چهار مرجع تقلید نظر خود را درباره گرفتن یارانه در مرحله جدید اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین، چهار مرجع تقلید در پاسخ به سوالاتی درباره عدم دریافت یارانه توسط همه مردم در مرحله جدید نظر خود را اعلام کردند. پاسخ ها را در جدول زیر می خوانید.

نام مرجع

پاسخ

آیت‌الله مکارم شیرازی

با توجه به اینکه بیت‌المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می‌بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند، دیگر اقشار نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

و اینکه بعضی می‌گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می‌نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می‌شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می‌شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی‌شده است و با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد، مسئله مساوات مطرح نیست.

بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان‌شاءالله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، ان‌شاءالله دولت محترم به عهد خود وفا می‌کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد.

آیت الله سبحانی

اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت المال متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند.

فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلما برای آنها گرفتن یارانه حلال است، اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست.

فکر می کنم بیش از نیمی از مردم غیر از طبقه کارگر در روستاها، به اندازه ای که شأن آنها است، تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است، بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند.

آیت الله نوری همدانی

این قبیل اموال که در تحت اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولین محترم حکومت اسلامی، بیت المال را در راه تامین احتیاجات ملت مصروف نمایند.

منتها، احتیاجات باید دسته بندی شود و اولویت بندی ها بر اساس «الاهم فالاهم» مورد توجه کامل قرار بگیرد و با توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی ها انجام بگیرد. بنابراین چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تامین نیازمندی ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.

آیت الله علوی گرگانی

کسانی که تمکن مالی دارند، یارانه نگیرند. چون یارانه برای کمک به بخش ها و خانواده های نیازمند است، ولذا کسانی که عرفا دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تاثیر در زندگی آنها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند .

دولت نیز متقابلا موظف است، وجوه حاصله از این امر را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    77 4
    یارانه حق همه مرم ایرانه.درامد این چند سال یارانه کجا رفت ؟ جاده درست شد !هزینه درمان کم شد ! چی شد
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    70 5
    مگر یارانه از محل درامد نفت نیست ؟مگر نفت در زمان مصدق ملی ( یعنی برای همه مردم ) نشد ؟چرا یک عده نگیرند ؟
  • شقایق IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    44 3
    خواهش میکنیم مبلغ آب برق گاز نان شیر بنزین رابر گردانند سرجای اولش دیگه به کسی هم یارانه ندهندوالسلام چرا دروغ، در ضمن اگه راست میگن یارانه همه رویکجا قطع کنند ودرمان برای همه رایگان باشد به خودشن هم اینهمه زحمت ندهند وتبلیغاتی هم لازم نیست . وواقعا " دردولت جمهوری اسلام باید به کسی که ندار است حتما" از بیت المال مستمری بگیرد او هم حق زندگی دارد .
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    28 1
    خيلي از افراد جامعه ما شغل آزاد دارند و خيلي ها هم شغل شريف دلالي كه درآمد روزانه آنها معادل چندين ماه حقوق يك كارمند و يا يك كارگر است و درآمد آنها در هيچ كجا ثبت نمي شود وهيچ ردي هم از خود به جا نمي گذارند و ممكن است براي دولت هم تشخيص دادن اين افراد از ديگران كار چندان راحتي هم نباشد (ولي اگر سازمان مربوطه واقعا بخواهد ميتواند آنها را شناسايي نمايد) ولي تعجب آور اينكه همگي آنها نه تنها از دريافت يارانه بهره مند مي باشند معمولا ازحيث پرداخت ماليات نسبت به يك كارمند كه درآمد ثابت و بخور و نميري دارد مبلغ كمتري هم پرداخت ميكنند بطوريكه ميزان پرداخت ماليات ساليانه آنها غالبا از ميزان ماليات ماهيانه كارمندان و خيلي حقوق بگيران خيلي وقتها كمتر مي باشد لذا اكثريت كارمندان و مستمري بگيران دولت
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    38 4
    كلا يارانه رو برداريد همه قيمت ها رو به سال قبل سال 83 برگردونيد
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    19 0
    ما همچين با مردم داريم برخورد ميكنيم انگار ما كشور بدبخت وبيچاره هستيم در صورتي ما (ايران) يكي از ثروتمند ترين كشورهاي جهان است وملت ما بايد بهترين زندگي را داشته باشيم اما افسوس مدير در كشور نيست مديريت كند،در ژاپن از هر 100 نفر 1 نفر مخ است وهمان شخص مدير ميشود وپيشرفت ميكند در اين از 100 نفر 10 نفر مخ هستند كه آن 90 نفر دارند مديريت ميكنند واين وضع ما شد وآن 10 نفر مخ از رده خارج ميشوند واجازه كار نميدهند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    6 0
    اگر قرار است مبلغی به عنوان یارانه به مردم داده شود باید به همه داده شود حال انکه اگر کسی نخواست میتواند انصراف دهد .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    6 0
    با احترام بسیار زیادی که برای علمای دین دارم و حتی شاید انصراف هم بدهم ولی واقعا متاسف هستم زیرا این اموال بیت المال که موضوع درآمد یارانه ها می باشد دقیقا از اموال خراجیه می باشد. نمونه های زیر را بخوانید خودتان هم به آن اضافه کنید 0-درآمد حاصل از نفت که مال همه است 1-هزینه حامل های انرژی از چند سال پیش به جهت پرداخت نقدی یارانه به مردم افزایش یافته و قرار است باز هم افزایش یابد اما حالا وقت آن رسیده که دولت یارانه نقدی را هم از ما بگیرد 2-درآمد های حاصل از اتوبانها و بزرگراهها را به راحتی می توان حساب کرد (بسیار زیاد است) 3-درآمد حاصل از نیروی انتظامی (گواهینامه، جرایم، گذرنامه، تعویض گواهینامه، کارت پایان خدمت، تعویض پلاک و... که بسیار بسیار بالاست) 3-درآمدهای حاصل از منابع گردشگر
    • حسن A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 3
      سلام.به عنوان یک نصیحت:دوست عزیزم تا از یک مسئله به طور کامل آگاهی نداری،اظهار نظر نکن.منظور از اراضی خراجیه زمینهایی بود که در جنگ بین مسلمانان و کفار بدست می آمد و امروز ما همچین زمینی از کفار نگرفته ایم که متعلق به همه ی ملت باشد و بخواهیم به طور مساوات تقسیم کنیم و در فقه اسلام مسءله ی دیگری به نام انفال داریم که مـفـهـوم اصـلـى انـفـال نـه تـنها غنائم جنگى بلكه همه اموالى را كه مالك خصوصى ندارد مثل بـيـشـه زاره، جنگله، دره ها و سرزمينهاى موات ـ شامل مى شود و تمام اين اموال متعلق به خدا و پـيـامـبرص و قائم مقام اوست ، و به تعبيرديگر متعلق به حكومت اسلامى است و هرجا که حکومت صلاح بداند می تواند مصرف نماید.درود بر عالمان دین که همیشه ی تاریخ روشنگر حقیقت بوده اند.
  • حمید ملکی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    5 0
    بی نیاز فقط خداست .