۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴

شکوه فرهنگی وتمدنی دراصفهان، برای هرگردشگر موجب نشاط وبرای اهالی فرهنگ ایرانی اسلامی، مایه احساس هویت است و خشکی زاینده رود، موجب افسردگی! این دو چگونه باهم دریک روح جمع می شوند؟

جشنواره مستند اصفهان در نیمه اول اردیبهشت ماه در شهر زیبای اصفهان و به همت شهرداری و نهادهای فرهنگی هنری آن شهر برگزار می شود. اینجانب برای دیدار و گفت و شنود با مستدسازان خوبِ اصفهانی، دو روزی را در آن شهر بسر بردم. اصفهان به حق، خاستگاه پرقدرتِ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است. گستردگی فرهنگی، تمدنی، علمی، فقهی، هنری، معماری و آموزشی به میزانی است که می توان از"مکتب اصفهان" یادکرد. در این مکتب، بزرگانی در عرصه موسیقی، معماری، ریاضیات، ادبیات، فقه، رجال، فلسفه و... زیست می کرده اند که هر یک منشا یک "جریان" پرقوت فکری و هنری بوده اند. جای جایِ این شهر پر است از عناصر فرهنگی و تمدنی و تاریخی که بیانگر اوج فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

خوشبختانه درسالهای زیادی به زیباسازی شهر توجه خوبی شده است. زیبایی شهر در کنار تمیز بودن آن و تفرج در شهر به منزله گشت و گذار در تاریخِ غنی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، موجب نشاط هر گردشگر خواهد بود. اما...

اما حیف؛ که در کنار این همه زیبایی و شکوه تمدنی و فرهنگی، زاینده رود آب ندارد. نمی دانم چرا؟ اما هرچه هست، خشکی این رود، گردی از افسردگی را به روی این شهر پاشیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    57 10
    کاملا موافقم. اصفهان دیگه حال و هوای سرزندگی و شادابی گذشته رو نداره :
    • تهرانی فر A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      5 10
      صفای ظاهری اصفهان به زاینده رودشه اما. صفای باطن اصفهان به تخت فولادشه. اگه بدونین چه نفوس پاکی اونجا خوابیدن ازش نمیتونین دل بکنین. به نقل از مرحوم سید هاشم حداد از شاگردان مرحوم میرزا علی آقای قاضی گفتم.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    47 4
    اهل اصفهان هستم . واسم سواله كه چرا هيچ كس اقدامي واسه زاينده رود ،درياچه اروميه و موارد مشابه انجام نميده؟ اخه مگه اينها سرمايه هاي ملي مانيستند؟
  • مهرداد A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    87 14
    واسه اینکه یه بنده خدایی آب زاینده رودو برد یزد اون یکی برد کرمان یکی دیگه هم لوله کم آورد وگرنه به سمنانم میبرد. یه چند تا کارخونه هم ته موندشو میبرنو به جاش دود میکنن تو حلقوم مردم. نماینده هامون هم شعار مرگ بر آمریکا میدن
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      23 59
      اینقدر منت آب کارون را به اسم زاینده رود سر دیگران نگذارید.سالهاست بیش از 700 میلیون متر مکعب آب توسط تونلهای 1و2 کوهرنگ از سرچشمه های کارون به زاینده رود منتقل می شود که حدود 60 میلیون مترمکعب آن به یزد منتقل می شود یعنی کمتر از 10 آب انتقالی از کارون به زاینده رود.پس این آب کارون است نه زاینده رود.اگر کسی هم شاکی باشد قاعدتاً بختیاری ها و خوزستانی ها باید باشند نه شما.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      20 44
      اصفهانی ها همه چیز را برای خودشان میخوان. شما اطلاع دارید چند سال اصفهان بودجه اضافه گرفته بعنوان منطقه محروم
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      7 15
      بعد هم ميگن اصفهاني ها زرنگن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    63 10
    آب زاینده رود بنیان زندگی اصفهان است وحق آن . حق آبه زانیده رود را بازپس دهید.
    • بی نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      10 5
      آقا جان اینقدر غصه نخورید. اصفهان مومن زیاد داره. جمع بشین در مصلای شهر نماز بارون بخونین. اینقدر نماز بارون بخونین تا دوباره براتون پرآبش کنن. مشکل اینجاست که شما فکر این هستین که دولت مشکل رو حل کنه. حکایت کمک دولت "حکایت کوری عصاکش کور دگر است" هست. برید در خونه خدا نا امیدتون نمیکنه.
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    36 1
    از وقتی زاینده رود خشک شده دلم نمیخواد برم اصفهان
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    38 1
    همه ایران را خشک کردند .ما رکورد زدیم .معلوم نیسته تو کشور چه خبره .کسی هم پاسخگو نیست .از این ور سیل امده از ان واب نداریم .تهران 18 میلیون شده اهواز خراب خرمشهر خراب زایینده رود خراب ارومیه خراب سد کرج پر اشغال .همش میگن کار مردم .فرهنگ ندارند همین مردم در سال 1354 هم مردم ایران بودند .
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    32 3
    متاسفانه مسئولین توجه ندارن که مسئله زاینده رود ملی هست و متعلق به همه ایرانیان نه فقط اصفهان. غیر مورد فسردگی شهر، الان با یک باد که میاد کل شهر رو گرد و غبار غلیظی میگیره. این اصلا برای مقصد اول گردشگران خارجی ایران خوب نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    17 28
    یادم میاد یهروزی شیراز توی اتوبوس نشسته بودم که دو تا اصفهانی هم بودن و داشتن بلند بلند با لحن تحقیر آمیزی به رودخانه خشک شیراز می گفتن : اینم زاینده رود شیرازس
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    27 4
    من یک بار فقط به اصفهان سفر کردم اونم زمانی که زاینده رود اب داشت واقعا زیبا و استسثنایی بود نماد کامل فرهنگ زندگی زیبای ایرانی هست .واقعا حیف
  • همتی نژاد IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    2 2
    خدا توفیق بده تمام ایران را بگردیم و زیباییهای آن را رصد کنیم،حالا کارون باشه یا زنده رود،غم ما این است که این رود که با آب زنده بود ،زندگی را به سختی سپری میکند،امیدوارم آب به این رود برسه وشما خواهر یا برادر اهوازی چند روزی را میهمان باشی واز ترکیب زندگی ومعماری زیبا لذت ببری.
  • متفكر A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    1 4
    ميتونن بصورت نمادين همانند آبشارهاي مصنوعي آب را به جريان بيندازند و دوباره بوسيله پمپ كردن برگردانند ببالا تا براي مردم و مسافرها از نظر روحي پيامد هاي مثبتي داشته باشد