،بداهه‌نوازی کرد و کارهای دیگر مرتبط با موسیقی در این بود که اولا عاشق کارش بود و فقط بر موسیقی تمرکز کرد و نه هزار چیز دیگر، و دوم در کارش جدی و پی‌گیر بود. به همین دلیل است که او اگر چه خواننده نبود، اما شاگردانی که در مکتب او خوانندگی آموختند از شاگردان معروفترین و سرآمدترین خوانندگان ایران که الان هم در قید حیاتند بهتر و کیفی تر خواندندو بین جامعه بیشتر جا باز کردند.

او هیچ چیزی را که با موسیقی مرتبط بود شوخی نمی‌گرفت و در آینده خواهید دید که بذری که او در همین مدت 7 سال( از سال 85 تا 92) در آموزش مفاهیم موسیقی بنا گذاشت تا چه اندازه در فرهنگ و هنر ایران تاثیرگذار خواهد بود. به گمان من او به اندازه تمامی استادان موسیقی در رشد و بالندگی هنر هویتمند موسیقی ایران سهم و نقش داشت. لطفی اگر چه در 67 سالگی درگذشت، اما سه برابر سنش برای موسیقی ایران انرژی و وقت و توان گذاشت.باید زمان بگذرد تا در یابیم که او چه خدمتی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم کرد و چه یادگارهایی از خود بر جای گذاشت.تاریخ در این باره داوری خواهد کرد.

 

پس از تحریر:باید ابراز تاسف کرد که بعد از گذشت بیش از ده ساعت از اعلام درگذشت استاد لطفی هنوز یک مقام مسئول بلندپایه بابت این سوگ بزرگ که تمامی جامعه موسیقی را فرا گرفته است یک تسلیت خشک و خالی نگفته است.

به یاد دارم وقتی استاد حسن کسایی فوت کردند استاد محمدرضا لطفی گله مند بودند که چرا مسئولان بلندپایه کشوری برای موسیقی ارزش و قدری قائل نیستند که چهره‌ای همانند کسایی به دیار باقی بشتابد و یک تسلیت خشک و خالی اعلام نشود.

به گمانم مشاوران آقای روحانی و دیگر بزرگان باید در این گونه مواقع آنقدر هوش و ذکاوت داشته باشند که به موقع واکنش نشان دهند.

اگر این دوستان محمد رضا لطفی را نمی‌شناسند ، نگارنده به عنوان یک عضو کوچک جامعه موسیقی بگویم که شاید هر چند دهه یک تن مثل لطفی بتواند در جامعه‌ای متولد شود  و  به این مرحله برسد. اگر آقایان مشاور مروری بر خبرها بکنند و قطعا فردا نگاهی به صفحه اول روزنامه‌‌ها در خواهند یافت که لطفی که بود و چه کرد و انصافا به قول حافظ می‌ناب و دردی شده موسیقی ایران بود.

حتی اگر بخواهیم از زاویه هنر انقلابی و این گونه مسائل هم به آثاری که لطفی برجای گذاشت بنگریم باز هم بهترین و موفق ترین سرودها و تصانیف را که هر روزه  و در مناسبت‌های مختلف از صدا و سیما پخش می شود لطفی در ساختش دخیل بود. سرود ایران ای سرای امید و یا کاروان شهید که بهترین تصنیف و قطعه دفاع مقدس شد از ساخته‌های لطفی است.

تسلیت گفتن بابت درگذشت چنین بزرگی به او نه چیزی اضافه می‌کند و نه کم. اما بر گوینده تسلیت قطعا چیزی اضافه خواهد کرد.

مادح خورشید مداح خود است.

مرتبط با متن: دو روز بعد از درگذشت استاد لطفی وزیر ارشاد در یک حرکت قابل تحسین به مراسم آمد و سخنرانی کرد و رئیس جمهور هم برادرش را به عنوان نماینده خود به مراسم فرستاد. که باید از این بابت از آنان قدردانی کرد،اگر چه انتظار این بود که رئیس مجلس و مجمع تشخیص مصحلت نیز حداقل پیام تسلیتی می‌دادند. بماند از آنکه نگارنده هیچگاه در نیافت که چرا آقای خاتمی که باطنا آدمی اهل فرهنگ است حتی یک تسلیت خشک و خالی نگفت. یعنی آقای خاتمی هیچ اثری از لطفی را در ذهن و ضمیرش ندارد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    11 1
    خداوند قرین رحمتش کند
  • حمیرا US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    7 9
    جالبه که همه هنرمندان هم تسلیت گفتند اما هنوز استاد شجریان تسلیت نگفته است لطفی حق بزرگی بر گ ردن شجریان داشت و برخی از بهترین کارهای شجریان با لطفی بود و روا نیست که او چنین برخورد بکند.
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
      12 1
      شما اول تحقیق کن بعد نظر بده لطفا
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    11 1
    سه برابر سنش برای موسیقی ایران انرژی و وقت و توان گذاشت.باید زمان بگذرد تا در یابیم که او چه خدمتی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم کرد و چه یادگارهایی از خود بر جای گذاشت.تاریخ در این باره داوری خواهد کرد
  • مرجان A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    8 4
    استاد شجریان سوگنامه منتشر کرده. به فیسبوگ مرحوم لطفی رجوع کنید.
  • بی نام US ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    6 1
    واقعا از ابن اهل سياست دلم گرفت كه هنرمندي با اين درجه از اهميت به ديار فاني مي رود و يك تسليت خشك و خالي نمي دهند
  • رویین آبار A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    3 12
    محمدرضا لطفی هیچوقت از سیاست و سیاسی کاری برکنار نبود. در هشت سال اخیر هم بدون تعارف در کنار مهدی کلهر و احمدی نژاد بود پس حتما پی این کار را هم به تنش مالیده بود. عالم سیاست فارغ است از هنر و احساس و لطفی خودش این موضوع را بخوبی میدانست پس اگر وزیر ارشاد دولت روحانی پیام تسلیت داده، در واقع بزرگواری بخرج داده است. همه میدانند که لطفی متعلق به جناح احمدی نژاد بود شانس نیاورد که در دوران حاکمیت جناح رقیب، درگذشت. مصاحبه مشهورش در مجلۀ کیهان فرهنگی بهترین شاهدی بر این ادعاست. انتظار پیام تسلیت آنچنانی و... انتظاریست گزاف. به قول معروف کسی که خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه چه لطفی باشه چه غیر لطفی اهل هنر باید قبل از ورود به بازیهای سیاسی فکر اینجای کار را هم بکنند. والسلام
    • بی نام A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      2 0
      آقای آبار لطفی کسی است که به موسیقی اعتباری دوباره بخشید اطرافیان احمدی نژاد اگه اومدن طرفش واسه کسب اعتبار بود
  • پاسخ به آبار US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    4 1
    آقای آبار،لطفی دوست آقای کلهر بوده اما با احمدی نژاد چه دوستی داشت. مگر همین‌ها نبودند که بارها آلبومش را معطل کردند. به خاطر ریشش به اون مجوز کنسرت نمی‌دادند. لطفی سیاست را می‌فهمید اما با سیاسیون در نیامیخت با کیهان فرهنگی مصاحبه کرد اما در آن مصاحبه مگر گفت که من رفیق گرمابه و گلستان احمدی نژادم. او با تمامی نشریات از چپ و راست و سنتی و مدرن مصاحبه می کرد. در ضمن شما اگر فکر می‌کنی که لطفی از دولت احمدی نژاد چیزی گرفته رو کن . تا آنجایی که ما می دانیم حتی به ایشان چندین بار پیشنهاد چهره برگزیده هنری دادند که خودش رد کرد. زود قضاوت کردی رفیق