توصیه  بهرامن به دولت در مورد افزایش قیمت بنزین: مراقب تورم باشید

افزایش بهای سوخت در صورتی که با کنترل دولت همراه نباشد، منجر به رشد تورم می شود.

بهاره چراغی: هر روز که به زمان افزایش قیمت بنزین نزدیک تر می شود، نگرانی های مردم در مورد آینده تورم و رشد قیمت ها بیشتر می شود. دولت به صراحت اعلام کرده است که با کنترل نقدینگی اجازه رشد قیمت ها را نمی دهد ولی به نظر می رسد که هنوز اجمال کارشناسی دقیق در این مورد صورت نگرفته باشد. محمد رضا بهرامن عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران ونایب رئیس خانه معدن ایران نیز اعتقاد دارد که دولت باید در اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها دقت زیادی به موضوع تورم داشته باشد. گفت و گوی کوتاه او را می خوانید.

به نظر شما افزایش قیمت بنزین و اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها تا چه حد در رشد تورم تاثیر گذار است؟

ما در پی برنامه های برای تولید بیشتر هستیم و نگاه ما نگاه تولید است. هر چه واقع بینانه تر به مسائل بپردازیم نتیجه مطلوبی برای برنامه ریزی و توسعه  اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت. اقتصاد مقاومتی در واقع مسیری را شناسایی می کند برای تولید با کیفیت بالا و در نهایت رسیدن به بازارهای مطلوب و البته راهی جز این نداریم و لذا زمانی که ما امروز با این شرایط می خواهیم در مسیر توسعه حرکت کنیم یکسری از فاکتورها را بایستی مد نظر قرار دهیم. نگاه ما این است که به هر حال وقتی می خواهیم به جوامع جهانی خودمان را نزدیک کنیم و بخواهیم جذب سرمایه گذاری را بیشتر ببینیم بایستی ابزارها و فاکتور های تولید به واقعیت نزدیک تر باشد . همیشه معتقدم که نباید شوک های ناگهانی به این بخش وارد شود و ابزار مطالعاتی و ابزارهای که می خواهد به صورت برنامه ریزی شده وارد جامعه شود قطعا مورد استقبال ما خواهد بود. زمانی که فاز اول هدفمند کردن یارانه ها انجام شد اگر ما راهکارهایی که برای حمایت از تولید وجود داشت را می دیدیم امروز دیگر آن چالش های که با ان روبه رو هستیم را در جامعه مشاهده نمی کردیم و حتما با رشد نقدینگی که امروز با ان دست و پنجه نرم می کنیم گرفتار نمی شدیم. مطمئنا اگر تولید را در نگاه حمایتی می دیدیم با افزایش قیمت حامل های انرژی شاهد این بودیم که در بخش اول مسلما امروز ما این شرایط را نداشتیم چون اگر ما می توانستیم تولید را حمایت کنیم، قاعدتا یک گردش خوب در نقدینگی که بخش مهم اقتصادی کشور نیز به شمار می آید داشتیم و بخشی از این نقدینگی های که در واقع به ابزارهای غیر تولیدی بدل شده بودند اینها به بخش تولیدی منتقل می شدند و مطمئنا جامعه  گرفتار این چالش نبود. اما اکنون در مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها باید تمام مراحل مدیریت شود به این معنی که ما در مرحله ای اجرایی شدنش نباید فقط نگاهمان به از بین بردن  نقدینگی باشد بلکه بایستی به واقعیت​های اقتصادی در جوامع مختلف برسیم. جامعه ایرانی ما جدا از سایر جوامع دیگر در دنیا نیست حداقل اینکه کشورهای منطقه الگوی هستند برای طی مسیر یا مسیریابی در این جاده های پر پیچ و خم. دولت اگر نتواند بخش انرژی کشور را مدیریت کند این انرژی به هدر خواهد رفت و انرژی از بخش های تولیدی خارج خواهد شد.

به نظر شما این یارانه 10 هزار میلیاردی که دولت قصد دارد به تولید بدهد می تواند قدری از مشکلات تولید کشور را برطرف کند؟

ما یارانه را به معنی کمک نمی بینیم بلکه آن را به معنی سرمایه گذاری در جهت توسعه می دانیم. چون امروزه بخش تولید ما نیازمند کمک به مفهوم با نگاه بد است. نیاز جامعه ما امروزه یکی از مهمترین فاکتورها است جامعه ما یک بازار 75 میلیونی است و نباید فراموش کنیم که این بازار نیاز به تولید با کیفیت بالا دارد لذا دولت وظیفه دارد برای استفاده از تکنولوژی های نو با توجه به اینکه درهای جوامع بین المللی و جهانی به روی ما باز شده است کمک کند. باید از این فرصت ها استفاده کنیم و شرایط را در جهت ارتقاء واحدهای تولیدی با استفاده از همین تکنولوژی که بدست می آوریم داشته باشیم.

تولید بالا باعث می شود که مازاد تولید داشته باشیم و همین امر در نهایت باعث می شود که بتوانیم علاوه بر رفع نیازهای مردم کشورمان در صادرات نیز موفق شویم. این موضوعات انتظاراتی است که ما تشکل ها از دولت داریم. انتظار واقعی ما این است که دولت در این شرایط بحرانی در اقتصاد مقاومتی نگاه واقعی اش را فقط به بخش تولید با یک نگاه کاملا مدیریت شده استفاده کند و نقش تشکل ها را به هیچ عنوان فراموش نکند.

از نظر شما دولت راه دیگری به جز اجرای هدفمند کردن یارانه ها برای بهبود شرایط جامعه دارد؟

اعتقاد من بر این است که اصلا چرا دولت نباید این کار را کند اتفاقا باید خیلی راسخ فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها را انجام دهد. چون اگر این اتفاق نیفتد ما مجبور می شویم در زمان بحران ها دست به کار شویم که می​تواند آسیب هایش به مراتب بیشتر از این شرایطی باشد که در محاسبات خودمان نظاره​گر هستیم. در این شرایط چه تولید و چه مصرف با نگاه روشن به این مسائل بیندیشند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. باز هم تکرار می کنم که دولت باید با یک مدیریت قوی به تمام این مسائل انسجام بخشد.

مردم تا چه حد برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها و گران شدن حامل های سوخت آمادگی دارند؟

مردم از مرداد ماه سال گذشته این امادگی را داشتند که این حرکت انجام شود زیرا در قانون بودجه سال گذشته افزایش قیمت حامل​های انرژی پیش بینی شده بود و امروز اگر این اتفاق بیفتد دولت باید واحد های تولیدی و واحدهای که اثرشان در جامعه بیشتر است را تقویت کند و ضمنا دولت فراموش نکند که اگر هدفش از درآمدهای بدست امده از مازاد ارقام صرفا تنظیم یارانه ها باشد مسلما اشتباه بزرگی خواهد کرد که این امر باعث رشد نقدینگی می شود و این شروع دوباره  یک تورم غیر عادی در کشور خواهد بود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =