خلأ فکری‌‌ای که جهان اسلام را گرفتار خواهد کرد

دکتر رسول جعفریان در مطلب تاره خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین ضمن اشاره به سه موج فکری که در گذشته جهان اسلام را در برگرفت، به موج چهارمی که خلأ آن به‌زودی احساس خواهد شد، اشاره می‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پس از توضیح درباره موج‌های «ناسیونالیسم»، «سوسیالیسم» و «اسلام گرایی» می‌نویسد:

«اکنون موج اسلام گرایی در جهان سنی گرفتار باتلاقی شده است که رفتارهای تند و افراطی بانیان آن از یک طرف و نقشه های امریکایی ها و اروپایی ها از سوی دیگر برای آن فراهم کرده اند. خشونت های فرقه ای که این گروه به آن دامن زد، این موج را گرفتار ضعف شدیدی کرده و با اطمینان می توان گفت که طی سالهای نزدیک، چیز مهمی از آن جز کلیپ های قتل عام و فجایع غیر قابل باور از آن باقی نخواهد ماند. به علاوه که این موج مانند امواج دو گانه گذشته، پشتیبانی فکری عمیق، مالی و اقتصادی و فنی و لجستیک ندارد و جدای از ضعف های فکری که ناشی از تفکر ظاهربینانه سلفی و وهابی است، اساسا از حمایت های مالی مستمر و ساختارهای استوار اقتصادی برخوردار نیست.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می‌نویسد:
«حالا جهان اسلام می ماند با یک خلأ فکری دیگر که به زودی گرفتار آن خواهد شد. خلأیی ایدئولوژیک و فکری که می بایست در قالب یک ایده کامل، یک مانیفست تمام عیار و در عین حال مبتنی بر افکار و اندیشه های بومی پدید آید. این موج می تواند بر بنیاد همین اسلام باشد اما با چه ویژگی هایی؟
اکنون پرسش این است که موج چهارم چیست و چگونه ماهیتی خواهد داشت؟ تفکر شیعی و خرد فلسفی اسلام چه اندازه در شکل دهی به این موج موثر خواهد بود؟ هرچه هست، آیا باید با تفکر جدید غربی کنار آید یا با آن مقابله کند؟ به هر حال مشخصه های فکری آن از نظر اسلامی و ارزشهای غربی چه خواهد بود؟
آیا لازم است پیش از به راه انداختن موج ساختارهای سیاسی و اقتصادی دنیای اسلام را محکم کرد؟»

برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =