با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه کتاب تهران، کم کم تب خرید کتاب و رفتن به این نمایشگاه بالا می‌گیرد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شهرداری منطقه 7 تهران با اجرای طرح تکریم و قدردانی از شهروندان منطقه 7 برای آنها کارت دعوت ارسال می کند.

 «زهرا نعمتی» مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 7 تهران از اجرای طرح تکریم و قدردانی از شهروندان منطقه 7 در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: شهرداری منطقه 7 تهران در نظر دارد با اجرای این طرح ویژه از شهروندان ساکن این منطقه قدردانی کند.

او افزود: از آنجا که نمایشگاه کتاب تهران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در منطقه 7 تهران برگزار می‌شود، شهروندان این منطقه به دلیل ازدحام عمومی و شلوغی خیابان‌ها دچار زحمت می‌شوند.

نعمتی درباره جزئیات این طرح گفت: قرار است با هماهنگی روابط عمومی شهرداری منطقه، کارت‌های ویژه‌ای برای شهروندان جهت حضور در نمایشگاه ارسال شود و از آن‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آید. همچنین شهرداری این منطقه قرار است خدماتی را به ساکنان و  شرکت‌های اطراف نمایشگاه در ایام برگزاری این رویداد مهم فرهنگی ارایه کند.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: باید پای خانواده‌ها به نمایشگاه باز شود

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر فضای پررونق نمایشگاه بیست‌وهفتم در نتیجه ایجاد امیدواری در میان صاحبان اندیشه، گفت: باید زمینه حضور خانواده‌ها و جوانان در این رویداد فرهنگی فراهم شود.

«غلامرضا انصاری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: به اعتقاد من این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با دوره‌‌های گذشته بسیار متفاوت خواهد بود زیرا هم امید در میان صاحبان اندیشه و فکر ایجاد شده است و از سوی دیگر شاهد ثبات نسبی در قیمت کاغذ، کتاب و هزینه‌های چاپخانه هستیم. از رو به نظر می‌رسد شاهد نمایشگاه خوب و پررونقی خواهیم بود.

او با تاکید بر این که باید زمینه حضور و دسترسی همه‌ اقشار جامعه به ویژه دانشگاهیان و صاحبان اندیشه و فکر به کتاب فراهم شود، گفت: از سوی دیگر یکی از پیشنهادهای من جدی‌تر گرفتن زمینه تضارب آرا میان اهالی مطبوعات و سیاست‌مداران در این رویداد فرهنگی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که باید زمینه حضور خانواده‌ها و جوانان نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فراهم شود، افزود: از آن جا که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، با هر روشی که بتوانیم، باید سعی کنیم توجه مردم را به کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر کنیم تا در نتیجه انس آنها با کتاب افزایش یابد.

او  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شورای شهر تنها مدیریت شهری نیست، اظهار کرد: شورای شهر تهران با توجه به تاثیر تصمیماتش در جامعه، تا کنون نیز توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی داشته و فعالیت‌های گسترده و اختصاص اعتبار به نشر نیز حاکی از اهمیت این حوزه برای اعضاست.

انصاری ادامه داد: مدیریت شهرداری با فراغ بال در خدمت فرهنگ است و تا کنون نیز جلسات مشترکی با مسئولان فرهنگی دولت داشته‌ایم و جلسات هم‌اندیشی دیگری نیز با وزیر محترم فرهنگ‌وارشاد اسلامی خواهیم داشت تا این تعامل دوجانبه به ارتقای نشر کشور کمک کند.

او در ادامه میزان مطالعه روزانه خود را 2 تا 3 ساعت عنوان کرد و گفت: مطالعه بخشی از زندگی من است و سعی می‌کنم روزی 2 تا 3 ساعت درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و اندیشه در کنار حوزه کاری‌ام،مطالعه داشته باشم.

عادت به خرید کتاب های ارزان از بین رفته است

آرش شفاعی معتقد است: یکی از تفاوت های نمایشگاه امسال با سال گذشته این است که عادت به خرید کتاب ارزان در مشتریان از بین رفته است و از این بابت شاهد خرید بیشتر کتاب خواهیم بود.

«آرش شفاعی» شاعر و روزنامه نگار در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب روند تغییرات فرهنگی دولت یازدهم را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: معتقدم باز شدن نسبی فضا و ایجاد تعامل فعال با فعالان عرصه فرهنگ تا حد زیادی قابل لمس است اما همچنان معتقدم دولت باید تصدی گری خود را در امور فرهنگی کاهش دهد و به سمت حمایت از نهادهای مدنی و صنفی برود.

وی ادامه با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت کتاب در سال های اخیر یادآور شد: معتقدم کسانی که دوستدار و مشتری واقعی کتاب هستند در بدترین موقعیت های مالی و اقتصادی نیز از طلب تازه های عرصه نشر عقب نمی مانند. البته تثبیت قیمت کاغذ برای مشتریان کم رغبت به کتاب، خبر بهتری است زیرا باعث می شود خانواده ها بار دیگر به خرید این کالای حیاتی فرهنگی اقبال نشان دهند.

وی ادامه داد:  از سوی دیگر همچنان باید به فکر ایجاد ساز و کارهای اجرایی برای متعادل تر شدن قیمت کتاب بود. تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته این است که عادت به خرید کتاب ارزان در مشتریان از بین رفته است و از این بابت شاهد خرید بیشتر کتاب خواهیم بود.

شاعر مجموعه «درحد مرگ» در پایان گفت: به نظرم روند برگزاری نمایشگاه کتاب امسال را در مقایسه با سال های گذشته با سر و صدای کمتر و آرامش بیشتر صورت می گیرد. ولی همچنان ایرادی های عمده ای نظیر نامناسب بودن محل برگزاری نمایشگاه پابرجاست. به نظر می رسد باید تغییرات عمده تر در شکل و ساختار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در سال های آینده انتظار داشت. در عین حال معتقدم همچنان باید نمایشگاه کتاب را به عنوان محلی برای عرضه بزرگ و پرحجم کتاب به مشتریان انبوه حفظ کرد زیرا مشتریان کتاب در کشور ما به نمایشگاه وابسته شده اند و از بین بردن این ساختار جا افتاده عوارض فراوانی برجای خواهد گذاشت.

نرگس آبیار:دولت سبد کتاب را هم وارد خانه‌ها کند

نوسینده و کارگردان فیلم سینمایی «شیار 143» گفت: همانطور که جسم هر شخص احتیاج به خوراک و پوشاک دارد، روح انسان نیز برای شکوفا شدن و آرامش نیاز به کتاب و مطالعه دارد از این رو سبد کتاب باید در هر خانواده ایرانی در نظر گرفته شود.

«نرگس آبیار» نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی شیار(143) در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: قبل از اینکه وارد عرصه سینما بشوم روزی 4 ساعت مطالعه می کردم و به دلیل اینکه به عنوان کارشناس در یک انتشارات مشغول به کار بودم هر دست نوشته و کار جدیدی که برای چاپ کتاب ارایه می شد را می خواندم. حالا عادت کتاب خوانی ام تغییر کرده و در کنار کتابخوانی به دیدن فیلم نیز می پردازم زیرا برخی از فیلم ها نیز از روی کتاب ها ساخته می شوند.

او با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی از سوی رهبرمعظم انقلاب، گفت: فرهنگ بدون اقتصاد و برعکس اقتصاد بدون فرهنگ شکوفا نمی شود زیرا این دو مقوله در هم تنیده است و کتاب یکی از عواملی است که اگر مطالعه آن در بین مردم و مسئولان نهادینه شود در شکوفا شدن تمام علوم تاثیرگذار خواهد بود.

آبیار افزود: سرانه مطالعه نه تنها در کشورمان بلکه در کشورهای دیگر به دلیل وجود تکنولوژی های برتر کمی کاهش یافته است اما هنوز خواندن کتاب های کاغذی در بین علاقمندان و کتاب دوستان مرسوم است زیرا درمقایسه با کتاب های صوتی و تصویری که مشکلاتی را در هنگام خواندن به همراه دارد کتاب های کاغذی هنوز پر طرفدار است.

کارگردان شیار 143 گفت: برای افزایش کتابخوانی یا باید بر تکنولوژی های روز جهان غلبه کرد و یا راه حل بهتری را در محیط  مجازی و تکنولوژی های به روز جستجو کرد.

او عنوان کرد: من هر سال به نمایشگاه کتاب می آیم و هر سال برای حضور در سرای اهل قلم و سخنرانی دعوت می شوم، از آنجا که همه گروه های سنی هر سال،  در نمایشگاه حضور پیدا می کنند و در این بین بیشتر از همه کودکان به چشم می خورند که باید برای فرهنگ سازی در سنین کودکی دربخش کودک نمایشگاه برنامه های متعدد و خوبی تدارک دیده شود و به 10 روز نمایشگاه کتاب خلاصه نشود.

او در ادامه گفت: یکی از دلایلی که فیلم های ساخته شده امروز سینمای ایران عامه پسند است و نگاه تحلیلی بروی آن ها از سوی کودکان و نوجوانان وجود ندارد این است که ما کودکان را به خواندن کتاب در کودکی عادت نداده ایم تا در بزرگسالی با نگاه تحلیلی به فیلم ها نظر دهند، بنابراین تنها راه آن مطالعه در سنین کودکی است.

او به مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای  برگزاری هر چه بهتر این رویداد در سال های آینده پیشنهاد داد: برای داشتن یک نمایشگاه کتاب بین المللی  استاندارد به زمان ومکان زیادی نیاز است اما چون هر سال در اردیبهشت وعده دیدار با کتاب دوستان در مصلی امام خمینی(ره) است بنابراین به مسئولان پیشنهاد می کنم در فراهم آوردن تهویه مناسب برای نمایشگاه کتاب جدی باشند تا مخاطبان کتاب از دیدن نمایشگاه و تهیه کتاب های مورد علاقه خود خسته نشوند.

داریوش اسدزاده:نمایشگاه کتاب محل عرضه هنر، خرد و بینش است

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نمایشگاه کتاب را نمایشگاه هنر، خرد و بینش توصیف کرد و گفت: مطالعه کتاب کمک می‌کند ما در همه زمینه‌ها از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی پیشرفت کنیم.

«داریوش اسدزاده» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب، نمایشگاه هنر، خرد و بینش است و همه افراد جامعه باید به آن مراجعه کنند، بیایند و کتاب‌ها را ببینند، تهیه و مطالعه کنند.

وی با اظهار خرسندی از حضور پررنگ مردم در مکان‌هایی چون کتابخانه و نمایشگاه کتاب، گفت: کتاب یگانه ابزاری است که دانش فر د را زیاد و به انسان، منیت و انسانیت عطا می‌کند.

اسدزاده با این توصیه که ایرانی‌ها کتاب و مطالعه را فراموش نکنند و همیشه مطالعه داشته باشند، افزود: مطالعه کتاب کمک می‌کند ما در همه زمینه‌ها از جمله فرهنگ، سیاست، افتصاد و روابط اجتماعی پیشرفت کنیم.

این بازیگر مطالعه کتاب را شیرین توصیف و اظهار کرد: امروزه تهیه کتاب با قیمت‌هایی که بر روی جلد کتاب‌ها می‌خورد، سخت  است و بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تهیه کنند و به اعتقاد من دولت باید کاری کند که قیمت کتاب پایین بیاید.

وی پیشنهاد ارائه یارانه به ناشران را داد و ابراز کرد: متاسفانه تخفیف‌های ارائه شده در نمایشگاه کتاب نیز معمولا 10-20 درصد است که چندان قابل توجه نیست زیرا یک بازدیدکننده باید هزینه‌ای برای رفت‌وآمد در نظر بگیرد و به نمایشگاه بیاید و این تخفیف‌ها برایش به صرفه نخواهد بود. این در حالی است که اگر ناشران با حمایت دولت بتوانند تخفیف بیشتری دهند، به خریداران کتاب و در نهایت به جامعه کمک می‌کنند.

اسدزاده در ادامه سخنان خود نمایشگاه کتاب را یک رویداد مثبت و اثرگذار توصیف کرد و گفت: از مردم عزیز ایران می‌خواهم بیشتر درباره تاریخ و گذشته کشورشان مطالعه کنند.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =