یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است قرار دادن نام گروه داعش در لیست تروریستی از سوی عربستان سعودی به معنی پایان حمایت ریاض از این گروه نیست.

مرتضی نعمت زاده در گفتگو با خبرآنلاین گفت درست است که عربستان سعودی از مواضع تند گذشته خود تا اندازه ای عقب نشینی کرده و گروه داعش را در فهرست ترویستی خود قرارداده است اما این به معنی پایان حمایت مالی و نظامی عربستان از این گروه نخواهد بود.
نعمت زاده در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که تصمیم جدید ریاض، چگونه قابل تحلیل است؟ گفت: باید توجه داشت، تغییری که در سطح منطقه و بین الملل رخ داده بدین قرار است که کاهش گرایش به بحران های منطقه ای و بین المللی در دستور کار قرار گرفته و کشورهایی که از گروه های تروریستی حمایت می کردند، تا حد بسیار زیادی تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس به نظر می رسد، عقب نشینی هایی که از سوی عربستان صورت گرفته، متاثر از همین روند باشد. اما در عین حال نباید تصور کنیم قرار گرفتن داعش در لیست گروه های تروریستی عربستان، به معنای این است که ریاض حمایت خود را از این جریان قطع خواهد کرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه بر این باور است که بیشتر کمک هایی که به جریان هایی از این دست صورت می گیرد از طرف نهادهایی است که تحت عنوان موسسات خیریه فعالیت می کنند. از همین رو قطعا این روند همچنان ادامه خواهد یافت تا به تدریج، فشارها به تضعیف و قطع شدن کانال های کمک رسانی و حمایتی از جریانات تروریستی منتهی گردد.
با این همه نعمت زاده بر این باور است که در حال حاضر تندروی در سطح منطقه فقط رویکرد امنیت محور دارد چراکه شرایط اجتماعی و پایگاه های مردمی این گروه ها به تدریج تضعیف شده است. علت هم این است که اصولا ذات تندروی اینگونه است و بازه زمانی مشخصی دارد؛ پس از اوج گیری در یک بازه زمانی، رو به افول نهاده و در نهایت تضعیف می شود. امروز این رادیکالیسم در مرحله افت و نزول است و تنها بعد حمایتی این جریانات اقداماتی است که عربستان صورت می دهد.

متن کامل گفتگوی خبرآنلاین با مرتضی نعمت زاده را فردا در روزنامه خبر بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =