ترافیک زیاد بازار خودرو را راکد کرد/ چینی ها امریکا را پشت سرگداشتند

بازار خودرو در چین 50 درصد از بازار خودرو در آمریکا بزرگتر است و در چند سال اخیر، حجم آن دو برابر شده است

صنعت خودروسازی چین که امیدهای زیادی به آن می ­رفت و توانسته بود بازارهای خودروسازی در جهان را به تسخیر خود در آورد، آمارهای ناامیدکننده ­ای را دریافت می­ کند. رشد فروش خودرو در صنعت خودروسازی چین به شدت و به طرز غیر قابل کنترلی سقوط کرده و به 7 درصد در ژانویه سال 2014 رسیده است. کارشناسان بازار خودروی چین معتقدند که ترافیک و آلودگی هوا در چین باعث شده است که رشد صنعت خودروسازی آن طور که پیش­بینی­ می­ شد، محقق نشود.

انجمن تولیدکنندگان خودروی چین اعلام کرده است که رانندگان در بزرگترین بازار خودروی جهان 1.85 میلیون وسیله حمل و نقل برای مسافران خریده­اند. این اولین بار است که فروش خودروهای چینی در ماه از مرز 1.8 میلیون خودرو گذشته است. از سال گذشته پیش­ بینی شده بود که فروش خودروهای چینی با شیب تندی کاهش پیدا کند و از حدود 15.7 درصد رشد فروش به حدود 8 تا 10 درصد رشد برسد. در دسامبر سال گذشته میلادی، رشد فروش خودروهای چینی 17 درصد بود که به طرز مشهودی بیشتر از رشد 7 درصدی بوده است که بازار در اولین ماه سال جدید میلادی داشته است.

رهبران چینی که به شدت مراقب اقتصاد این کشور هستند، به صنعت خودروسازی چین به عنوان یک دروازه برای توسعه اقتصادشان نگاه می­ کنند. اما مشکل این جاست که رشد سریع صنایع خودروسازی در چین باعث شده است که شهرهایی مانند پکن، شانگهای و دیگر شهرهای بزرگ چین با مسئله آلودگی هوا مواجه شوند. برای جلوگیری از این مسئله، در برخی شهرهای محدودیتهایی برای ثبت نام وسایل نقلیه جدید و ورود خودروی بیشتر به شهرها اعمال شده است.

ژانگ زین، تحلیلگر صنعت خودروی چین، که در گوتای جون­آی سکیوریتی کار می ­کند، می ­گوید: «آمار به طور خیلی خوبی مطلوب است. احتمالا فروش خودرو بر اثر شایعاتی که برای ایجاد محدودیت در ورود خودروهای جدید به شهرهای بزرگ پیچیده بود، بالا رفته بوده است. هر چه شایعات بیشتر در جامعه باقی بمانند، فروش خودرو زیادتر خواهد شد.»

بازار خودرو در چین پرجمعیت ­ترین بازار خودرو در جهان است که خودروسازان عمده جهانی و بسیاری از برندهای کوچک چینی در آن برای فروش بیشتر می ­جنگند. رقابت فشرده باعث می­ شود که فشار زیادی به خودروسازان محلی چینی بیاید که فناوری پیشرفته کمتری دارند و این فشارها خود را به صورت کاهش فروش نشان داده است.

پیش از این که آمار فروش خودروسازان چینی در ژانویه سال جاری میلادی منتشر شود، شرکت جنرال موتورز اعلام کرده بود که فروش محصولات این شرکت و شرکای چینی جنرال موتورز در ماه ژانویه 12 درصد افزایش یافته است و به رکورد فروش ماهیانه 348 هزار و 61 عدد خودرو رسیده است. شرکت فورد موتور هم اعلام کرده است که در سال گذشته فروش محصولات این شرکت در چین 53 درصد نسبت به فروش سال گذشته در این کشور افزایش یافته و به 94 هزار و 466 خودرو رسیده است.

شرکت بی ام دابلیو که بزرگترین خودروساز لوکس در اروپا است، اعلام کرده است که فروش محصولات این شرکت در بازار خودروی چین 22.2 درصد رشد کرده و به 37 هزار و 137 رسیده است. همچنین شرکت نیسان موتور گفته است که فروش خودروهای نیسان به وسیله خود این شرکت و نیز شرکای محلی شرکت در چین 0.4 درصد کاهش داشته و به 95 هزار و 200 خودرو رسیده است. از سوی دیگر، شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا اعلام کرده است که فروش خودروهای این شرکت در بازار خودروی چین، 118.1 درصد رشد داشته و به 85 هزار و 600 خودرو رسیده است. فروش شرکت کیا موتورز که یک شرکت خودروسازی در کره جنوبی است نیز در چین 8.5 درصد رشد داشته و به 40 هزار و 173 خودرو رسیده است.

بازار خودروی چین ظرفیت بسیار گسترده و عریض و طویلی دارد و به نظر می ­رسد که به این زودی اشباع نشود. بنابراین هنوز سیل خودروسازان تازه از راه رسیده به طرف بازار خودروی پرجمعیت­ترین کشور جهان سرازیر است. در ماه دسامبر سال میلادی گذشته، شرکت خودروسازی فرانسوی رنو موافقت­نامه­ ای را با نهادهای اقتصادی چین امضا کرد که طی آن، اولین کارخانه چینی برای ساخت خودرو با برند رنو را با شرکای محلی در تاسیس کند و با این کار، امیدوار است که کاهش تقاضا برای خودرو در بازار خودروی اروپا را در بازار خودروی چین جبران کند. شرکت رنو اعلام کرده است که این شرکت ظرفیت این را دارد که در چین حدود 150 هزار وسیله نقلیه را تولید کند. حتی شرکتهایی که خودروهای لوکس می سازند، مثل شرکت خودروسازی تسلا، هم به بازار خودروی چین امید بسته­ اند؛ محصول مدل اس شرکت تسلا در چین بیشتر از هر مدل لوکس دیگری در دسترس مشتریان بازار خودروی چین بوده است.

درحالی که صنعت خودروی آمریکا در سال 2007 شاهد بدترین سال در 15 سال گذشته بود، بازار خودروی چین طی ده سال گذشته رشد 500 درصدی را تجربه کرده است. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقات حمل ‌ ونقل دانشگاه میشیگان انجام شده، نرخ تملک خودرو در چین 33 در هزار یا اندکی بیش از 0.3 درصد است.

این در حالی است که میانگین نرخ جهانی تملک خودرو 1.3 درصد است. پیش‌بینی می‌شود نرخ تملک خودرو در چین در سال 2015 به حدود 10 درصد برسد و تا سال 2030 به 17.8 تا 26.9 درصد افزایش پیدا کند. معنی این پیش­بینی این است که افراد بیشتری به جمع متقاضیان خرید خودرو در چین خواهند پیوست. همین حالا هم، تقاضای خودرو در شهرهای بزرگ به ویژه در شهرهای ساحلی که سطح درآمد عمومی بیشتر از سایر نقاط چین است، بالا است.

در هر حال، خبر کاهش فروش بازار خودرو برای همه خودروسازان جهان خبری ناخوشایندی است. بازار خودرو که به سرعت به سمتی متمایل می­ شود که مشتری بیشتری داشته باشد، بازار آینده خود را در کشور چین جستجو می­ کند. بازار خودرو در چین 50 درصد از بازار خودرو در آمریکا بزرگتر است و در چند سال اخیر، حجم آن دو برابر شده است. بنابراین شرکتهای بسیار بزرگی مثل جنرال موتورز و فولکس واگن که هر کدام از آنها در سال گذشته حدود 3 میلیون خودرو فروخته­اند، به شرکت مراقب بازار خودرو در چین هستند.

منبع:آسوشیتد پرس و وال استریت ژورنال

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    25 1
    اشکال نداره مگه سایپا و ایران خودرو بیکار نشستن؟؟!!! امسال با ورود بیشتر خودروهای چینی به اسم اس 300 و غیره اونا هم وضعشون خوب میشه!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    2 1
    عجـــــــــــــــــــــــــــب!
  • مردم بیچاره ایران IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    3 0
    باید زودتر پراید به چین برسد