چرا معمای ناپدید شدن بوئینگ 777 مالزیایی هنوز سربه‌مهر است؟

با گذشت 140 ساعت از ناپدیدشدن پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی و بی‌اطلاعی از سرنوشت سرنشینان آن، گمانه‌‌زنی‌های عجیب و غریبی در مورد علت ناپدیدشدن این هواپیما مطرح می‌شود

محمدحسین جهان‌پناه: راس ساعت 1:20 دقیقه شنبه 8 مارس 2012 / 17 اسفند 1392 (به وقت محلی) به ناگاه فرستنده پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی از صفحه رادار محو شد. از آن روز تا زمان نگارش این متن که نزدیک به 140 ساعت گذشته، هنوز هیچ‌کس نمی‌داند به راستی چه بر سر بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی و 239 سرنشین آن آمده است. البته گفته می شود با انتشار تصاویر ماهواره ای ممکن است قطعاتی از هواپیما در شرق آخرین موقعیت پرواز هواپیما پیدا شود. با این حال معمای پرواز همچنان به قوت خود باقی است.

این نخستین باری نیست که یک هواپیمای مسافربری بدون هیچ ردپایی گم می‌شود. حدود دو سال پیش هم یک هواپیمای مسافربری دوموتوره روی آب‌های جنوب اقیانوس اطلس گم شد. اتفاقا آن هواپیما هم همانند پرواز MH370 کمی پس از نیمه شب گم شد، زمانی که با حداکثر سرعت و ارتفاع مجاز خود خارج از محدوده رادار کنترل ترافیک پرواز می‌کرد. در نتیجه طبیعی بود که وقتی هواپیما مفقود شد هیچ راداری محل مفقود شدن هواپیما را ثبت نکرده باشد. ضمن آنکه درخواست کمکی نیز از سوی هواپیما منتشر نشده بود. آن هواپیما یک ایرباس 330 متعلق به ایرفرانس بود که اتفاقا در آن مورد هم چند روز طول کشید تا اولین قطعات هواپیما روی آب پیدا شوند. اما جعبه سیاه و بدنه هواپیما تا دو سال بعدش پیدا نشد.

اتفاقی که برای هواپیمای فرانسوی افتاده بود، این بود که در اثر یخ‌زدگی بخشی از سنسورها، خلبان خودکار به صورت اتوماتیک خاموش شده و کنترل را به خلبان منتقل می‌کند. خلبان در آن زمان با بالا کشیدن دماغه، اشتباها ارتفاع هواپیما را افزایش می‌دهد. اقدامی که با توجه به پرواز هواپیما در حداکثر ارتفاع مجازش اشتباهی ترسناک بود هرچند همچنان مرگبار به شمار نمی رفت. سپس هواپیما دچار واماندگی یا اصطلاحا استال می‌شود. سرعتی که در آن بال‌های هواپیما به علت از دست دادن توان تولید نیروی بالابر موجب شود تا هواپیما به سرعت ارتفاعش را از دست بدهد. خلبان در آن زمان به سادگی می‌توانست هواپیما را از وضعیت استال خارج کند اما سردرگمی و ترس او جلوی چنین کاری را گرفت و حادثه به وقوع پیوست.

اینجا باید اشاره کرد که علی‌رغم شباهت سناریو در این دو حادثه ، ممکن است علل وقوع آن‌ها هیچ ارتباطی به هم نداشته باشند. هواپیمای مالزیایی در وضعیت آب‌وهوایی خوب پرواز می‌کرد که به ناگاه فرستنده هواپیما از کار افتاد. فهرست حوادثی که ممکن است برای هواپیما رخ داده باشند، آن‌قدر زیاد است که حتی نمی‌توان تک‌تک آن‌ها را با دانسته‌های فعلی تحلیل کرد. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که شایعه‌ای به آرامی گسترش یافت که بعضی بازماندگان می‌توانند علی‌رغم گذشت سه روز از حادثه با تلفن همراه بستگان خود تماس بگیرند و تلفن آن‌ها هم زنگ می‌خورد. در این‌که این خبر بیشتر سوءتفاهم است شکی نیست، چرا که تلفن مسافرین یا زیر آب است یا خارج از محدوده آنتن‌دهی.

اینکه چرا هواپیما یا جعبه سیاه آن تاکنون پیدا نشده هم خیلی غریب نیست. در خارج از محدوده رادار ترافیک هوایی، هواپیما محل خود را با ارسال سیگنال توسط فرستنده‌اش مشخص می‌کند. این یک سیستم مکان‌نمای جهانی نیست. البته سیستم‌های ارسال همزمان مکان هواپیما به ماهواره وجود دارند، اما در سراسر جهان کمتر از چند صد فروند هواپیما با چنین سیستمی می‌توان پیدا کرد.

سیستم ذخیره اطلاعات پرواز و مکالمات خلبان که اصطلاحا جعبه‌های سیاه خوانده می‌شوند به ترتیب در دم هواپیما و پشت کابین خلبان قرار دارند. این دو طوری طراحی شده‌اند تا در زمان حادثه شتاب برخوردی معادل 3400 برابر جاذبه زمین را تحمل کنند. جعبه سیاه پس از سقوط شروع به ارسال سیگنال روی باند اضطراری می‌کند تا زمانی که پس از 30 روز باتری آن تمام شود. حال اگر مکان آن زیر آب یا جایی خارج از برد قرار داشته باشد دریافت سیگنال ارسالی سخت خواهد بود، به خصوص با محدوده بسیار وسیعی که هواپیما در آن سقوط کرده یافتن زود هنگام تمام قطعات آن بیشتر به شانسی قوی نیاز دارد. در نهایت بعضی وقت‌ها فقط باید صبور بود تا به پاسخ معما برسیم.

البته در مورد برخی احتمالات می‌توان نظر داد، مثلا قطع ناگهانی برق نمی‌تواند علت قطع ارتباط باشد، چون به طور کلی هرکدام از سیستم‌های هواپیما اعم از فرستنده و سیستم‌های ارتباطی برق اضطراری مخصوص و مستقل خود را دارند. در نتیجه شانس خیلی کمی وجود دارد که همه سیستم‌ها به یکباره دچار قطعی برق اصلی و برق اضطراری شوند. با این حال این امکان که هواپیما وارد یک سیاه‌چاله هوایی شده باشد که اتفاقا در اطراف منطقه پروازی نیز چندتایی وجود داشته، بعید نیست.

تنها دلیل دیگری که هیچ نشانی از فرستنده های رادیویی هواپیما نیست می‌تواند این باشد که هواپیما در میانه هوا منفجر شده باشد. باور کنید یا نه از این به بعد ماجرا حدسیات به شدت احمقانه جلوه می‌کنند. هواپیما احتمالا تغییر جهت داده و همین هم پیدا کردنش را سخت می‌کند. ایده حمله تروریستی یا هواپیما ربایی که به خصوص آمریکایی‌ها به آن اهمیت بیشتری می‌دهند از همین جا می‌آید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 127
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    آقا کار کار (( یوفو )) هاست ... . مگه میشه 8 تا کشور نتونن هواپیما به اون بزرگی را پیدا نکن!؟
    • pilot A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      به احتمال زیاد هواپیما در ارتفاع بالا منفجر و متلاشی شده و به دلیل ارتفاع زیاد تمام قطعات متلاشی شده پخش و نابود شده اند...شانس کمی برا پیدا کردن وجود دارد به نظرم...خداوند روح همه مسافران را شاد کند...آمین
    • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      83 6
      دوست عزیز تا جایی که مطلع هستم آمریکایی های توی سیستم ضد موشک ماهواره ای شون هر گونه انفجاری رو مشخص می کنن بعید میدونم انفجاری رخ داده باشه و نغهمیده باشن
  • خبر IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    آدم فضایی ها بردنش.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      از امریکا هر چی بگی بر بیاد
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      52 24
      در مطلب نوشته شده قطع برق شانس کمی داشته!!! یعنی قطعی شانس میخواد؟ متوجه نشدم؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      میخوان سریال lost 2 رو بسازن خخخخخ
    • بی نام EU ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      چند وقته یه هواپیما تو حیاط خونه ما پارک کرده فکر کنم همین هواپیما باشه
    • محمد IN ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      30 2
      در پاسخ: بی نام پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 18:42:07 *** نگفته قطع برق شانس کمی داشته!گفته برق اضطراری سیستمهای مختلف هواپیما از هم جداست و احتمال اینکه همش با هم قطع بشه بسیار کمه!
    • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      18 1
      در پاسخ به بی نام پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 18:42:07 147 " در مطلب نوشته شده قطع برق شانس کمی داشته!!! یعنی قطعی شانس میخواد؟ متوجه نشدم؟" منظر نويسنده از شانس " احتمال وقوع " است .در آمار شانس يعني احتمال يا عدم وقوع يك موضوع .
    • پيمان IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      38 2
      به نظر من ، گم شده!!!!!
  • محسن EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    94 52
    من که میگم هواپیما از جو زمین خارج شده
    • ازاده IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      90 24
      اولا برای فرار از جو به سازه ها و تکنولوژی هایی غیر از هواپیماهای تجاری نیاز هست در ثانی حداکثر ارتفاع پروازی این نوع هواپیماها پایینتر از جو هست . ضمن اینکه برای رسیدن به حداکثر ارتفاع پروازی هواپیما نیاز به حداکثر برد پروازی داره و وقتی هواپیما در شرایط حداکثر برد و ارتفاع قرار میگیره باید بتونه توسط کنترلر ها در تعادل استاتیکی و سپس دینامیکی قرار بگیره و رول بزنه و مسیر رو به بالا رو تغییر بده در غیر این صورت دچار واماندگی میشه و ممکنه به شکل مارپیچ سقوط میکنه ... در نتیجه ممکن نیست به جو نزدیک شده باشه چه برسه که از جو خارج شه !!!
    • بی نام FI ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      شما آروم باش خانوم من خودم باش صحبت میکنم :|
    • شهرام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      یعنی‌ چی‌"شما آروم باش خانوم..."!؟ خبر آنلاین چرا هر کامنت بی‌ ادبی‌ و بی‌معنی مزخرفی رو چاپ می‌کنه! لازم نیست بعضی‌‌ها عادت‌های کوچه خیا بونیشنو که تو خارج هم حفظ کردن هر جا نشون بدن!
    • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      32 6
      وای فکم درد گرفت اینقدر خندیدم
    • ازاده A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      45 6
      مشکلی نیست. من صرفا جهت اطلاع عرض کردم ! و کاملا ریلکسم.. همینجا اضافه کنم برعکس مطلبی که کاربر محسن نوشتند میتونه اتفاق افتاده باشه یعنی با کم کردن ارتفاع از دید رادار محو شده باشه .. که حالا یا سقوط بوده و یا هواپیما ربایی ..
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      31 1
      محسن جان .هواپیما نیروی رانشش رو از هوا میگیره. خارج جو که هوایی نیست که بخواد پرواز کنه. فکر کردی ماهواره بر امید بوده عزیز دل برادر؟
  • م.خ IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    126 7
    سیاهچاله هوایی ، تونل زمان ، آدمهای فضایی یا فرازمینی ها ، انفجار ، حمله ی تروریستی و .... کدومش می تونه صحت داشته باش ای خدا ؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      62 8
      انفجار
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      59 15
      تونل زمان..هههههههههه!!!! مگه کارتونه برادر من...
  • حسین A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    282 8
    بدهند به کارشناسان ایرانی
    • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      164 3
      کارشناسان ایرانی در صورت سقوط هواپیما خلبان را مقصر تشخیص دادن و در صورت مفقود شدن تحریم ها رو
  • غریب A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    29 3
    واقعا عجیبه خانواده هاشون باید چقد نارحت باشند به نظر من اشکال انقدر سریع بوده که باعث انفجار شده
  • نامدار IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    29 0
    البته که منظورتون 8 مارس 2014 هست!!!!!
  • بی نام JP ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    16 33
    بهشون بگید تلفن هایی که زنگ میخوره ردیابی کنن
  • مهدی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    28 89
    داستان این هواپیما مالزی و چگونگی‌ سقوط آن بیشتر ارتباط پیدا می‌کنه با یک تکنولوژی بسیار پیشرفته که مانند یک سلاح فوق سری میتواند به صورت ناگهانی همه ابزار الکترونیکی‌ هواپیما را فلج کند که اگر نخواهیم باور کنیم که کار موجودات فرا زمینی‌ است، فقط میتواند از عهده یک کشور در دنیا ٔبر بیاید که ذینفع مستقیم در بحران اوکراین است و با این عمل پیغام اصلی‌ را به طرفهای غربی داده است، البته سابق هم در سرنگونی هواپیمای مسافری کره‌ای ٔبر فراز کامچاتکا دارد و همچنین در از کار انداختن پیشرفته‌ترین ابزار الکترونیکی‌ آمریکا در پهبادهی آمریکایی‌ و در اختیار گرفتن کنترل آن بدون آنکه خلبان زمینی‌ آن متوجه شود و قبلان تصور میشد غیر ممکن است! ..
    • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      114 7
      مهدی جان سعی کن شبها زودتر بخوابی ، اینقدر هم پای تلویزیون و ماهواره و دی وی دی نشین فیلم ببین ، برات خوب نیست ، واسه خودت میگم ها
    • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      1 0
      منظور بمب های الکترونیکی که هر وسیله برقی رو از کار میندازه و به ادم صدمه نمیزنه که برای از کار انداختن ابزار دشمن بدون کشتن انسان طراحی شده و ارتباطی با فیلم های تخیلی نداره با یه سرچ ساده میشه امارش رو در اورد البته ریطش به این هواپیما چیه منم نفهمیدم
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    83 3
    مثلث برمودا تغییر مکان داده
  • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    141 7
    هواپیما کره شمالی هستش
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    6 21
    پاراگراف سوم از خط سوم به بعد مشکل دارد....لطفا یا ترجمه تصحیح شود و یا ویرایش شود.
    • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      8 30
      نظر شما کلا مشکل دارد خط مگه پاراگراف داره؟! خیزی که می خوندیم اینه که پاراگراف از چندتا خط تشکیل شده
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      22 0
      بی نام دوم، این همه با اعتماد به نفس اومدی به طرف ایراد گرفتی، بدون اینکه نظر اون رو به دقت بخونی!!! طرف گفته پاراگراف سوم، از خط سوم به بعدش مشکل داره (یعنی خط سومِ پاراگراف سوم)
  • بی نام RO ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    19 43
    آخرالزمان شده.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    25 71
    چرا دولتها جرات ندارن بگن که کار ماورائ زمینی هاست؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      26 2
      شاید نیست . تا حالا به این گزینه هم فکر کردی ؟
  • کوروش A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    162 2
    داستان اینجوری جالب تر میشه که چند وقت دیگه خلبان از برج کنترل اجازه فرود بخواد!!! :) تحولی تو علم فیزیک میشه اونوقت :))
    • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      29 15
      کوروش جان منظورت اینه که شما الان همون پدر تاجداری و بعد از 2500 سال یه هویی از یک تونل زمان اومدی به ما نشون بدی تحولات علم فیزیک رو؟!
    • بی نام EU ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      4 1
      اگر کورش کبیر بود الان مثل اونها پیشرفته بودیم
  • فرزاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    14 45
    به نظر یک عمل تعمدی از شخص یا اشخاصی در داخل هواپیما بوده تا بطور کلی هواپیما رو از دسترس رادارها خارج کنند تا اینکه بتونند به هدف مورد نظرشون که همون از بین بردن هواپیما بوده برسند. این میتونه کار خلبان هم باشه که شاید فکر خودکشی در سر داشته و هواپیما رو برده وسط اقیانوس مثلا هند ساقط کرده.
    • خانوم مارپل IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      9 0
      مردم به چه چیزایی که فکر نمیکنند!
    • ناشناس IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      0 0
      فیلم زیاد نگاه میکنید ؟؟
  • میثم 3/2 A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    کار فتنه گرای سال 88 میباشد اسنادش هم دست ح ش در روزنامه کیهانه
    • ahmad A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      واقعا براتون متاسفم شما از اونهائی هستید که با بچه هاتون میرید صحنه اعدام را تماشا میکنید . انسانیت هم چیز خوبی است بیائید براشون دعا کنیم که خبر خوشحال کننده ای از زنده بودن آنها فردا بشنویم.
    • م A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      احمد جان عزیزم این دوستمونم ته دلش دعا میکنه مثله همه ما ولی دلیل نمیشه مزه نپرونه . این هواپیما گم شده جای طنز و سوگ زیاد داره . طنزش اما تلخه
    • بی نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      دمت گرم میثم احتما کار کار ؤزیم صهیونیستی و آمریکا و استکبار است!!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      80 11
      احمد آقای عزیز تمام سرنشینان این هواپیما فوت کردن. دعا مرده رو زنده نمیکنه مگر دعای خواص که من و شما هم از اون خواص نیستیم. با دعا فقط میتونین امیدوار باشین که اجساد اینها پیدا بشه.
    • mostafa☻ IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      139 4
      این معما رو آقای نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که دیگه حلش کرد و گفت کار آمریکا بوده!!
    • جلال IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      15 32
      کار کره شمالی هست
    • ahmad A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      29 4
      دوستان عزیز همه در زندگی مون معجزه دیدیم بیائید با هم دعا کنیم که در این مورد هم معجزه ای اتفاق بیافتد از کجا میدانیم شاید در جزیره ای دور دست منتظر کمک هستند به هر حال دو ایرانی و تعداد زیادی همنوع ما هستند فکر نکنیم مرگ بده ولی چون برای همسایه است ولش کن .
    • فرشید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      23 0
      هواپیمای مالزی با ۲۳۹ تا سرنشین توی عصر تکنولوژی گم شده… اونوقت من بچه بودم بابام میگفت چرا مداد گم میکنی؟!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    16 73
    احتمال ازمایش فوق سری دشمنان هم هست. از جمله چین و امریکا و روسیه.
  • دکتر IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    44 6
    مطمئن باشید سر از قطب در آورده .خبر جون تاحالا هر نظری دادم درست در اومده چاپ کن
  • علی ق A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    با خوندن نظرات 3 حالت پیش میاد: یا در کشوری زندگی می کنیم که بیش از نیمی از مردمش در مورد همه چیز نظر میدن! یا بیشتر کاربران اینترنت این کشور در مورد همه چیز نظر میدن! یا بیشتر کاربران اینترنت این کشور یه عده بچه مدرسه این که در مورد همه چی نظر میدن! منظورم این خبر نیست کلا میگم!
    • علی ق A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      46 2
      یعنی همچین سانسور میکنی نظرو خودمم اولش نفهمیدم!!!
    • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      34 1
      همه جا همه در مورد همه چی نظر میدن
    • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      0 0
      دمت گرم
  • هم وطن DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    70 0
    خبر آنلاین دقت فرمایید تاریخ میلادی درست بنویسید 2012 ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    36 7
    به نظر من هواپیما تغییر جهت داده و روی خشکی سقوط کرده است.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      28 3
      اگه اينجوري بود جعبه سياهش پيدا ميشد
  • ناصر A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    کار کار آمریکای جنایت کاره....اه این امریکا و انگلیس و اسراییل و فرانسه و ایتالیا و ... اینا نمیخوان ول کنن؟
    • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      40 3
      شما حالت خوبه لطفا یک لیوان اب خنک بخور بعد لنگه کفشت را هم بکن پات برادر
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    فقط خدا کنه نرفته باشن مریخ چون حرام است!!!
    • ايراني A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      27 1
      واقعاااااااااااا؟
  • با اطلاع EU ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    27 5
    اگه هواپیما سقوط کرده به اب یا آتش گرفته منفجر شده تو آسمان، چرا تلفن های مسافران زنگ میخوره؟ من میگم سیستم های هواپما رو بهش نفوذ کردن، یه جایی اونو فرود آوردن!!!
    • جیم جارموش A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      28 10
      شما زنگ زدی به مسافرا دیدی زنگ میخوره ؟ آقای عزیز مثلا با اطلاع ! یعنی شما میفرمایید این همه جستجوگر عقلشان نمیرسه رد تلفن هایی که داره زنگ میخوره را بگیرند و برن پیداشون کنند ؟!
  • عرفان عادشی A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    18 2
    ۲۰۱۲؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بچه های بالا EU ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    78 9
    زنده باد سونی اکسریا که توانسته با گوشی های ضدآبش،در اعماق اقیانوس اطلس،زنگ بخوره! جون میده واسه تبلیغ!!! میترکونه تو دنیا!
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      11 0
      عزیز دل این گوشی برای مدت خاصی میتونه تو اب باشه
    • صال IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      5 0
      ای ول بابا دیگه به این فکر نکرده بودم که من یک سوپر موبایل دارم نه موبایل
  • نفووذ دار EU ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    16 3
    یعنی چی شده؟ اگه منفجر شده بود،که بقایای واپیما روی سطح آب پراکنده میشه!پس نشده!!!! اگر هم در اعماف آب باشه که محاله پیدا بشه،اونم با این وسعت اقیانوس که به هیچ وجهحتی اگه بالای سرش هم وایسی معلوم نمیشه!!!
  • ... EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    رحم الله من قرء فاتحه مع الصلوات! خوراک کوسه ها شدن رفت! شنیدم اقیانوس اطلس، کوسه های خوفناکی داره!!!! گوشت های لای دندان مانده!!
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      27 60
      انشاءالله که نصیب خودت و خانواده ات بشه. خبر انلاین انصاف رعایت کن و منتشر کن.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      34 9
      اقیانوس اطلس؟؟؟؟؟؟عزیز من یه نگاه به گوگل مپ بنداز اقیانوس اطلس یه جای دیگه هست. کاش میگفتی اقیانوس آرام یا هند . منطقی تر بود.باز خوبه نگفتی تو خلیج فارس افتاده!!!!البته شما تقصیری نداری .تقصیر اون کسی هست که در خبرآنلاین نشسته و اینجور نظرات رو تایید میکنه. خبرآنلاین یه نگاه به این کامنتها بنداز خودت قضاوت کن. 80% این کامنتها مزخرف و خوشمزگی کردنه .تو هم همه رو منتشر میکنی. دوتا کامنت درست و حسابی رو متشر کن آدم استفاده کنه. یعنی تمام کامنت نویسهای اینجا همین تیپهایی هستن که داریم اراجیفشون رو میخونیم؟؟خبر !!کامنت نویسی رو با چت روم اشتباه گرفتی.اینم یه جور لمپنیسم مطبوعاتیه.
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      14 0
      اقيانوس أطلس بين قاره اروپا و آمريكا هست!!! جغرافي ابتدايي :-)
    • صالح IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      5 0
      چه کنیم دیگه روزگاره یکی تصادف میکنه میمیره یکی توتخت خوابش میمیره یکی هم سقوط میکنه میمیره
  • بی نام SK ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    22 2
    واقعا عجیبه!!!
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 18
    mmm
  • پارسا A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    25 0
    الان مثل سریال لاست شده! مسافراش در جزیره ای ناشناخته منتظر نیروی کمکی هستن
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    8 7
    چند وقتی است درآسمان قزوین اشیائی نورانی مدور البته بافاصله دور ازسطح زمین جولان می دهند نکند اینها همان موجودات فرازمینی هستند واقعاً کسی ازاینها وهدف آنها اطلاعی دارد آنها به دنبال چی هستند
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    14 0
    از مدار زمان خارج شدنه!
  • سحر IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    15 1
    بابا اونا الان دارن توی یه جزیره ناشناخته زندگیشونو میکنن ، اونوقت ما داریم الکی اینجا دنبالشون میگردیم :))
  • بی نام US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    16 4
    برای من عجیبه. وقتی تلفن همراه مسافران زنگ میخوره میشه نزدیکترین دکلی که موبایلهای مسافران باهاش در ارتباط هستند رو پیدا کرد و با دنبال کردن امواج موبایلهای مسافران، محل اونها رو پیدا کرد. آیا کسی میدونه چرا تا حالا نتونستن اینجوری مسافران رو پیدا کنن؟
    • عطا A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      7 1
      اپراتور موبایل در هر کشوری فرق میکنه زنگ خوردن موبایل تا 3تا4زنگ یعنی اپراتور داره تلاش میکنه تماس بر قرار بشه بعدا اشغال میانه.
  • بهروز US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 15
    بیچاره ها هیچ کدومتون درس نگفتین
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    32 34
    رفتن دنبال سبد کالای دولت تدبیر و امید فعلا در صف ایستاده اند
  • آدم فضايي A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    27 3
    كار خودم بود
  • دايي جان ناپلون AU ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    13 11
    كار كاره انگليسي هاست
    • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      12 15
      نه بابا کار روباهان مکار روسیه و چینه
  • بی نام SK ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    43 7
    5 تا از سربازای ایران پیش ما نیستن. بیاییم به جای اینکه هر روز در مورد هواپیما حرف بزنیم، یه کم هم به فکر سربازان عزیزمون باشیم.
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      4 14
      شما بهشون فكر كن ببين به كجا ميرسه.
  • مسافر نگون بخت! A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    31 0
    ما اینجاییم، یکی به دادمون برسه!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    14 0
    یه هواپیما تو جاده منجیل به رشته،فکر کنم پیداش کردم!!!!
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    7 4
    خدا بیامرزتشون. احتمالا توی دریا غرق شدن.
  • بی نامم IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    1 7
    این ماجرا منو یاد سریال فرینج میندازه
  • بی حال A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    46 3
    یه هواپیما تو شیراز فرود امده فقط کسی حال نداره بره بگه، اگر کسی می تونه به بقیه بگه خخخخخخخ
  • امیررضا A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    15 0
    هر احتمالی داشته باشه ولی فقط امیدوارم زود پیدا شه.
  • محمد A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    8 5
    فتوشاپ هستش عزیزان مگه هواپیما گم می شه ؟ فتوشاپه
  • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    1 10
    ا این همه پیشرفت تکنولوژی و ماهواره موندم چرا میگن هواپیمای به این بزرگی گم شده؟این یه موج برای انحراف اذهان عمومیه.
  • ناپلئون A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    2 7
    کار،کار انگلیسه!
  • رضا RO ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    14 1
    کسی از سربازان ایرانی خبر دارد؟
  • سعید A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 20
    سلام اتفاقات اخیر یک سناریو در سطح بین المللی هست و ارتباط مستقیم با رصد تحرکات شرق توسطماهواره های غربی به این واسطه میتونه باشه اتفاقات کریمه . تحرکات استانبول و بطور کلی ارنجمنت ناتو . صحبت های صدر اعظم آلمان . حضور اشتون در تهران . اتفاقات سوریه وانفجار های اخیر در اسراپیل . رجزخوانی هادر ونزوپلا نشاندهنده این نکته است که شکل بازی در حال تغییر است . دروغ چرا تا قبر آآآا خودم با این دوتا گوشهای خودم شنیدم که دست انگلیس وفراماسون ها در کاره و میخوان توجه ها روبه اون سمت بکشونن و همه دنیا بگردن دنبال هوا‍‍پیما بخصوص میگفتن عین قسمت اول لاست هست و جذابه
    • رامین IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      5 1
      چرا توهم زدی ؟؟؟؟؟؟؟ تا کی میخواهی با این تفکرت زندگی کنی . برو دکتر شبام زود بخاب
    • هومن IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      4 1
      خوب میشی ... ! :)
    • كيان IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      0 0
      ببخشيد منفى دادم. بعدش متوجه شدم دارى اداى سريال دايى جان ناپلئون تقوايى رو در ميارى. بامزه نوشتى.
  • محمد IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    3 0
    عجیبه غریبه یک معمایی پیچیده...........
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    1 5
    کار کار بن لادنه
  • كامران SE ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    4 1
    دوستان عزيز نزديك دو هفته قبل هواپيماي جت فالكون تو كيش سقوط ميكنه و از ٤ نفر ٣ نفر رو اجسادشون رو از آب ميكشن بيرون ولي خود هواپيما و جناز نفر ٤ هنوز پيدا نشده
  • مجيد IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    11 0
    اين محمد مايلي كهن كه از همه چي اطلاع داره نميدونه هواپيما كجاست؟
  • 0321 A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    10 2
    من دزدیدمش.....سبد کالامو بدید آزادشون کنم... :| ...
  • صالح IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    1 2
    هواپیما که بیشترین ارتفاعش که میشه30000پا خپ بیشتر ازاون نمیره خپ حالا به من بگین این هواپیمای آواره کجاست زیر آب یا.. من احتمال میدم خلبان یه چیزایی میدانست مثلا نقص فنی یا... که میخواست برگرده وتغییر مسیر بده ولی........ خپ
  • منوچهر A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    3 2
    شاید رفتن برمودا! راستی اونجا برمودا داره یا فقط اونور دارن!؟
  • واحد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 1
    کار کاره همون بی پدر مادریه که کشتی تایتانیک رو سوراخ کرد.
  • سارا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    10 1
    بیچاره ها خودمونو جای خونواده هاشون بذاریم اگر این بلا سر پدر و مادر و... ما میومد و ما ازشون خبر نداشتیم واقعا چی کار می کردیم ومن برای شهروندانی که این موضوع رو جدی نگرفتن و با نظراتشون در این سایت این موضوع رو بی اهمیت جلوه دادن واقعا متاسفم به هر حال بهتره دعا کنیم تا حداقل اثری از این هواپیما و مسافر هاش پیدا بشه. عامین
  • فراز A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 3
    اینکه گوشی های اونا زنگ خورده شاید سو تفاهم نباشه اون موقع معجزه رخ میدهد چرا از امواج موبایل مسافران استفاده نمی کنن
  • مجتبی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    3 5
    به نظر من همه باید بفهمن که نباید خدا رو فراموش کرد.توی قرن 21که ادعاشون گوش فلکو کر میکنه از پیدا کردن نشانه ای از هواپیما عاجزند
  • حق جو IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    3 53
    جرم اهل فتنه با آب هيچ اقيانوسي پاك نخواهد شد.آنها اگر به جهنم هم بروند بوي تعفنشان اهل جهنم را مي آزارد.
    • ازاده IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      32 1
      منو شما در حدی نیستیم در مورد عاقبت و اخرت انسان ها نظر بدیم..
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      12 0
      چقدر پاسختون مرتبط بود واقعا :)
  • negin IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 1
    زودتر پیداش کنید . ما از کنجکاوی ! مردیم
  • مهران . ت A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    1 0
    فقط هواپیما ربایی.
  • سعيد IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    5 0
    يعنى من وقتاي بيكاريم ميام كامنتاي خبر انلاينو ميخونم مخصوصا خبرايي مثله اين خخخخخخخ روحيم عالي شده خبر انلاين مچكريم :))))))) جان من يه دور كامنتا رو بخونيد ...
  • پسر دانشمند بومی US ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 2
    به نظر من چند نفر از دانشمندان بومی اعزام بشن مالزی تا این هواپیما رو پیدا کنند
  • ناشناس A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    این هواپیما در تونل زمان است
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    1 0
    مثلث برمودا خیلی جای بدیه شاید اونجا افتادن
  • saharnid A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 1
    مثلث برمودا از یه لحاظ درست دولت چرا دروغ گفته نمیدونم سقوط یا انفجار درست رادار ها چرا یه دفعه قطع شدن؟