نمیدانم چرا مسئولان ذیربط در کشور حاضر نیستند بپذیرند پدیده مهاجرت و پناهندگی پدیده ای بیشتر اجتماعی ست و نه الزاما سیاسی و امنیتی. جمعیت شناسی پناهندگان و مهاجران ایرانی نشان میدهد اکثریت قریب به اتفاق آنها سیاسی نبوده و در خط سیاست هم نیستند

در حد یک خبر کوتاه و غیر موثق هم که باشد ،خبری تکان دهنده و تاسف بار است.چند روزیست که هواپیمائی مالزی یائی در مسیر کوالالامپور به پکن مفقود و کوچکترین اثری از آن در دست نیست.شاید تا زمانی که شما این مطلب را میخوانید خبری رسمی اعلام و معلوم شود این طیاره سیاه بخت کجاست و چه بلائی سر آن آمده است. اما در این میان اتفاقی و خبری علنی شد مبنی بر وجود دو مسافر قاچاق با پاسپورت های جعلی دو کشور اروپائی که دست بر قضا آن دوپاسپورت به دو ایرانی تعلق داشته است.خواهش میکنم موضوع را سیاسی نکنیم .این دو تروریست نبوده اند ،سقوط نیز هنوز علتش روشن نیست. این را پلیس مالزی تائید کرده است.
موضوع از جنبه ای دیگر ، کاملا غیر سیاسی و صد البته اجتماعی برای من اهمیت پیدا کرده .نمیدانم چرا کسی حاضر نیست با توجه به مطرح شدن نام دو پناهجوی ایرانی مسئله را از زاویه ای متفاوت و غیر سیاسی بنگرد و به صراحت بگوید علت این شور بختی اجتماعی چیست که گریبان جوانان و خانواده های ایرانی را گرفته است؟.واقعیت این است 2 ایرانی 19 تا 29 ساله در سودائی که به قیمت جانشان تمام شد تصمیم به پناهندگی از اروپا را میگیرند. اما با روشی غلط،مسیری کشنده و اقدامی خطرناک . اگر گیر پلیس مالزی یا اینتر پول افتاده بودند روزگارشان بهتراز بلائی که اکنون سرشان آمده نمی توانست باشد.متاسفانه از آن طرف هم کسی نیست از پلیس مالزی و اینترپول سوال کند وجود حفره امنیتی به این بزرگی در سیستم های چک امنیتی فرودگاهی یعنی چی؟پس شما چه کاره بودید؟
نمیدانم چرا مسئولان ذیربط در کشور حاضر نیستند بپذیرند پدیده مهاجرت و پناهندگی پدیده ای بیشتر اجتماعی ست و نه الزاما سیاسی و امنیتی. جمعیت شناسی پناهندگان و مهاجران ایرانی نشان میدهد اکثریت قریب به اتفاق آنها سیاسی نبوده و در خط سیاست هم نیستند. آدم هائی کاملا معمولی اما نه مانند خیلی ها . حداقل 80 تا 90درصد این عده را آدم های غیر سیاسی تشکیل می دهند. عده ای متهوم ،یا درسودای زندگی بهتر ،یا خوش ندارند به هر دلیل در ایران زندگی کنند،یا سبک دیگری برای حیات یکباره شان در این دنیا برگزیده اند ،یا هر علت خانوادگی و شخص دیگر. ولی سیاسی نیستند. یا مهاجرند به خودشان مربوط است یا پناهجوی اجتماعی که مرتکب اشتباه بدی شده اند.اما دشمن کشور نیستند. همین یک ماه پیش یک ایرانی در کمپ پناهندگان استرالیا به ضرب گلوله کشته شد،قبل تر و همواره خبر غرق شدن کشتی های حامل پناهندگان منتشر میشود، در میان آنها حتما نام چند خانواده و جوان ایرانی دیده میشود. به راستی چه اتفاقی افتاده است؟
همواره از مقامات مسئول ،خصوصا وزرای محترم امور خارجه و اطلاعات و کشور در همین سایت خبر آنلاین در خواست کرده ام با توجه به تسلط و اشراف به مسائل کشوری و بین المللی، با دو شیوه مطالعات اجتماعی و اقدامات عملیاتی (نه امنیتی و سیاسی)به بررسی موضوع پرداخته و کمک حال دولت باشند و به این وضع رقت بار و توهین آمیز خاتمه دهند. نخست از جنبه اجتماعی ومطالعه ساختارهای روانی،طبقاتی،تحصیلاتی و خانوادگی پناهجویان و مهاجران. دوم تشکیل کارگروهی عملیاتی برای تماس با پناهندگان و مهاجران برای حل مشکلات آنها و ارائه خدمات کنسولی و انسانی و تضمین بازگشت به سرزمین مادری . بالاخره پدیده مهاجرت یک امر معمولی و پذیرفته شده است اما پناهندگی مقوله ای جداست که باید باآن ظریف برخورد کرد و میتواند به آسیب های پایدار اجتماعی منتهی شود.چرا باید نام ایرانی در کنار نام های اتیوپیائی ،سومالیائئ،یمنی،اوگاندائی،بنگلادشی و.... قرار گیرد ؟ ایراد از کجاست؟ ما را چه شده است؟خداکند این دو جوان زنده باشند،همچون سایر مسافران پرواز سیاه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    11 0
    وقتی در ایران حداقل مخارج یک خانوار 2 نفره برای یک ماه 1.5 میلیون و در آمد یک خانواده در خوشبینانه ترین شرایط 1 میلیونه شما انتظار دازی اون مردمی که شجاعتش رو دارند نرن به جایی که پایه حقوق بدون تحصیلات و بدون تخصص یک کارگر عادی 2000 دلار معادل 6 میلیون تومانه و خرج ماهیانه معادل 3 میلیون تومان و قیمت یک خودرو از دم قسط نصف قیمت نقد اون تو ایرانه و قیمت خونه تو اونجا با بهترین امکانات و از دم قسط کمتر از قیمت خونه تو تهرانه ؟؟؟؟ من هم اگه جرات داشتم می رفتم و تمام ایرانیها اگه جرات داشتند و محدودیتهای قانونی اجازه می داد میرفتند.
  • حسن A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    15 1
    تنها را ه نجات از این پدیده ، باید بپذیریم که دنیا تغییر کرده ، باید تغییر کنیم چه سیستم چه مردم .
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    5 0
    خدا کند این دو جوان زنده باشند،همچون سایر مسافران پرواز سیاه.... شایدم زندگی همین باشه
  • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    19 1
    حق با شماست...ولی مشکل اصلی اینجاست که متاسفانه سررشته شرایط اجتماعی کشور نیز به مسائل سیاسی می رسد!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 1
    خیلی مطلب قشنگی بود. مرسی. تا وضع داخلی کشور درست نشه، هنوز هم شاهد این رفتارها و مهاجرت ها، به قیمت زندگی، هستیم
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    9 0
    اگر این پناهندگی مال کشور دیگری بود ساختار حکومتی ان کشور دارای ایراد بود ولی حالا که مال خودمان هست حتما عیب از اشخاص است.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    1 14
    تقصیر خود کشورهای اروپایی و استرالیا هم هست که اینقدر پناهنده ایرانی می گیرند. اگر قبول نکنند که این ها وسوسه نمی شوند که خودشان را به آب و آتش بزنند.. قرار نیست که هرکس تنبلی کرد و به خاطر حقوق پناهندگی چند تا دروغ بافت که فعال سیاسی ام و ... پناهندگی بگیرد. همین حرص باعث می شود خیلی جانشان را در این راه از دست بدهند، مثل غرق شدن و ... بعد از آن اگر بتوانند پناهندگی بگیرند این دولت ها تمام زندگی اینها را زیر نظر می گیرند زیرا اینها را شهروندان معمولی نمی دانند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    7 0
    اینجا مسئله علوم انسانی واجب تر از این حرف هاست.