۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
جهان اسلام و انتحار به عنوان راه حل!

چرا بخش قابل توجهی از مسلمانان راه انتحار و خودکشی را انتخاب کرده اند؟ آیا آرامش ابدی را در این انتخاب می بینند؟

هفته قبل در شبکه های اجتماعی طنزی انتشار یافت که حکایت از واقعیتی تلخ اما عمیق در جهان اسلام داشت. به طنز گفتند: کسانی که هوادار القاعده ای یا طالبان هستند، در مجلس عروسی خطاب به عروس و داماد می گویند: الهی پای هم منفجر بشید!
این طنز بسیار دردناک اما حاکی از واقعیت بود و درست همین امروز در خبرها آمد که در سامراء، چهار نفر یک جا، در مدخل ساختمان شورای شهر سامراء خود را منفجر کردند.
باید پرسید کار مسلمانی به کجا رسیده است و به راستی چه معضلی برای جهان اسلام پدید آمده است که در شرایط این چنینی واقع شده است؟

تا آنجا که خبر داریم چنین روشی، یعنی انتحار با این وسعت، به عنوان یک ابزار، هیچ زمانی در هیچ کجای جهان اسلام سابقه ندارد. بنابرین باید دنبال علت آن گشت و آن را یافت و اگر می شود فکری به حال آن کرد.
امروز که به گذشته می نگریم، دست کم یک صد و پنجاه سال است که برای بازسازی جوامع اسلامی در سطح فکر و عمل تلاش می شود. بارها در مصر و سوریه و شبه قاره و ایران و عراق و نقاط دیگر، متفکران و احزاب اسلامی ظهور کردند و خواستند دنیای اسلام را سروسامانی بدهند، اما به جایی نرسید.
نه شکم مسلمانان سیر شد و نه فکرشان قانع.
آنان هر روز دنبال تغییر بودند تا از این وضعت خلاص شوند، هر راهی را تجربه کردند: یک روز پرچم ناسیونالیسم را بلند کردند، روز دیگر مارکسیسم را و به هر حال، یک روز غرب و بار دیگر شرق را.
... و حالا، گویا این بار تلاش کرده اند تجربه دیگری را بیازمایند.
طی این یک قرن و نیم نه دوستی شان با شرق یا غرب سودی بخشید و نه در درون چیزی داشتند که به آن تکیه کنند. هر روز فقیرتر شدند، هم فقر فکری و هم مادی.
نتیجه چه بود و چه شد؟ آیا چیزی جز ناامیدی نتیجه پیمودن این مسیر بوده است؟
به نظر شما، از آدم ناامید چه کاری جز خودکشی بر می آید؟‌
این همان است که امروز اسمش را عملیات انتحاری گذاشته اند. اینها یک نفر و دو نفر نیستند، تنها در عراق طی سالهای گذشته، بالای هفت هزار نفر عملیات انتحاری کرده اند. هر کدام اینها با توجه به این اقدام و دشواری آن، نماینده چه مقدار از جمعیت جامعه اسلامی هستند؟
هر چه هست، انتحار یا خودکشی به قیمت نابود کردن خود و عده ای دیگر که آنان نیز اغلب مسلمانند، کاری است که در حال حاضر شماری از مسلمانان در حال تجربه آن هستند و به صورت یک واقعیت در درون جامعه مسلمانی در آمده است.
آنها نه تنها خود را می کشند بلکه بسیاری از بیگناهان دیگر را هم به خشن ترین صورت به قتل می رسانند و بدین ترتیب گویا با کشتن خود و دیگران به آرامش ابدی می رسند!
اگر این به صورت یک واقعیت درآمده است، اکنون چه باید کرد؟
آیا مسوولیت از روی دوش متفکران و نخبگان و به اصطلاح رهبران جهان اسلام برداشته شده است؟
چه کسانی در باره این مسؤولیت فکر می کند؟‌
چه نوع فکری در این باره صورت می گیرد؟
آیا باز هم همان فکر های گذشته؟‌
همان ها که تجربه شده و به شکست انجامیده است؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آوین A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    13 0
    وااسفاها! ماهی ای را مانستیم از آب بیفتاده و در خشکی مانده و غارت شده و بینوا گشته... این قصه را الم باید که از قلم، هیچ نیاید!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    15 1
    پاسخ بسیار ساده است: مسلمانان از راهی که پیامبر درونی (یعنی عقل و ایمانشان که بزرگترین هدیه خداوند است) نشان می دهد توسط مغلطه و شعار شیاطین انسان نما بدور افتاده اند! بعبارت ساده تر در سطحی نگری و پوسته مطلب بازمانده اند و مکرر تاریخ غمبارشان را تکرار می کنند و هنوز به جان مطلب اسلام که همان اجتهاد مستمر بر اساس رحمانیت پروردگار است دست نیافته اند!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    19 2
    متاسفانه امروز ازاسلام محمد وعلی چیزی نمانده . قتل نفس که از گناهان کبیره محسوب میشد امروز دروازه بهشت شده است. یک عده حکم به قتل میدهند یک عده هم اجرا میکنند و تصور میکنند خانه بهشتشان را برایشان آذین بستند.چه چیز جز آموزه های غلط دینی میتواندفجایعی که در جوامع اسلامی مثل سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان و .... را سبب شود.
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    33 6
    این تفکر در ایران هم هست. منتهی هنوز بخاطر وجود رهبری جرات ابراز وجود پیدا نکرده. ولی این تفکر فقط خاص سنی ها نیست.. شعیه هم ( مثلا سخنان امثال نقدی) چنین اعتقاداتی وجود داره که زندگی را تقبیح و شهادت را فضیلت میدونه!!
    • س A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      16 6
      دوست عزیز نقدی هم نظرش این باشد باید قبول کرد؟ عقل رو خدا برای چی گذاشته بعدش هم برای رسیدن به واقعیت باید بیشتر از اینها جستجو کرد. حالا مگر طالبان و القاعده مسلمان هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حیف از اسم اسلام که به اینها نسبت میدهند.
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      6 14
      چرا شهادت رو با انتحار یکی میگیرید؟ انتحار خودکشیه و از نظر اسلام حرامه. نقدی هم چنین تفکری نداره و خدا رو شکر که مردم ایران فرهنگ بالایی دارند و انتحار رو با جوک تقبیح می کنند.
    • بی نام US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      0 0
      انتحار با شهادت فرق داره.چرا خلط میکنی؟ با خلط مبحث ممکنه بتونیم مسیر بحث رو عوض کنیم ولی آیا میتونیم فکر خودمون رو هم به غلط بیاندازیم؟!!
  • بی نام TH ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    16 0
    برادران گرامی وقتی در ایران خودمان یک عده ای به خاطر اینکه کاندیدای مورد نظرشان رآی نیاورده دیگران را متهم به پذیرش امان نامه شمر و آتش زدن خیمه های اهل بیت همانند کربلا متهم می کنند و معلوم نیست مجازات این متهمان چیست؟ چه انتظاری از یک فرد عامی که معمولآ سرخورده است و سواد چندانی هم ندارد و در مدارس مخصوص مغزشوئی می شود دارید، که دیگران را عین آقایان وطنی ضد اسلام بداند و کشتن آنان را واجب.
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    10 0
    خوب جمع بندی چیه حالا؟ اگر بزرگترها ایده ای داشتند الان کار به اینجا نرسیده بود. نظر خود شما چیه آقای جعفریان چیکار باید کرد؟ تز بده.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    7 0
    جالبه، ناسیونالیسم عربی ناصر رو آورد سید قطب اعدام کرد. وسوسیالیسم بعثی ها رو آورد آدم ها رو کشتند. سلفی ها اومد بقیه رو کشتند. حتی به اسم انتخابات اومدند مثل مبارک سی سال موندند و آدم کشتند.... چه باید کرد......
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    باید دید کجا اسلام اینچنین فتوایی داشته است؟ بیایید انو اسلام را بشناسیم
  • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    راست میگه اینکه شما نوشتی خودمون هم میدونیم و میبینیم . حالا شما میگی مسلمونا چی کار کنند
  • علی اکبر A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    5 0
    ما مسلمانها که علاقه وافری به حوری داریم چون این دنیا دستمون بهشون نمیرسه ، بعضی هامونم چون خیلی عجله دارن دست به انتحار میزنن !!!
    • س ع A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      2 0
      خیلی خوب گفتی آفرین
    • حسن A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      2 0
      با این اوصاف بد نیست اسم این کار را عملیات انتحوری بگذاریم بجای انتحاری!
  • انوش A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای جعفریان ، باید عرض کنم که اینجانب مدت 5 سال است که روی موضوع ماهیت انسان و خاستگاههای اساطیری ادیان کار می کنم و در روند تحقیقاتم به مقوله نحوه ورود داده ها در مغز و دلایل تعصبات دینی و چرایی دشواری تغییر باورها پرداخته ام . موضوع بسیار پیچیده تر از حیطه اسلام و حتی ادیان خاصی بوده و در صورت ویرایش نهایی - چون تحقیقات و نگارش کتاب در حال حاضر تکمیل شده است - ، به سوالات بسیاری در خصوص مشکلات فراروی انسان امروز پاسخ می دهد.( از جمله مسائل ظاهرا لاینحلی نظیر مشکل فلسطین ، عملیات انتحاری ، فرقه گرائی و مهمتر از همه فلسفه هستی و سبک زندگی انسان)
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    باید صبر کرد تا دارندگان این تفکر تمام بشن.
  • لبو فروش A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    آقای جعفریان! مصیبتهای جوامع رو نه با چوب جادو میشه به بار اورد نه با چوب جادو میشه به یکباره رفع کرد، باید بری تو دل تاریخ، مثلا 150سال پیش؛ وزارت مستعمرات بریتانیا، مستر همفر، محمد ابن عبدلوهاب، و... اما اگه واقعا دنبال علت اىن قضیه در امروز میگردی دلیلاش ایناست: 1-شیطان بزرگ آمریکا. 2-آخوندهای دین فروش. 3-مردم جاهل.4-حکومتهای وابسته. به لطف خدا گزینه های 3و4 شامل ما نشده اما نباید از شر گزینه های 1و2 غافل شد.
  • بهروز مرشدی زاد IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    3 1
    چطور وقتی فلسطینی ها و لبنانی ها این کا را می کنند اسمش می شود عملیات استشهادی و کلی تقدیس هم می شود، ولی وقتی سلفی ها و طالبانی ها این کار را می کنند اسمش را می گذارید عملیات انتحاری و کلی هم تف و نفرین پشتش می آید؟ یک بام و دو هوا که م گویند این است! این کار را درست است یا نادرست. اگر نادرست است که خود ما قبل از طالبان رویش مانور می دادیم؛ چرا خودمان را سرزنش نمی کنیم؟
  • azar A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام حاج آقا، فرمایشات شما کاملا دقیق و متینه ..... موافقم ...