۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
بهبود در فرانسه، افزایش نگرانی ها در چین

بعد از مدت ها اخباری امیدوار کننده از اقتصاد فرانسه به گوش می رسد، اخباری که باعث بهبود شاخص های اقتصادی در اروپا شده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی چند ماه اخیر اقتصاد فرانسه در میان اقتصادهای بزرگ اروپا یکی از بدترین عملکردها را داشت و در حالی که اقتصاد کشورهای بزرگ منطقه رو به بهبود بود از اقتصاد فرانسه اخبار ناخوشایندی به گوش می رسید اما اکنون به نظر می رسد که اقتصاد فرانسه نیز روند رو به بهبود خود را آغاز کرده است. شاخص پی ام آی (PMI) که شاخصی برای برآورد بخش تولید یک اقتصاد است در ماه مارس سال جاری عملکرد خوبی داشته و از 47.9 به 51.6 رسیده که بیشترین میزان طی 31 ماه اخیر محسوب می شود. طی بیش از یک دهه اخیر روندهای شاخص پی ام آی و تولید ناخالص داخلی (GDP) فرانسه در بیشتر مواقع همسو بوده اند و به همین خاطر انتظار می رود که داده های آتی در مورد تولید ناخالص داخلی در فرانسه نیز امیدوار کننده باشد. از بهبود عملکرد بخش خصوصی به عنوان اصلی ترین عامل افزایش شاخص تولید در فرانسه یاد شده است.

به طور کلی وضعیت اقتصادی در منطقه یورو از اواخر سال گذشته روند رو به بهبودی به خود گرفته بود که اکنون به نظر می رسد که اقتصاد فرانسه نیز در شکل گیری این روند نقش بیشتری بازی کند. بهای یورو نیز طی 12 ماه گذشته نسبت به دلار رشدی 6 درصدی را تجربه کرده است. بانک مرکزی اروپا پیش بینی کرده که اقتصاد منطقه یورو در سال جاری میلادی صرفا رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد و رشد اقتصادی این منطقه منفی نخواهد شد. با این حال اقتصاد منطقه یورو با چالش هایی نیز مواجه است. از یک سو نرخ بیکاری بالا در این منطقه هنوز به چشم می خورد و از سوی دیگر نرخ بسیار پایین تورم نیز ممکن است بیش از این کاهش یابد و حتی قیمت ها روندی نزولی به خود بگیرند. البته بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که قصد دارد نرخ تورم را زیر 2 درصد نگه دارد اما خطر نرخ تورم منفی نیز در این منطقه احساس می شود.

در حالی که اخبار امیدوار کننده ای از اقتصاد فرانسه و منطقه یورو به گوش می رسد نگرانی های تازه ای در مورد آینده اقتصاد چین شکل گرفته است چرا که پی ام آی (PMI) اقتصاد این کشور به پایین ترین حد خود طی هشت ماه اخیر رسیده است و به همین خاطر انتظارات برای اینکه دولت چین از برنامه محرک مالی استفاده کند افزایش یافته است. این در حالی است که پیش تر مقامات چینی گفته بودند که قصد ندارند با استفاده از محرک های مالی بر رشد اقتصاد چین بیافزایند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    3 2
    افرادی که اولاند رو نالایق می دونستند بدونند ایشون با با بالا بردن مالیات ثروتمندان مشکلات بودجه اش رو حل کرده نه مثل بسیاری از کشورهای غربی مثل امریکا از کشورهای خارجی قرض های سنگین بگیره ایشون کاری می کنه که فرانسه به مردم خودش مقروض بشه نه خارجی ایا این نالایق بودنه