۰ نفر
۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲

بغداد در پایان هفته گذشته میزبان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم بود.

دکتر علی خلیف*

بغداد در پایان هفته گذشته میزبان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم بود. کنفرانسی که در آن کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. اگر چه بغداد محل برگزاری این کنفرانس بود اما این بدان معنا نیست که این شهر توانسته است در راس کشورهای موفق در مبارزه با تروریسم قرار بگیرد.

از زمان سرنگونی رژیم بعث در سال 2003 تا کنون عراق همچنان در حال مبارزه با تروریسم بوده است. تروریستی که شدیدترین و وحشیانه ترین شیوه ها را در کشتن مردم بی گناه به کار برده است. تروریستی که مورد حمایت کشورها و سازمان ها و نهادهایی است که ثابت شده رحم به هیچ فرد قوم و ملیتی نمی کند. آن طور که آمار سازمان های بین المللی گواهی می دهد، در ماه مارس به تنهایی صدها نفر در عراق کشته شده اند و به استناد همین گزارش ها دامنه فعالیت تروریست ها به فراتر از عراق رفته و به خصوص به کشورهایی که دست خوش بهار عربی شده اند، رسیده است. تروریسم بر اساس دستور العمل کشورهایی که از آن حمایت می کنند در حال ایجاد امارت های مختلف است و بر اساس همین توطئه برخی کشورها در برافراشتن پرچمش به آن کمک می کنند.

برای همین عراق میزبان کشورهای جهان است تا ابزارهای مبارزه با تروریسم مورد بررسی قرار گرفته و چگونگی راه های برخورد با تروریسم و همچنین چارچوب های همکاری میان کشورها را برای برخورد با آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد و دریابند که چگونه می توانند منابع تغذیه دهنده و حمایت کننده از آن را بخشکانند.

کشورهای بزرگ جهان تا کنون از جنگ عراق با تروریسم حمایت کامل کرده اند. بالاترین آنها صدور دستور تاریخی شورای امنیت سازمان ملل در محکوم کردن تروریسم در عراق بود که در آن خواستار مبارزه و تحت پیگرد قرار دادن همه افراد و کسانی که از تروریسم حمایت می کنند و منابع خود در اختیار آن قرار می دهند، شد. به این ترتیب شورای امنیت بار دیگر در کنار عراق ایستاد و از آن در مبارزه با تروریسم و تمامی شاخه های آن و حامیان آن حمایت کرد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که همه زمینه ها برای موفقیت آمیز بودن کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم در بغداد فراهم است. به این ترتیب دولت عراق آسان تر و با حمایت بیشتر مجامع بین المللی می تواند به افشاگری از کسانی که دستشان به خون ملت آلوده است و از تروریسم به انحای مختلف حمایت می کند، بپردازد.

شکی نیست که در این کنفرانس توصیه های لازم برای بررسی بیشتر و دقیق تر برای یافتن عوامل موثر در تروریسم انجام خواهد شد اما از آن مهم تر این است که به دولت عراق اجازه داده شود تا مطابق با قوانین بین المللی و حقوقی و قضایی کسانی را که دسشان به تروریسم آلوده است را تحویل مجامع قضایی دهد تا به طور عادلانه در دادگاه های عادل مورد محاکمه قرار گیرند و به دلیل جنایت هایی که در حق ملت عراق مرتکب شدند محاکمه شوند. همچنین به هیچ کشوری اجازه داده نشود تا زمینه ها و مکانی امن برای رشد تروریسم فراهم آورد یا بخواهد از فرد یا جریانی برای گسترش آن حمایت کند.

متاسفانه همچنان شاهدیم که ماشین های رسانه ای متعدد حمایت هایی گسترده ای از افراد و کشورهای حامی تروریسم می کنند و تلاش دارند تا سرپوشی را بر تروریسم و عاملان آن بگذارند. عراق باید در مجامع مختلف از جمله در همین کنفرانس به این موضوع اشاره کند تا بتواند حداقل نتیجه ای برای کسب رضایت مردم مظلوم و زجر کشیده عراق به دست آورد. همه چیز واقعی است و به روی زمین قابل لمس است، جهانیان در بغداد دور هم جمع می شوند اما آن چه رضایت مردم را جلب می کند نتایج ایجابی این کنفرانس است که بتواند در آینده نزدیک تاثیرات آن را در زندگی خود ببینند.  

ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی

دکتر علی خلیف، روزنامه نگار عراقی این یادداشت را به طور اختصاصی برای خبر آنلاین نگاشته است.

49262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    6 0
    هم تروریست ها و هم حامیان تروریسم که بر ضد مردم سوریه و عراق جنایت کردند باید زودتر محاکمه بشند.