فرزندان پدران پیرتر، جذابیت کمتر ولی عمر طولانی‏‏‌تری دارند

دانشمندان دریافته‌اند که احتمالا فرزندان پدران پیرتر به دلیل افزایش خطر جهش ژنتیکی جذابیت کمتری نسبت به پدران جوان‌تر دارند و در عوض، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

مجید جویا: پدران پیرتر به دلیل افزایش احتمال جهش ژنی فرزندانی با جذابیت کم‌تر خواهند داشت. پیش از این مشخص شده بود که این فرزندان با احتمال بیشتری به بیماری‌هایی نظیر اوتیسم، اختلال دو قطبی، ضریب هوشی اندک و اسکیزوفرنی مبتلا می‌شوند؛ اما حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اثر ژن‌های جهش یافته بسیار زیادتر از چیزی است که تا پیش از این تصور می‌شد و حتی روی ظاهر افراد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مارتین فیدر، دانشیار انسان شناسی دانشگاه وین می‌گوید: «ما دریافتیم که اثر منفی معنی‌داری بین سن پدر و جذابیت صورت افراد وجود دارد. این اثر بسیار مشهود است. شخصی که از پدر 22 ساله به دنیا آمده، 5 تا 10 درصد جذاب‌تر از فرزند پدران 40 ساله است و این تفاوت با فاصله سنی افزایش می‌یابد».

محققان از داوطلبان خواستند تا جذابیت بیشتر از 8 هزار مرد و زن را اندازه‌گیری کنند. بررسی نتایج این اندازه‏‌گیری نشان داد افراد دارای پدران پیرتر جذابیت کمتری دارند تا فرزندان پدران جوان‌تر. البته پژوهشگران در این تحقیق، سن مادران را بررسی نکردند و برای این کار، دلیل محکمی داشتند.

زنان با همه تخمک‌هایشان به دنیا می‌آیند، اما اسپرم مردان به طور پیوسته بازتولید می شود. هر بار که اسپرم تکثیر می‌شود، احتمال جهشی در دی‌.ان‌.ای وجود خواهد داشت و هرچه که سن مردان افزایش یابد، در معرض مقدار بیشتری از مواد سمی و سرطان‌زای محیطی قرار می‌گیرند که همین امر مواد منجر به افزایش جهش دی‌.ان‌.ای در اسپرم می‌شود.

مطالعات ژنتیک مولکولی نشان می‌دهد که اسپرم مردان پیرتر جهش‌های بسیار بیشتری نسبت به مردان جوان‌تر دارد.

از 40 سال گذشته به این سو، سن باروری در انگلستان به طور مدوام هم در مردان و هم زنان افزایش یافته است. طبق آمار متوسط سن زایمان زنان یک هفته کمتر از سی امین سال تولد آنها است در حالی که سن اولین زایمان نیز بالا رفته و به بالاتر از 28 سال رسیده است. متوسط سن پدران حالا بالاتر از 32 سال و 6 ماه است و این درحالی است که بسیاری از مردان هنوز در دهه 50 و 60 عمر خود بچه دار می‌شوند. 

به گفته دکتر فیدر، این یافته‌ها به این معنی نیست که هر بچه که با یک پدر پیر به دنیا می‌اید زشت خواهد بود، واقعیت این است که ظاهر کودکان به مقدار زیادی به این بستگی دارد که در وهله اول پدر و مادر چه قیافه‌ای دارند.

لی اسمیت، استاد دانشگاه ادینبورگ می‌گوید که فرزندان پدران پیرتر اغلب عمر طولانی‌تری دارند، زیرا تلومرهای طولانی‌تری در سلول‏‎های آنها وجود دارد دارند. تلومر به کلاهک‌های محافظ در انتهای کروموزوم‌ها گفته می‌شود که از تخریب جلوگیری می‌کنند. او می‌گوید: «تلومرهای طولانی‌تر با زندگی طولانی‌تر گره خورده‌اند، بنابراین آنها می‌توانند به رغم جهش‌های ژنی، منجر به زندگی طولانی‌تر شوند».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    67 1
    به جای این کارا برای تشویق جوونا به ازدواج به فکر آماده سازی شرایط ازدوج باشید که فکر میکنم این از عهده شما خارجه . شاید کرم الکاتبین شاید
    • بی نام US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      13 0
      به گفته دکتر فیدر، این یافته‌ها به این معنی نیست که هر بچه که با یک پدر پیر به دنیا می‌اید زشت خواهد بود، واقعیت این است که ظاهر کودکان به مقدار زیادی به این بستگی دارد که در وهله اول پدر و مادر چه قیافه‌ای دارند. این جمله را اول مقاله می نوشتید تا بقیه مقاله رو نخونیم دیگه.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      2 0
      دمت گرم بی نام
  • رضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    45 0
    من 30 سالم بدلیل مسائل اقتصادی حداقل تا دو سال دیگه شرایط ازدواج ندارم خدا به داد بچه های ما برسه نه پول دارن و طبق مقاله شما قیافه هم ندارن فکر نکنم کسی باهاشون ازدواج کنه
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    26 12
    اتفاقن من مثال نقض هستم!!! هم خوش تیپم هم باهوش هم جذاب و البته در مورد عمرم نمیدونم!!!
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      16 1
      و از قرار معلوم خیلی هم باسوادی
    • حامد A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      19 0
      اعتماد به نفس شما رو من داشتم الان رییس ناسا بودم
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    25 4
    اتفاقا بچه های آخری خانواده ده نفره ما هم باهوش تر بودن و هم خوش تیپ تر وجذاب ترن نسبت به بچه های اولی ...الان هم موقعیت شغلی و روابط اجتماعی خوبی دارند...
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      23 4
      جالب اينجاست كه معمولا بچه هاي آخر خانوادهمعمولا جذابتر و خوش قيافه تر هستند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    4 2
    راست میگه . برادرمن که فرزند فرزند ۳۲ سالگی پدرم و آخرین فرزند خانواده بود خیلیخوشگل از آب در آمدطوری که همه فکرمی کردند دختره. امام صادق برای زیبایی فرزند به پدرها توصیه می کند به بخورند البته ناشتا و ....
    • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      2 0
      عجب ....