انتخابات سوریه وقتی نتیجه یک اجماع سیاسی داخلی و اتفاق نظرمنطقه ای بین المللی و فرآیند حداقلی صلح نیست قرار است چه دستاوردی برای سوریه به ارمغان بیاورد؟ این را یک بدبینی تلقی نکنید. شرایطی کاملا عینی و واقعی ست. اگر قرار است بد بین نباشیم چگونه باید خوشبین بود؟ چرا شرایط به گونه ای رقم خورد که سیاستمداری ْآرام و حرفه ای چون اخضر ابراهیمی تصمیم به کناره گیری گرفته است؟

پس از حدس و گمان های بسیار، بشار اسد 47 ساله برای سومین بار پس از سال 2000 و مرگ پدرش حافظ اسد،خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سوریه کرد.انتخاباتی ازهم اکنون جنجالی!.قرار است سوم ماه جون در میان تحولات خونین این کشور، اسد با حلقه ای از رقبای وفادار خود به رقابت بپردازد.
اینکه در نهایت کمیسیون ملی انتخابات چه تعداد کاندیدا را تایید خواهد چندان اهمیتی  ذاتی ندارد.گرچه تا حدی به همه مربوط است اما حداقل تا آنجا که به  اسد و رقبای او مربوط  میشود این موضوعی جدی و مهم نیست. به نظرم از این زاویه اهمیت دادن به آنچه انتخابات ریاست جمهوری سوم جون خوانده شده نگاهی گمراه کننده ، سطحی و بی مورداست. باید دید قرار است انتخابات آتی ،اسد را درپس چانه زنی های سیاسی و تحولات آینده در چه موقعیتی قراردهد.او خود در گفتگوئی با تلویزیون دولتی سوریه گفته "از این پس اوضاع به نفع ما خواهد بود". قضاوت نهائی در باره این گفته اسد بسیار مشکل است. چراکه ظاهرا او موضوع را بیشتر از جنبه نظامی ارزیابی کرده تا سیاسی. پیروزی های بسیار مهم ارتش علیه مخالفان مسلح که موجبات تعجب ناظران سیاسی و نظامی فراهم آورده احتمالا زمینه اصلی چنین تصوری شده است.اما با توجه به تجربه 3 سال اخیر، کشمکش های نظامی تا چه حد میتواند تعیین کننده شرایط سیاسی بحران خونین و ویرانگر سوریه باشد؟.در اینکه ارتش توانسته به پیروزی های بزرگی دست یابد تردیدی نیست، اما قرار است این پیروزی ها کدام تحول سیاسی را رقم بزند که تاکنون موفق به آن نشده؟ سوال بیشتر از این جنبه اهمیت دارد که باید دید اسد پس از پیروزی مسلم خود در انتخابات میخواهد چه کند.جنگ یا مصالحه؟ تا آنجا که به مخالفان سیاسی و نظامی ،همسایگان و نیرو های منطقه عربی، ترکیه و قدرت های بین المللی ،اتحادیه عرب و پاره ای مجامع بین المللی مربوط میشود اسد و رژیم او فاقد مشروعیت بوده وهمگی انتخابات را محکوم کرده اند.از همه نگران کننده تر بی رحم ترین گروه های تروریستی خاک سوریه را مامنی برای اقدامات شان جهت بی ثباتی منطقه قرار داده که موضع آنها هم روشن است. پس این انتخابات وقتی نتیجه یک اجماع سیاسی داخلی و اتفاق نظرمنطقه ای  وبین المللی و فرآیند حداقلی صلح نیست قرار است چه دستاوردی برای سوریه به ارمغان بیاورد؟ این را یک بدبینی تلقی نکنید. شرایطی کاملا عینی و واقعی ست.
شوربختانه انتخابات قبل از برگزاری، هم اکنون مشغول قربانی گرفتن است.آژانس های موثق خبری به نقل از منابع خود درسازمان ملل از استعفای اخضر ابراهیمی و مخالفت آشکاراو با تصمیم اسد، به دلیل آنچه از سوی ابراهیمی پیچیده تر شدن شرایط توصیف شده گزارش هایی منتشر کرده اند ولی دلیل عدم اعلام آن مشخص نبودن جانشین وی است. البته در خبری تایید نشده سایت "دیپلماسی ایرانی" از تهران ادعا کرده" کمال مرجان" وزیر دفاع سابق تونس جانشین ابراهیمی خواهد شد. اما اگر این خبر و رفتن ابراهیمی قطعی و رسما اعلام شود بی شک به تمامی تلاش های صلح و اقدامات  سازمان ملل و شخص ابراهیمی تیر خلاص نهائی زده خواهد شد و منطقه شام به دلیل افزایش بی اعتمادی ها در بحرانی بزرگتر، خونین و ویرانگرتر فرو خواهد رفت وچه بسا کنترل از دست همه خارج شود. آیا به این فکر کرده اید؟. این وضعیتی نیست که سیاستمداری نظامی محور و ضعیف  چون کمال مرجان(دستکم در مقایسه با کوفی عنان و اخضر ابراهیمی) از عهده کنترل آن برآید. به اعتقاد ناظران سیاسی شاید موضوع انتخابات تنها دلیل کناره گیری ابراهیمی نباشد اما او با خشمی بی سابقه گفته " برگزاری انتخابات در چنین وضعیتی، مغایر با نص و روح اعلامیه ژنو است". یک دیپلمات عرب نبز میگوید"شاید این موضوع به تنهائی دلیل کافی برای کناره گیری ابراهیمی تلقی نشود اما حلقه نا کامی های وی را پس از اوت 2012 و جانشینی عنان  و به ویژه 2 دور گفتگو های بی حاصل ژنو تکمیل خواهد کرد .ابراهیمی باید میدانست طرفین منازعه وارد راهی بی بازگشت شده اند. نکته ای که عنان از همان ابتدا متوجه آن شد".
. به هرحال آنچه مسلم ست ابراهیمی پس از حدود دوسال تلاش، ناباورانه و بی حاصل خود رادر ابتدای راه میبیند. نمیخواهم بدبین باشم اما چگونه میتوان خوشبین بود؟. انتخابات سوم جون به چه نتیجه ای ختم خواهد شد وقتی همه با شتاب در حال کنار کشیدن خود از فضای سیاسی هستند.

matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید طالب لو A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    16 18
    در این نوع بحران ها میدان حرف اول را می زند. ارتش سوریه که در این سه سال با بیش از ده ها نفر از افراد مسلح مقابله کرده که از کشورهای اروپایی، عربی و کشور ترکیه حمایت می شده اند، خود دلیل پیروزی نه چندان کامل نظان در سوریهاست. اگر به اوایل بحران نگاه کنیم و به خواسته های تحمیلی غربی ها و کشورهای مرتجع عربی دقت کنیم می بینیم که اهداف انها سرنگونی نظام ، کناره گیری اسد از قدرت، و قطع رابطه سوریه با ایران و محور مقاومت بود. که هر سه هدف با مقاومت ارتش سوریه نقش بر آب شد. نا گفته پیداست این ارتش به نظام ودر راس آن بشار اسد وفادار بوده و هست. اغلب مردم سویه هم از سرازیر شدن تکفیری ها به ستوه آمدند و راه چاره ای جز انتخاب بشار که مرکز ثقل سوریه به حساب می آید ندارند. متشکرم
    • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      8 15
      اسدو عشق است
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    11 14
    سعيد خان شما از كدوم مردم صحبت ميكنيد؟ جمعيت 10 درصد علوي كه همه قدرت و ثروت را قبضه كرده بودند يا 90 در صد ديگه ش؟ مطمن باشيد به محض خروج نيروهاي حزب الله، نظام اسد 24 ساعت هم دوام نخواهد آورد
  • ناشناس IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 2
    خدای مهربان از زمانی که بشر را افرید توجیه کردن را هم به او یاد داد ...
  • عدل IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    8 0
    ملت هرکس انتخاب کرد تمام. پیروزی بزرگ باملت است.
  • امیر مهدی 1 A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    54 6
    سلام جناب مسلم.قاعده این است که اگر اکثریت ملتی مشروعیت رژیمی را پذیرفت,دول خارجی نیز آنرا بپذیرند.اینکه ترکیه و عربستان و قطر و آمریکا در این مورد قاعده بازی را بهم میزنند,جای تعجب دارد.در حال حاضر 19 میلیون از 22 میلیون جمعیت سوریه در مناطق تحت سیطره ارتش سوریه هستند و همگی میتوانند در انتخابات آزادانه شرکت کنند.با فرض اینکه انتخابات تحت نظارت ناظران بین المللی انجام شود و حاصل آن ,انتخاب مجدد اسد باشدنشان از مشروعیت رژیم وی خواهد داشت.راستی چند درصد مخالفین اسد که مشغول جنگ با اسد هستند سوری تبار هستند؟؟بنده کمتر نام و نشانی از سوری تبارها در این جنگ میبینم. نقش ارتش آزاد در این درگیریها چقدر است؟دوستی نوشته اند اگر حزب الله و ایران در این ماجرا وارد نمیشدند اسد سقوط کرده بود. کامنت بعد..
  • امیر مهدی 2 A1 ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    53 6
    بنده عرض میکنم که اگر ترکیه و عربستان و قطر و نیروهای تکفیری وابسته به آنان در قضیه سوریه ورود پیدا نمیکردند اوضاع سوریه به اینجا کشیده نمیشد. دوست ما ظاهرا نمیدانند که ورود ایران و حزب الله به ماجرای سوریه خیلی بعداز ورود ترکیه و عربستان و.....به سوریه بوده.همیشه شنیده ایم که میگویند اسد دیکتاتور است و باید برکنارشود.بنده در دیکتاتوری ایشان با بقیه همعقیده هستم. اما در منطقه خاورمیانه کدام رژیم دموکرات است که ما انتظار دموکراسی از اسد داریم؟عربستان دموکراته یا قطر و مصر و بحرین؟بنده آزادیهایی را که در سوریه پیش از آغاز بحران حاضر دیدم به مراتب بیشتر از آزادیهای عربستان و قطر و بحرین بوده. لا اقل یه حفظ ظاهری کرده و از انتخابات صحبت میکنه. در کشورهای دیگه که ما رژیمهای سلطنتی داریم. ادامه..
  • امیر مهدی 3 A1 ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    41 7
    نماینگان معارضینی که در ژنو شرکت کرده بودند نماینده چند درصد مردم سوریه بودن؟؟بنده هنوز جواب این سوال را نمیدانم چون هیچگاه پاسخ این سوال را نه در مطبوعات ایران و نه مطبوعات بین المللی ندیدم.در ضمن مردمی که طالب سقوط رژیمی هستند باید خودشان دست بکار شوند.آزادیی که توسط دول خارجی به مردم سوریه داده شود نتیجه اش از پیش تعیین شده است.مضافا اینکه تغییر رژیم اسد سالها پیش از آغاز بحران در زمان زمامداری بوش,در ملاقاتی که بین شیراک و بوش صورت گرفت طراحی شده بود و آنهم هدف قرار دادن محور مقاومت بود. موضوع دموکراسی در سوریه و حاکمیت علویان طنز رایج و فقط یک بهانه هست.قضیه سوریه از جایی دیگر آب میخوره.عربستان و ترکیه هم فقط آلت دست هستند.نزاع علوی و سنی و اینکه طرف دیکتاتوره را ,جدی نگیرید. با تشکر
  • متين مسلم A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    1 0
    دوست عزيز امير مهدي . با سلام با بسياري از نظرات شما مخالف نيستم اگر چه موافقتي هم ندارم اما براي ديدگاه شما احترام زيادي قائلم. با پاره اي از نظرات شما در مجموع مخالفم. نگاه شما حكايت از علاقه مندي و مطالعه مطلوبي دارد . انشاءالله در مطالب بعدي به نگاه شما و پاسخ به آن توجه خواهد شد. متين مسلم
  • شهروز A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    1 0
    سلام، دوستان عزیز بی زحمت متن بنده را بخوانید و نظر بدهید به عقیده ی بنده، با وجود تمام تردیدها و نگرانی های داخلی سوریه و حتی دولتهای غربی، اینکه این انتخابات در سوریه انجام خواهد شد، یک دلیل می تواند داشته باشد و آن توافق سه جانبه بین ایران، آمریکا و سوریه می باشد بدین صورت که تنها راه حل برون رفت از این معضل کناره گیری بشار اسد از قدرت است، و طبق خواست جمهوری اسلامی این کناره گیری با ظاهری آبرومند انجام گردد یعنی شکست بشار اسد در مقابل رقبای انتخاباتی اش و باز هم به نظر بنده، انجام این کار یعنی کنار رفتن اسد از قدرت به این شکل جلوگیری می کند از احتمال محاکمه او بعد از کناره گیری از قدرت، و مهمترین نتیجه برای ایران می باشد، که آینده مذاکرات با15بستگی به این عمل خواهد داشت