روزنامه اعتماد نوشت:

30 نفر از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در دادسرای امور جنایی تهران از خانواده مردی که هفت سال قبل به دست دختری به نام ریحانه به قتل رسیده است خواستند او را ببخشند. حضور بی‌سابقه هنرمندان برای نجات دختر جوان از چوبه‌دار در حالی است که پرونده ریحانه پس از انجام مراحل مختلف قضایی به واحد اجرای احکام رسیده و او قرار است به زودی مجازات شود. اما چه اتفاقی افتاد که سبب شد ریحانه به عنوان متهم به قتل دستگیر شود؟


شروع ماجرا

تیرماه سال 86 جسد یک پزشک جراح به نام مرتضی - 40 ساله- که با ضربه چاقو به قتل رسیده بود، در دفتر کارش کشف شد. ماموران دریافتند چند پیامک بین مقتول و دختری 19 ساله به نام ریحانه رد و بدل شده است. به این ترتیب این دختر بازداشت شد. او در همان تحقیقات اولیه قتل را قبول کرد و گفت که در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است. او گفت: چند روز قبل از این اتفاق با مقتول و یکی از دوستانش به نام « ش» آشنا شدم. من در یک بستنی فروشی بودم و داشتم با تلفنم صحبت می‌کردم که آنها متوجه شدند من طراح هستم. می‌خواستم از مغازه خارج شوم که جلو آمدند و شماره‌شان را به من دادند و گفتند برای یک دفتر کار طراح می‌خواهند. من شماره را گرفتم و بعد از مغازه خارج شدم. چند روز بعد دوست مرتضی تماس گرفت و با من قرار گذاشت تا دفتر کار را ببینم. وقتی به آپارتمان رسیدم مرتضی سجاده‌اش را پهن کرد تا نماز بخواند. من در را نیمه باز گذاشته بودم اما او از من خواست در را ببندم و روسری‌ام را دربیاورم، قبول نکردم. وقتی از در فاصله گرفتم خودش جلو آمد و در را بست. خواست به من نزدیک شود. من قبول نکردم. یک لحظه که سرش را برگرداند من چاقویی از کیفم بیرون آوردم و از پشت ضربه‌یی به او زدم. مرتضی روی زمین افتاد. در همین هنگام در از بیرون باز و « ش» وارد شد. او به من گفت چکار کرده‌یی؟ به سمت اپن آشپزخانه رفت، چند کاغذ آنجا بود برداشت و فرار کرد. بعد هم من از خانه بیرون آمدم.

در همین حال تحقیقات پلیس نشان داد دو لیوان آبمیوه روی اپن آشپزخانه محل قتل وجود داشت که یکی از آنها را مرتضی مقتول پرونده خورده و دیگری برای ریحانه ریخته شده بود که حاوی داروی بیهوشی بود. هرچند اعترافات متهم دور از واقعیت به نظر می‌رسید اما پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. قضات دادگاه در سه جلسه به این پرونده رسیدگی کردند و سرانجام با وجود اینکه ریحانه ادعا می‌کرد عملش مصداق دفاع مشروع است به قصاص محکوم شد.

در چنین شرایطی پرونده بعد از سیر مراحل قانونی به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد تا حکم قصاص ریحانه بعد از هفت سال اجرا شود. با این حال واحد اجرای احکام جلسه‌یی ترتیب داد تا شاید اولیای دم حاضر به بخشش ریحانه شوند.

در این جلسه که صبح دیروز با حضور خانواده مقتول، پدر و مادر ریحانه و بیش از 30 نفر از هنرمندان از جمله جمشید مشایخی، بهزاد فراهانی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا کیانیان، بهاره رهنما، رویا تیموریان، ایرج راد و... برگزار شد هنرمندان تلاش کردند تا دل رنج دیده خانواده مرتضی را برای بخشش ریحانه به دست بیاورند. در ابتدای این جلسه ابتدا خانم حاجی، یکی از مسوولان این واحد توضیح مختصری درباره روند رسیدگی به این پرونده ارائه داد و گفت: این پرونده یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های قضایی است. در روند رسیدگی به این پرونده متهم می‌گوید من قتل را انجام داده‌ام و من را ببخشید اما اولیای دم می‌گویند قتل را فرد دیگری انجام داده و پرونده مبهم است. همین موضوع پرونده را پیچیده کرده است. با این حال از آنجا که در روایات و قرآن مجید افراد به بخشش و گذشت توصیه شده‌اند از اولیای دم می‌خواهم ریحانه را ببخشند. او به دلیل تصمیم اشتباه دست به این کار زده است. شاید اگر ریحانه کمی صبر می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد. اجرای حکم حق اولیای دم است با این وجود از آنها خواهش می‌کنم حرف‌های هنرمندانی که به دادسرا تشریف آورده‌اند را بشنوند و در صورت امکان ریحانه را ببخشند.


آنچه اولیای دم گفتند

پسر ارشد مقتول که در برابر هنرمندان قرار گرفته بود، گفت: از طرف واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی ما را دعوت کرده بودند تا آخرین نظرمان را راجع به این پرونده بدانند. ما هم آمدیم تا برای آخرین مرتبه خواسته مان را که قصاص است مطرح کنیم. متاسفانه پرونده قتل پدرم ابهام زیادی دارد و بعد از گذشت هفت سال این ابهامات برطرف نشده است. من و خانواده‌ام از اول گفتیم اگر ریحانه واقعیت را بگوید ما او را می‌بخشیم اما تا حالا کتمان کرده و حرف‌های اولش را تکرار می‌کند. او فکر می‌کند قرار است دستی پنهانی او را نجات دهد. او باید این واقعیت را بپذیرد که اگر واقعیت را نگوید اعدام می‌شود. متهم خودش اعتراف کرد که با چاقو قتل را انجام داده و حق او قصاص است. پسر مقتول ادامه داد: در این مدت خانواده‌ام از درون می‌سوزد. ما سخت دل آزرده و ناراحت هستیم. شما باید خودتان را به جای ما بگذارید. از همه بزرگواران می‌خواهم به جای اینکه با ما جلسه داشته باشند با ریحانه جلسه بگذارند تا او واقعیت‌ها را بگوید. دیگر راه فراری نیست به جز اینکه او حقیقت را بگوید. حرف زدن درباره این موضوع خیلی تلخ است. در ادامه این جلسه همسر مقتول که اشک می‌ریخت در چند جمله گفت: آن زمان یکی از پسرهایم 9 ساله بود. دخترم تازه دو ماه از عروسی‌اش می‌گذشت و پسر بزرگم هم دو روز از عروسی‌اش می‌گذشت. بعد از این ماجرا حرف‌هایی زده شد که به آبروی خانوادگی ما لطمه وارد شد. با این حرف‌ها علاوه بر از بین بردن جسم شوهرم، او را ترور شخصیت کردند. ریحانه بعد از دستگیری گفت چاقو را یک هفته قبل از تجریش خریده بود. حالا هم باید قصاص شود. داغ ما سنگین است. دختر مقتول یکی دیگر از اولیای دم بود که صحبت کرد. او گفت: پدرم همیشه به ما می‌گفت هیچ چیز از شما نمی‌خواهم جز اینکه عفت‌تان را حفظ کنید. بعد از قتل پدرم از حرف‌هایی که به دروغ درباره‌اش زدند سوختم. چطور می‌شود از مجازات کسی را که راحت پدرم را کشته است چشم‌پوشی کرد. چهارمین نفر از اولیای دم مادر مقتول بود. او که در طول جلسه مدام اشک می‌ریخت در حالی که عکس پسرش را در دست گرفته بود گفت: پسرم آخرین مرتبه سه روز قبل از این حادثه پیش من آمد و دیگر او را ندیدم تا اینکه فهمیدم او را روی سجاده‌اش کشته‌اند. اگر پسرم تصادف کرده بود یا در یک دعوا کشته شده بود قاتلش را می‌بخشیدم اما این موضوع طوری است که نمی‌توانم از خون پسرم بگذرم. ما رضایت نمی‌دهیم. جلسه را ادامه ندهید. در ادامه این جلسه چند نفر از هنرمندان نظرات خود را در این باره مطرح کردند و از اولیای دم خواستند ریحانه را ببخشند.


رخشان بنی‌اعتماد: با اعدام ریحانه چه چیز درست می‌شود؟

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما نخستین نفری بود که در این باره صحبت کرد. او گفت: ابعاد این پرونده بزرگ است و با حضور ما در اینجا چیزی درست نمی‌شود. اگر واقع‌بین باشیم دردی که خانواده مقتول تحمل می‌کنند را متوجه می‌شویم. حضور ما بیشتر آنها را آزار می‌دهد. ما برای رد اتهام کسی که دست به قتل زده اینجا نیامده‌ایم. اما من به عنوان یک مادر می‌خواهم چند نکته را مطرح کنم. متاسفانه شاهد رشد فزاینده خشونت و فساد هستیم و در لوای برخی مسائل از این خشونت می‌گذریم. می‌خواهم به عنوان یک وظیفه اجتماعی بگویم که باید جلوی رشد چنین خشونت‌هایی را گرفت. در این پرونده ابهامات زیادی وجود دارد اما من از قاتل دفاع نمی‌کنم. چرا که نمی‌خواهم شرافتم را زیر پا بگذارم. شما به این فکر کنید که با اعدام ریحانه چه چیز درست می‌شود؟ شما بیایید و با بخشش، درس بزرگی به جامعه بدهید.


مشایخی: گذشت و دلنوازی را عزیزم از درخت آموز

دومین هنرمندی که در این باره صحبت کرد جمشید مشایخی بود. او گفت: من خاک پای همه مادران هستم. وقتی مادر مقتول را می‌بینم با خودم می‌گویم اگر من جای ایشان بودم چه کار می‌کردم؟ پاسخ این سوال را استاد شهریار داده است: گذشت و دلنوازی را عزیزم از درخت آموز، که سایه از سر هیزم شکن هم وا نمی‌دارد. من دست و پای مادر مقتول را می‌بوسم و خواهش می‌کنم ریحانه را ببخشید. البته اگر هم نبخشید باز هم برایم عزیز و محترم هستید.


کیانیان: همه ما باید روزی بخشیده شویم

هنرمند دیگری که از اولیای دم درخواست بخشش ریحانه را داشت رضا کیانیان بود. به نظرم یکی از سهمگین‌ترین کارها قسم خوردن است. اما من حالا به قرآنی که در دستم است اولیای دم را قسم می‌دهم که ریحانه را ببخشند. در قرآن کریم آمده که اگر ببخشید بهتر است. اگر کسی را نجات دهید ملتی را نجات داده‌اید. کیانیان ادامه داد: مادرم برای به دنیا آمدن من نذر و نیاز زیادی کرد و به امام رضا (ع) متوسل شد. به همین دلیل وقتی من به دنیا آمدم اسمم را رضا گذاشتند. من همیشه توسل خاصی به امام هشتم دارم. از شما می‌خواهم ریحانه را ببخشید. چون با این کار ملتی را بخشیده‌اید. همه ما باید روزی بخشیده شویم. فکر نمی‌کنم آن مرحوم هم راضی باشد که این دختر قصاص شود. این بازیگر سینمای ایران ادامه داد: من شاگرد مرحوم حاج آقا دولابی هستم. یک روز ایشان به من گفت مگر نمی‌خواهی رفتی آن دنیا بخشیده شوی؟ پس ببخش تا بخشیده شوی.

رویا تیموریان: در این پرونده ابهامات زیادی وجود دارد

رویا تیموریان، هنرپیشه دیگری بود که در این جلسه صحبت کرد. او گفت: دعا می‌کنم چنین اتفاقی برای هیچ خانواده‌یی نیفتد. اما همان‌طور که اولیای دم گفتند در این پرونده ابهامات زیادی وجود دارد. از شما خواهش می‌کنم اجازه بدهید این ابهامات برطرف شود.


ناگفته‌های مادر ریحانه

مادر ریحانه که خود بازیگر با سابقه تئاتر است در ادامه این جلسه از اولیای دم خواهش کرد دخترش را ببخشند. او خطاب به آنها گفت: من هفت سال است که می‌خواستم شما را ببینم. من این سوال را دارم که چرا این پرونده تا این حد ابهام دارد؟ بارها دخترم را تحت فشار گذاشتم تا واقعیت را بگوید. گفتم آیا کسی به تو دستور داده که این کار را بکنی؟ می‌دانم مرحوم فرد بی‌ارزشی نبود. او مرد ارزشمند، فرهنگی و مثبتی بود. اما در این سو من هم آدم پاکدامنی هستم. سعی کردم دخترم هم پاک باشد. این ابهامی که اولیای دم از آن صحبت کردند برای من هم وجود دارد. بچه من هم دختر بدی نبود. ریحانه تحصیلکرده است. این حرف‌هایی که قبلا درباره دخترم زدند ساختگی است. مادر ریحانه بغضش ترکید و ادامه داد: در این سال‌ها ما هم رنج‌های زیادی کشیدیم. بعد از این حادثه من هم آواره کوچه و خیابان شدم. دوری دخترم کمرم را شکست. حرف من این است که ابهام پرونده را برطرف کنید. به شرافتم قسم می‌خورم اگر با هم صحبت کنیم حقیقت را کشف می‌کنیم. به مرگ دخترم که نفسم به نفس او بند است اگر این حقیقت برایم کشف شود خودم می‌گویم چهارپایه را از زیر پای دخترم بکشید. کشتن دخترم برای شما 10 دقیقه است. برای من یکسال سیاه پوش شدن دارد اما اگر حقیقت کشف نشود یک عمر با فقدان حقیقت دست و پنجه نرم می‌کنیم.


مردی که قاتل برادرش را بخشید

در جریان جلسه صلح و سازش مرد جوانی که چندی پیش برادرش کشته شده بود تحت تاثیر حرف‌های هنرمندان گفت قاتل برادرش را می‌بخشد و خانواده‌اش را راضی می‌کند که آنها هم قاتل را ببخشند. این جوان گفت: سال 88 در حالی که همه‌چیز برای ازدواج برادرم آماده بود جوانی او را با پنج ضربه چاقو به قتل رساند. یکسال گذشت و خبری از دستگیری قاتل او نبود. نذر و نیاز کردم و به امام رضا (ع) متوسل شدم تا قاتل برادرم به دام بیفتد. چند روز بعد او دستگیر شد و همه مراحل قانونی هم انجام شد. حالا قرار است هفته آینده طبق خواسته ما قاتل را قصاص کنند اما حالا تصمیم گرفتم او را ببخشم و خانواده‌ام را هم برای بخشش راضی کنم. در حالی که این جوان صحبت می‌کرد همه حاضران در جلسه اشک می‌ریختند و او را برای بزرگواری‌اش ستایش می‌کردند.


آخرین اظهارات ریحانه

در ادامه این جلسه ریحانه که از زندان زنان به دادسرای امور جنایی منتقل شده بود در شرایطی که سرش را پایین انداخته بود، گفت: به جز عذرخواهی کار دیگری از دستم بر نمی‌آید. او که اشک می‌ریخت ادامه داد: می‌دانم هرچقدر هم که بگذرد این مصیبت قابل جبران نیست. اما این اتفاق در شرایط خاصی افتاد. او که دیگر گریه امانش را بریده بود، ادامه داد: من به این فکر نمی‌کنم که یک هفته یا یک ماه تا مرگم زمان مانده. چون من همان شب که این اتفاق افتاد مردم. از همان لحظه روح از بدنم جدا شد. من چیزی ندارم که بگویم جز عذرخواهی. او خطاب به اولیای دم گفت: من را به خاطر مادرم ببخشید. خدا می‌داند که من ذره‌یی از مرگ نمی‌ترسم چون فکر می‌کنم بعد از اجرای حکم تازه زنده می‌شوم. هیچ اجبار و ترسی برای نگفتن واقعیت وجود ندارد. چه کسی حاضر است از جان خودش بگذرد؟ چه کسی آنقدر ارزش دارد تا آدم به خاطرش اعدام شود؟من فقط طلب بخشش دارم.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    132 7
    کلا همه چیز مبهمه ... حتی اینکه یک پزشک جراح به نام مرتضی - 40 ساله- کی ازدواج کرده که زمان قتل یکی از پسرهایش 9 ساله بوده و دخترش تازه دو ماه از عروسی‌اش می‌گذشته و پسر بزرگش هم دو روز از عروسی‌اش گذشته بوده ؟
  • بی نام GB ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    438 9
    خدا هيچ بنده اي روتو اين شرايط نذاره:(
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      62 2
      آمین
    • سرباز فراری A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      28 3
      اگه طبق گفته های متهم باشه و برای دفاع از عفت و شرفش قتل کرده باشه که درود بر شرفش و مرحبا به اراده ت و با افتخار زیر طتاب دار برو ولی اگه اینجوری نباشه و روی سجاده و به عمد مرتکب قتل شده باشه باید به اشد مجازات برسه که اعدامه البته من با حبس ابد موافقترم
    • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 4
      اعدام وحبس ابد هیچ فرقی باهم ندارن
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      7 2
      کی به آمین منفی داده؟؟؟
  • عاطفه A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    70 14
    دیشب که اخبار گفت دیه دادن و خونواده مقتول هم گفتن پول دیه رو واسه مدرسه سازی خرج میکنن
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      39 8
      منم از یکی از حضار شنیدم دیه گرفتن حتی مبلغشم گفت
    • معصومه A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      38 1
      اون با این فرق می کنه ، اون پسر بود!
  • سجاد IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    هیچ منطقی پشت بخشش قاتلی که با پنج ضربه چاقو طرف رو کشته نیست من نمیدونم تو این مملکت چرا همه طرفدار بخشش قاتل ها هستند؟ این هنرمندان گرامی هم وقت و هزینه اش رو صرف ازدواج جوانان فقیر کنند بهتره
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      16 23
      خداوند متعال در قرآن بند و تبصره ای برای منطقی بودن یا نبودن بخشش قتل عمد قایل نشده ...شما از کدوم منطق حرف میزنی دقیقا؟!
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      21 6
      به نظر ریجانه بیگناه نمیاد. اگه دفاع از خود بود مطمئنا صحنه قتل و تعداد ضربات جور دیگه بود. اما با اعدام ریجانه چه چیز درست میشه؟ باید حبس ابد بخوره. کلا الان برای هر جرمی اعدام میکنن خودش باعث میشه مجرمها بگن آب که از سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب. برای جرم های دیگه غیر از قتل نباید اصلا اعدام در نظر بگیرن و برای قصاص هم باید یه گزینه بزارن اگه اولیای دم تمایل داشتن به جای اعدام حبس ابد لحاظ شه
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    249 5
    توضیحات شما هم ایهامات زیادی داره.بالاخره این "ش" دستگیر شده یا نه؟ چرا کسی راجع به داروی بیهوشی حرفی نمی زنه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      110 4
      داروی بیهوشی که بعد قتل هم میشه تو آب میوه ریخت ... خرید چاقو یک هفته قبل از اون اتفاق خیلی ابهام برانگیزه ... یا اینکه اگر کسی بخواهد عملی خلاف انجام دهد چه نیازی به سجاده دارد ... بر فرض که آدم ظاهر الصلاحی هم باشد و اعتقاداتش مشکل داشته باشد چرا باید در آن هنگام سجاده پهن کند ... منطقی نیست ... به نظر من که اصلا نمی‌شه به این راحتی داستان قاتل رو باور کرد ...
    • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      5 1
      اين پرونده فقط به يك پوآرو نياز داره كه متاسفانه وجود خارجي نداره
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    284 4
    مشخص نيست اين آقاي ش دوست مرتضي چه گفته چه كرده و الآن كجاست؟
  • مارال IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    40 9
    داغ کردم
  • بی نام NZ ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    24 37
    ابعاد پنهانی وجود ندارد ، این خانواده محترم لطفا گذشت کنن انشالله میبینن که خدا درهای رحمتش رو باز میکنه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    105 1
    اين داستان بيش از حد ساختگي است كه بتوان آن را باور كرد ؟؟ چرا وقتي مرتضي قصد نزديك شدن داشته ريحانه فرار نكرده !! چرا چاقو در كيف بوده !! اگر قصد نزديك شدن داشته چرا پشتش را به قاتل كرده و اصلا چرا از پشت چاقو زده !! از كجا ريحانه بعد از قتل خود داروي خواب را در ليوان نريخته باشد !! چرا مرتضي در زمان حضور ريحانه سجاده پهن كرده تا نماز بخواند ؟! آيا سجاده را مرتضي پهن كرده يا ريحانه ؟!! چرا آقاي ش بعد از ديدن قتل فرار كرده !!؟ كاغذ هايي كه آقاي ش برداشته چه بوده !! رابطه آقاي ش با پروانه چه بوده است؟؟!! به نظر مي رسد كشف حقيقت سخت نباشد به نظر من قبل از تقاضاي بخشش بايد واقعيت ماجرا مشخص گردد ؟؟!!
    • ندا A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      42 5
      ریحانه شد پروانه؟؟؟تو باید کارگاه بشی!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    اگه قصد دختره قتل نبوده چرا از یک هفته قبل چاقو خریده و به خانه مقتول برده و او را کشته ؟
    • مهدی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      57 35
      نمیدونی حرف نزن . خونه چیه خودش میگه رفتم دفتر کارش
    • سلمان A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      29 3
      خرید چاقو والا تو این دوره زمونه یه خانوم از واجباته که چاقو همراه داشته باشه. حالا شاید از شانسش وقتی تازه تهیه کرده این اتفاق افتاده. چیز عجیبی نیست. اونم چون خودش داره بیان می کنه.
  • احمد IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    132 9
    به نظر منهم این قضیه مشکوکه! خصوصا اینکه اصلا نقش اون دوست مقتول که چند تکه کاغذ برداشت و رفت چی شد؟ الان کجاست؟ رو سجاده کشته شده! از پشت چاقو خورده! چاقورو از تجریش تازه خریده! پیامک های ردوبدل شده چی بوده؟؟؟؟؟؟ گرچه قصاص راه حل نیست و خیلی هم دردناکه ولی منم جای اولیای دم بودم به این راحتی نمی بخشیدم. هنرمندان هم فقط ادای روشنفکرارو درمیارن توهمه چیزم بدون اطلاع دخالت میکنند
    • وروجك A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      44 13
      آفرين/يكى از بهترين نظراتى كه بود تو يه سالِ گذشته خوندم
  • علی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    99 6
    دختری که 19 ساله باشه و سرخود این اتفاقا میافته! دختر بچه 19 ساله میگه من طراح دکوراسیون داخلیم!!؟؟ بعد پا میشه تنهایی با دوتا مرد میره خونه اش!
  • فرهاد A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    64 14
    فقط یه کلمه انداختیم دهنمون و هی میگیم بخشش بخشش بخشش....اقا و خانم بازیگر که هی میگی ببخش اسلام از بخشش فلان گفته یه بار شده از قبح این ادم کشی هم حرف بزنی بابا تو چاله میدونشم انقد راحت ادم نمیکشتن...بیا فرهنگ سازی کن دولت عزیز برا حمل چاقو و فروش اون محدودیت بذا...موقع قصاص شمر هم گریه کرده ابن ملجمم گریه کرده بخشش و بی ارزش نکنید حداقل رو قتل های به عمد
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    35 10
    قاتل در هر صورت باید محاکمه بشه
  • ارام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    61 2
    این فیلم های پایان باز ایرانی انقدر مبهم نیستند که این مطلب شما و گزارشتون
  • مهشيد A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    41 0
    يعنى چى تو سره دختره ميگذره؟؟!يكى نبوده تو اين چند سال تحقيق كنه و يه سرنخى به دست بياره!!!
  • مصطفی دانشجوی حقوق IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    56 3
    این بحث دفاع مشروع هم مصیبت عظماست برای عالم حقوق ... دفاع میکنه میگن نباید میکرده نمیکنه میگن باید دفاع میکرده ... در ضمن پرونده واقعا ابهام برانگیزه کسی که سجاده پهن کرده به دختر میگه در رو ببند؟بعد میاد در رو ببنده که این خانوم محترم بهش حمله میکنه؟اون دوستش چرا برگه هایی رو برداشته (با تاکید بر برگه ها) و فرار کرده؟و سرنوشتشم معلوم نیست؟جای قاضی پرونده بودم به این راحتی حکم قصاص نمیدادم چون پرونده معلومه کاملا ناقص هستش!
  • مرمی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    36 4
    به قول خونواده مقتول و مادر قاتل و همه ، این پرونده هنوز ابهام داره ! چه دلیلی وجود داره که این دختره راستش رو نگه؟؟ اخه مگه مرض داری ؟ همه رو می پیچونی؟ تو که بقول خودت قتل به اون فجاعت رو انجام دادی دیگه چرا بقیه جریان رو درست حسابی نمی گی؟ ضمنا با حرفای مادر مقتول موافقم که اگه تو تصادف یا اتفاقی کشته می شد می بخشیدش ، ولی این مدلی دیگه واقعا زووووور داره بخدا! جیگر آدم کباب میشه از کجا معلوم یه همچین آدمی دوباره دست به این کار نزنه؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    28 20
    چقدر راحت قضاوت میکنید آیا واقعا قاتل است؟ اگر یک درصد هم حرفاش درست باشه بحث تجاوز باشه باید اجازه میداد کارشو انجام میداد؟!!!
  • بی نام FI ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    28 2
    ممکنه قاتل آقای ش باشه یا هر کس دیگه که ریحانه رو تهدید کرده که اگر قتل رو گردن نگیره بلایی سر خوانوادش میاره(نه خودش).شاید قاتل به خاطر جون خانوادش حاضر شده تا پای چوبه دار بره به نظر من مساله تهدیده.تا حالا کسی به این فکر کرده که قتل به دست کسی انجام میشه که ذی نفعه؟بعدشم این نقشه از طرف کسی طرح وپیاده سازی شده که میخواسته مقتول کشته بشه ولی به دست یه شخص سوم و بیگناه مثل ریحانه.درضمن اگه ریحانه با مرتضی درارتباط بوده چرا ش برای قرار با اون هماهنگ کرده با توجه به اظهارات ریحانه که گفته:(چند روز بعد دوست مرتضی تماس گرفت و با من قرار گذاشت) این یعنی دوست مرتضی باید بیشتر در مضام اتهام باشه چون هم تماس ازطرف اون بوده وهم بعد از مرگ مرتضی رسیده و هم برگه هایی رو برداشته و فرار کرده
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      19 8
      دانشمند گرامی این کار بازپرس و قاضی پرونده س، حتما این موارد لحاظ شده. در ضمن برا همین همه میگن مبهمه، از کجا معلوم دختره با دوست مرتضی همدست نباشه؟ هر چی هست اصل قضیه یه چیزه دیگه اییه
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    21 28
    یک درصد احتمال بدین قصد مقتول شوم بوده دختر باید اجازه میداد هر کاری میخواد بکنه ؟ چرا با این همه ابهام دستور قصاص دادن؟!!!!!!! چرا دنبال رفعش نیستن؟!فکر کنن دختر خودشونه
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    23 1
    بشر از نظر عده ای:قاتل،متجاوز جنسی،زورگیر
  • سحر A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    25 4
    اگه مقتول خودش، تو آب میوه داروی بیهوشی ریخته بود چرا باید از لحظه اول به دختر نزدیک میشد؟؟؟خیلی از دخترا ممکنه تو این شرایط گرفتار شن ولی فوری به چاقو متوسل نمیشن مخصوصا که مقتول پشت به قاتل بود، یعنی قاتل آنچنان در تنگنا نبود، با زیرکی میشد پا به فرار گذاشت، یه لگد میزد تو شکمش یا جیغ و داد میکردو... کل ماجرا مشکوووووکه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      12 9
      لگدت منو کشته سحر خانومه ناکی تاکی!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    19 0
    نمی دونم اینجا ب عمد درست توضیح داده نشده یا کلا همین طوری مشکوک و مبهمه ولی کاش اول جریان معلوم شه کی ب کی بوده بعد پای قصاص و بخشش وسط کشیده بشه
  • حافظ IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    18 48
    واقعا معتقدم نباید به حرفهای خانواده مقتول اهمیت داده بشه هی دختره میگه من بیگناهم میگه راستش رو بگو آقای عزیز اونجا دادگاهه نه کانون گرم خانواده تون که از خاطرات پدر پاک و معصومتون حرف میزنید اینکه پدرتون نماز میخونده و دعوت به عفاف میکرده هم شد مدرک قاتل بودن دختر اونم در دادگاه ؟؟؟ اونایی که یه بعدی به قضیه نگاه میکنن و فقط میگن دختر باید اعدام بشه مغزشون کاملا قفله هنرمندان هم نباید هیچ خواهشی از خانواده مقتول میکردن اتفاقا همه هنرمندها باید علیه این خانواده پر مدعا اعلام شکایت کنن ! و اگر این خانواده از این توهمات دس بر نداشتن همه هنرمندها باید اعتصاب کنن آقا یعنی چی میاد از خودش دفاع کنه میگن قاتلی ! فکر کردن فیلم هندیه ! پدر من پاک و معصوم بود خب بود که بود
    • ا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      18 6
      داغوووووون! دختره خودش میگه من کشتم، تو میگی نکشته؟!؟!؟!
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      20 3
      شما یک بار دیگه بخون متن بالارو بعد ببین کی یک جای حرفاش میلنگه! طرف تو سن 19 سالگی طراح که نیست بعد چرا باید به خونه یک مرد غریبه بره؟! حالا که داره میره چرا چاقو داره؟! حالا که چاقو داره چرا یک هفته پیش خریده دقیقا! چرا تو یکی از لیوانها داروی بیهوشی بوده اگه میخواسته آبمیوه بده چرا به زور رفته جلو؟! سجاده و این چیزا که دیگه بدتر از بقیه معلوم نیست جریانش چیه! اونوقت آقای ش اومده تو خونه این صحنه رو دیده فرار کرده این منطقیه ولی آقای ش اومده کاغذ برداشته بعد فرار کرده یعنی ترسی از قاتل نداشته؟! خیلی جالبه که تو نظرت نوشتی مغز کسانی که میگن اعدام قفله! نکنه خودت قاتل بودی؟! ما با اعدام موافق نیستیم ولی این که نشد هرکی آدم بکشه بگیم آزاد اینجوری سنگ رو سنگ بند نمیشه!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      11 3
      هنرمند عزیز حالا مقتول پاک و معصوم بود تو چرابخودت میگیری؟؟؟ پاکی دیگران شمارو اذیت میکنه؟؟ میخای بگیرن اولیای دم شلاق بزنن تا درس عبرتی بشه برا دیگران؟؟ شما اعتصاب غذا کن تا بقیه هنرمندان!!! هم بشما اقتدا کنن
    • cadasil IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      7 4
      تو مطمئنی حالت خوبه؟
    • حافظ IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      3 12
      بی نام جان خب نظر تو چیه عزیزم ؟ اینکه دختره میگه بیگناهه تو چرا به خودت میگیری ؟ دفاع کردن دیگران در برابر مردهای متجاوز از خودشون تو رو اذیت میکنه ؟! میخوی از این بعد به دخترای مظلوم تجاوز گروهی بشه و دخترا چاقو که سهله داد هم نزنن تا اول تجاوز بشه بهشون بعد بمیرن ؟؟؟؟؟؟؟ نظرت چیه عزیزم ؟؟؟؟؟ میخوای با هم بحث کنیم دلبندم ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    17 0
    دفاع مشروط در ایران قصه است، ثابت هم کنی قصه است
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      13 1
      دفاع مشروط وقتی توجیه میشود که در خانه خودت باشی. اگر این دختر نگران بود منطقا باید با برادر یا پدرش می رفت یا به دفتری می رفت که در مطب یا دفتر کار باز باشد و افراد بتوانند بیایند و بروند. آثار درگیری نظیر زخم و جای درگیری و شکستن میز و خراش صورت و...خیلی مهم است. قاضی از کجا بفهمد؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 0
    سر کارین
  • حافظ IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    7 10
    آقایون ! مسئله همدستی ریحانه یا ش اصلا منطقی نیست ش به ریحانه گفته اگر کسی بفهمه کار منه من خانوادت رو میکشم !!! اونوقت ریحانه به پلیس گفته پای ش هم وسطه !!! عجب بابا !!! چطور اینجا میتونید بگید ممکنه ریحانه هول شده باشه گفته باشه اما وقتی برای دفاع خودش چاقو اورد بیرون بحث هول شدن نیست و باید منطقی عمل میکرد؟؟؟ آقا بیخیال !!!
  • فرشاد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    22 0
    بخشش کار خوبیه ! اما طوری نباشه که ترس از آدم کشی از بین بره ! زشت بودن موضوع کم رنگ بشه ... این موضوع که کلا خیلی عجیبه همه چیزش مشکوکه به قول سایر دوستان ! ضمنا دوستان هنرمند که زحمت کشیدن رفتن به خاطر این بوده که "ریحانه" دختره همکارشون بوده !!! خوبه که این بدعتها رو برای محکومینی رسم کنند که قتل عمد انجام ندادن و ... به نظرم قشنگتر باشه !
  • حافظ IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    7 18
    داغون تر از داغون ! دختره میگه من قتل عمد نکردم تو میگی کشته ؟؟! قتل عمد نکردن اگر برای دفاع از خود باشه عینه بیگناهیه ! من فقط یه سوال دارم ! شما از کجا میدونید دختر چه ذهنیتی داشته ؟ از کجا میدونید اونقدر خبر درباره شکنجه تجاوز جنسی و قتل دخترها نشنیده که وقتی با این اقا اشنا شده برای اطمینان و دفاع از خودش چاقو برده ! باور کنید من همیشه به مادرم میگم مادر وقتی میری بیرون حتما چاقو همراهت ببر شاید دختره فک کرده یارو اول تجاوز میکنه بعد میشکه از این جور تجاوزهام کم نداشتیم داشتیم ؟ اصلا یک هفته چیه ؟ بگید یک سال هیچ تفاوتی نمیکنه ! شدیدا معتقدم همه هنرمندها باید از این خانواده شکایت کنن ! ولاسلام !
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    13 0
    کلا همه دارن درست میگن هنرمندان به خاطر همکار تیاتری خود خواستن یک کاری کنن والا به قول رویا تیموریان، در این پرونده ابهامات زیادی وجود دارد. این خانم فهمیده که اشکالی توکاره بعدش مادر قاتل یعنی تو این 7 سال نتونسته یک بار هم با دخترش حرف بزنه و مجبورش کنه واقعیت را بگه؟
  • فانوس A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    11 0
    با احترام به همه دوستانی که نظراتشونو گفتن باید بگم قضاوت کار خیلی سختیه آره خب هر کس میتونه با توجه به برداشتی که از هر موضوعی داره نظر خودشو بگه.ولی چنین موردایی فرق داره.بعضی وقتا با یه قضاوت اشتباه یا توی زندگی شخصی یا توی دادگاه سرنوشت یه نفر از این رو به اون رو میشه.من که خودم همیشه سعی می کنم قضاوت نکنم البته توی مورد خاص منظورمه وگرنه قضاوت جزء جدانشدنی زندگی روزمره ما آدماست.توی اینموردم قضاوت نمیکنم اما از خدای بخشاینده و بخشایشگر میخوام هربنده ای گناه یا خطایی رو مرتکب میشه و از ته قلب از کردش پشیمونه به بزرگی وجود مطلق خودش اون بنده رو ببخشه و یه فرصت دیگه توی این دنبا برای جبران بهش بده.آمین یا رب العالمین
  • امييييير A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    6 0
    اينجور ك معلومه اقاي دكتر ١٥ سالگي ازدواج كرده كه تو چهل سالگي دختر و پسرش ازدواج كردن
  • بی نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    9 1
    من یه چیزی برام حل نمیشه. این خانم گفته مرتضی سجاده اش را پهن کرد تا نماز بخونه همزمان هم از این خانم میخواد که روسری اش رو دربیاره و....نمیگم آدم نماز خون وسوسه نمیشه اما اینکه سر نماز درخواست نامشروع کنه راستش این دو با هم جور نمیاد. اگر طرف اهل رابطه نا مشروع بود حداقل در اون لحظه دیگه تظاهر به نماز خوندن نمیکرد. این جدا بی معنیه. باورش خیلی مشکله. به نظر من این خانم چیزی رو داره پنهان میکنه.