مهر نوشت:

سازمان پدافند غیرعامل دلایل هک و سرقت پسوردهای ایمیل برخی کاربران ایرانی را توسط پلیس فتا اعلام شده در دستور کار قرار داد تا منشا، ابعاد، حجم و اندازه این رخداد رایانه ای مشخص شود.

مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا امروز از کشف هک شدن ۱۸ میلیون آدرس ایمیل توسط پلیس آلمان خبر داد و اعلام کرد: تعدادی از ایمیل‌ها مربوط به ایرانیان داخل کشور است.

در این راستا سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با مهر از بررسی ابعاد این حمله رایانه‌ای خبر داد و گفت: تا زمانی که سرویسی مانند ایمیل ملی در کشور نداشته باشیم و بستر پست الکترونیکی مورد استفاده کاربران، همانی باشد که سایر کشورها از آن استفاده می‌کنند، موضوع هک و سرقت اطلاعات طبیعتا قابل انجام است و در حال حاضر نیز امکان دارد چنین حمله‌ای صورت گرفته باشد.

ارسال اطلاعات دارای طبقه‌بندی و حساس با درنظر گرفتن ملاحظات

وی با بیان اینکه در حال بررسی ابعاد و حجم اتفاق صورت گرفته هستیم، افزود: باید در کشور بستر امن ایمیل ملی فراهم شود؛ در واقع دیتاسنترها و میزبانی این ایمیل‌ها باید در کشور صورت گیرد و از بیرون دسترسی به آن امکان نداشته باشد تا ما بتوانیم از آن حفاظت کنیم.

سردار جلالی به کاربران توصیه کرد تا فراهم شدن بستر امن ایمیل ملی در انتقال و ارسال اطلاعات دارای طبقه‌بندی و حساسیت از طریق ایمیل ملاحظاتی را صورت دهند.

وی گفت: تا زمانی که میزبانی داده و دیتاسنتر، سیستم عامل و نظام برنامه‌ریزی آن در اختیار ما نباشد نمی‌توانیم به صورت ۱۰۰ درصد در مورد امنیت اطلاعات صحبت و آن را کنترل کنیم.

هک ایمیل کاربران ایرانی با هدف بهره برداری از اطلاعات تحقیقاتی

در همین حال محمدرضا فرجی پور معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ظرف ۲ روز آینده اطلاعات دقیقی از خبر هک ایمیل‌های ایرانی توسط این سازمان اعلام می‌شود، افزود: تا زمانی که بررسی دقیقی صورت نگیرد نمی‌توان در مورد قطعیت این حمله رایانه‌ای اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به اغلب آدرس ایمیل‌های هک شده در ایران که مربوط به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، گفت: حدس اولیه این است که این اقدام نوعی شیوه جمع‌آوری اطلاعات از محققان و دانشمندان کشور و حتی کسانی که دنبال تحقیقیات مختلف و موضوعات ویژه هستند است که می‌توان از روی آدرس‌های ایمیل و نامه‌های پستی اطلاعات و برنامه‌های این افراد را کشف و شناسایی کرد و در مقاصد بعدی از آن بهره‌برداری اطلاعاتی شود اما این تحلیل تنها در حد حدس و گمان است اما برای نتیجه نهایی باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل گفت: میل سرورهایی که مورد حمله قرار گرفتند باید خودشان را امن کنند و تغییر پسورد مشکل فردی را حل می‌کند اما سازمانی که سرور میزبانی پست الکترونیک را در اختیار مشترکان قرار می‌دهد باید با استفاده از دستگاه‌های حفاظتی امنیت بیشتری ایجاد کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    34 1
    اتفاقن هیچکدوم از آدرسای اعلام شده از ایمیلهای یاهو و گوگل و امثالهم نبود!!! همشون مربوط به یا دانشگاه یا شرکتها بودن! بهرحال میتونید برای کارهای اداری یا امنیتی ایمیل داخلی درست کنید ولی مردم رو دیگه مجبور به استفاده ازون نکنید لطفن!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    41 0
    اين داستان را ساختيد كه اينترنت و ايميل ملي را مطرح كنيد
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    45 0
    شرط مبیندم خودشون هک میکنن و بعد میگن دیدید امنیت ندارین حالا بیاین از اینترنت و ایمیل ملی استفاده کنین!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    17 0
    پلیس آلمان بیکاره مگه بشینه لیست ایمیلهای ایرانی رو در بیاره بده به شما؟ بعدش هم این ایمیلها که اکثرا برای دانشگاه ها و صدا و سیما هست .پلیس آلمان از کجا متوجه شده که اینها هک شدن؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      1 0
      بابا بیخیال طرف خالی بسته
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    12 1
    بنده به عنوان کارشناس امنیت اطلاعات یک سوال دارم از سازمان محترم پدافند غیر عامل. کشف ماجرا و اعلام آن توسط واحد رسیدگی به جرایم شبکه‌ای پیشرفته پلیس آلمان به پلیس فتا ایران صورت گرفته و لزوما پدافند غیر عامل در زمان مورد نظر هیچ اطلاعی از موضوع مذکور نداشته و به عنوان مرجع بازدارنده ،چه در قبل از وقوع حادثه،چه در حین حادثه و حتی پس از آن هیچ تمهیدات مناسب و اطلاع رسانی دقیقی نداشته است. دوما تمامی ایمیل های هک شده در ایران با دامنه ir بوده و ایمیل های سازمانی محسوب میشدند، مانند ایمیل سازمانی صدا و سیما irib.ir که قطعا میزبانی آن در ایران است ،و البته بنده به 100 دلیل فنی و تخصصی دیگر نیز این توجیه سازمان را دردفاع از عملکرد خود و توصیه به ایمیل ملی مطلقا نمیپذیرم
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    13 0
    شما كدام يك را مي‌پسنديد: 1- ايميل خارجي داشته باشيد و احتمال هك شدن ايميل و سرقت اطلاعات شخصي‌تون توسط خارجيها وجود داشته باشه كه ممكنه سوء استفاده از اين اطلاعات بشه. 2- از ايميل داخلي استفاده كنين و قطعا پليس فتا و ساير ارگانهاي ذيربط داخلي به اطلاعات شخصي‌تون دسترسي داشته و هر كاري خواستند باهاش بكنن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 0
    همه این ایمیل هایی که نام بردین با دامنه .ir در داخل میزبانی میشن، پس این توصیه به استفاده از ایمیل ملی و... دیگه چه صیغه ای است؟! همه این ها کار خودشونه و میخوان با این کار به صورت غیر مستقیم مردم را دعوت به استفاده از ایمیل های داخلی ناامن کنند!! چی فکر کردن در مورد مردم؟؟
  • هموطن EU ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 4
    ما به سرورهای ایرانی نیاز نداریم...99.99% ایمیلهای ایرانی ها روی سرورهای قدرتمند یاهو و گوگل و مایکروسافت(هاتمیل) هست و لاغیر
  • منصوره A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 0
    هر دلیلی را پیدا میکنند برای ملی کردن اینترنت اقا ما دوس داریم ایملامون هک بشند. خواهشا دنبال بهانه نباشید. چرا ایمیل کاربرای عادی رو هک نمیکنند؟؟؟؟ خب برای سازمانها و خودتون ملی بیارید اما کاری با ما ملت نداشته باشید... اقا به ما چه کارای شما هاا برای ما تصمیم نگیرید اون از یارانه اینم از اینترنتو کلا بگید ملت برید بمیرید. رو نداره که... اه
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 0
    اتفاقا تو ایران که فقط ملی ها هک شده. بعد بیایم از اینترنت و ایمیل ملی استفاده کنیم؟! خدا جیمیل رو از ما نگیره
  • بی نام A1 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 1
    یادم نمیره هیچ وقت که هرسال چند روز مونده به انتخابات ر ج ایمیلهای ما مخصوصا تو جیمیل بطور عجیبی یهو هک میشه.ما که میدونیم اینکارا واس چی و بدست کیا انجام میشه خجالت اوره
  • آلفردو A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 0
    اینها فقط با مردم سرِ لج و لجبازی دارند، وگرنه 99 مردم دارند با صدای رسا و بلند میگند توی زندگی ما دخالت نکنید، برای ما و به جای ما تصمیم نگیرید
  • hassan A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    1 0
    اینترنت ملی یا همون اینترانت یه چیزه خیلی مسخره است و الان بنده اینترنت ملی دارم و به هیچ سایتی دسترسی ندارم فقط سایت های داخل ایران اونم خیلی زیاد نیستن حتی گوگل هم باز نمیکنه ولی هی مانور میدن روی اینترنت ملی